Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
I grupp det var en hel del olika grupper där nån hade spade och sond men dom flesta inte.Revolutionrock sa:Åker dom själva eller i grupp?
Det här är ju korrekt enligt traditionell praxis men borde nästan utökas med stighudar som ett fjärde s.Heddious sa:så anser jag personligen att personer som inte innehar samtliga av de tre S:en (spade, sond, sändare)
Instämmer!anjak sa:Åkte i Åre idag efter en del snö inatt. Det är väldigt många som bara åker med transceiver, utan spade och sond! Är det bara jag som tycker det känns rätt själviskt, rädda mig gärna om jag blir begravd men jag tänker inte hjälpa till och gräva fram någon!
Med motiveringen att det är lika bra att lära dom fel beteende redan i tidig ålder?Max_Faktor sa:Instämmer!anjak sa:Åkte i Åre idag efter en del snö inatt. Det är väldigt många som bara åker med transceiver, utan spade och sond! Är det bara jag som tycker det känns rätt själviskt, rädda mig gärna om jag blir begravd men jag tänker inte hjälpa till och gräva fram någon!
Fast för barn och yngre tonåringar tycker jag att det är ok med ett undantag.
havreboll sa:Personligen tycker jag inte att man tar ut barn i lavinterräng förrän de är mogna nog att göra en bedömning av risken själva (inte en bedömning av snötäcket utan om de vill riskera livet för åket).
du har en poäng. dock tror jag att det är en rätt stor del av alla som härjar runt i offpisten som gör det via liftar/bootpack och aldrig nyttjar hudar (men gå själv-trenden är ju på uppåtgående så det bör ju vara fler och fler som äger hudar..)rabbit sa:Det här är ju korrekt enligt traditionell praxis men borde nästan utökas med stighudar som ett fjärde s.Heddious sa:så anser jag personligen att personer som inte innehar samtliga av de tre S:en (spade, sond, sändare)
Mao föreslår jag att praxis, i nådens år 2014, borde tala om 4 S:
spade
sond
sändare
stighudar
iallafall vid 3F åkning.
-snön kommer i april
/r
Ledsen Jarle. Glömde att ingen dör i laviner, speciellt barn kan inte dö i laviner. Barn behöver heller inte ha säkerhetsbälte, reflex, ombes att inte följa med främlingar eller slicka på lyktstolpar.Jarle sa:http://s2.quickmeme.com/img/a1/a1549b8621e83854cda79881ca75a953627840db5ab3cf8c2bd2caa29bac5e7c.jpghavreboll sa:Personligen tycker jag inte att man tar ut barn i lavinterräng förrän de är mogna nog att göra en bedömning av risken själva (inte en bedömning av snötäcket utan om de vill riskera livet för åket).

Ditt yttrande implicerar att barn öht inte bör befinna sig på, eller i nära anslutning, till snötäckta berg. Vidare står yttrandet i direkt konflikt med sig själv då barn per definition inte har omdömet att ta livsavgörande beslut, det är därför de har vårdnadshavare. Det är den som tar med barnet till lavinfarlig terräng som har det yttersta ansvaret, förutsatt att det inte är inom en skidanläggnings gränser då anläggningen har ansvaret.havreboll sa:Ledsen Jarle. Glömde att ingen dör i laviner, speciellt barn kan inte dö i laviner. Barn behöver heller inte ha säkerhetsbälte, reflex, ombes att inte följa med främlingar eller slicka på lyktstolpar.Jarle sa:http://s2.quickmeme.com/img/a1/a1549b8621e83854cda79881ca75a953627840db5ab3cf8c2bd2caa29bac5e7c.jpghavreboll sa:Personligen tycker jag inte att man tar ut barn i lavinterräng förrän de är mogna nog att göra en bedömning av risken själva (inte en bedömning av snötäcket utan om de vill riskera livet för åket).
Alltså är det helt orimligt att man inte skulle utsätta dem för livsfara på berget eftersom man heller inte försöker skydda dem från andra faror.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/8863e9135bdb8fc48026850b300a5dc0.jpg[/url]
Tror han menar att de som deltar i räddningsaktionen faktiskt kan befinna sig under offret, vilket gör att stighudar är ganska bra att ha nerpackat. Kan inte tänka mig att det är så kul att pulsa upp 300hm i midjehög snö. Har för mig att detta tas upp i någon tråd.Heddious sa:du har en poäng. dock tror jag att det är en rätt stor del av alla som härjar runt i offpisten som gör det via liftar/bootpack och aldrig nyttjar hudar (men gå själv-trenden är ju på uppåtgående så det bör ju vara fler och fler som äger hudar..)rabbit sa:Det här är ju korrekt enligt traditionell praxis men borde nästan utökas med stighudar som ett fjärde s.Heddious sa:så anser jag personligen att personer som inte innehar samtliga av de tre S:en (spade, sond, sändare)
spade
sond
sändare
stighudar
iallafall vid 3F åkning.
-snön kommer i april
/r
jo jag fattade det (sorry, var lite otydlig i min text kanske) och jag har också sett det i tråd ganska nyligen. dock är jag inte säker på att särskilt många åkare som inte nyttjar hudar och någon form av turbindning/trekkers för att ta sig till ett åk skulle överväga att skaffa hudar och övrig utrustning bara för att det är bra att ha om olyckan skulle vara framme.Lenrik sa:Tror han menar att de som deltar i räddningsaktionen faktiskt kan befinna sig under offret, vilket gör att stighudar är ganska bra att ha nerpackat. Kan inte tänka mig att det är så kul att pulsa upp 300hm i midjehög snö. Har för mig att detta tas upp i någon tråd.Heddious sa:du har en poäng. dock tror jag att det är en rätt stor del av alla som härjar runt i offpisten som gör det via liftar/bootpack och aldrig nyttjar hudar (men gå själv-trenden är ju på uppåtgående så det bör ju vara fler och fler som äger hudar..)rabbit sa:Det här är ju korrekt enligt traditionell praxis men borde nästan utökas med stighudar som ett fjärde s.
spade
sond
sändare
stighudar
iallafall vid 3F åkning.
-snön kommer i april
/r
Det blir ju inget problem för om barn inte får utsättas för någon form av faror kommer de aldrig att lära sig åka skidor, antagligen inte ta sig till backen (bil och flyg kan vara farligt) eller inte gå utomhus (antagligen större risker än att befinna sig inomhus i värmen)havreboll sa:Både du och jag vet att alla "snötäckta berg" inte är lavinsluttningar. tät skog, sluttningar under 20 grader utan överhäng osv. Absolut har vårdnadshavaren det yttersta ansvaret och det är just därför jag tycker att det är fel. Man är sjukt noga med att barnet skall ha säkerhetsbälte på sig på vägen till fjällen men väl på berget så är säkerheten inte så viktig.
Sen tror jag att du har missuppfattat vad jag skrivit. Jag tycker inte att barn ska vara den som tar beslutet om man skall åka eller inte. Som jag skrev är de inte mogna nog att göra det beslutet. Dock tycker jag av samma anledning inte att man inte skall ta med barn ut på lavinfarliga sluttningar. Barnet vet själv inte vad det ger sig ut på och kan därför inte själv göra valet.
Det hör inte till vanligheterna att det går laviner där, nej, det är dock inte omöjligt. Däremot är det tvek på om dessa sluttningar kan kallas för berg. Hur som haver är dessa irrelevanta då ingen skidåkning bedrivs där.havreboll sa:Både du och jag vet att alla "snötäckta berg" inte är lavinsluttningar. tät skog, sluttningar under 20 grader utan överhäng osv. Absolut har vårdnadshavaren det yttersta ansvaret och det är just därför jag tycker att det är fel. Man är sjukt noga med att barnet skall ha säkerhetsbälte på sig på vägen till fjällen men väl på berget så är säkerheten inte så viktig.
Sen tror jag att du har missuppfattat vad jag skrivit. Jag tycker inte att barn ska vara den som tar beslutet om man skall åka eller inte. Som jag skrev är de inte mogna nog att göra det beslutet. Dock tycker jag av samma anledning inte att man inte skall ta med barn ut på lavinfarliga sluttningar. Barnet vet själv inte vad det ger sig ut på och kan därför inte själv göra valet.
Vill man missförstå så missförstår man. Så du menar att det enda sättet som man kan lära sin 10-åring att åka skidor är att dra med denna ut på lavinfarliga sluttningar? Att jämföra detta med att inte tillåta barnet att gå utanför huset är bara löjligt...Pillard sa:Det blir ju inget problem för om barn inte får utsättas för någon form av faror kommer de aldrig att lära sig åka skidor, antagligen inte ta sig till backen (bil och flyg kan vara farligt) eller inte gå utomhus (antagligen större risker än att befinna sig inomhus i värmen)havreboll sa:Både du och jag vet att alla "snötäckta berg" inte är lavinsluttningar. tät skog, sluttningar under 20 grader utan överhäng osv. Absolut har vårdnadshavaren det yttersta ansvaret och det är just därför jag tycker att det är fel. Man är sjukt noga med att barnet skall ha säkerhetsbälte på sig på vägen till fjällen men väl på berget så är säkerheten inte så viktig.
Dessutom skulle jag vilja adressera diskussionen om ifall någon i gänget faktiskt kan vara utan utrustning. Det är ju faktiskt upp till varje grupp att avgöra. Säg att ni är 10 pers i en grupp. Alla har spadar utom en, hur många får ens plats att gräva samtidigt? Se till att åka så bara en är exponerad i taget istället.
Nope, det är farligt att åka även i pisten var min poäng. Det kan också vara så att ungarna vill med i offpisten och risken är i det närmaste minimal men man kanske ändå vill hänga på dem en tranceiver för utifall att, kanske att något händer.havreboll sa:Så du menar att det enda sättet som man kan lära sin 10-åring att åka skidor är att dra med denna ut på lavinfarliga sluttningar? Att jämföra detta med att inte tillåta barnet att gå utanför huset är bara löjligt...
Sedan är en grupp på 10 personer ett problem redan där. Är man så många bör man dela upp sig och helt plötsligt är det två grupper om 5. Om en person blir begravd ser inte jag problemet i att få plats 4 personer att gräva.
Alla sluttningar kan släppa, även pisten (vilket det finns gott om exempel på), faktum är att det är farligare att åka pist än opistat. Vart drar du gränsen för när ett barn ska behöva vara medveten om att denne utsätter sig för livsfara för att få utföra en aktivitet? Jag anser fortfarande att det är den för tillfället ansvarige för barnet som ska sätta gränsen, barnet får gärna tänka på enhörningar och glass under tiden för min del. Vi lär oss av våra misstag, även som barn, det är den ansvariges uppgift att se till att konsekvenserna blir så små som möjligt (ex. genom att sätta transa på barnet, lära det att använda övergångställen, sätta på en hjälm osv.). Det är inte ett missförstånd när du säger P, men inte accepterar följderna av P, vilket gör det hela godtyckligt.havreboll sa:Vill man missförstå så missförstår man. Så du menar att det enda sättet som man kan lära sin 10-åring att åka skidor är att dra med denna ut på lavinfarliga sluttningar? Att jämföra detta med att inte tillåta barnet att gå utanför huset är bara löjligt...
+1havreboll sa:Jorden är ändå överbefolkad, I´m out
Vattendroppe sa:Eller är den?havreboll sa:Jorden är ändå överbefolkad, I´m out
Slutade med att jag såg hela, otrooooligt intressant. Tack för den!
Vattendroppe sa:Eller är den?havreboll sa:Jorden är ändå överbefolkad, I´m out
Det här är nu en av mina favorittrådar på FR.
Intressant tankegång. Om han har rätt betyder även detta att vi har enorma framsteg att vänta, när resten av världen hinner ifatt väst, hans projektion är alldeles för snabb för att de ska hinna bli amerikaniserade - det kulturella utbytet kommer att bli stort. Någonting världen saknat ett tag. Jag hoppas han har rätt.