Hur skulle den perfekta skidresan se ut?

eliasrygler

Medlem
Tjena,

Har funderat en del på skidresor och hur folk egentligen vill att de ska fungera. Det finns ju många sätt att resa idag, man kan boka allt själv, köra UCPA, åka med kompisar, eller boka via olika arrangörer, men jag får ofta känslan av att det fortfarande saknas något, särskilt för oss som åker mycket och vill att allt ska flyta utan strul.

Själv tycker jag ofta att man hamnar i något av två lägen:
antingen budget / halvstökigt / mycket folk,
eller väldigt dyrt och ganska stelt.

Jag är nyfiken på hur andra tänker.

Om ni skulle åka på en riktigt bra skidresa, vad skulle ni vilja att den innehåller då?
Vad saknar ni när ni reser idag?
Är det boende, guide, sällskap, planering, nivå på skidåkning, flexibilitet, pris, eller något helt annat?

Och om ni har åkt på resor som varit riktigt bra eller riktigt dåliga, vad var det som gjorde skillnaden?

Hade varit kul att höra hur folk här tänker, känns som många sitter på mycket erfarenhet.

Den perfekta skidresan har solsken alla dagar, sådär -5 i luften, rejäl påfyllning varje natt och ett märkligt besökstapp så att de snabba och fungerande liftarna saknar köer och att både de perfekt strukna pisterna och den sammetslena snön utanför pisterna räcker hela dagen. Och så varar resan hela säsongen.
Allt annat är sekundärt. :)

Om vi istället tittar på sekundära faktorer som gör resan mindre njutbar så skulle jag säga allt meck med att ta sig dit och hem igen inklusive att försöka få till en dag på skidor under första och sista dagen. Oavsett om man kör bil, tar tåget eller flyget.

Kommer iväg ganska många gånger per säsong i olika konstellationer som alla är roliga på sitt sätt. Dock blir det typ en vecka per resa. Vore roligt om en av resorna var åtminstone tre veckor för att komma ner i varv.

Den perfekta skidresan har solsken alla dagar, sådär -5 i luften, rejäl påfyllning varje natt och ett märkligt besökstapp så att de snabba och fungerande liftarna saknar köer och att både de perfekt strukna pisterna och den sammetslena snön utanför pisterna räcker hela dagen. Och så varar resan hela säsongen.
Låter som min Graubünden resa i februari 2022.:)

Den perfekta skidresan är visst puderresan till (var som helst) med gänget.
Nä, vänta nu. Det var visst turresan till Lyngen.
Nä, var det Riksgränsen vid påsk?
Nä. 2 veckor med familjen i mysiga stugor i Norge med fantastisk natur.
Nä. Långhelgen i december för att äntligen kommer ut på snön.

Eller var det kvällen i lokala backen efter jobbet?

Finns inget svar, tycker jag. Var i Alebacken med barnen i fredags. Fan vad kul man kan ha på en sån liten kulle i 3 timmar på en vardagskväll... Det var totalt 10 skidåkare där. Och förvånansvärd gott om snö. Så det var perfekt just igår.

Har aldrig bokat paket. Vill alltid bo mysigt, lite vid sidan, med ski in- ski out. Ska alltid ha möjlighet till korta turer. Vill aldrig ha massa folk, hellre mindre system. Vill ha fin fjällkänsla/ berg/ natur. Har aldrig haft en resa där jag kom hem och tänkte "det här var ju bara piss".

Senast ändrad:
.

Själv tycker jag ofta att man hamnar i något av två lägen:
antingen budget / halvstökigt / mycket folk,
eller väldigt dyrt och ganska stelt.

Jag är nyfiken på hur andra tänker.
Då åker du till fel ställen.
Här är två förslag på bra skidresa med liten budget:
1. besök några olika mindre skidanläggningar. Gärna i Italien och helst i Aostadalen.
Helt andra priser, mer orörd snö och större upplevelse, jämförande charter orterna

2. Kombinera skidresan med några dagar på rivieran. Jag spenderade just sportlovet i Limone och Nice/Menton med ungdomarna. Alla nöjda (även plånboken)!

Om vi istället tittar på sekundära faktorer som gör resan mindre njutbar så skulle jag säga allt meck med att ta sig dit och hem igen inklusive att försöka få till en dag på skidor under första och sista dagen. Oavsett om man kör bil, tar tåget eller flyget.
Du har såklart rätt på varenda punkt men jag ser inte ett ord om topplesstjejerna i vårsolen eller de halvnakna dansande tjejerna på afterskin och inte minst den trestjärniga maten.

Allt meck med resan är som sagt sekundärt då den ultimata resan som du redan sagt varar en hel säsong.

Så jävla stressigt att hålla på och resa och styra. Blir inte mer perfekt än att slippa.
Håller med, mer än en timme restid så blir det sällan. Var till Grindelwald förra veckan, 1h20min enkel på halvdåliga vägar men åtminstone barmark. Blir inte många gånger per säsong. CHF15 för parkering en dryg halvdag för övrigt, hade nog blåst topplocket på vissa här? 😂

I övrigt måste semester vara avslappnande och bekvämt. Duger inte att bo eller äta dåligt, resan måste göras så smidig som möjligt och absolut inga lågprisbolag.
Vad gäller skidåkningen är jag nöjd så länge snön är av det tysta slaget och det är lite folk i liften.

Ett koncept jag fastnat för är 4 skiddagar på 2 semesterdagar.
Jobba till 15 på fredag, sedan Arlanda Express och ett direktflyg till lämplig ort.

Skidåkning lördag -tisdag till ca klockan 14:00. På tisdag kväll tar man ett direktflyg till Arlanda, hemma i sängen strax efter midnatt och redo för jobb onsdag. 4 skiddagar är lite knapert såklart, men så mycket enklare att få till med jobb och familj än lördag-lördag.

Så ovanstående är det perfekta upplägget för mig. Väl på plats så är det ju antalet människor på berget, sikten och snötillgången som gör om det verkligen blir den perfekta resan eller inte.

Tillbaka
Topp