Säsonga som snowboardinstruktör 14/15

MrBandulu

Medlem
Tjena!
Har tänkt ett tag på att göra säsong som snowboard instruktör och kan inte bli kvitt det suget.
Så tänkte kolla lite om det finns nån här som jobbat som det och kan ge lite tips på hur man bör gå till väga och hur ni själva fick jobb som det.
Har sett att friluftsfrämjandet har nån utbildning för det, men är det nått man bör stå för själv, eller betalar arbetsgivaren den kursen?
Har ingen hur aning om hur det det funkar eller hur man bör gå till väga, så alla pointers är av värde.

Stor upp//Robert

Jag har arbetat 10 säsonger som snowboardinstruktör. Fantastiskt jobb. Tyvärr är det svårt att få jobba med bara snowboard i Sverige då de flesta skidskolor gärna ser att du också kan ta lektioner på skidor. Men det bästa är väl att kontakta skidskolor och höra sig för. Man brukar få stå för kostnaderna själv när man går utbildningar i FF har de olika upplägg på att man kan arbeta av kostnaden om man arbetar för någon av deras skid/snowboard-skolor.

I Sverige utbildar både FF och SLAO snowboardlärare. Den största skillnaden mellan de två är att SLAO har 3 steg och FF har 2. Så för att kunna ta examen så behöver man först gå SLAO steg 3.

www.slao.se
http://www.friluftsframjandet.se/guest/hem

combatspenat sa:
Jag har arbetat 10 säsonger som snowboardinstruktör. Fantastiskt jobb. Tyvärr är det svårt att få jobba med bara snowboard i Sverige då de flesta skidskolor gärna ser att du också kan ta lektioner på skidor. Men det bästa är väl att kontakta skidskolor och höra sig för. Man brukar få stå för kostnaderna själv när man går utbildningar i FF har de olika upplägg på att man kan arbeta av kostnaden om man arbetar för någon av deras skid/snowboard-skolor.

I Sverige utbildar både FF och SLAO snowboardlärare. Den största skillnaden mellan de två är att SLAO har 3 steg och FF har 2. Så för att kunna ta examen så behöver man först gå SLAO steg 3.

www.slao.se
Hur började du med det?
Förstår är det ser väldigt annorlunda ut idag, mot när du började iom att det var 10 säsonger sen.
Har inte stått på ett par skidor på säkert 15 år, så det tråkigt att höra.
Hur pass hög kunskap behöver man ha för att lyckas får jobb som instruktör?
Vad är det man får lära sig under utbildningarna?

combatspenat sa:

www.slao.se
Hur började du med det?
Förstår att det ser väldigt annorlunda ut idag, mot när du började iom att det var 10 säsonger sen.
Har inte stått på ett par skidor på säkert 15 år, så det tråkigt att höra.
Hur pass hög kunskap behöver man ha för att lyckas få jobb som instruktör?
Vad är det man får lära sig under utbildningarna?

Skulle väldigt gärna vilja göra säsong, men vill jobba med något som jag känner kan vara givande och inte bara är bortpissad tid på arbetet. Är ändå 27 år, så jobba som diskplockare känns inte så lockande:P
Och iom förhållande så vill jag hålla mig inom sverige.

Men blir till att ringa runt till olika orter efter helgen och höra mig för lite mer.

Senast ändrad:
Tyvärr har väl alldeles för lite hänt sedan jag började... men det går långsamt framåt skulle jag säga.

Jag började direkt efter gymnasiet. Åkte till nya zeeland för att utbilda mig på sommaren och fick till vintern jobb som snowboardlärare, där anläggningen också skickade mig på en skidlärarkurs. Jag hade väldigt begränsad erfarenhet som skidåkare... men efter en veckas kurs var jag inte längre sämst i gruppen. För att arbeta som instruktör för nybörjare så är det inte jättehöga krav på åkningen. Utan kraven läggs mer på pedagogik och förståelse för snowboardteknik vilket också är det som man djupdyker i på steg 1 kursen. På steg 2 och framför allt 3 så går man in djupare på personligfärdighet och hur man kan coacha duktigare åkare.

Det man får räkna med är ju att arbetsveckan är ca 30h och att lönen är låg. Det är ganska mycket slit och kanske inte jätte mycket åkning. Men ett fantastiskt roligt jobb!

combatspenat sa:
Tyvärr har väl alldeles för lite hänt sedan jag började... men det går långsamt framåt skulle jag säga.

Jag började direkt efter gymnasiet. Åkte till nya zeeland för att utbilda mig på sommaren och fick till vintern jobb som snowboardlärare, där anläggningen också skickade mig på en skidlärarkurs. Jag hade väldigt begränsad erfarenhet som skidåkare... men efter en veckas kurs var jag inte längre sämst i gruppen. För att arbeta som instruktör för nybörjare så är det inte jättehöga krav på åkningen. Utan kraven läggs mer på pedagogik och förståelse för snowboardteknik vilket också är det som man djupdyker i på steg 1 kursen. På steg 2 och framför allt 3 så går man in djupare på personligfärdighet och hur man kan coacha duktigare åkare.

Det man får räkna med är ju att arbetsveckan är ca 30h och att lönen är låg. Det är ganska mycket slit och kanske inte jätte mycket åkning. Men ett fantastiskt roligt jobb!
Har du arbetat som instruktör i sverige?
När du säger att det är mycket slit, vad har du i åtanke då?

Ringde runt lite idag till olika orter, men fanns ingen att få tag på än. Utan var väl mest en hänvisning till hemsidorna där tjänsterna dyker upp.

Känner att det skulle vara skitkul att testa på, speciellt när det blivit nya omständigheter på mitt nuvarande jobb som möjligör det hela.

Tillbaka
Topp