Att modifiera ett par TLT5or

tmlarsson

Medlem
Till att börja med så bör det väl läggas en disclaimer. Att bygga om sina pjäxor kan leda till att de går sönder mitt i ett åk, eller när man är långt ute på fjället. Eftersom pjäxor är en otroligt viktig del av utrustningen för att ta sig upp och ner för berget på ett säkert sätt bör man tänka till innan man sätter verktygen i pjäxorna eftersom det kan bli väldigt jobbigt annars.

Med det sagt så finns det i mina ögon en uppsjö av anledningar till att man skulle vilja modifiera sina pjäxor och i detta inlägg tänkte jag ta er igenom min process för att fixa till ett par saker på ett par Dynafit TLT5or.

Jag har toppturat i fyra år nu och har under denna perioden mer eller mindre nött ut ett par pjäxor per säsong. Det vill säga använda dem till det stadie att de är signifikant sämre än vad det var när de inhandlades. Till stor del handlar detta om att plast och nitar slits så att det uppstår glapp i spännen, åk/gåläget eller att infästningen mellan skaftet och bottendelen av pjäxan börjar glappa. Detta är i sig inget konstigt då allt man använder kommer slitas, se bara till MTB där man får byta lager, bromsbelägg och serva dämparen väldigt frekvent, men de flesta pjäxorna är inte gjorda för att skruvas i, det finns inga reservdelar att få tag i och väldigt få skulle ens börja göra detta i en butik. Eftersom det inte finns reservdelar så man måste komma på egna lösnignar och tillverka delarna på egen hand kommer blir det snabbt dyrt när en person tar 500KR/timmen och därför är detta något man får roa sig med på egen hand.

Med ovan kan man ju då ställa sig frågan varför man ska ge sig på detta? För min del handlar det om att det uppstår ett glapp i en del av pjäxan som mer eller mindre gör att hela pjäxan blir obrukbar. Att slänga en pjäxa för att det uppstått en förslitning på en del känns för mig inte rimligt. Framförallt inte när det kostar 7-8000 SEK att byta ut dem till årets modell. Självklart kan man vilja byta upp sig för att det händer en massa saker i pjäxbranchen, men pjäxor som t.ex. Salomon MTN LAB säljs fortfarande i exakt samma utförande som när den introducerades för ett gäng år sedan. Mina TLT5or som vi ska diskutera nedan har jag nu mera som snowboard boots där de är perfekta, det finns inget pjäxa hittills som jag skulle vilja uppgradera till annat än möjligen Phantom Snows nya splitboardboot, så därför hamnar jag på reparationsspåret.

TLT5orna är ett par klassiska pjäxor från Dynafit, idag är de omoderna på så vis att man måste plocka bort tungan för att få ett vettigt gåläge, men i övrigt en schysst, lätt-ish toppturpjäxa. De har dock ett par klassiska åkommor där det uppstår glapp i gåläget samt i kontakten mellan skaftet på pjäxan och bottendelen. Detta är något som dyker upp redan första säsongen och är ett symptom som finns på nästan alla pjäxor idag. Mina Salomon MTN lab har samma glapp, jag hade en säsong ett par Salomon X-Alp som gick ca 80 000 höjdmeter och som knappt hade någon stabilitet framåt då det var så mycket glapp i cuffen. Problemet här är att varken Salomon eller Dynafit har en kostruktion som tillåter användaren att på ett enkelt sätt plocka isär pjäxan och ersätta bussningarna. Det finns dock hopp då Atomic har just detta i sina pjäxor och det inte är några konsitgheter att få sin lokala butik som säljer Atomic att beställa hem ett kit.

Mycket snack nu, så vi fortsätter till själva modifierandet. Det första man måste göra är att borra upp nitarna som allt sitter fast med på dessa pjäxor. Olyckligtvis har jag inga bilder från när jag borrade sönder detta då det var rätt länge sedan nu, men det är inga större konsigheter. Jag fann det enklast att använda en 8mm stålborr och borra från utsidan. Det knepiga med nitar är att de enkelt kan börja snurra medan man borrar, detta åtgärdar man enklast genom att dra in en större plattmejsel mellan niten och pjäxan och på så vis håller fast niten. Efter man borrat lös nitarna finns det en liten uppstickare på pjäxan som agerat bussning mot skaftet, denna måste bort och tas enklast bort med sandpapper eller stämjärn.
TLT5 boot mod-1.jpg

Det kommer se ut ungefär som bilder ovan när man plockat bort skaftet. Notera dock att hålen från islagsmutter och de två vertikala avskärningarna inte är standard. På pjäxfronten är vi nu klara och ska lägga fokus på skaftet samt att tillverka två st bussningar som vi kan ha mellan skaften och pjäxan.

Hålet på skaftet, se bild nedan, är av storleken 1/2 tum vilket är ca 12.5mm. Då det är enklare att arbeta i metriska mått i allt utom USA så har jag valt att borra upp denna till 14mm då det är enklare att hitta material att köpa till detta. För att göra detta tog jag en stegborr, se bild nedan. Nu har vi ett metriskt mått som är lättare att arbeta med.

TLT5 boot mod-2.jpg
TLT5 boot mod-7.jpg


När det kommer till material för bussningen kan man inte ta vilket material som helst. Detta fick jag lära mig den svåra vägen då mina bussningar exploderade en dag när jag var ute och åkte lift. Med lite efterforskning kom jag fram till att Nylon 66 är ett mycket bättre alternativ än någon random plast från Amazon. Denna stången hittades på Ebay och finns i mer eller mindre alla storlekar man kan vilja ha. Kostade ca 150kr med frakt att få hem denna och kommer räcka till kanske 10-15 par pjäxor. Bussningarna för TLT5orna bör vara ca 5mm djupa, samma som på Salomon MTN lab, vilket således bör vara en bra utgångspunkt för de flesta pjäxorna, så för att få dessa kapar det enklast med en metallsåg.

För att snygga till dessa delar filar vi ned kanterna som uppstod vid sågningen. I och med att detta är en massiv stång finns det inget hål i mitten, så nästa steg är att borra fram detta. Sätt hålet med en mindre borr först och kliv sedan upp till en 7mm borr om ni ska använda m6 islagsmutter.

TLT5 boot mod-8.jpg
TLT5 boot mod-9.jpg


Det är inte säkert att det passar rakt av i skaftet trots att det ska vara samma dimension. Enklast för att lösa detta tycker jag är att klämma fast bussningen i en m6 bult och slipa ned den på en fil, se bild nedan. Här kan man på ett enkelt sätt få det att bli perfekt passform. Notera att det blir svårare att få ihop hela paktetet om det är en väldigt tight passform.


TLT5 boot mod-13.jpg
TLT5 boot mod-12.jpg


När vi är klara med detta steget har vi nu fyra stycken färdiga bussningar och det är nu dags att montera ihop pjäxan. Det första man måste göra är att pressa in islagsmuttrarna i pjäxan. Här tycker jag det är enklast att ta två stycken plastbrickor samt två metallbrickor och en m6 bult och pressa in islagsmuttern. Se bild nedan. Från erfarenhet är det bäst att behålla hela tänderna på islagsmuttern så att de sitter ordentligt. Jag kapade av de förra och det slutade med att alla tänder gick sönder och att islagsmuttern lossnade från pjäxan.

TLT5 boot mod-15.jpg
TLT5 boot mod-16.jpg


Här kan man leka lite med cantingen av pjäxan beroende på hur man placerar islagsmuttern, men enklast är att placera den i mitten av hålet så gott det går.Härnäst ska vi pressa fast bussningen på islagsmuttern. När vi borrar med en 7mm borr blir det sugpassning så kan gå lite trögt att trä på den. Enklast är att göra samma princip som för islagsmuttern och dra fast den med en bricka och en bult. I och med att vilämnade kvar tänderna på islagsmuttern sitter bussningen fast och blir således lättare att arbeta med. Vill man inte detta är det enklast att slipa ner tänderna innan man pressar fast bussnignen.
 

Bilagor

tmlarsson

Medlem
När bussningen är på plats ska vi sätta tillbaka skaftet på pjäxan och pressa in hålen över bussningen. Detta kan vara lite knepigt med en tight passform och det kan underlätta att placera ett hårt objekt i pjäxan. Men med lite övertalning så sitter den snart där.
TLT5 boot mod-24.jpg
TLT5 boot mod-21.jpg


Hur man väljer att avsluta beror lite på om man har ett spänne som sitter fast här eller inte. Har man inte det är det enklast att lägga på en metallbricka om 24mm samt avsluta med att skruva ihop det hela med en ca 15mm lång m6 bult. Jag har valt att sätta ett spänne i båda sidorna för att få ett bättre hälgrepp så för mig ser resterande process ut som följer.

Jag lägger på en plastbricka med 24mm ytterdiamter och en inre diameter om 14mm för att gå över bussningen. På denna lägger jag spännen och sedan bultar jag fast det hela. Det ska komma in en bricka mellan spännen och bulten men de sker när jag byter ut bulten till en Torx. Här är det otroligt viktigt att man anväder någon slags gänglåsning då man annars kommer stå en dag utan bult i skaftet.

TLT5 boot mod-22.jpg
TLT5 boot mod-23.jpg


Nu har vi ett system som kommer hålla betydligt längre än vad det ursprungliga systemet gör samt att det är enkelt att byta ut bussningen mot en ny om man skulle nöta ut den.

Det hela är en förhållandevis enkel process som ger dina pjäxor ett betydligt länge liv samt att det ger mindre glapp och på så vis en bättre utförsprestanda. I mitt fall så sparade detta mig ca 5000 SEK då jag köpte dessa för 800 SEK begagnat när jag började med splitboard i vintras istället för att köpa ett par nya Salomon X-alp eller liknande :)
 
Senast ändrad:

tmlarsson

Medlem
Utöver denna fix så har jag gjort ett antal saker för att göra detta med snowboardvänliga. En stor sak är att de är för styva i sidled i sitt ursprungliga läge. Det finns ett gäng varianter på åtgärder för detta och jag har prövat följande två.
TLT5 boot mod-18.jpg

Plasten i skaftet har kapats ned med ca 20mm på varje sida. Alltså att hela bottenskalet har blivit 20mm mindre högt än standard. Detta för att få bort material annars måste flexa för att man ska få rörelsen i sidled. Utöver detta har jag på varje sida om infästningen för skaftet sågat ned till ca. samma höjd som infästningen. I båda dessa är det viktigt att man avslutar med att borra ett hål för att undvika att plasten fortsätter spricka hela vägen ner.

Detta gjorde en enorm skillnad i hur pjäxan känns att åka i. Jag gillar att åka i styva boots och väger förhållandevis lite med mina 74kg så detta var rätt lagom för min del. Tycker man om mjukare boots bör man göra dessa kapningar lite längre.

Detta gör också att pjäxan blir betydligt mjukare framåt då stor del av flexet framåt kommer från att bottendelen av pjäxan deformerar. Jag har inte bestämt om jag tycker detta är en OK styvhet framåt eller inte, för mig kan det ev. vara lite mjukt men det måste åkas lite mer i pjäxorna innan jag kan göra något beslut.

Till sist har vi det med gåläget. Det vanliga här är att man filar upp gåläget så att man får en "mjukare" pjäxa och med rörelse framåt. Detta är för mig inte ett alternativ då man inte får något som helst stöd framåt och när väl gåläget sätter stopp blir pjäxan stenhård. Vill man ha en mjukare pjäxa framåt bör man se över andra saker för att få hela pjäxan att bete sig uniformt och inte bara ha ett stort "glapp" i rörelseomfånget.

Det jag har gjort istället är att bygga ett eget interface som gör att pjäxan blir lite mer upprätt. TLT5orna har lite för mycket forward lean för att det ska vara en bra pjäxa för brädåkning så genom att flytta ner hålet ca 4-5mm har vi ny en pjäxa som känns betydligt trevligare :)

TLT5 boot mod-19.jpg


Glömde nästan denna. kan ev. ha hänt att mina förra bussnignar exploderade när jag hoppade en klippa i Östra med dessa i vintras. Fattade inte alls vad som hände men jag hade i vilket fall inget stöd framåt i pjäxan längre. Nu hände det inget från det men hade det hänt i fel tillfälle hade det kunnat sluta illa :p
TLT5 boot mod-11.jpg
 
Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp