Trycka ut pjäxor: gör det själv

• Trådstartare Trådstartare Mku
  • Start datum Start datum

Mku

Ny medlem
Det vore nice om flera skulle visa upp sina knep hur man ha lyckats trycka ut sina pjäxor i hemmamiljö.

För mig blev hemmafix det enda alternativet efter flera misslyckade försök att trycka ut mina pjäxor hos olika skishops. Inledningen finns på: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=100410

Svåraste för mig var att tillverka formen då jag aldrig sett hur en sådan ser ut.
Visar här, hur jag gick till väga med nästan noll erfarenhet sen tidigare.
All material hittade jag liggandes hemma.

Vägghyllskena, träbit, spikplatta, rörbit, en bult med vingmutter.

Vändbar form i två delar:
Svetsade fast bulten i hyllskenan med stöd av spikplattabit. Formade träbiten och stoppade en rörbit i ett borrad håll.

Bulten stoppas i röret och rör sig fritt i det. Med hjälp av vingmuttern kan nu formen vidgas in i pjäxan.

"
Klädde formen med ett par lager alufolie. Tänkte att då skulle träet inte absorbera in all värme från plasten så snabbt.

Markerade mätpunkter i pjäxan för att ha nån koll före, under och efter tryckningen. I mitt fall visade sig att den permanenta verkan blev 50% dvs om jag trycker ut tex 4mm så det finns 2mm kvar när pjäxan har svalnat och jag tagit bort formen.

Värmade skalet med luftvärmepistol i flera omgångar (kanske 30sek värme, 30sek paus….)
Jag har två gånger tidigare lekt lite med att värma upp gamla pjäxor. Då var det inga problem att komma upp till tillräcklig hög värme. Men… med dessa Rossignol pjäxor var det en ren pina att få plasten tillräcklig varm/mjuk (inte ens i närheten efter 30mins värmning).Det enda sättet för mig var att jag fick blåsa het luft även in i pjäxan (med hjälp av ett böjt avgasrör). Obs! Detta kändes dock mindre bra pga att risken att förstöra pjäxan blev onödigt stor. Skyddade innesulan och tåboxen med kartongbitar (inte med i bilden) Obs! Brandrisk!

:-)

Det är visst bra att ha nån kul hobby. Men, kom just hem från St.Anton. Behövde trycka ut litet min vänstra pjäxa. Gick till Sport Matt i Pettneu, dom gjorde allt, och det kostade allt hela 8 euro.

Senast ändrad:
KaitsuH sa:
Det är visst bra att ha nån kul hobby. Men, kom just hem från St.Anton. Behövde trycka ut litet min vänstra pjäxa. Gick till Sport Natt i Pettneu, dom gjorde allt, och det kostade allt hela 8 euro.
Kan bara gratulera!!

Mina Rossignol pjäxor är tryckta sammanlagt 9x i samma ställe vid lilltån ( i tre olika skishops ink. bootfitter i Frankrike) utan att dem blivit bättre dvs bredare. Samt att detta kostat ca 1300kr. Här hemma har det kostat bara "lite" tid + det blev bra! :-)

Senast ändrad:
Snygg lösning med vingmuttern.
Jag spände ut en bult med rund skalle mha en skiftnyckel och värmde på.

caad82d6d3952e50fe8775b3f5833493.jpg

Fortsätter på samma tema fast med omvänd fråga:

Om man vill fylla ut insidan av en pjäxa, vad använder man bäst då?

Problemet med att trycka ut för knölen där lilltån fäster i foten var att lästen strax bakom nu är för bred. Någon som löst liknande problem?

Kazle sa:

Problemet med att trycka ut för knölen där lilltån fäster i foten var att lästen strax bakom nu är för bred. Någon som löst liknande problem?
Värm upp pjäxan lite lätt så kommer plasten med största sannolikhet gå tillbaka till ursprunget, sedan får du trycka eller slipa mer noggrant, enbart för knölen bakom tån.

Kazle sa:

Jag tycker det här är ett bra och smidigt självhäftande material. Mjukt att forma men ändå fast i kompressionsled:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Damppapp-Bitumen-2000021213/

Kazle sa:
Testade med en liknande konstruktion men undrar om inte metallen suger för mycket värme?
Kanske borde det vara trä på tryckpunkten?

Eller så värmde jag för klent, vilken temperatur skall man upp i för respektive plastsort?
Har en IR termometer så det är lätt att mäta.

Senast ändrad:
snorkel sa:
Kazle sa:
Testade med en liknande konstruktion men undrar om inte metallen suger för mycket värme?
Kanske borde det vara trä på tryckpunkten?

Eller så värmde jag för klent, vilken temperatur skall man upp i för respektive plastsort?
Har en IR termometer så det är lätt att mäta.
Om du behöver trycka på ett väldigt begränsat utrymme (t.ex. knölen bakom lilltån) så behöver du något som håller emot.

Som till höger här

tecnica_c_s_362411.jpg

Vad gäller tempen så funkar det för de allra flesta att värma försiktigt fram tills att insidan på skalet, på punkten du ska trycka, är så pass varm att du inte kan hålla fingret emot utan att bränna dig.

Senast ändrad:

Inte bästa bilden men det fungerar iallafall bra och går att komma åt med en u-nyckel och spänna ut skruven.

Värmde lite mer. Är det inte stor skillnad på värmekänslighet och smältpunkt på polyuretan, Pebax och Grilamid? Man vill ju inte få en tvärkollaps med hål igenom eller bränd plast.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp