Tror det kan vara dags att uppdatera den här tråden med utvecklingen senaste året. En del detlajer kan nog vara intressanta för andra som funderar på nya pjäxor.
Jag följde råden i tråden att gå till Mattis på Alpingaraget och prova ut ett par pjäxor. Det slutade med ett par Salomon X-Max 130. Innan jag åkte i väg till Frankrike för vintern var jag uppe två vändor i Åre för att testa pjäxorna och gjorde mindre justeringar.
Några dagar i Åre är knappast tillräckligt för en ordentlig genomkörare, så efter några veckor i Frankrike började jag få problem, framförallt med innerskon. För att göra en lång historia kort
* jag frös om tårna, även vid moderata temperaturen (-5? eller så)
* jag sitter inte fast i pjäxan - trots att jag alltså dragit åt den så hårt att blodcirkulationen stryps
* tryckpunkter, även på de ställen där jag lästat ut pjäxan efter vändorna i Åre
En vänlig pjäxmakare (Som får, om lusten finns, själv ge sig till känna!) som är aktiv här på Freeride lutade åt att innerskorna var för mjuka och föreslog att jag skulle skaffa mig en ny innersko från
Zip-Fit. Zip-Fit var jääävligt svåra att få tag på (de svarar inte i telefon, e-post, Facebook, fax (!) plus ytterligare några kanaler jag använt för att komma i kontakt med dem) vilket gjort att processen dragit ut lite på tiden men idag körde jag nästan 50 mil till Archamps och Total Feet.
Så här sa Mark Festor om mina Salomon:
* den formgjutna sulan måste göras om (kostade tusen spänn hos AG i höstas, nu fick jag lägga ytterligare €150 på en ny. Även förra året la jag ca €100 på en sula. Jag har snart köpt sulor för lika mycket pengar som en pjäxa.)
* Salomons innerskor är skräp
* skalet passar inte min fot resp min åkstil. Han föreslog att jag skulle komma tillbaka nästa år och köpa en Nordica Dobberman (2?).
Ja vad säger man? I enlighet med råden tidigare i tråden har jag inte tvekat att lägga rätt många mil på att testa pjäxorna (2 vändor ToR Stockholm - Åre är 270 mil och så ytterligare 50 mil idag.) men varje gång jag kommer till en ny pjäxmakare eller uppdaterar den här tråden får jag rådet "dumpa dina befintliga grejor och börja om på ny kula", "men denna gång hitta en duktig pjäxmakare och göra ett bättre val av grejor".