Kramp och domningar i fötterna

Landsten

Medlem
Hallå pjäxdoktorer och annat hjälpsamt folk!

Kommer tyvärr behöva skapa en ''Hjälp mina pjäxor gör ont'' tråd för att försöka luska ut vad jag ska ta mig åt för att slippa den outhärdliga smärta mina pjäxor just nu orsakar.

Köpte nya pjäxor inför säsongen, Dalbello Boss ID, tyvärr töjde dessa sig allt för mycket och blev efter någon veckas åkning allt för breda för att kunna åka i. Tråkigt men var bara att lära sig av sitt misstag. Tog mig till bästa bootfitter i byn där jag säsongar och vi kom fram till att något runt 98-100 i bredd och 26.5 i längd bör vara rimligt och provandet började, utan någon större succé gick jag därifrån tomhänt då det utbud han hade inte var allt för brett.

Efter besök på flera andra platser hittade jag ett par som passade bra: Full Tilt Tom Wallisch LTD (Ja, dom är långt ifrån vackra). Köper hem pjäxorna via tysken och får dom nästkommande dag, tar med dom och mina gjutna sulor till den bootfittern här nere och värmer innerskon och har på mig en ''Toe cap'', allt enligt konstens alla regler. På kvällen börjar dock problemen, försöker ha på mig pjäxorna så mycket som möjligt för att gå in de snabbare men jag kan knappt ha de längre än 20 minuter innan alla tår domnat bort och foten börjar krampa. Tar av och på för jag är fast bestämd att det kommer ge med sig.

Dagen efter är det dags för backen, och vilket helvete det var.. Efter några svängar inser jag att foten har en helt annan vinkel inne i skon jämför med mina gamla vilket får det att kännas som att jag står på tå och åker. Några svängar till och fötterna bara skriker av smärta, tar mig ner och knäpper upp för att slippa både kramp och bortdomnade tår. Går tillbaka samma kväll till pjäxdoktorn för att trycka ut en ömmande punkt samt slipa ner lite material från mina sulor vilka tar upp en del volym i tåboxen. Dagen efter ger jag mig ut i backen igen med ett stort leende på läpparna, pjäxorna känns helt underbara (nåväl, känns fortfarande som jag står på tå) i 2 åk, sen brakar helvetet löst igen. 1 åk - knäppa upp - 2 åk - knäppa upp, bara massa kramp och domningar, tillslut ger jag upp och beger mig hemåt, och här sitter jag nu och skriver detta allt för långa inlägg.

Visst ska det inte vara en dans på rosor att åka in nya pjäxor, men såhär illa kan det inte vara.

Så nu bör ni fått den bakgrund ni behöver, nu till det jag behöver hjälp med och har frågor över.
1, Pjäxorna känns ju som tidigare nämnt jäkligt bra på foten innan allt börjar krångla, men efter ca 5 minuter har mina tår domnat bort i en tåbox som kan vara lite för trång, även om den formats med en toe cap på. Hur trycker man ut en tåbox ännu mer? Kan man punktvärma tåboxen och sen smaska på flertalet strumpor, dra åt tåspännet allt som går och bara bita ihop?

2, Kramperna, vad gör jag åt dem? En formgjuten sula finns men ändå krampar det bra mycket mer än jag tidigare vart med om. Framförallt kommer krampen strax framför hålfoten typ precis bakom stortåknölen.

3, Angående att det känns som jag står på tå och åker, är det något man kan göra åt det eller är det mer en vanesak man helt och hållet kommer glömma bort?

Eller är det helt enkelt så att jag är en kärring och bara borde bita ihop i hopp om att det blir bättre snart?

Ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg, men har försökt beskriva allt så bra det går för att få så bra hjälp som möjligt. Hoppas verkligen några av er kan bidra med lite bra idéer.

Ciao
Landsten

Senast ändrad:
Lite domningar är inget konstigt vid inåkning av nya innerskor, kramp kommer ofta, men inte alltid, av att pjäxor är för stor i någon ledd varpå foten spänns för att inte åka runt i pjäxan.

Är sulan slipad för att ligga i dina wallisch? Boss ät en hel del generösare med volymen åt alla håll och kanter, inte omöjligt att sulan är för bred och hamnar lite på sniskan. Just sulan hade jag börjat felsökningen med, det kan dock hända att jag hade börjat någon annan stans om jag hade tillgång till dina fötter. Lita på din bootfitter och låt hen hjälpa dig till ett bra resultat.

Är stå på tå-känslan inte ett resultat att innerskon vikt sig i hälen eller något annat som inte är som det ska i pjäxan kan det bero på att du inte litar på att pjäxan håller upp dig eller att tungan är för mjuk.

Ta med pjäxorna till byns bästa stövelguru så får de säkert ordning på dem.

Det låter som du spänner pjäxorna för hårt! Det nedarsta ska knappt spännas då det ska spännas med ett lillfinget bara, andra spännet är det som gör allt och placerar hälen där den ska vara. Det låter som om spännet som sitter över ditt sk insteg(Ovandelen på foten) trycker ner foten och då domnar tårna och du får kramp under foten p.g.a. trycket. Dom nedersta spännet har knappt någon funktion med än att hålla snö och fukt ute. Prova att spänna det nedersta med lillfingret och det översta lite lösare än du gjort tidigare, fixera hälen med det andra spännet då det är nyckeln till en bra passform. Är det en SIDA sula du har? Tycker du ska ta ur sulan och gå till bootfittern och göra om den, då sulan kan värmas upp och formas, om du har en SIDA sula.

Senast ändrad:
Åker med ett par likadana pjäxor. Hade samma problem som dig och kom rätt snabbt fram till att innerskorna var för trånga för att få plats med en formgjuten sula. Blev verkligen outhärdligt att åka med sulorna i. I och med att pjäxorna inte kommer med någon sula, det är alltså inte en annan sula som ska ersättas, så säger det sig själv att beroende på fot att det kommer bli för tajt.

Efter några dagar formade jag om innerskon efter endast mina fötter och nu fungerar det relativt bra. Ska dock tillägga att jag har riktigt jävliga fötter och aldrig varit helt nöjd med ett par pjäxor.

Sammantaget är jag dock nöjd efter att ha tryckt de på diverse ställen och jag älskar innerskorna. Dock hade det varit nice att få plats med ett par sulor, gör verkligen skillnad.

Jarle sa:
Lite domningar är inget konstigt vid inåkning av nya innerskor, kramp kommer ofta, men inte alltid, av att pjäxor är för stor i någon ledd varpå foten spänns för att inte åka runt i pjäxan.

Är sulan slipad för att ligga i dina wallisch? Boss ät en hel del generösare med volymen åt alla håll och kanter, inte omöjligt att sulan är för bred och hamnar lite på sniskan. Just sulan hade jag börjat felsökningen med, det kan dock hända att jag hade börjat någon annan stans om jag hade tillgång till dina fötter. Lita på din bootfitter och låt hen hjälpa dig till ett bra resultat.

Är stå på tå-känslan inte ett resultat att innerskon vikt sig i hälen eller något annat som inte är som det ska i pjäxan kan det bero på att du inte litar på att pjäxan håller upp dig eller att tungan är för mjuk.

Ta med pjäxorna till byns bästa stövelguru så får de säkert ordning på dem.
Du kan ha en eller flera poäng angående sulan, han som hjälpe mig med pjäxorna klippte bara till tåpartiet lite lätt för att sulan skulle slinka ner lite lättare, men någon slipning på bredd eller liknande skedde inte. Får ta och hälsa på honom imorgon för att se vad han kan bidra med.

Vad säger du om att åka utan sulorna?

Lenz sa:
Det låter som du spänner pjäxorna för hårt! Det nedarsta ska knappt spännas då det ska spännas med ett lillfinget bara, andra spännet är det som gör allt och placerar hälen där den ska vara. Det låter som om spännet som sitter över ditt sk insteg(Ovandelen på foten) trycker ner foten och då domnar tårna och du får kramp under foten p.g.a. trycket. Dom nedersta spännet har knappt någon funktion med än att hålla snö och fukt ute. Prova att spänna det nedersta med lillfingret och det översta lite lösare än du gjort tidigare, fixera hälen med det andra spännet då det är nyckeln till en bra passform. Är det en SIDA sula du har? Tycker du ska ta ur sulan och gå till bootfittern och göra om den, då sulan kan värmas upp och formas, om du har en SIDA sula.
Tack för tipset, men tror tyvärr inte problemet är i hur hårt jag spänt dom. Prövade massa olika varianter av spännings hårdhet men ville knappt ge med sig ändå. SIDAS sulor it is, kanske skulle tänka på en omformning då, tre år sedan sulorna gjordes.

Rastavibrationer sa:
Åker med ett par likadana pjäxor. Hade samma problem som dig och kom rätt snabbt fram till att innerskorna var för trånga för att få plats med en formgjuten sula. Blev verkligen outhärdligt att åka med sulorna i. I och med att pjäxorna inte kommer med någon sula, det är alltså inte en annan sula som ska ersättas, så säger det sig själv att beroende på fot att det kommer bli för tajt.

Efter några dagar formade jag om innerskon efter endast mina fötter och nu fungerar det relativt bra. Ska dock tillägga att jag har riktigt jävliga fötter och aldrig varit helt nöjd med ett par pjäxor.

Sammantaget är jag dock nöjd efter att ha tryckt de på diverse ställen och jag älskar innerskorna. Dock hade det varit nice att få plats med ett par sulor, gör verkligen skillnad.
Kanske kan vara så att sulan tar upp för mycket volym vilket gör att fötterna ger upp. Känns ju dock riktigt segt att åka utan de, hälgreppet blir ju inte i närheten.

FT är ju lite tjockare i sulan på innerskon.
Dom är gjorda för att kunna åkas utan innersula om man vill.

Testa utan en gång o se hur det går. ?

Bara för att dubbelkolla. Du spänner väl för sjutton upp pjäxorna mellan varje åk? Om inte så är det inte konstigt om du får kramp. Även den mest välpassande pjäxan skulle jag spänna upp mellan varje åk. (visst alla håller inte med mig om det men majoriteten av dom jag åker med spänner upp varje åk även om deras pjäxor är extremt välpassande.)

Funderar på om du har en sån här del i pjäxan som går att ta bort för att justera ner det FT kallar för forward lean. Kanske minskar effekten av att stå på tå och ökar kanske utrymmet i insteget: http://en-fr.fulltiltboots.com/ski-boot-parts/forward-lean-heel-insert.

Sedan kommer FT med Intuition innerskor som ibland har en flera mm tjock (formbar) skumsula som man kan plocka bort.

Och som nämnts i tråden kanske hålfotsstödet på din Sidas-sula tar emot sidan på innerskon. Verifiera genom att trycka hålfotsstödet platt med fingrarna.

Hur ser boot boarden ut i pjäxan? Om den inte är plan på ovansidan så kanske du får för mycket hålfotsstöd i kombination med din Sidassula. Hålfotsstöd bör vara flexibla.

Har du sjekket størelsen på skoen mot din fot? Ta ut innersko og sett foten i skoen. La storetåa så vidt touche skallet fremme. Bøy kneet fram og se hvor mye du har mellom helen og skallet. Sentrer så foten midt i skoen både i lengde og bredde. Hvor mye kan du flytte foten sideveis? Det kan være mange grunner til at foten dovner bort og gir kramper. enten kan skoen være for stor så du spener for hardt som nevnt høyere opp eller den er for smal så du får press på noen nerver i foten som gjør at foten dovner bort.. Jeg ville sjekket dette før jeg gjorde noe mere. Da kan du evt gå til en bootfitter som kan hjelpe deg. Er skoen for stor selg den og kjøp noe som passer din fot.

Klucken sa:
FT är ju lite tjockare i sulan på innerskon.
Dom är gjorda för att kunna åkas utan innersula om man vill.

Testa utan en gång o se hur det går. ?
Får prova det imorgon, återkommer med hur det går!

Niklas08 sa:
Dina fötter ka ha ändrat sig mycket på 3 år, gjut nya.
Tror du det räcker med att forma om de gamla eller är det helt nya som gäller?
havreboll sa:
Bara för att dubbelkolla. Du spänner väl för sjutton upp pjäxorna mellan varje åk? Om inte så är det inte konstigt om du får kramp. Även den mest välpassande pjäxan skulle jag spänna upp mellan varje åk. (visst alla håller inte med mig om det men majoriteten av dom jag åker med spänner upp varje åk även om deras pjäxor är extremt välpassande.)
Självklart spänns det upp mellan varje åk!

mmm2015 sa:
Funderar på om du har en sån här del i pjäxan som går att ta bort för att justera ner det FT kallar för forward lean. Kanske minskar effekten av att stå på tå och ökar kanske utrymmet i insteget: http://en-fr.fulltiltboots.com/ski-boot-parts/forward-lean-heel-insert.

Sedan kommer FT med Intuition innerskor som ibland har en flera mm tjock (formbar) skumsula som man kan plocka bort.

Och som nämnts i tråden kanske hålfotsstödet på din Sidas-sula tar emot sidan på innerskon. Verifiera genom att trycka hålfotsstödet platt med fingrarna.

Hur ser boot boarden ut i pjäxan? Om den inte är plan på ovansidan så kanske du får för mycket hålfotsstöd i kombination med din Sidassula. Hålfotsstöd bör vara flexibla.
Kan absolut vara värt att ta bort forward lean inserten. I Intuition linern som sitter i FT pjäxorna finns det ingen sula, därav problemet till att man bygger på extra volym med en sula. Kan vara jag som är lite trög, men inte helt med på vad du menar med att sulan ska ta emot sidan på innerskon och hur jag ska verifiera detta. Men låter som en klok idé om du har lust att förklara så jag förstår ;)

OleK sa:
Har du sjekket størelsen på skoen mot din fot? Ta ut innersko og sett foten i skoen. La storetåa så vidt touche skallet fremme. Bøy kneet fram og se hvor mye du har mellom helen og skallet. Sentrer så foten midt i skoen både i lengde og bredde. Hvor mye kan du flytte foten sideveis? Det kan være mange grunner til at foten dovner bort og gir kramper. enten kan skoen være for stor så du spener for hardt som nevnt høyere opp eller den er for smal så du får press på noen nerver i foten som gjør at foten dovner bort.. Jeg ville sjekket dette før jeg gjorde noe mere. Da kan du evt gå til en bootfitter som kan hjelpe deg. Er skoen for stor selg den og kjøp noe som passer din fot.
Storleken är rätt, men tack för input!

Åk en vecka utan sula och se om det blir bättre. Jag kan inte heller åka fulltilts med sula.

Vad har du för teknik? Fulltilts åks bäst från ankeln och inte med stå-på-tå och massa plöstryck-tekniken. Om du är ovan åkare eller i början av säsongen blir det lätt att man spänner underbenen och fötterna istället för att vara avslappnad och flexa ner i pjäxan och låta skidorna jobba istället. Det har jag haft problem med tidigare, men nu de senaste åren när jag blivit bättre på att åka och spänner mig mindre har nästan allt pjäxont försvunnit för mig :)

Jag menar det som JARLE skrev, att din sula kanske är för bred så att den tar i sidan på skon. När du belastar din fot kommer ditt fotvalv att plattas ut. Om då sulan inte kan ge med sig kan du få ont. Så testa detta genom att med handen trycka ner fotvalvsstödet på sulan när den sitter i skon. Eller se bara till att fotvalvsstödet har några mm luft på sidan. Även om detta kanske inte är orsaken till din kramp så är det viktigt för balansen.

mmm2015 sa:
Jag menar det som JARLE skrev, att din sula kanske är för bred så att den tar i sidan på skon. När du belastar din fot kommer ditt fotvalv att plattas ut. Om då sulan inte kan ge med sig kan du få ont. Så testa detta genom att med handen trycka ner fotvalvsstödet på sulan när den sitter i skon. Eller se bara till att fotvalvsstödet har några mm luft på sidan. Även om detta kanske inte är orsaken till din kramp så är det viktigt för balansen.
Då är jag med i matchen! Fotvalvsstödet ligger verkligen kloss ann mot skalet, så jag kan inte ens platta ut det om jag trycker med handen vilken jag antar är fel. Bör man gå till pjäxdoktorn och be han slipa ner den på bredden?

Vidare till hur det gick idag:
Plockade ur sulorna och både domningarna och kramperna var betydligt snällare idag, likaså försvann känslan av att stå på tå när forwardlean insertsen togs bort. Problemet nu är att hälen sitter extremt dåligt. Med sulorna i satt hälarna som fastborrade, det var även så att innan värmningen och utan sula i satt hälen riktigt bra, men nu är det ett heel-lift som förstör hela åkningen. Har funderat på två lösningar, vet ej vilken som är bäst. Antingen att värma om pjäxorna med ommododifierade sulor och spänna på stenhårt för att få innerskon rymligare eller att värma om fast denna gången forma efter endast foten och skita i sulorna, vad tror ni blir bäst? Får innerskon tillbaka lite volym när man värmer den igen eller är det kört, för känns som det är lite mycket luft nu utan sulan? Har även hört att man kan slipa ner bootboarden för att få lite mer plats, kan det kanske vara ett tredje alternativ?

Hade samma symptom i många år. Investerade i ett par Strolz-pjäxor. Sedan dess har jag alldrig haft problem. Behöver inte lossa spännena på hela dagen!!! Tidigare problem berodde på att jag har höga vrister (mycket hålfot), och det räckte inte med formgjutna sulor. Formsprutningen i Strolz-pjäxorna fyller ut under hålfoten och ger det stöd som behövs. Strolz är dyra och ganska tunga, men den superba komforten uppväger nackdelarna.

Om du vill få volym så spänn dom hårt vid värmning. Vi du ha tightare fit ? spänn dom löst då linern expanderar. Mitt tips är att du värmer om linern utan sula och spänner dom löst då linern kommer fylla ut lite plats.

Senast ändrad:
Bra att det går åt rätt håll!

Börja med att passa till sulan. Och testa sedan om din häl sitter fast tillräckligt bra med sulan i igen. Och så hoppas vi att inte krampen blir värre igen. Jag tänker att eftersom du plockade bort de s.k. forward-lean-bitarna under hälen borde du få mindre tryck på ovansida fot så att hålfoten kan slappna av mer. Annars, när foten trycks ner konstant kämpar den med att få tillbaka sitt fotvalv och krampar till slut.

Intuition innerskor är gjorda av skum med slutna celler och borde(?) därför expandera något även vid en andra uppvärmning.

Om du bestämmer dig för att använda sulan så finns en risk med att forma om innerskon utan sula då du kanske får tillbaka för stort tryck ovanpå foten när sulan sätts i.

Instämmer med föregående,skönt att det blir bättre.

Innerskon sväller upp till ursprunglig form om du kört allt för många dagar. Oavsett sväller den. Innerskon FT köper har skum i botten så jag hade bakat den med en filtsula från en annan pjäxa eller sulan du kommer köra med, annars blir det tight, det blir extremt tight med intuition som inte har skum i botten om de bakas utan sula.

Börja med att slipa sulan för skon innan du gör annat. Efter att du gjort det, testa att trycka dit kilen för forward lean igen (om du nu vill ha lättare att komma fram på skidan), det kan hända att det var sulan som bråkade med alltsammans. Det är generellt en god idé att ändra på en sak åt gången för att lättare hitta det som skapar problem.

Vad det gäller öppna vs slutna celler vill jag minnas att båda existerat genom åren men hag har svårt att tänka mig att det används slutna längre.

Snödjup

Tillbaka
Topp