Sköna pjäxor men foten domnar 🤔

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Hej, hej!

Jag bytte pjäxor inför den här säsongen och valde ett par Salomon Shift 130 som känns väldigt bra på foten. Nu har jag kört ca. 20 dagar i dem och tyvärr får jag problem med domningar över ena fotryggen. Nu har jag även fått mortons-liknande smärta precis mellan andra och tredje tån. På ena foten, den andra är helt problemfri.

Kruxet är att det inte gör ont alls när jag åker, utan det trycker uppenbarligen på någon nerv som irriteras. Svårt att veta var jag ska leta fel utan uppenbara tryckpunkter.

Jag har gjutit en sula men inte värmt innersko eller skal. Kan det vara en bra start? Jag är skolad i att det är bättre att åka in pjäxan än att värma. Men det kanske är en gammal sanning.

Jag kommer gå till en bootfitter men tänkte ändå höra om tips på var det kan vara idé att göra justeringar.

Var i samma sits som du. Mina gamla pjäxor, som råkar vara ett par Salomon, var också otroligt sköna men fötterna domnade. Framförallt ena. Kunde hänga i i en vecka efter en skidsemester. Tänkte också tanken att jag skulle gå till en bootfitter men inte kul att börja modifiera en bra pjäxa utan garantier. Köpte istället en ny pjäxa, lite rymligare pjäxa som inte tryckte på ovansidan (Tecninca cochise 130). Din salomon shift är ju en uppskattad pjäxa. Är det inte bättre att sälja den omodifierad och sen hitta en ny som du tror kan funkar?

Bootfittern är din vän. Denne kommer troligtvis (om det inte är något uppenbart problem) fråga dig mer precist vart känningarna börjar och hur lång tid det tar innan dessa uppstår. Diffusa domningar landar inte sällan i tryck på fotryggen under andra spännet men kan bero på helt andra ting. Därefter är det en fråga om att följa nerverna och se vart det trycker. Det krävs sällan något egentligt tryck att tala om innan liknande problem uppstår. Kanske behöver materialet över fotryggen tunnas ut, pjäxan breddas på någon punkt (hade inte varit min första gissning utan att se foten men jag har ju inte sett den) eller något annat åtgärdas.

Jag har också Salomon Shift 130, jag har värmt skalet 1 gång och liner flera gånger hos bootfitter. Jag tycker du ska se till att värma både och hos bootfitter, jag håller det som högst osannolikt att du upplever sämre passform. Hela tanken när pjäxan designats är precis tvärtom, att värmning ska anpassa sig efter just din fot för ”perfekt” matchning.

@Jarle du kanske har koll på kostnader för bootftter och vad som händer om det inte funkar?
Om det handlar om omfattande arbete brukar de flesta diskutera en lösning och kostnad. Köper du pjäxorna av butiken som utför arbetet så brukar det ingå, inom rimliga gränser så klart. För mindre arbeten så brukar de flesta ha en prislista, punkttryckningar brukar kosta runt 250-350/punkt men det finns säkerligen avvikelser.

Om ting inte går vägen så kan jag inte tänka mig annat än att det gemensamt resoneras fram en lösning på det. Skit kan hända alla men jag har aldrig sett, eller hört, om ett fall där det inte gått vägen till slut :)

Snödjup

Tillbaka
Topp