Domnande tår i pjäxor

xudeus

Medlem
Domnande tår i pjäxor
Tjenare har köpt mig ett par Atomic Hawk Prime 120 och fixade även ett par formgjutna sulor då jag alltid haft problem med kramp i hålfoten. Detta problem är nu löst, dock domnar nu mina tår istället vilket skapar stora problem speciellt ifall det är några minus ute då jag börjar frysa rejält om tårna.

Problemet uppstår p.g.a. att jag spänner de två översta spännena för mycket alltså så att pjäxan och vaden sitter tajt. De två spännena vid foten behöver jag egentligen inte spänna alls då foten ändå sitter typ perfekt. Domningarna försvinner till viss del ifall jag lossar på spännena, men domnar desto snabbare ifall jag börjar dra åt igen.

Finns det något jag själv kan göra för att undkomma domningarna? Eller har jag helt enkelt köpt fel pjäxa?

Det ska sägas att jag fick hjälp av en bootfitter när jag köpte pjäxorna samt att allt kändes bra i butik ;)

Senast ändrad:
Domnande tår i pjäxor
Ludiu sa:
Knäpper du upp mellan åken? Det är annars ett tips..
Yes, domningarna försvinner i princip helt men tyvärr hinner inte tårna värmas upp innan nästa åk (beror ju på vad temperaturen är), tårna blir alltså kallare och kallare till att det tillslut blir omöjligt att fortsätta åka.

dallan sa:
Pröva och flytta ut översta spännena med insektsnyckel.
Tack, ska testa det.

Domnande tår i pjäxor
Tips utöver ovan . Spänn inte så hårt och införskaffa en bosterstrap då har du än mer valmöjligheter att ställa in hur "taight" du vill ha utan att strypa blodtillförseln till foten i samma utsträckning.

Domnande tår i pjäxor
Hej.
Förmodligen har du en blodåder som trycks ihop. Vid framsidan på fotknölen vid ankeln sitter en blodåder kläms den åt domnar stortån alt. lilltån beroende på insidan eller utsidan. Det är enkelt för en bootfitter att värma och klämma ut. Jag har själv det problemet och det är lätt fixat med rätt verktyg av någon som kan.

Domnande tår i pjäxor
Skulle kunna tänka mig att skalet är för smalt över fotbladet. Har du en kraftig vad brukar fotens bred vara kraftig den med, överlag har man den kombon, primen är ingen superbred pjäxa. Men lätt att forma i och med memoryfit.

Domnande tår i pjäxor
dallan sa:
Pröva och flytta ut översta spännena med insektsnyckel.
Testa detta.
Köpte ett par Dynafit Beast i fredags precis innan avfärd till Chamonix.
Jag har också riktigt breda fötter ska tilläggas.
Hur som haver så började tår somna första dagarna och jag fick lite smått panik, punchade pjäxorna igen men samma sak.
Flyttade sedan ut spännet precis som beskrivet ovan och nu funkar dom klockrent!

Domnande tår i pjäxor
Testa detta.
Köpte ett par Dynafit Beast i fredags precis innan avfärd till Chamonix.
Jag har också riktigt breda fötter ska tilläggas.
Hur som haver så började tår somna första dagarna och jag fick lite smått panik, punchade pjäxorna igen men samma sak.
Flyttade sedan ut spännet precis som beskrivet ovan och nu funkar dom klockrent!
Menar du/ ni att man ska finjustera spännet genom att vrida det eller ska man kossa spännerna på något vis och flytta dom?
Är ingen master när det gäller att justera utrustningen utan åker mest med somnade tår vilket inte är kul 😔

Domnande tår i pjäxor
Menar du/ ni att man ska finjustera spännet genom att vrida det eller ska man kossa spännerna på något vis och flytta dom?
Är ingen master när det gäller att justera utrustningen utan åker mest med somnade tår vilket inte är kul 😔
Vad är det för pjäxor du har? Också Dynafit Beast?
De går att skruva loss själva spännet och sedan skruva tillbaka det i ett annat förborrat hål vilket ger mer utrymme.

Domnande tår i pjäxor
Vad är det för pjäxor du har? Också Dynafit Beast?
De går att skruva loss själva spännet och sedan skruva tillbaka det i ett annat förborrat hål vilket ger mer utrymme.
Hej, nej jag har ett par Rossignol och det finns en insexskruv på en vågtandade delen.
Finns det fler hål under den vågtandade delen i plasthöljet?

Tillbaka
Topp