Kan inte hitta lämpliga pjäxor - intensiv smärta i fotbottnen

marcl

Ny medlem
Hej!

Som rubriken antyder så har jag problem med att hitta passliga pjäxor. Problemet jag har är att fotbottnets främre del domnar i pjäxan vilket leder till grym smärta, ofta redan efter endast ett åk. För att bli av med smärtan räcker inte att jag bara knäpper upp pjäxan, utan jag måste ta av den helt. Jag har problem med både vänster och höger fot, men höger är något värre. Problemet började för ca 5 år sedan, men eftersom jag inte har åkt så mycket under de senaste säsongerna så har jag inte tänkt desto mer på saken.

Är för tillfället bosatt i Grenoble, Frankrike och eftersom avstånden till bergen är så korta så har det blivit mycket skidande denna säsong. Har varit till ett par bootfitters som fått beröm av andra skidentusiaster som jag har träffat här. Hos dem har jag testat ett tiotal pjäxor varav endast två kändes bra i affären efter att ha haft dem på i 20 minuter: Head Vector 110 (bekvämast) och Lange XT 120. Köpte således Head Vector 110, men efter att ha testat dem i pisten i tre dagar så har jag samma problem som förr (körde tidigare med Atomic RT FR 120).

Jag har även låtit göra conformable-inläggssulor till pjäxorna. Det första paret visade sig inte alls hjälpa, så bootfittern gjorde ett par nya till mej som känns något bättre. Problemet med det senare paret är att smärtan inte försvinner utan fördelas bara på en större yta (hela främre fotbottnet från att tidigare ha varit på främre fotbottnets yttersida).

Jag har en mycket aggressiv åkstil med tävligsbakgrund och kör nuförtiden helst offpist. Är 177 cm lång och väger ca 90 kg. Jag skidar med ett par Head Mojo 105.

Jag hoppas att någon av er kan ge tips om hur jag ska lösa problemet med pjäxorna, och är tacksam för alla svar jag får!

Jag har haft precis samma problem i väldigt väldigt många år. Har varit rund i halva Sverige och letat svar på frågan om onda fötter. Jag hamnade till sist hos en väldigt kompetent duo uppe i Vemdalen/Björnrike, kommer inte ihåg vad de heter just nu men båda rekommenderas av många här vet jag.

Jag hade precis som du fått sulor gjorda utan resultat. Det som det kom frams till var att jag hade för smala pjäxor. Även om jag inte tyckte att det kändes så. Pjäxan lästades ut nästan 1 cm. Nya sulor gjordes som jag själv kompletterade med gelinlägg som egentligen använd till högklackade skor. Det blev lite svikt under och inte stumt. Det gjorde susen.

Kan väl tillägga att jag är väldigt plattfotad. Droppade även några kilon så blev det ännu bättre.

Men se till att pjäxan är tillräckligt bred för din fot (har du höga vrister så se till att den är tillräckligt hög också). Gelinläggen "party feet" är mitt hetaste tips.

Leta upp en bootfitter. Kanske kan de ändra pjäxan som MissPow beskrivit samt med inlägg och så vidare, kanske ska du ha en helt annan pjäxa. Finns säkeligen någon eller många bra bootfitters i Grenoble. Kanske vet någon här en? Lycka till.

Har du varit hos Bruno Bornicat i Serre Chevalier? Han verkar göra de flesta guiders pjäxor och har ett väldigt gott rykte. Jag ska dit imorgon (från La Grave), om du vill följa med.

Tack för alla svar hittills!

La Grave: Tyvärr är jag upptagen hela veckan, men tack för erbjudandet! Ska kolla med Au Vieux Campeur (stället där jag köpte pjäxorna) först och om det inte hjälper så får jag göra en utflykt till Serre Chevalier nån dag.

Tillbaka
Topp