Japan 2015

handsome

Medlem
Japan 2015
Har bestämt mig för en trip till niseko i januari.
Tänkte satsa på 10-15 dagar.

Är nån intresserad är det bara dra iväg ett pm så planerar vi vidare.

Japan 2015
Jag och en polare gjorde 22 dagar i Niseko och Moiwa och 8 dagar roadtrip. Landade på omkring 27000 kr. Dock hade nog 15 dagar kostat ungefär lika mycket.

Japan 2015
Köpte precis flyg ToR, ner 12 jan, hem 31. Gick på 6500 kr Köpenhamn-Sapporo. Finns ännu billigare om man inte har något emot lååånga mellanlandningar eller flygplatsbyte i Tokyo. Vart i Niseko tänkte herrskapet bo?

Japan 2015
Jag planerar också en tripp till någon av skidorterna på ön Hokkaido, däribland Niseko. Tänkte åka i slutet av dec och vara där en månad innan det bär av till antingen nordamerika eller Chamonix. Som det ser ut nu åker jag själv, men om det är nån som har liknande tankar så får man gärna dra iväg ett pm!
Lite om mig själv: Gammal tävlingsåkare till 23 års ålder, från Sundsvall, 26 år, studerande i sthlm men tar ett sabbatsår för att jobba och åka skidor.

Senast ändrad:
Japan 2015
Va i Niseko 19 dagar förra året, budget blev ungefär såhär (om nån nu har glädje av det):

Fasta utgifter
~6400:- flyg Kastrup - Sapporo
~1000:- Transfer t/r flygplatser
~6000:- Liftkort (minns inte exakt)
~6400:- Boende (Schizenkan, billigt och bra boende, dock aningen långt att gå till byn. Skidbuss precis utanför dörren)
Totalt: ~20k

Totalt gick det på ~25k, dvs 5k på lunch i backen (~70:-/mål), laga middag hemma, några resturangbesök + afterski + utekvällar samt en dag i Rusutsu

Japan 2015
Hejsan. Går i tankarna med att tillbringa cirkus en månad i Niseko i vinter. Har tittat en del på boende, men det är lite svårt att få sig en bra uppfattning härifrån. Så, vilket boende är bäst och mest prisvärt för en månads vistelse? Log kanon, black diamond lodge och schizenkan är de jag läst om. Vore schysst om någon hade något tips.

Japan 2015
Hej!

Ska försöka åka i ca 2 månader och Japan är något som lockar. Det blir min första skidresa som är längre än 1 vecka och jag har tyvärr ingen erfarenhet av offpist. Är Japan något som skulle funka för mig tror ni ? Vad jag förstår så åker man till Japan först och främst för offpisten ?

Japan 2015
zev sa:
Hej!

Ska försöka åka i ca 2 månader och Japan är något som lockar. Det blir min första skidresa som är längre än 1 vecka och jag har tyvärr ingen erfarenhet av offpist. Är Japan något som skulle funka för mig tror ni ? Vad jag förstår så åker man till Japan först och främst för offpisten ?
Man åker till Japan för att åka bottenlöst puder, varje dag...

Bra ställe att lära sig, ja det kan det var.
Snön är väldigt lätt att åka i, men se till att åka till en skidort där det är tillåtet att åka bland träden...

Japan 2015
Tancoll sa:
zev sa:
Hej!

Man åker till Japan för att åka bottenlöst puder, varje dag...

Bra ställe att lära sig, ja det kan det var.
Snön är väldigt lätt att åka i, men se till att åka till en skidort där det är tillåtet att åka bland träden...
Ok tack för tipset, hade tänkt åka till Niseko men verkar inte vara tillåtet att åka bland träden där... Men finns det någon skidort som egentligen tillåter det ?

Japan 2015
I Niseko får man åka bland träden. Se bara till att inte ducka några rep och för åkning utanför anläggning använd öppna gater så är det inge problem.

Japan 2015
Tobler sa:
I Niseko får man åka bland träden. Se bara till att inte ducka några rep och för åkning utanför anläggning använd öppna gater så är det inge problem.
Ah ok, kollade på deras pistkarta och då stod det bara att man inte fick åka utanför det rödmarkerade vilket var typ allt :)

Japan 2015
solteszkristian sa:
Köpte precis flyg ToR, ner 12 jan, hem 31. Gick på 6500 kr Köpenhamn-Sapporo. Finns ännu billigare om man inte har något emot lååånga mellanlandningar eller flygplatsbyte i Tokyo. Vart i Niseko tänkte herrskapet bo?
Vilket bolag flyger så billigt? Jag letar biljetter till Sapporo.

Japan 2015
handsome sa:
Har bestämt mig för en trip till niseko i januari.
Tänkte satsa på 10-15 dagar.

Är nån intresserad är det bara dra iväg ett pm så planerar vi vidare.
AKling sa:
Jag planerar också en tripp till någon av skidorterna på ön Hokkaido, däribland Niseko. Tänkte åka i slutet av dec och vara där en månad innan det bär av till antingen nordamerika eller Chamonix. Som det ser ut nu åker jag själv, men om det är nån som har liknande tankar så får man gärna dra iväg ett pm!
Lite om mig själv: Gammal tävlingsåkare till 23 års ålder, från Sundsvall, 26 år, studerande i sthlm men tar ett sabbatsår för att jobba och åka skidor.
Har inte bokat något än, letar lite boende fortfarande men planen är att försöka åka till Niseko i Januari för att stanna minst en månad och det hade varit trevligt med lite sällskap.

Är 29 år och har åkt skidor / bräda ca 1 vecka om året sen jag var en liten knodd. Ska försöka komma iväg på min första längre skidresa nu och då jag tycker det är kul att resa så tänkte jag försöka komma iväg till något nytt land där jag inte varit innan därför Japan lockar lite extra. Dessutom har jag inte haft nöjet att åka puder innan vilket jag hoppas få chansen att göra där.

Kommer skicka pm till er om ni inte kikar i tråden men skulle det vara någon annan som är intresserad så är det bara att höra av sig.

Japan 2015
Kingston sa:
solteszkristian sa:
Momondo.se

Beror mycket på datum, men just nu hittar jag arlanda-chitose (sapporo) för 6600. Mycket riktigt med finnair. Drägliga flygtider var det också!

Japan 2015
Vattendroppe sa:
Kingston sa:
solteszkristian sa:
Momondo.se

Beror mycket på datum, men just nu hittar jag arlanda-chitose (sapporo) för 6600. Mycket riktigt med finnair. Drägliga flygtider var det också!
Kanon. Tack! :)

Japan 2015
Hej alla,

Jag och min pojkvän har tänkt oss att åka till Japan i ca en månad under februari för att åka bottenlöst puder såklart. Vi är sugna på att kanske köra 2 veckor i Niseko och sedan flytta oss närmare Tokyo till Happo One. Är det några andra som har gjort en liknande resa? Det som vi förstått från dom två olika resrouterna är att Niseko är ju största turistområdet som får hur mycket snö som helst, speciellt i februari, men är inte lika stort område utan är endast själva nisekoberget som i sig inte är så otroligt högt. I happo one å andra sidan får inte riktigt lika mycket snö, men snittar fortfarande på 290cm i februari. Bergskedjan som resorten Happo one ligger kallas ofta Japans alper och bergen ligger på nästan 1300m högre än niseko. Har även förstått att det finns flera möjligheter att gå upp för andra toppar och så vidare. Dessutom är det färre turister.

Är det några som har egna erfarenheter från ett eller båda ställena? Tacksam för svar och tips!!

Tack :D

Japan 2015
Någon som är sugen på att jobba i Japan i Vinter;;;
Kan rekommendera två st till ägaren
Det han vill ha är någon som är van i kök har körkort och att jobba.
Arbetet består i att servera frukost vara med på kvällen att laga mat och servera.
Det kan förekomma en del transporter och lite annat småpyssel
Pm mig så kanske jag kan hjälpa dig till ett kul jobb i Japan.

Japan 2015
Jag och min bror planerar att åka till japan i en månad och undrar när det är bäst att vara där är det mitten januari till mitten av februari?

Senast ändrad:
Japan 2015
Januari har varit bäst dom sista åren
Februari har varit lite för mycket sol.
Däremot har mars överraskat med bra med snö.

Japan 2015
Rimligt pris är lite relativt. Kanon lodge är billigt. Powder lodge i Moiwa är super, ligger i grannbyn men du kan åka skidor både fram och tillbaka och åkningen är grym i moiwa.

Japan 2015
Vi är ett gäng 20 åriga grabbar som drar ner i början av Januari.
Stannar 43 dagar, efter bär det av mot den varmare delen av kontinenten.
Någon som har koll på om de går att skicka hem sin skidutrustning för en inte allt för dyr peng?
Eller är det sälja som gäller?

Japan 2015
Det går att skicka hem sakerna,
Skickade hem från Moiwa Lodge förra året tror att det låg runt 1800kr för skidor och minimalt med kläder.

Japan 2015
Halloj allihopa!

Var på säsong under förra vintern i Verbier och tänkte nu styra skidorna mot Japan, antagligen Niseko. Letar efter någon att åka med en till två månader. Hör av er här eller på PM så kan jag introducera mig mer.

Allt gott!

Japan 2015
Hej!

Jag och min kompis kommer vara i Niseko vecka 10 och vecka 11. Vi är intresserade av att dela boende om någon har förslag. Billigare och roligare att dela på nått :)

Hör av er om ni har förslag på boende eller råkar ha ett lyxhus med något rum till utlåning ;)

Hoppas vi ses i pudret!
Mattis och Tobbe

Tillbaka
Topp