Mayrhofen 2014/2015

avodkado
9 inlägg
avodkado 9 inlägg 4 år sedan

Tjenare!
Vi är ett gäng på fem grabbar på 19 år som hade tänkt att åka ner och göra en säsong i Mayrhofen nu till vintern. Det kommer bli första gången för oss att göra en säsong i alperna och vi undrar om det är någon med erfarenhet av Mayrhofen (eller dylika orter) om hur man skaffar säsongsboende och säsongsjobb? Har läst lite och vad beträffar Mayrhofen verkar det vara knöligt att hitta säsongsboende, så är det någon som har lite tips?

Till er som också överlägger Mayrhofen som en säsongsort 2014/2015 så får ni gärna höra av er om tankar och funderingar kring resa, boende, jobb etc.

Tack på förhand smile

Svar

justemil
33 inlägg
justemil 33 inlägg 4 år sedan

Tjena!
Vi är ett gäng på 4st, alla 19år. Vi har också funderat på att göra en säsong i Mayrhofen nu till vintern. Det är vår första säsongen och ingen av oss har tidigare varit i Mayrhofen. Vi skulle behöva alla tips man kan få. Vi har tänkt att vi ska tåga runt i Europa några veckor innan med ett InteRrailkort för att sedan hoppa av tåget i Mayrhofen i mitten/slutet av novembeber. Det är dock fortfarande lite oklart hur många som i slutändan faktiskt kommer att åka med så om någon känner för att dela boende så hade det varit toppen.

Tack för trådstarten och hoppas vi ses om ungefär 150 dagar.

iskalltbananskal
17 inlägg
iskalltbananskal 17 inlägg 4 år sedan

Tjena!

Jag gjorde en säsong i Mayr 13/14. Vad det beträffar boende är det rätt smidigt att boka Gasthof Zillertal någon vecka/veckor och under tiden knacka dörr hos localsen för att hitta boende. Det är knacka dörr som gäller om man vill ha ett boende i byn.
Eller om ni vill vara säkra på att få ett boende kan ni boka Gasthof under hela säsongen. Det är rätt skönt att ha ett boende i mayr från början, eftersom många som tänkte göra en säsong där inte hittade någonting och åkte hem/flyttade till en annan ort/köpte husvagn. Men kan man tänka sig att flytta runt lite/slagga i Innsbruck de dagar man inte har boende är det definitivt mer prisvärt än Gasthof.

Sedan behöver man självklart inte bara begränsa sig till att bo i just Mayrhofen; kolla i Zell am Ziller, Kaltenbach, Stumm, Hintertux och andra orter i Zillertal, eftersom att man åker gratis med tåg och bussar om man har på sig skidkläder och utrustning samt giltigt liftkort. Dock blir det lite klurigare när det är dags att åka hem efter en utekväll i Mayr, men taxi finns alltid (ca 48 € för 6 pers från Stumm till Mayr kvällstid) och har ni tillgång till bil och en nykter chaufför underlättar det.

Rekommenderar att köpa ett Tirol Snow card, liftkortet som gäller i hela Tyrolen, alternativet är att köpa ett zillertal superpass, (skiljer ca 50€) men det gäller en kortare period än Tirolkortet. I år gällde Zillertalpasset till 20 april och om man planerar att åka några dagar mer i Hintertux är det fett värt, för deras sommarpark är kul! I år fick vi även puder på hintertux efter snowbombing.

Jobb: Kolla runt på diverse stora hotell (ex Hotel Strass) så finns det även möjlighet att få boende via arbetsgivaren, eller söka jobb på bergsrestaurangerna. Man kan även jobba under Snowbombing festival (tjänade 300€ på 20h). Normallönen ligger på ca 7-10 € per timme och passen brukar vara ca 4-6h.

Priser: En öl, Zillertal radler , Jägertee/Jagatee (varning farligt!) i backen= 4€.
Ett flak 500ml Egger (öl) = 12-15 € APK!

Mataffärer: Billa, Spar, Mpreis. Ej öppna på söndagar i början på säsongen. Men det är nästan inget annat heller.

Länk till hur en av säsongslägenheterna ser ut:

BC-kick på Hintertux i slutet av mars:

/Emma

emmapem Citera
avodkado
9 inlägg

Tack så hemskt mycket för det utförliga svaret! Känns som att det täckte allting. Guld!! big_smile @iskalltbananskal

jcca
224 inlägg
jcca 224 inlägg 4 år sedan

iskalltbananskal skrev:

Tjena!

Jag gjorde en säsong i Mayr 13/14. Vad det beträffar boende är det rätt smidigt att boka Gasthof Zillertal någon vecka/veckor och under tiden knacka dörr hos localsen för att hitta boende. Det är knacka dörr som gäller om man vill ha ett boende i byn.
Eller om ni vill vara säkra på att få ett boende kan ni boka Gasthof under hela säsongen. Det är rätt skönt att ha ett boende i mayr från början, eftersom många som tänkte göra en säsong där inte hittade någonting och åkte hem/flyttade till en annan ort/köpte husvagn. Men kan man tänka sig att flytta runt lite/slagga i Innsbruck de dagar man inte har boende är det definitivt mer prisvärt än Gasthof.
...

Haha, harry. Kung!

iskalltbananskal
17 inlägg
iskalltbananskal 17 inlägg 4 år sedan

@jcca Harry är kungen av husvagnar, snapchats och neck nominations! Haha btw är det något jag missade i mitt inlägg johannes? Eller skall vi låta @avodkado upptäcka alla hemlisar själv? smile

Glömde en sak, allas favoritbacke är Red 7, kan räknade dagar under säsongen då jag INTE tog ett åk i den underbara backe man saknar en varm sommardag!

emmapem Citera
torren
5 inlägg
torren 5 inlägg 4 år sedan

iskalltbananskal skrev:

Tjena!

Sedan behöver man självklart inte bara begränsa sig till att bo i just Mayrhofen; kolla i Zell am Ziller, Kaltenbach, Stumm, Hintertux och andra orter i Zillertal, eftersom att man åker gratis med tåg och bussar om man har på sig skidkläder och utrustning samt giltigt liftkort. Dock blir det lite klurigare när det är dags att åka hem efter en utekväll i Mayr, men taxi finns alltid (ca 48 € för 6 pers från Stumm till Mayr kvällstid) och har ni tillgång till bil och en nykter chaufför underlättar det.

Rekommenderar att köpa ett Tirol Snow card, liftkortet som gäller i hela Tyrolen, alternativet är att köpa ett zillertal superpass, (skiljer ca 50€) men det gäller en kortare period än Tirolkortet. I år gällde Zillertalpasset till 20 april och om man planerar att åka några dagar mer i Hintertux är det fett värt, för deras sommarpark är kul! I år fick vi även puder på hintertux efter snowbombing.

Jobb: Kolla runt på diverse stora hotell (ex Hotel Strass) så finns det även möjlighet att få boende via arbetsgivaren, eller söka jobb på bergsrestaurangerna. Man kan även jobba under Snowbombing festival (tjänade 300€ på 20h). Normallönen ligger på ca 7-10 € per timme och passen brukar vara ca 4-6h.

Priser: En öl, Zillertal radler , Jägertee/Jagatee (varning farligt!) i backen= 4€.
Ett flak 500ml Egger (öl) = 12-15 € APK!

Mataffärer: Billa, Spar, Mpreis. Ej öppna på söndagar i början på säsongen. Men det är nästan inget annat heller.

Länk till hur en av säsongslägenheterna ser ut:

BC-kick på Hintertux i slutet av mars:

/Emma

Tack för alla dom svaren!

avodkado
9 inlägg

@iskalltbananskal när man ändå har dig på tråden (höhö) så tänkte jag fråga dig när du rekommenderar att man ska åka ned. Slutet av november? Återigen, stort tack för tidigare inlägg!!

jcca
224 inlägg

Njaa, var ett ganska väl utfört foruminlägg måste jag säga @iskalltbananskal !

Ang. boende så skulle jag säga att jag hellre bor någonstans mellan Kaltenbach/Stumm och Mayrhofen, inte längre in i dalen i t.ex Finkenberg/Hintertux. Då är det jobbigt att ta sig till t.ex zell och kaltenbach en fin dag (tåget går bara till Mayr). Om ni inte har bil då, då spelar det mindre roll.

Tänkte du bo på gasthof eller om du har annat boende innan du åker ner skulle jag lätt säga slutet av november. Jag tyckte det var riktigt gött att vara där när byn kändes rätt död, systemet helt tomt osv, så hann man bli lite hemma innan allt drog igång.

Men om du/ni tänkte åka ner och knacka dörr så skulle jag säga att efter nyår var det lättast att få tag på boende verkade det som. Kändes som många boenden började säsongen med att hyra ut veckovis fram till typ nyårsveckan (Det är väl mkt pengar i de veckorna), men sedan gick över till att hyra ut resten av säsongen för att slippa krånglet. Var iaf många som fick åka hem/till annan ort när de kom ner i början av december. @avodkado

Simonmedk
36 inlägg
Simonmedk 36 inlägg 4 år sedan

Tjaba! Vi är 3-4 grabbar som är sugna på mayr hela säsongen, har ni tips på boende och jobb är ni mer än välkomna att skriva till mig här eller på Facebook, där heter jag Simon Vicini!

Peace!

KUGELSCHREIBER Citera
vvira
7 inlägg
vvira 7 inlägg 4 år sedan

Haha bra jävla svar Emma!
Kan tillägga att om ni bokar gasthofet, boka inte rum 202 smile vi fick besök av 200 nyckelpigor/dag sista månaden..

Och gå in på heimatstimme.at där kan man hitta jobb!

avodkado
9 inlägg

tack för svar @vvira
körde ni Gasthof en hel säsong? smile vad kostade det i sådana fall? smile

avodkado
9 inlägg

är det någon som har erfarenhet av att ha bilat ner och har haft bil där nere? smile

vvira
7 inlägg
vvira 7 inlägg 4 år sedan

avodkado skrev:

tack för svar @vvira
körde ni Gasthof en hel säsong? smile vad kostade det i sådana fall? smile

Ja, 1 dec-15apr men finns möjlighet att stanna lite till om man hjälper till att städa smile
2400€ har jag för mig, plus 450€ i deposit som du får tillbaka typ i maj.
Jag rekommenderar gasthofet starkt! De va skönt att ha allt fixat när alla andra sprang runt och letade. Du får allt du behöver, säng, kök, toa, wifi även fast det kanske inte är i bästa skick och lite dyrare än andra boenden smile men sen är alla viktiga vardagsfester på gasthofets "lobby" och då är de nice att ha nära hem när de behövs haha

goontown90
32 inlägg
goontown90 32 inlägg 4 år sedan

Hallå!
Jag plus 3-5 andra svenskar kommer också dra till Mayrhofen i mitten av december för att säsonga.
Tänkte fråga hur det ser ut med jobb för dom som inte var så uppmärksamma på tyska lektionerna?
Samt hur ser priserna ut på snowboard utrustning där? Bättre än på Blue tomato ?

carolinet
65 inlägg
carolinet 65 inlägg 4 år sedan

Trodde jag skulle ha något gött att komma med här, men jävlar Emma, det där gjorde du bra! wink

tresmagummor
6 inlägg
tresmagummor 6 inlägg 4 år sedan

Hej! Vi är tre tjejer som funderar på att göra vår fösta säsong i Mayrhofen så vi undrar lite över hur det är att säsonga där. Hur skidsystemet är, off pisten, utelivet osv...
Tackar för svar smile

jcca
224 inlägg

Det är riktigt nice att säsonga i Mayrhofen kan jag säga @tresmagummor
Skidsystemet: Finns massa åkning i Zillertaldalen(det går gratis tåg genom hela om man har skidkläder och liftkort), så mycket så att hälften vore nog som en skäggig vän till mig skulle sagt. Välpreparerade pister tycker jag, speciellt i Kaltenbach.
Just Mayrhofen-systemet har en negativ sak: Ingen talabfahrt. Det är nog det enda jag saknar.

Offpist: Finns otroligt mycket ytor, samma här speciellt om man utnyttjar hela zillertal-dalen. Men byn ligger ju ganska lågt, och kanske därför lite mer risk för dåligt med snö.

Uteliv: Ujujuj, utelivet i mayrhofen, vet inte vart jag ska börja. Scotties, beerpong, swagger-partyt, gasthof-hemmafester, arena, bruck'n'stadl(?). Det går alldeles utmärkt att spritbumma här.

holmes
3 inlägg
holmes 3 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad holmes (4 år sedan)

Ni som har koll, har svårt att uppskatta genom att titta på kartor. Hur lång tid tar det egentligen att ta sig från olika områden med tågen?

Abelin
82 inlägg
Abelin 82 inlägg 4 år sedan

Hur brukar det se ut snömässigt runt jul och nyår?

Abelin Citera
carolinet
65 inlägg

Att ta sig till de olika områdena med tåget tar allt från 5 minuter till 30 minuter!
Ramsau - 5 min
Zell am Ziller - 10/15 min
Kaltenbach/Hochzillertal - 20/25 min

Bussen till Hintertux tar ca 30 minuter smile @holmes

Johannes, det finns EN talabfahrt i mayrhofen, men den kan ha gått dig förbi - Från Ahorn ner finns en backe längre än vår kära redseven lol haha @jcca

Scubamike
136 inlägg
Scubamike 136 inlägg 4 år sedan

Abelin skrev:

Hur brukar det se ut snömässigt runt jul och nyår?

Dalen ligger ju inte speciellt högt över havet men jul o nyår brukar vara finfint. Finns ju undantag som senast över jul o nyår där när det var varmt som attan. Då blev det inte gärna talabfahrt till bilen. smile

jcca
224 inlägg

Men asså vem fan åker upp på Ahorn frivilligt..! @carolinet

carolinet
65 inlägg

Den som vill köra talabfahrt... cool @jcca

Erik91
1 inlägg
Erik91 1 inlägg 4 år sedan

Tjenare! Jag tänkte åka till Mayr mellan den 21 dec och 17 jan ungefär och söker sovplats under den månaden! Har ni några tips eller rentav en lägenhet med en soffa/säng/plats till så hör av dig! Hade fint! smile

jrosendal
3 inlägg
jrosendal 3 inlägg 4 år sedan

Vilken tid rekommenderar ni som har säsongat tidigare att åka ner om man vill ha en chans att skaffa boende och jobbi Mayrhofen?

Vi är 2-3 tjejer på 19 år som ska åka till Mayrhofen nu i år! Vår tanke är att åka ner i början av december och bo i dormen på Gasthof Zillertal tills vi har hittat något annat.. Om någon är intresserad av att dela boende så är det bara att höra av sig!

goontown90
32 inlägg
goontown90 32 inlägg 4 år sedan

Är det någon som vet om det är early bird rabatt på säsongskorten? eller kommer de vara samma pris på dom säsongen ut ?

DanneVito
6 inlägg
DanneVito 6 inlägg 4 år sedan

@jrosendal skulle rekommendera typ slutet av november/början på december. Rent generellt kändes det som att dem som verkligen ville hitta boende gjorde det.(letade varje dag och inte gav upp efter 2-3 ställen, finns gott om tid att åka lagg/bräda och förtära alkohol när boendet är klart smile

Vill någon ha en bild hur dagarna kan komma att se ut så ta gärna en titt:

jrosendal
3 inlägg

@DanneVito Vad brukar hyran hamna på då ungefär och hur många brukar man vanligtvis kunna bo i en lägenhet? Vad är att föredra? Såg att du bodde på gasthof zillertal! Hur är prisskillnaden och standarden mot att hitta en lägenhet på plats? Att anstränga sig för att hitta boende är verkligen inget problem för vår del! Tack för svaret!! smile

DanneVito
6 inlägg

@jrosendal jag tror vi betalade 17 euro natten på hofet + typ 3000 i bokningsavgift. Är
Man beredd att bo lite utanför så kan man bo i lite finare lägenheter för samma pris eller kanske för 15 natten:) men räkna med kanske 15-18 euro natten. Gasthofet vinner mycket på att det är så skönt häng där, alltid förfester och aktiviteter i baren. Busstation precis utanför också! Men det finns andra ställen som ligger i samma längdavstånd till centrum som gasthofet. Rätta mig om jag har kommit ihåg fel wink @jcca
Ni kommer lösa det! smile

DanneVito
6 inlägg

@jrosendal. Skulle säga 3-4 är vanligast men finns ju både enpersons och större hus/lägenheter
om man har flyt smile

jrosendal
3 inlägg

@DanneVito Gasthof är alltså inte så mycket dyrare än andra säsongslägenheter?

DanneVito
6 inlägg

@jrosendal Ne egentligen inte, det är mer att man måste lägga typ 2-3 i bokningsavgift och närmare 5 i dep(får tillbaka så länge man inte trasar lägenheten). Vissa tycker väl inte gasthofet är värt pågrund av storleken mm men är man ett gäng som kommer bra överens räcker det gott och väl smile läget och allt runt om är Nice med hofet smile

carolinet
65 inlägg

DanneVito skrev:

@jrosendal Ne egentligen inte, det är mer att man måste lägga typ 2-3 i bokningsavgift och närmare 5 i dep(får tillbaka så länge man inte trasar lägenheten). Vissa tycker väl inte gasthofet är värt pågrund av storleken mm men är man ett gäng som kommer bra överens räcker det gott och väl smile läget och allt runt om är Nice med hofet smile

Bokningsavgift? Det har vi aldrig fått betala. Eller hon kanske har lagt fram det annorlunda till mig, Laura. att hon velat ha 10% i förskottsbetalning som en säkerhet.

jcca
224 inlägg

Njaa, vet inte om Laura lurat dig @DanneVito, men det var bara (iaf för mig) en förskottsbetalning på 202€, Så totalen var typ 2650€, så skulle man betala 202€ innan augusti och resterande 2450€ innan november wink

Alltså, gasthofet är ju i dyraste laget, men finns andra som är minst lika dyra också.

De jag träffade verkade lägga mellan 250-500€ i månaden på boende, och gasthofet låg på 450€ smile Det är ju fett kul där. Lite rice, men det får man ju ta.

Deposition är det ju på de flesta ställen så det är ingen skillnad där direkt.

DanneVito
6 inlägg

Juste ja! Ty för rättelsen smile @jcca @carolinet

jonasvez
4 inlägg
jonasvez 4 inlägg 4 år sedan

Tjenare!
Jag är en kille på 19år som är jätte sugen på att dra till Mayrhofen från typ starten av december till slutet av januari/början av februari smile dock så har jag ingen kompisar som är sugna på att följa med, och jag letar därför efter en sovplats, soffa, whatever… så om ni behöver lite trevligt sällskap och hjälp till att betala hyran, får ni jätte gärna skicka ett pm till mig! big_smile

DPMountainlab
41 inlägg
DPMountainlab 41 inlägg 4 år sedan

Ser att de flesta är intresserade av Mayerhofen men om någon är sugen på Bad Gastein har jag två lediga platser i en lägenhet och 8 platser i en lägenhet smile Adda mig på fb, Malin Siljing så kan jag skicka mer info där. Ha det!

elinsahlenhej
2 inlägg
elinsahlenhej 2 inlägg 4 år sedan

Om ni ska knacka dörr så gör precis som @jcca sa men om ni vill slippa gå sju timmar om dagen och knacka när det precis har dumpat så rekomenderar jag att ni inte är ute senare än i början av januari. Vi fick vårt boende i slutet av januari men det vara bara ren jävla röta.
MAYRHOFENnnnnnnNN

Oliversandstrom
5 inlägg
Oliversandstrom 5 inlägg 4 år sedan

Tjena tjena, rätt ny här på Freeride.. Dock har jag haft en bror som säsongat i Mayrhofen 3 gånger eller något.. Han är inte tillgänglig just nu annars hade jag självklart frågat honom!

Jag och en kompis drar ner i början av Januari, eventuellt drar jag tidigare, någonstans runt 3-5 januari... Som många rekommenderat så bokar vi nog Gasthof först för att sedan hitta boende. Frågan är egentligen hur länge är det värt att stanna? När försvinner snön osv?

Tack för alla frågor och svar som redan angivits i tråden! smile

carolinet
65 inlägg

Oliversandstrom skrev:

Tjena tjena, rätt ny här på Freeride.. Dock har jag haft en bror som säsongat i Mayrhofen 3 gånger eller något.. Han är inte tillgänglig just nu annars hade jag självklart frågat honom!

Jag och en kompis drar ner i början av Januari, eventuellt drar jag tidigare, någonstans runt 3-5 januari... Som många rekommenderat så bokar vi nog Gasthof först för att sedan hitta boende. Frågan är egentligen hur länge är det värt att stanna? När försvinner snön osv?

Tack för alla frågor och svar som redan angivits i tråden! smile

Det är helt klart värt att stanna säsongen ut! Snön finns kvar till mitten av april därefter kan du åka på hintertux som är öppet året om wink smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook