Säsonga i Trysil 14/15 Hjälp!

KevinAxelsson

Ny medlem
Hej!
19-årig kille här som behöver ett miljöbyte. Så jag tänkte att jag ska säsonga i Norge, antagligen i Trysil. Då jag aldrig säsongat förut vet jag inte riktigt hur jag ska gå till väga. Jag har sökt en del jobb via Nav.no och jag här även mailat några olika restauranger som ligger i området. Än så länge ingen lycka med jobbsökandet.

Vad jag undrar är om det finns någon vänlig själ som har erfarenhet om att säsonga, helst om just Trysil, som kan berätta lite om hur jag ska gå till väga.

Är det lätt att få jobb?
Vilka alternativ finns det för boende?
Kan man fixa boende, åka dit och väl där skaffa ett jobb?
Jag funderade på att åka upp dit bara över någon dag och söka jobb på plats. Är det ett bra alternativ?

Hoppas på svar så snart som möjligt då jag känner mig lite sent ute. Varje lite extra info uppskattas!
MVH Kevin Axelsson:)

Tja! Ska troligtvis upp till Trysil detta året. Var där förra året och jobbade för IDP, sök där, tror säkert att de behöver folk! Det är stugstädning, jag hade en timlön på ca 160 NOK/h. Vi jobbade ca 2-3 dagar i veckan. De löste boende åt oss och hyran var 2000 eller 4000 kr beroende på vart man bodde. Hyran drogs på bruttolönen vilket var nice. Det är ett jobb som man går runt på helt enkelt. Du kan inte leva ett lyxliv men du lever absolut inte knapert, om du inte är van vid att äta på restaurang varje dag vill säga.

Om du bor i närheten kan det vara värt att åka upp och söka lite men om det är en längre sträcka tvekar jag på om det är lönt då de flesta redan rekryterat. Inte kul att åka därifrån med 40 svar som lyder "ledsen men vi har redan anställt vår personal" om du åkt 50 mil. Du får gärna PMa om du har frågor!

Tjo!
Det var precis vad jag gjorde. Sökte för IDP och fick ett jobb i Hemsedal så stugstädare. Sjukt nöjd och taggad. Tack för svaret!

Hej! Såg att du fick jobb. Är du ankommen än? Precis kommit fram och även min första gång här och åkt ensam. Let me know :D

Tjenare bme22.
Har glömt skriva det. I slutändan byttes min arbetsplats till Hemsedal. Så där är jag nu. Hoppas du får det gött i trysil iaf!:)

Tillbaka
Topp