Säsong Chamonix 24/25

Säsong Chamonix 24/25
Hej! Jag vet att jag är ute i god tid men är väldigt pessimistisk när det gäller såna här saker. Jag och tre polare har planerat att säsonga 24/25 i Chamonix och skulle gärna uppskatta lite råd från tidigare säsongare antingen här eller i liknande orter. Först, vad ska man ha för budget på en säsong. Vi pratade om att åka någon gång under november och stanna till februari/mars, så 4-5 månader. Någon nämnde i en tråd från 2016 att en budget på denna längd i alperna är runt 40-70k. Detta var dock 8 år sen, och då svenska kronan är lägre oroar jag mig för att man kan behöva mer än så. Har planerat att jobba från och med juli/augusti fram till oktober, så 3,5-4 månader heltids jobb. När jag räkna på det kan jag redan där dra in 60-70 efter skatt, men för att vara pessimistisk säger jag 40. Räcker det som buffert ifall jobb/boende eller något annat krånglar? För det andra, vad är en snittlön i alperna. Vet att det beror på vad man gör men några ramar? Då vi hade tänkt bo tillsammans är förmåner som boende inte så viktigt, utan tar hellre högre lön. Även rekommendationer på jobb hade uppskattats. Har hört från någon att ex. matbutik var möjligt, även om man inte talar franska...
Om vi fyra bor tillsammans, vad skulle ett boende rimligtvis kosta i månaden? Vissa säger 6-8k per månad men med tanke på att vi inte är så många kanske det blir mer?
När är det bäst att skaffa liftkort? Innan skidsäsongen såklart men hur tidigt då? Oktober/november eller är det för sent?
Har man några andra märkvärda utgifter än boende, liftkort, mat, dryck?
När ska man börja söka jobb och boende? Är det för tidigt att börja redan nu? Tänker så att man slipper stå i alperna och gå från dörr till dörr för att få jobb.
Om det är något annat ni kan tipsa om som underlättar att planera hela säsongen hade jag gladeligen tagit emot tips!
Mvh, Filip

Säsong Chamonix 24/25
Tjena Filip,

Alltid svårt att säga vad man behöver för budget. Allt är beroende på hur ni tänker bo, äta och leva. Boendet kan ju antingen vara i egen lägenhet eller en del i en stuga med många andra. Förstnämnda är oftast dyrare, men här är ett tips att vara ute i god tid för att få tag i bra priser på lgh. 6-10k per person låter rimligt, beroende på storlek och läge såklart. Under säsongerna jag spenderade i Chamonix vill jag minnas att dem har bättre priser om man bokar under hösten, kommer dock inte ihåg vilken månad dem släpps. Utgifter utöver levnadskostnader beror nog på er åkning. Kommer ni utveckla er åkning så kan det behövas extra utrustning för lite mer extrem åkning. Sen brukar det finnas en tendens att det försvinner både jackor och andra kläder efter en bra kväll på Chambre. Så det kan vara skönt att ha ett extra konto för sådana utgifter. Jobb söker du bäst innan du åker. Börja lägga ut trådar i diverse grupper under sen sommar/början på hösten. Hittar du något vettigt så kan det behövas en trip ner för intervju osv innan säsongsstart.
Något som är ett måste i mitt tycke, gå en lavinkurs eller två. Börja gärna denna säsong och sätt igång att träna. Om olyckan är framme så är det dumt att inte ha full koll på hur en transceiver eller spaden fungerar. Och ta med dina polare på detta, så du kan känna dig trygg i att dem hittar dig om det är du som har oturen. Ett annat tips är att skippa tequila-tusday om det snöar på kvällen. Känslan att se alla bakfulla medan du själv kan åka orört dagen efter är.. ganska bra..

Hoppas det hjälpte något. Om inte, se till att spara så mycket pengar som möjligt för att vara på den säkra sidan. Då löser sig resten på ett eller annat sätt när det är dags.

Allt gott,

Säsong Chamonix 24/25
Tjena Filip,

Alltid svårt att säga vad man behöver för budget. Allt är beroende på hur ni tänker bo, äta och leva. Boendet kan ju antingen vara i egen lägenhet eller en del i en stuga med många andra. Förstnämnda är oftast dyrare, men här är ett tips att vara ute i god tid för att få tag i bra priser på lgh. 6-10k per person låter rimligt, beroende på storlek och läge såklart. Under säsongerna jag spenderade i Chamonix vill jag minnas att dem har bättre priser om man bokar under hösten, kommer dock inte ihåg vilken månad dem släpps. Utgifter utöver levnadskostnader beror nog på er åkning. Kommer ni utveckla er åkning så kan det behövas extra utrustning för lite mer extrem åkning. Sen brukar det finnas en tendens att det försvinner både jackor och andra kläder efter en bra kväll på Chambre. Så det kan vara skönt att ha ett extra konto för sådana utgifter. Jobb söker du bäst innan du åker. Börja lägga ut trådar i diverse grupper under sen sommar/början på hösten. Hittar du något vettigt så kan det behövas en trip ner för intervju osv innan säsongsstart.
Något som är ett måste i mitt tycke, gå en lavinkurs eller två. Börja gärna denna säsong och sätt igång att träna. Om olyckan är framme så är det dumt att inte ha full koll på hur en transceiver eller spaden fungerar. Och ta med dina polare på detta, så du kan känna dig trygg i att dem hittar dig om det är du som har oturen. Ett annat tips är att skippa tequila-tusday om det snöar på kvällen. Känslan att se alla bakfulla medan du själv kan åka orört dagen efter är.. ganska bra..

Hoppas det hjälpte något. Om inte, se till att spara så mycket pengar som möjligt för att vara på den säkra sidan. Då löser sig resten på ett eller annat sätt när det är dags.

Allt gott,
Tack för svaret! Utrustningsmässigt tror jag att vi är på rätt så bra nivå, lavinkit, abs rygga, turskidor etc. Samma gäller lavinsäkerhet. Så den största utgiften blir såklart boende, och enligt vad du nämnde så runt 30-50k för ca 5 månader. Jag tror inte vi är super kräsna med varken boende eller mat, då vi är endast där för skidåkningen, och ämnar att spendera majoriteten av den vakna tiden antingen i backen eller på afterski:n. Vad är en rimlig lön man kan få under säsong? Såg nån som nämnde ca 1300 under peak som hög lön, men har inte sett så mycket mer. Dessutom, hur dyrt är livsmedel etc? Kommer nog laga en hel del egen mat och för fyra hungriga grabbar behövs ofta kopiösa mängder. Sammanfattningsvis, det är snarare levnadsutgifter för vår del än utrustning. Även om vi vill bo så prisvärt som möjligt kommer vi däremot nog inte käka nudlar varje dag och bo i en städskrubb till lägenhet. Om man inte bor lika lokalt, antar jag att det är billigare. Men, hur svårt är det då att ta sig till backen? Kan man traska dit eller är det för långt? Några forum som du kan rekommendera för att hitta jobb och boende?

Säsong Chamonix 24/25
När det gäller boende handlar det snarare om du vill bo centralt i byn eller ej. Inget boende är direkt nära backen då man främst åker buss till de olika systemen tillhörande Chamonix

Säsong Chamonix 24/25
När det gäller boende handlar det snarare om du vill bo centralt i byn eller ej. Inget boende är direkt nära backen då man främst åker buss till de olika systemen tillhörande Chamonix
Brevent systemet är ovanför centrum. 5-15 min gå dit beroende på var man bor. Köp liftkort säsong innan mitten november så är det ca 30% billigare

Tillbaka
Topp