Välja mellan destinationer för min utbytestermin

Biglordx

Medlem
Tjena! Ska på utbyte vårterminen 2027 och står främst mellan Tromsø, Bern och Genève.

Tromsø: terminsstart i mitten av januari.
Bern: terminsstart 22 februari.
Genève: terminsstart 22 februari.

Jag åker mycket topptur, så bra och lättillgänglig skidåkning är en viktig del av valet. Är också sugen på att börja med klättring/alpinism under utbytet.

Hur hade ni tänkt mellan de här tre, framför allt med tanke på terminsstart, topptursmöjligheter, snöläge/skidsäsong och tillgång till klättring?

Tromsö är ju bland bergen, men å andra sidan riktigt mörkt i jan-feb? Men de har ju säkert klätterhall. :) Måste ju vara grymt för turande på senvinter och vår däremot.

Bott i Bern, väldigt trevlig stad. Både Bern och Genève nära, men inte direkt vid bergen. Från Bern tar man sig relativt enkelt till Berner Oberland och Oberwallis med tåget. Från Genève är det franska Alperna som är närmast, osäker på hur lätt det är att ta sig runt där. Speciellt om du inte har bil.
Pratar du något av språken, tyska eller franska? Hade jag låtit påverka valet, även om engelska funkar bra på båda ställena.

Du tänkte inte åka ner lite innan terminstart? I mitten av februari är det högsäsong för liftburet och typiskt bra bas. Från april typ startar turandet/skidalpinism på högre höjd.

Klättring finns nog så det räcker på alla tre ställena, oavsett om det är inomhus, boulder, sportklättring eller långa rutter på gränsen mot alpinism.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp