Vad är ditt säsongsmål? AKA Kan en vattendroppe lära sig nose butters?

RandoScando

Turtok
Så här på ålderns höst ska jag ut och göra skidsäsong igen. Eftersom jag numera är en gammal man (har inte längre ungdomsrabatt på SJ) och det är svårare att lära äldre hundar att sitta tänkte jag sätta upp något slags semiofficiellt mål så att min utveckling inte står alldeles still.

Jag har aldrig gjort anspråk på att vara särskilt jibbig, jag drar mer åt lusekofta, tält och onödigt långa anmarscher. Men eftersom jag snubblade över tanken "bättre sent än aldrig", och att ser det förjädra kul ut att göra nosebutters i puder, ska jag, med dryga 3 månader i det jag inbillar mig kan vara det perfekta landet att lära sig nosebutters i, och en förkunskap som är epsilon mer än 0, ge nosebutters ett försök. Mina förkunskaper är att kunna hoppa och snurra ett varv på plan mark iförd promenadskor och att hjälpligt göra framåtvolter på studsmatta.

Finns det några fler freeridemedlemmar som har några lagom korkade säsongsmål att dela med sig av? Finns det några freeridemedlemmar som kan ge mig några nosebuttertips? Finns det några freeridemedlemmar som vill starta betting på hur bra jag lyckats lära mig nosebutters när skidsäsongen är över? Fire away!

Ps. Jag hoppas kunna mecka ihop någon slags blogg och presentera dokumentation rörade min progression. Jag misstänker att materialet initialt kan komma att inneha ett visst underhållsvärde.

Förträffligt trevligt säsongsmål!

Mitt eget är kanske inte fullt så jibbigt, är inte heller någon stor- (eller ens små) jibbare av rang. Tror att jag maxxade ut en klassisk 270 en gång i Åre för typ 10 år sedan? Sen har det bara gått nedför med jibbkarriären.. Jag har någon vag ide att lära mig bakåt- respektive framåtraggaren innan jag stämplar ut som pensionär med det får bli en annan säsong.

Årets mål är däremot att med stil och grace lära mig att bemästra den mytomspunna telemarks-svängen, mest för att det känns kul att börja med något som man är helt grön på. Men dels av andra praktiska skäl! Som att ens livspartner sakta men säkert börja äta sig ikapp på ens dryga 20 år långa försprång på alpin utförsåkning, spänner jag då på mig tele-laggen är jag helt plötsligt inte lika duktig längre!
Då håller hon i taktpinnen och alla har roligare!
Sen är det ju så jävla snyggt att köra lössnö med lös häl, #allhailPerJonsson.
Bring on the lusekofta, teleskopstav med lädertruga, 75mm klassisk nordisk standard och tre tusen faceplants där jag går för långt fram över den ledande foten.
Jag kan också tänka mig att precis som herr trådskapare kommer min inte så långt framskridna progression ha ett visst underhållningsvärde, jag hoppas kunna bjuda friskt på mig själv och alla mina fadäser längs vägen.

Inspiration från förra säsongen (dom gamla B2orna är utbytta mot et par Legend 94or för rätt stil/bättre stabilitet. Opinion LDE för agera lös-snö lagg när väl tekniken och Ullrs önskningar sammanfaller):
2a183e30a1fa11e3ab480ee324b24fdd_8.jpg

Roligt initiativ och kategori på en tråd!

Själv har jag valt två vägar att gå denna säsong då jag Inte kommer spendera 6 månader på en skidort och med begränsad snötid. läs: Stockholm & Luleå med omnejd.
När jag säger två, menar jag egentligen tre; men det är en teknik som jag sedan innan bemästrar och inte ser som någon nyhet.

Först handlar det om att släppa loss, bli lite rörligare och troligtvis se ut som ett fån till en början. Det är inte rumba jag pratar om; utan den begravda termiten är telemark. Har en far som kört telemark i otaliga år, sett många videos där folk svävar ned för pudret och allt detta fick mig att impulsköpa ett paket telemark och gymkort. Ser fram emot en vinter kombinerat av sköna lösnöåk och knäböj utan dess lite (både på gymmet och i backen.) Kommer ha lårmuskler som en ardenner häst när detta är över.

Steg två är puckelpist. Även här blev det ett impulsköp; ett par puckeskidor som kommer användas flitigt under vm6an efter lunchtid. Intresset har alltid funnits där då jag har en hel del puckelpiståkare i min omgivning och se dem flyga ned, emellan pucklarna, samtidigt som man själv flyger (nödvändigtvis inte fötter nedåt) ned för pucklarna så blev det ett par specifika skidor för ändamålet. Kommer även bli skidorna som används på anläggningarna in-bounds, framförallt när pisterna är slutkörda. Det ska även tillkomma en dos volter och skruvar hit och dit.

Steg tre är att jag köpte loss ett par gamla GS och SL lagg från en alpinpolare och tänkte använda dessa så länge pisterna håller, tidiga mornar och kvällsskidåkning för att känna fartvinden och för att se om det verkligen var så tufft som man minns det.
Steg tre punkt två är att alla dem vanliga skidorna finns kvar. Dessa kommer dammas av när jag har kramp i låren, båda knäskålarna och tillhörande ledband inte är där de borde vara och när innerskidan och ytterskidan på SL skidorna gjorde revolt; slängde ut mig i offpisten där jag för tillfället inte ville vara.

Så jag säger bara; se upp, men hoppas att vi syns i en backe där ute!

Bra tråd. Butters är en del av min pågående 40-årskris - hållit på med detta flera år. Men det ser ju inte ut som att jag kan lära mig detta. Jag tänkte att man skulle kunna lära sig detta i pisten för att sen ta med sig det hela till lössnön. Så jag börjar med att åka framlänges och sedan gå in för att åka på bakändarna, sladda ut på bakändarna, göra ett litet hopp för att komma helt baklänges och då gå över till att åka på framändarna, för att sen kunna slänga mig runt ett halvt varv till. Jag kommer till baklängesbiten men med ett ganska ograciöst hopp. Mina tonårsbarn vill inte alls träna med mig på detta utan byter backe fort istället när jag snöar in på detta...
Nu är det snart dags att påbörja detta krävande Sisyfosarbete igen - kan jag få några tips på vägen? Kallades inte detta för McConkey turns tidigare, eller är jag ute och cyklar?

Jag jobbar på med at lära mig slalom efter snart 25 år på Telemarkskidor ;-) Det var ju en shock att stoppa ner fötterna i ett par Full Tilt Konflikt med fast häl! Betongfot!!

Förra året hade jag som mål att lära mig att åka sidledes på lådor, vilket inte blev av eftersom det snöade för ofta där jag befann mig. Därför tänker jag låta det målet kvarstå.. oddsen ser bättre ut denna gången (om inte Savojen drabbas av väldigt mycket kräkdump de kommande två veckorna, för då skiter jag i det igen).

Nu är det jag mot den obefintliga grovmotoriken! Hej och hå!

Dokumentation på eventuella framsteg kanske följer.

Årets mål blir att inte falla för köpsuget så jäkla ofta. Det räcker nu.

Backflip,
tredje säsongen jag har det som mål nu...

hoppas på att det blir tredje gången gillt!
"grow some balls dude!"

Mitt säsongsmål är att hålla mig varm och har roligt nå grön djävulskt. :cool:

Nosebutter?

Jag är så j@%la gammal att jag inte ens vet vad en nosebutter är. Antar att det inte har något med en faceplant i kylskåpet att göra.

Så min utmaning i vinter får helt enkelt bli att modernisera mitt språk så jag hänger med småmupparna när det ska "pumpas puder" eller vad det nu kallas vintern 2014/15 ...

Jag är ytterst tacksam för språkhjälp (någon form av puderlexikon) så jag kan överleva även denna vinter med hedern i behåll! :-) Så ... vad är nu en "nässmörare"?

/MM

Nu är jag ju ingen jibber, men jag har fått för mig att butters är när man precis innan en luftfärd lägger vikten på antingen tip eller tail på skidorna (så att de ändar som inte läggs vikt på lyfter) samtidigt som man börjar rotera och liksom smörar iväg inledningen på rotationen.
@Mountain_Man

För exempel rekommenderar jag en googlesökning på "Henrik Harlaut X Games", eller "Adam Delorme".

I övrigt hänvisar jag till min forumsignatur ;)

Nosebutter är väl att stå med vikten på framändarna och påbörja en rotation kanske oftast innan kicken men man kan väl köra detta utan kick också. Men jag kan ha missupffattat detta - vad säger ni kids?
Nässmörare är väl mer när man misslyckas med detta och står på näsan istället, eller det kanske borde vara nässmörj...

För att gå tillbaka till mitt inlägg ovan tror jag att jag försöker med en en 180 tailbutter följt av en 180 nosebutter, switch = McConkeyturn. Som sagt var, jag kan ha missförstått detta å det grövsta. Oavsett missförstånd eller inte har jag ännu inte lyckats, Kanske ska fortsätta med att gubbcarva listället.

erik_lagg sa:
Nosebutter är väl att stå med vikten på framändarna och påbörja en rotation kanske oftast innan kicken men man kan väl köra detta utan kick också. Men jag kan ha missupffattat detta - vad säger ni kids?
Nässmörare är väl mer när man misslyckas med detta och står på näsan istället, eller det kanske borde vara nässmörj...

För att gå tillbaka till mitt inlägg ovan tror jag att jag försöker med en en 180 tailbutter följt av en 180 nosebutter, switch = McConkeyturn. Som sagt var, jag kan ha missförstått detta å det grövsta. Oavsett missförstånd eller inte har jag ännu inte lyckats, Kanske ska fortsätta med att gubbcarva listället.
Jag har fått för mig att McConkeysvängar även kallas "slarving" vilket inte är riktigt samma sak som att buttra.. i butters kantar man väl inte laggen så mycket (om ens alls)?

Joye sa:
@Mountain_Man
Kanske dags att herr Wester kommer med uppdaterad version också
https://www.freeride.se/tricklexikon/
Den som väntar.. :)

Efter mina 3 säsonger på snowboard som sakta men säkert börjar förflyttas bort från alla människor, lådor, rör, käppar och allt annat läskigt som man kan ha oturen att hitta runt omkring i backarna!
Så är det dags på riktigt att ta tag i offpiståkningen!

Inför Säsongen 14/15 har jag satt upp 3 mål! Anledningen till att jag har 3 mål är enkelt, jag är less på allt som man kan hitta i backen som stör en när man kommer nedför berget! Därför är målen att röra mig så långt bort från allt de läskiga som möjligt!

*Målet är att få minst 50 dagars turande(splitboard).
*Minst 5 dagars övernattning ute på fjället i tält så man kan ta sig längre bort ifrån systemet.(Behöver dock inte vara i följd).
*Utveckla min förmåga att läsa av terrängen på ett mer effektivt sätt.

Om någon är i Hemavan trakten får man gärna höra av sig, förra året fanns det alldeles för många som ville åka 200 meter lift för att kunna åka på lite metall skrot och alldeles för få som ville gå ut på tur!

Är det händelsevis en powder nose butter som sätts 1.50 in i nedanstående film? Det är alltså detta som
@Vattendroppe ska fixa, jag tror jag nöjer mej med kuddarna! :-)

/MM

TomasGothberg sa:
Om någon är i Hemavan trakten får man gärna höra av sig, förra året fanns det alldeles för många som ville åka 200 meter lift för att kunna åka på lite metall skrot och alldeles för få som ville gå ut på tur!
Hej, nu hör jag av mig! (var tanken att bjuda in sig själv/bjuda med andra på toppturer?)

Va fan, min plan är också att lära mig nose butters. Frågan är om de få dagar jag får i vinter kommer räcka :(

Målen för säsongen blir att åka så mycket skidor som möjligt (100 dagar minst), bli en bättre skidåkare (Större klippor i backcountry och större balls i parken) och att ha så roligt som möjligt. Kommer tillbringa 4 månader i Whistler vilket ger mig alla möjligheter för att uppnå mina mål.

Abstinensen av skidåkning gör sig påmind varje dag och jag är sjukt taggad inför säsongen som kommer bli den bästa hittills! :cool:

Årets mål är att förstå hur fan skistar tänker...

Stänga bräcke tis-tors denna veckan? (Öppet måndag pga miss...)

Åkte folk så mycket under skidtestet att dom måste stänga av bräcke för att ha råd att skänka pengar till musikhjälpen?

Alfakrull sa:
TomasGothberg sa:
Hej, nu hör jag av mig! (var tanken att bjuda in sig själv/bjuda med andra på toppturer?)
Härligt att du hör av dig! :) Jag vill alltid gå på tur, men går väldigt sällan ensam(ska vara sjukt bra förhållanden om jag går ensam) så letar alltid efter människor som vill hänga med! Flyttar upp den 26 December och stannar till mitten av maj. Är du ifrån trakten? Annars har jag troligtvis sängplatser i mitt boende under vintern!

Mina mål med den kommande säsongen är: Åka fler dagar än i fjol och har roligare,

Senast ändrad:
Vilket gensvar, jag blir alldeles lycklig i hela själen! :D (Ja
@Heddious, i HELA själen!)

Tycker det låter fenomenalt som att folk har fenomenalt bra säsongsmål presenterade. Hoppas vi får se många pinsamma dokumenteringar av diverse bortgörningar :3

@erik_lagg Nja, du har fattat nosebutter rätt, men en McConkeyturn är snarare en extremt sladdande sväng, ungefär som vid 0:40 i den här filmen:

@jibberisch Japopow såklart! Mer exakt här: https://goo.gl/maps/qZq1M

@mountain_man Du har säkerligen fått svaret nån annan stans ifrån vid det här laget, men ja, det stämmer att det är precis det jag vill lära mig!

@vickepick Ska vi se vem som lyckas sätta en först? ;)

Senast ändrad:
Mitt mål kommer att vara att lära mig köra puckel när snön inte faller i Hakuba. Finns ju rätt bra förutsättningar där, så får försöka!
Men det största målet jag har i år är att hålla mig skadefri! Tur att det inte finns särskilt stora dropp eller liknande där jag kommer åka så att man inte får för sig något dumt ;)

Vattendroppe sa:
Finns det några freeridemedlemmar som vill starta betting på hur bra jag lyckats lära mig nosebutters när skidsäsongen är över? Fire away!
Detta var ju en grym idé, då blir jag inte bara avundsjuk utan får ändå något roligt att följa under vintern. Så innan Vattendroppe får fastställa oddsen måste ju svarsalternativen klargöras så jag föreslår följande alternativ utan inbördes ordning:

1. Klarar det galant, kan när som helst slänga iväg en nosebutter mitt i ett åk på Happos nordsida.
2. Första delen av rotationen går bra, sen blir det totalt okontrollerad switchåkning som kan resultera i en rammad buske någonstans i Cortina.
3. Så fort tyngdpunkten läggs på skidspetsarna tappas kontrollen och japansk snö i enorma mängder får ätas gång på gång.
4 Första försöket resulterar i byxor fyllda med snö och han drar och sätter sig i Onsen istället och knäcker en kall öl.

Fyll gärna på med mer förslag :D

Angående mitt eget mål är det nog samma som de senaste åren, sätta en 3:a från antingen en klippa eller en vindläpp i ett åk. Samt att lära mig åka switch i puder.

... men är nosebutter i lössnö en god idé egentligen (@free_fall), ifall man inte åker baklänges?
@Vattendroppe kan du inte lägga upp ett klipp med din målbild sas: så här vill jag att det ser ut när det är klart. Sen när du har provat lägger du upp ett klipp hur det ser ut idag. Efter det börjar bettingen.

(inser också att jag hade missförstått vad en McConkey turn var... undrar vad det heter det som jag vill göra)

jag missade det ovan. Men det är ju precis det jag försöker lära mig också som jag har gått runt i två år och trott var en McConkey turn... Ibland ser det ut som att de börjar med en tailbutter men man kanske ska strunta i den delen och bara hoppa runt 180 och sen fortsätta med en nosebutter.

Ok, då blir det kul att se första försöket från din sida.

Jag fyller på med målsättning:
I år ska bli året då jag börjar carva ordentligt och slutar slappa omkring med sladdiga svängar. Jag kanske t o m införskaffar mina första pist(orienterade)skidor!

Senast ändrad:
Nu har jag gjort mina tre första försök på nosebutter! Jag lyckades inte helt, men över förväntan! Tyvärr inget videomaterial, var inte riktigt läge för det...

erik_lagg sa:
... men är nosebutter i lössnö en god idé egentligen (@free_fall), ifall man inte åker baklänges?
Jag sa inte att jag inte åker baklänges utan att jag vill lära mig det ordentligt i lössnö.. efter min säsong med många åkdagar tillsammans med herr
@Vattendroppe vågar jag påstå att jag var den som helt klart var vassast på switchåkning då.

@free_fall, tänkte på nedanstående där det lät som att
@vattendroppe skulle göra en nosebutter när han kör framlänges för varför skulle han annars hamna baklänges efteråt? Men ok, du sa aldrig att det var en god idé till att börja med.

"2. Första delen av rotationen går bra, sen blir det totalt okontrollerad switchåkning som kan resultera i en rammad buske någonstans i Cortina."

Tillbaka
Topp