Hardboots till snowboard

Freak70
16 inlägg
Freak70 16 inlägg 4 år sedan

Hej!
Testar att göra mitt första inlägg!
Jag skulle vilja veta mera om Hardboots. Fördelar, nackdelar, bindningar, pjäxor och priser.

Svar

Swedish-banana
333 inlägg
Swedish-banana 333 inlägg 4 år sedan

Har aldrig provat själv men skulle vilja göra det då det är mycket effektivare att topptura med hardboots. Av det jag hört ska Dynafit TLT 6 vara bland de bästa.

Freak70
16 inlägg
Freak70 16 inlägg 4 år sedan

Finns det billigare varianter? Tänkte ha dom i pisten. Hur ser bindningarna ut?

Karva
4 inlägg
Karva 4 inlägg 4 år sedan

Trevligt med fler folk som är intresserade av hardboots!

Vill först och främst säga att jag verkligen inte är någon expert - har enbart 3 månader i softboots och 1 vecka i hardboots under mig (och en del skidåkande utöver det) - men jag har gjort vääääldigt mycket research. smile

Jag tycker om att åka bägge delar, all brädåkning har sin charm. Men hardboots passar mig bäst för det jag tycker om: feta g-krafter vid höga hastigheter och djupa skär!


Fördelar:

Det är helt enkelt sjukt kul! Den kraft och precision man får i hardboots på en alpin bräda går helt enkelt inte att uppnå ens med den styvaste softboot-setupen. Har sett många exempel på äldre åkare (60+) som gör fullt liggande carves utan några problem. Det finns ju en anledning till varför slalomåkarna i OS har denna utrustning. Det är också väldigt lärorikt, och min softboot-åkning har kraftigt förbättrats tack vare det lilla jag hittills har lärt mig.

Utrustningen är väldigt avancerad. Brädorna ligger långt fram vad gäller teknologi (materialval, sidecut- och camberprofil). Bindningarna ger stor möjlighet till anpassning (cant/lift/offset), vilket är bra då vi alla är byggda olika, och nödvändigt för de som måsta anpassa utrustningen pga problem med exempelvis ett knä. Väldigt många använder step-in-bindningar (intec) för smidighetens skull.

Personligen gillar jag också möjligheten till den mycket mer framåtriktade stancen (framfoten är minst 50 grader på min bredaste alpina bräda). För en skidåkare kan det vara mycket enklare att lära sig bräda på det viset, än att åka duck sidledes.

Precis som Swedish-banana säger är det också mycket mer effektivt och smidigt att topptura med hardboots.


Nackdelar:

Tyvärr finns där mycket nackdelar, men det mesta beror på att sporten hittills/fortfarande är väldigt nischad. Det verkar dock som att fler och fler börjar få upp ögonen, speciellt brädåkare som börjar bli äldre och tröttnat på att hoppa runt i parken.

Utrustningen är dyr. Den billigaste hardboot-setupen kostar som den dyraste softboot-setupen. Där går dock att hitta en hel del begagnat i bra skick om man letar lite på forum eller på t.ex. tyska Ebay.

Tillverkarna är få, vilket är speciellt dåligt när det gäller boots. Det finns endast två tillverkare lättillgängligt: Deeluxe och UPZ/Virus. Om man har väldigt konstiga fötter kan man behöva titta på att använda skidpjäxor istället.

Utrustningen är ovanlig. Där finns få försäljare, färre uthyrare och nästan inga instruktörer. Vanliga bootfitters vet oftast inte skillnaderna mellan hardboots och skidpjäxor, och kan inte alltid vara behjälpliga. I Europa ska dock Sölden vara ett populärt resmål för alpina åkare, och där finns allt.


Min slutsats:

Man får vara inställd på att lägga mycket tid på egen forskning och experimentering. Jag har dock tyckt att det har varit väldigt värt det hittills, och kommer fortsätta satsa på hardboots. Känslan av att komma närmre och närmre backen i svängarna är svårslagen!

Där finns många bra texter och guider på nätet, se "Resurser" nedan.

En liten varning bara: Var beredd på att få många kommentarer. Allt från folk som tycker att utrustningen är häftig och ställer massor av frågor, till folk som kläcker ur sig "look at that weird monoskier!". lol



Utrustning:


Boots

Det finns som sagt bara två tillverkare i vår del av världen, Deeluxe och UPZ/Virus. Deeluxe har en smalare tåbox och bredare häl, och UPZ har tvärtom en bredare tåbox och smalare häl. Där finns några olika modeller och principen är (såklart) att dyrare=styvare. UPZ har ett fjädringssystem som standard, till Deeluxe kan man köpa detta av tredjepartstillverkare (BTS eller ACSS). Det är inget krav, men det ska vara en stor fördel att ha fjädring.

För några år sedan tillverkade även Head hardboots, och dessa ska vara mycket eftertraktade på begagnatmarknaden.

För att få step-in byter man helt enkelt ut hälblocket på sina boots mot en intec-häl.

Förutom fjädringen är den största skillnaden mellan hardboots och skidpjäxor styvheten sidledes; i jämförelse är hardboots ganska mjuka. Det går att åka med mjukare skidpjäxor såsom vissa Dynafit- eller Scarpa-modeller, men det är inte det bästa alternativet om man vill ha en "perfekt upplevelse". Vill man bara prova på att åka någon gång funkar det såklart, men det rekommenderas verkligen inte en nybörjare. En annan skillnad är längden på ytterskalet, där hardboots har en kortare profil än skidpjäxor givet samma skostorlek, vilket gör att de passar bättre när man ställer in vinklarna på bindningarna (man vill ha tårna och hälarna så nära kanten som möjligt utan att de hänger över).


Brädor

Hålbilden (insertsen) till bindningarna för alpina brädor är samma som för softboot-brädor (4x4). Det går alltså utmärkt att åka med hardboots på en softboot-bräda. Softboot-brädan ska helst vara lång och väldigt styv (10/10 flex eller däromkring tongue), annars kan man "overpowra" och i värsta fall och knäcka den.

Man kan dela upp alpina brädor i olika kategorier, oftast race, freecarve, all-mountain/freeride och boardercross.
Race är såklart gjorda för att åka fort och pusha alla gränser i tävlingar.
Freecarve är som race, fast mer förlåtande och används av de som inte tävlar.
All-mountain (freeride) är ännu mer förlåtande, och även bra i puder och vid dåliga förhållanden
Boardercross är brädor specialiserade för just de banorna.

I Europa kan man relantivt enkelt få tag på brädor från F2, vilket är ett mycket bra budgetalternativ. "Silberpfeil" är en populär modell.

Känner man att man vill lägga mer pengar för att få state-of-the-art-teknologi eller en skräddarsydd bräda kan man titta på brädor från Virus, SG eller Pogo. Vill man vara riktigt seriös kollar man upp Kessler eller Oxess. Det finns även Swoard, men dessa är till för lite mer specialiserad åkning. Det finns också populära tillverkare i Nordamerika: Donek och Coiler, samt även Jasey Jay. Kontakta gärna tillverkarna, de är oftast mycket hjälpsamma!


Bindningar

Där finns ett fåtal tillverkare av bindningar. Det finns två typer: antingen vanliga bails, eller step-in-varianter. En step-in-variant av en modell upplevs som betydligt styvare än samma modell med bails.

Bindningar från F2 är enkla att få tag på i Europa, och de har modeller i olika prisklasser och styvheter. De billigaste ("Carve RS") är väldigt populära och ska vara ett bra alternativ för både nybörjare och mer avancerade åkare.

Bomber Industries i USA tillverkar "TrenchDigger", som är väldigt avancerade bindningar. Även dessa är mycket populära, men väldigt dyra. Man måste också välja delar beroende på vilka inställningar man vill göra, så de är kanske inget bra alternativ förrän man vet vad man behöver.



Resurser:


Communities

BomberOnline är det största och mest aktiva communityt, det drivs av tillverkaren Bomber Industries. Här finns ett bra forum (länk) med mycket kunnigt och hjälpsamt folk, samt en del mycket bra artiklar (länk) om utrustning och teknik. Jag rekommenderar verkligen att ta en titt här!

ExtremeCarving är det största europeiksa communityt, skapat av pionjärerna av den klassiska "liggande carves"-tekniken. Forumet (länk) är ganska aktivt, och där finns en Köp & Sälj-del som kan vara av intresse!


Allmän information

Beckmann AG (länk): En extremt bra sida för de som gillar teori. Här finns hela uppsatser om åkteknik och om hur man ställer in sin utrustning. Jag använde denna sidan för att komma igång, och det har varit otroligt hjälpsamt. Här finns även mycket intressanta uppsatser om softboot-carving, och om bootfitting. Rekommenderas starkt till alla snöälskare!

Carver's Almanac (länk): Bra sida med mycket info. Börjar tyvärr bli lite föråldrat.


Några webbshoppar och tillverkare

Blue Tomato (länk): Shop
Ebay.de (länk): Enklaste sättet att hitta begagnad utrustning
Carver.si (länk): Shop
TrueSport.eu (länk): Shop

F2 (länk)
Virus (länk)
SG (länk)
Pogo (länk)
Kessler (länk)
Oxess (länk)

Coiler (länk)
Donek (länk)
Jasey Jay (länk)



Hoppas detta var till hjälp!

Freak70
16 inlägg
Freak70 16 inlägg 4 år sedan

Tackar för info, kommer ta ett tag att gå igenom:-) Jag håller på att repa en burton triumph 173 med Cartel bindningar, hade en fundering om att pröva den med Hardboots om jag kommer över beg delar. Men det kanske är en dålig idé? Någon som vet?

porschepake
7 inlägg
porschepake 7 inlägg 4 år sedan

Kul med intresse för Hardboots:)
Kör själv en SG Full Carve 163 med F2 Race Titanium bindningar och DeeLux Track 325 pjäxor, har även en F2 Silberfiel Vantage 163 och en handfull äldre alpinbrädor.

Till din fråga: Tror Burton Triumph 173 är ganska lik den Santa Cruz 172 T jag har, den använder jag inte hardboots på, trots storlek och styvhet skulle den nog kännas sladdrig mot en alpinbräda.

En del boardercrossbrädor funkar däremot bra med hardboots, fick tillfälle att prova en SG Force 165 med hardboots och den gick hur bra som helst både i och utanför pisten.

Vill också påpeka som tidigare skrivits att utvecklingen varit enorm på alpinbrädor. En modern free carve bräda med rocker och progressiv radie är enormt lättåkt mot hur alpinbrädor var förr, ändå är de nyare brädorna överlägsna i fartstabilitet och kantgrepp.

Åktekniken har också utvecklats för att utnyttja materialet bättre, kan rekommendera http://www.nevingalmarini.ch/carvingcamp/ om man vill utveckla sin åkning. Blir andra året som jag kommer vara med.

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 4 år sedan

Hej

Denna tråd var precis vad jag letade efter, så jag spinner vidare med nästa logiska fråga (frågor):

Går dessa grejer att få tag på i Sverige? Hard boots för 3-4k är ju trevligt att prova innan köp T.ex..
Hur lång ska brädan vara och vilken flex? Jag ex väger ca 80 kg med utrustning och mäter 1.85. Jag har länge gått mot längre hårdare brädor, just för kantgreppet, men softboots går ju bara halvdant att carva i trots att mina är rätt stela...
Vad vill man ha? Ska man gå på race direkt, eftersom jag (antagligen de flesta som vill prov Carve) har bastekniken och lite lårmuskler redan..

Någon som har beggat att sälja, btw=)

Hardboot
1 inlägg
Hardboot 1 inlägg 4 år sedan

Jag har ett par UPS Mach1 storlek ca 44,5 (M28,5) som jag ficck med en alpinbräda jag köpte begagnad.
För stora för mig, tyvärr.
De är väl använda, men hela och helt OK skick. Några spännen bytta.
En ny innersula rekommenderas (helst gjuten) sen rockar de!
UPZ hette UPS förut, mer info finns på carvers almanac tex. (Länk ovan i Karvas inlägg).

Hoppas de passar någon som kan ha glädje av dom, här samlar dom bara damm.
https://www.freeride.se/img/photo/n/010b37374d2348e137263092cf2ceaba.jpg

Freak70
16 inlägg
Freak70 16 inlägg 1 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/3669150296cf02b101d1e8f4799d7217.jpg
Fick tag i billiga begagnade delar, så nu har jag gjort ett experiment som ska testas i veckan.. Har med mig en reserv bräda för säkerhets skull om det inte skulle fungera.

Hls Magnushttps://www.freeride.se/img/photo/n/a3be0809f6c3091348cde15d951baa4c.jpg

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 1 år sedan

Kul

Jag tror jag kan gissa mig till vad du kommer uppleva eftersom jag testade det där i januari..

Återkom med rapport..

Freak70
16 inlägg
Freak70 16 inlägg 1 år sedan

Det vart en halvdag idag, å det är en stor skillnad, brädan som är 173 Cm brukar vara bra bångstyrig med mjuka boots var lite mera medgörlig, har hållit på att justera lutningen på pjäxan och hitta kanterna på brädan idag..... Fortsättning följer=-)

Hls Magnus

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 1 år sedan

rock on!
väntar med spänning...

lars_backstrom
3 inlägg
lars_backstrom 3 inlägg 5 mån sedan

Kul att se att det finns fler som gillar att åka på rena skär : ). Har åkt i 25 år på alpinbrädor (Kessler, Swoard, Pure Boarding, Alpine Punk (numera Stranda), Prior). Älskar känslan varje gång jag får möjlighet att åka. Btw om någon har ett par boots 28,5 (typ) så letar jag efter ett par till. Ha en bra säsong!

Ps. Bra forum för andrahandsmarknanden https://www.extremecarving.com/forum/viewforum.php?f=13

/lars

iamjonasb
4 inlägg
iamjonasb 4 inlägg 1 månad sedan

Det här ser ju galet roligt ut! Har åkt mjukbräda sen början av 90-talet, men första gången jag åkte var på en hyrbräda med slalompjäxor (typ -90...)

Ni som har erfarenhet, hur är t.ex. Deeluxe i storlekar? Tar emot att beställa pjux för 4000:- utan att kunna testa först. Antar att det inte går att köra med någon annan sorts boots med en hård bindning?

Nån som har erfarenhet av blue-tomato? Bra/dåligt?

/J

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 1 månad sedan

Hej

det är galet roligt!

Deeluxe är ganska breda, normala i längd, i alla fall deras äldre modeller. Jag köpte ett par äldre beggade från tyska ebay. Tycker också det bär emot att köpa oprövat för 4k med internationell frakt. Men nu skulle jag kunna känna mig rätt ok, eftersom jag kört ett par äldre deeluxe ett par år..

blue tomato har jag köpt andra smågrejer av, har inte vart några problem. Men det är ju inte förrän man får problem man kan utvärdera egentligen..

iamjonasb
4 inlägg
iamjonasb 4 inlägg 1 månad sedan

Hej,
kul, tolkar det som att du är nöjd med dina Deeluxe i alla fall.

Har försökt luska ut vad man behöver tänka på i övrigt, lutar just nu åt en F2 Speedster eller liknande för att 'pröva på'.

https://www.blue-tomato.com/en-SE/produ … 19-546226/

/J

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 1 månad sedan

Äldre brädor som brukar gå att hitta till låga priser har lite mer extrem stance. Detta gör ju också känslan lite mer extrem (tycker jag), men dessa brädor offrar mkt manöver i backen och är därför ingen höjdare i de populära blå backarna på sportlovet direkt....annars är de nice

en annan grej jag tänkt på är vilken radie de har. Min bräda har ganska kort (silberpfiel 168), och jag skulle gärna ha längre. Tycker det passar bättre på denna typ av bräda.

modernare brädor verkar ha lite mer normal stance, eller betydligt snällare iallafall, så det är nog lite mer allround. Nu för tiden kan man ju ha ganska kort bräda som ändå har en lång effektiv kant. Jag undrar om man inte egentligen klarar sig bra med ngn slags boardercross bräda, både för hard boots och soft boots..

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad xviggenx (1 månad sedan)

Drar väl upp den här stänkaren här också, det behöver inte åkas F2 eller "alpinbräda" för att ha kul på i hardboots. Jag åker själv på mina DIY-moddade (efter Phantom bindings/splitboard.com:s tråd/råd) Dynafit TLT6:or, började som splitboard projekt då jag sågade isär min 163 Salomon time machine. Numer en 153 split machine:
https://instagram.fbma2-1.fna.fbcdn.net/vp/ae6f91ed901422311b424a9405d0ffef/5CF627F9/t51.2885-15/e35/29714688_356977444797056_7054989610568384512_n.jpg?_nc_ht=instagram.fbma2-1.fna.fbcdn.net

Sen kom jag ju på hur OTROLIGT skönt och bäst det är att åka i hardboots jämfört med sladdriga foppatofflor och blev med en Rossignol XV Sushi för någon vecka sedan, satte såklart ett par Snowpro Race bindningar fyndade från tyska ebay på den:
https://bit.ly/2SVMroY
https://bit.ly/2SJhQvx

Sen tänker jag lägga ut det här erbjudandet även här:

xviggenx :

Tänkte den här tråden vore mest passande för det här. Förra vintern räddade jag ett par hard-boots från att slängas av en kund i butiken, det är ett par Racihle SB 223 (motsvarar idag ett par DeeLuxe Le Mans) i 27,5. En "freecarving" pjäxa som inte är benhård men som skulle vara helt ok att prova på att hard-boot:a i, den är ju två storlekar för stor för mig men skulle säkert passa någon annan helt okej! En del om Raichle:s boots, som sen blev DeeLuxe, finns att läsa här: http://www.alpinecarving.com/boot_models.html

Det enda "felet" är att det nedersta tå-spännet på den vänstra pjäxan har gett upp och lossnat. Tänkte eventuellt garage-lösa det i verkstan på jobb med någon form av äldre brädspänne eller på annat vis styra upp det. Det är ju pjäxans minst viktiga spänne så det är ju inte hela världen och ett ganska enkelt fix för en något halvfärdig person.
Innerskon är inte helt död men en modern Intuition eller annan alpin-liner som är formbar skulle såklart vara bättre en den som sitter i.

Jag vill alltså SKÄNKA bort den här till någon som vill testa på att köra i hard-boots! Tänker mig kanske ett 6-pack alkoholfri öl eller så + potentiell frakt. Pjäxan finns att prova i Tegefjäll/Åre/Björnen men kan också postas mot fraktkostnad längs vårt avlånga land. Ett par motsvarande boots idag gör väl loss på runt 4-6000 sen går det ju att köpa beggat från framförallt Tyskland verkar det som.

https://c2.staticflickr.com/8/7924/46404138354_891919f7b0_o.jpg

https://c2.staticflickr.com/8/7814/47075429932_9f5fa80fc7_o.jpg

https://c2.staticflickr.com/8/7863/47075429812_4679090d3e_o.jpg

lamboren
40 inlägg
lamboren 40 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad lamboren (1 månad sedan)

Kul tråd!
Liksom @iamjonasb lärde jag mig på bräda med alpinpjäxor för mååånga år sen, sedan mjukpjäxor och allt styvare brädor tills jag gick över till hårdpjäxor och alpinbräda - vilken skillnad... men offpist vill man ju ha något annat.
Så det blev ett antal år med dubbel uppsättning.
Sen köpte jag en boardercrossbräda, och @sailortrash, ja, insåg att man klarar sig på en bräda. I mitt fall har jag uppgraderat med allt styvare mjukpjäxor och -bindningar så att nu får alpinbräda och hårdpjäxor stanna hemma - inte riktigt samma sak men moderna icke-alpinbrädor är riktigt bra som, och med rätt pjäxor och bindning kommer man nära hårdpjäxkänslan - men erkänner, inte hela vägen...
Men, att inte behöva fundera på vad man ska välja på morgonen, att kunna boot-hikea bekvämt och köra offpist och sedan lägga lay-down turns när åter i pisten överväger. Och mindre att kånka på nu när barnen är äldre och resorna längre.
Men @xviggenx, moddade moderna alpinskidpjäxor med gåläge mm och montera på mina gamla Snowpro-bindningar känns alltmer lockande att testa.

Angående blue tomato är jag inte helt positiv, se inlägg i tråden ’Vad säger ni om bluetomato?’.

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 1 månad sedan

Ja nästa bräda för mig blir nog en bättre BX. Sen får vi se Ol det blir mila Burton Ion eller hardboots. En sak jag märkt när jag testar hardboots på vanlig bräda är att mam hamnar för brett isär med benen. Man står ju lika brett med softboots uppenbarligen, men i softboots går det att flexa i sidled vilket man tydligen gör hela tiden (märker man när man inte kan det i hardboots). Så det funkar inte så bra, man vill stå mkt närmare med benen i hardboots.

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 1 månad sedan | Senast ändrad xviggenx (1 månad sedan)

lamboren :

Men @xviggenx, moddade moderna alpinskidpjäxor med gåläge mm och montera på mina gamla Snowpro-bindningar känns alltmer lockande att testa.

Finns många fina toppturspjäxor som funkar ganska rakt av (pga sitt rätt "mjuka" flex om du jämför med alpina pjäxor) utan att behöva moddas. Sen är det klart att om du ska splitta och nörda loss kan du ju laborera lite med att justera tåflex och mer grejer i en oändlighet. Men bra pjäxor att åka bräda i är bland annat:
Dynafit TLT6.
Dynafit Speedfit.
Atomic:s Backland serie.
Salomons X-Alp/X-Alp S-lab (även Mtn Explore skulle säkert funka fint).
Arcteryx Procline.

Bara köra säger jag! Du kan ju alltid bara hyra en toppturspjäxa i en välsorterad hyra någonstans och ge dig ut med snowpro-bindningarna på valfri bräda.

lars_backstrom
3 inlägg
lars_backstrom 3 inlägg 1 månad sedan

Spenderade sportlovet i Sälen/Trysil i ett par UPZ RC8 som jag hittade på https://www.extremecarving.com/forum/vi … .php?f=13. Passade perfekt! Ser att det finns några Swoard Dual 168 för den som vill kunna köra både soft-/hardboots. Har köpt från det forumet flera gånger utan några problem. För många år sedan drog en kompis till mig ihop ett Hardbooters Unite. Vi blev ett gäng på 5-6 st som träffades några gånger i fjällen. Nördade några dagar kring bärdor, vinklar, stans mm och hade riktigt roligt. Kanske dags att göra något liknande igen! Känns som vi är ett utdöende släkte eller så är carving på väg tillbaka... Carve low!
Ps. Tar med en bild på mina kära. En Kessler 185 har tillkommit i familjen : )https://www.freeride.se/img/photo/n/eec289314756dd283a1c2ff2b7f3e57a.jpg


/lars

sailortrash
47 inlägg
sailortrash 47 inlägg 3 veckor sedan

Tänkte bara informera om att jag har en bräda till salu, ifall ngn känner för att prova utan att lägga en massa pengar. Eller ngn som känner ngn...

En f2 silberpfiel i bra skick ink bygelbindning
Har även ett par boots i st 28 (deeluxe suzuka) som jag eventuellt säljer med om intresse finns. Bra skick även på dem.


Jag vet själv vilken brist det är på dessa grejer i Sverige, men mina ligger i Sthlms-området

Helt ok nitro till hardboots tycker jag, även om det inte är det senaste

1000:- för brädan ink bindning

iamjonasb
4 inlägg
iamjonasb 4 inlägg 1 vecka sedan

Kanske lite utanför ämnet, men jag rotade fram min gamla Kelly Air med Flex-bindningar. Tror tyvärr inte att jag vågar åka på den längre...

https://www.freeride.se/img/photo/n/7d9441685bb0be388155a033f63740df.jpg

/J

lamboren
40 inlägg
lamboren 40 inlägg 5 dagar sedan | Senast ändrad lamboren (5 dagar sedan)

Nostalgi!!!
Hade såna (bindningarna alltså) och körde tills de föll i småbitar - fattar fortfarande inte varför trespännesdesignen övergavs.


Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook