Fysiken bakom skråande

la_grave

Aktiv medlem
Fysiken bakom skråande
Någon som kan förklara varför skråprestanden för snowboards är så mycket sämre än för skidor? I alla fall på tåsidan kunde man ju tycka att snowboard skulle vara överlägsen skidor - eftersom man som skidåkare i alla fall glider bäst med minst höjdförlust om man lägger i princip all vikt på bergskidans stålkant. En snowboardåkare på tåsidan borde ju kunna trycka till väsentligt mycket mer än en skidåkare som får klara sig helt utan moment och använda en ganska svag sida av kroppen (prova att stå på tå med ryggen ut från ett hopptorn resp att stå på fotens utsida…).

Fysiken bakom skråande
Beror det på tyngdpunktens avstånd till stålkanten. Jag gissar att en stel pjäxa och 100mm i midja ger betydligt mer hävstång ?? Det finns säkert någon ingenjör som kan utveckla detta.

Tvivlar på att det beror på om man har med tårna i åkrikting eller mot berget.
Kan inte någon testa med en mono-ski och jämföra med snowboard?

Ska följa tråden med spänning.

Senast ändrad:
Fysiken bakom skråande
Om man skråar genom lössnö tror jag att man flyttar mer snö med en bräda pga den breda basen, och därigenom förlorar mer rörelseenergi än med skidor.
Sen även i hårdpack så tycker iallafall jag att det är svårt (och ansträngande) att hålla ett rent skär med en bräda i låga hastigheter, vilket resulterar i att man glider en hel del mot underlaget.

Fysiken bakom skråande
Rent teoretiskt om man bara står och glider så borde det gå lika bra. Friktionskraften är direkt proportionerlig mot massan så längden på stålkanten, storleken på glidytan eller om vikten fördelas på en eller två kanter spelar ingen roll givet att snön håller för trycket.

Däremot skiljer det på teori och praktik. Det är ju sällan skråandet sker på en helt slät yta utan lokala skillnader. Med skidor kan man ju "klättra" eller ta skejtskär på dalskidan för att behålla eller ta höjd vid lokala knöligheter och samtidigt få mer fart och har dessutom hjälp av stavar. Med bräda fungerar det sämre, även om man kan hoppa så tar det ned farten samt genom att all vikt blir på en kant så riskerar man snarare att istället tappa kanten och därmed höjd/fart. Små svängar för att hålla balansen bromsar och gör att det går saktare än för skidåkare. Genom att brädåkare har sämre möjlighet att med muskelkraft hålla farten vid skråande så måste de istället falla av. Vidare så är brädåkare beroende av en viss minimihastighet för att behålla balansen vilket gör de mer benägna att falla av för att få fart.

Senast ändrad:
Fysiken bakom skråande
Längre åkdon med mindre midja ger bättre fart.
Man fördelar vikten på två kanter, trycker inte ned skidorna så mycket i snön.

Senast ändrad:
Fysiken bakom skråande
la_grave sa:
Någon som kan förklara varför skråprestanden för snowboards är så mycket sämre än för skidor? I alla fall på tåsidan kunde man ju tycka att snowboard skulle vara överlägsen skidor - eftersom man som skidåkare i alla fall glider bäst med minst höjdförlust om man lägger i princip all vikt på bergskidans stålkant. En snowboardåkare på tåsidan borde ju kunna trycka till väsentligt mycket mer än en skidåkare som får klara sig helt utan moment och använda en ganska svag sida av kroppen (prova att stå på tå med ryggen ut från ett hopptorn resp att stå på fotens utsida…).
Åker både och att det skulle gå saktare att skråa SB håller jag inte med om..
Och när jag åker skidor med SB åkare och man går ut först I skrå kommer de alltid nån SB I full patte som får lyfta ett steg.
Däremot är det sjukt mycket jobbigare att skråa SB tårskär, vaderna brinner så det är svårt att pumpa fart och med tanke på bara ett skär spanner du hela kroppen på ett sätt du inte gör med skidor.

Fysiken bakom skråande
Bedlam sa:
la_grave sa:
Åker både och att det skulle gå saktare att skråa SB håller jag inte med om..
Och när jag åker skidor med SB åkare och man går ut först I skrå kommer de alltid nån SB I full patte som får lyfta ett steg.
Däremot är det sjukt mycket jobbigare att skråa SB tårskär, vaderna brinner så det är svårt att pumpa fart och med tanke på bara ett skär spanner du hela kroppen på ett sätt du inte gör med skidor.
Nu var det väl inte fråga om bara hastighet utan även att behålla höjd. Oftast på långa skråpartier är det ju frågan om att behålla höjd så att man har mesta möjliga åkning kvar när det blir dags att åka. Eller så behöver man ha en viss höjd för att nå över någon terrängformation för att åka ned bortom den. Ofta innebär detta en del stakande och även klättersteg för att ta höjd. Tveklöst sämre skråprestanda på snowbord generellt sett. Nu var det iofs länge sedan jag åkte snowbord men skråande var ju ingen höjdare med konstant statisk belastning i vad som kändes som en evighet.

Fysiken bakom skråande

@snorkel
Lite hand i hand i mitt tycke, tappar du farten när du skråar bräda är de rätt kört men så länge det finns lätt lutning och benen pallar glider de på rätt bra med bräda.

Men håller med dig, den totala skråupplevelsen vinner skidor lätt!

Fysiken bakom skråande
Lär man sig skråa switch går det enklare då man kan fördela belastningen.

Men att det skulle vara sämre att skråa på bräda bygger nog mest på att det är få brädåkare som kan åka skärande sväng.

Fysiken bakom skråande
Jag tror jag behöver förtydliga frågan lite: jag syftar alltså på sådant skråande där man s.a.s har underskott på fart/höjd och vill glida så långt som möjligt. Finns det ett spår att åka i/följa kommer en brädåkare oundvikligen hamna nedanför det så småningom, och det långt innan skidåkare behöver börja använda stavarna.

Fysiken bakom skråande
Jag vill tro att det ligger något i skäret. Inte kanske att det är svårare att hålla men om vi jämför svängradien så ligger den ju oftast på 18-22m på puderskidor och på snowboards under 10.

Min parkbräda (Bataleon Airobic 154) har en svängradie på 7.7m och min puderbräda (Bataleon Cameltoe 158) har svängradien 9.1m

Jag tänker mig att om man kantar ordentligt på snowboarden så svänger man för mycket och tappar farten så istället för att stå och trycka så blir det att man istället ska "fin"balansera på tå eller häl för att kanta tillräckligt mycket för att skråa men inte kanta för hårt för att svänga för mycket. Men samtidigt kanta för att inte stå plant och glida neråt och tappa höjd.

Likaså kanske det är enklare att stå på tå och häl än ytter/innersida av foten. Men på skidor kan man ju alltid i stunden ändra vikten mellan vänster och höger för att flytta belastningen. För att göra det lättast och effektivast på snowboard är det hoppa runt till switch som gäller vilket är helt ovärt om det är löst under fötterna :D

Senast ändrad:
Fysiken bakom skråande
Om det är så hårt att det bara är kanten tar i snön borde ett par långa smala skidor med stor skärningsradie vara optimalt (typ störtlopp). Jmfr. skridsko.

Om det är rejält med lössnö borde en lagom fet (optimerad efter snöns koncistens, lutning och åkarens vikt) och lång skida vara optimal, fortfarande med stor skärningsradie.

Den optimala brädan för skrååkning bör vara lång och smal med stor skärningsradie ... de flesta brädor är korta breda med kort skärningsradie, dvs. långt ifrån optimala för skrååkning.

Orkar inte redogöra för fysiken bakom detta ... men kanske någon "student" kan hjälpa till.

/MM

Tillbaka
Topp