Jävla väder

Halvsmurfen
161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 3 år sedan

Jag måste bara pysa lite. Det känns som att bo i en öppen anstalt. Man är inlåst i huset över jul med den där #¤%& slaskisvädret med grus på som hindrar en att göra något skoj i närområdet. Förutom att åka skidor vill man ju bygga hopp och åka bob men kidsen.

Svar

Alfakrull
315 inlägg
Alfakrull 315 inlägg 3 år sedan

Här är det höststorm och 8 plus. Det du kallar slask skulle antagligen vara ett bra snöår i Gbg (baserat på att du kan åka skidor i ditt närområde och säger bob). Men snart får man dra sig mot nordligare breddgrader...

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
Halvsmurfen
161 inlägg
Halvsmurfen 161 inlägg 3 år sedan

Alfakrull :

Här är det höststorm och 8 plus. Det du kallar slask skulle antagligen vara ett bra snöår i Gbg (baserat på att du kan åka skidor i ditt närområde och säger bob). Men snart får man dra sig mot nordligare breddgrader...

Jag lämnade Götet för 10 år sedan för riktig vinter. Jag kunde inte se barnen åka på frosten.

holma10
5 inlägg
holma10 5 inlägg 3 år sedan

det är dystert...7,4 grader och gräset växer! vad är detta?!!

Hawk100
610 inlägg
Hawk100 610 inlägg 3 år sedan

Toksnöade i Kläppen för tre timmar sedan men nu regnar det..... Stöööööööön!!!!

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 3 år sedan

För den som undrar kan jag meddela att Savoien jobbar stenhårt på att slå förra årets rekord i miserabelt decemberväder..
Mindre än en decimeter nederbörd sedan månadsskiftet. sad

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Vattendroppe
Online 3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 3 år sedan

För den som undrar kan jag meddela att Japan jobbar stenhård på att slå rekordet från -98 i miserabel säsong.
Honshu dras med regnfall efter regnfall och på Hokkaido har det ännu inte kommit nog snö för att täcka bambun ordentligt. sad

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Neoh
56 inlägg
Neoh 56 inlägg 3 år sedan

Tur att man kunde smita från jobbet när det sprack upp i eftermiddags och klämma av några varv på Romme Alpin. I varje fall 2 timmar med solsken och hårt före blev det.

martenax
23 inlägg
martenax 23 inlägg 3 år sedan

Vattendroppe :

För den som undrar kan jag meddela att Japan jobbar stenhård på att slå rekordet från -98 i miserabel säsong.
Honshu dras med regnfall efter regnfall och på Hokkaido har det ännu inte kommit nog snö för att täcka bambun ordentligt. sad

Det är väl själva fan när man ska dit om 3 veckor. Kan vi få lite kallgrader nu????

Vattendroppe
Online 3040 inlägg

martenax :

Det är väl själva fan när man ska dit om 3 veckor. Kan vi få lite kallgrader nu????

Den som lever får se...

martenax
23 inlägg
martenax 23 inlägg 3 år sedan

Vattendroppe :

martenax :

Den som lever får se...

Klart vi lever. Finns ju ingen plogbil att slänga sig framför :-)

Vattendroppe
Online 3040 inlägg

martenax :

Vattendroppe :

martenax :

Den som lever får se...

Klart vi lever. Finns ju ingen plogbil att slänga sig framför :-)

Jag vet hur en startar snöslungan... Och hur en kopplar ur säkerhetsbrytaren...

AxelHassel
31 inlägg
AxelHassel 31 inlägg 3 år sedan

Inte för att vara den men I Whistler har vi runt 2m bas halvvägs upp i systemet och du kan åka utanför pisten hela vägen ner. Vi fick en par starka stormsystem på rad för ett tag sen som dumpade 140 cm på 7 dagar. Såg på facebook för några dagar sen om ngn som fick gräva ut sin polare ur en djup tree well precis utanför systemet. Lite lyxproblem så här tidigt på säsongen...

Snowjunkie
207 inlägg
Snowjunkie 207 inlägg 3 år sedan

Vattendroppe :

Jag ska också dit, men om två veckor...har varit duktigt knäckt över det miserabla läget, Men nu ser det ut att vara runt 60 cm på gång fram till på måndag. smile Hoppas hoppas!

Snowforecast Niseko prognos

Snowjunkie Citera
johan
2878 inlägg
johan 2878 inlägg 3 år sedan

@Snowjunkie
Måste bara tipsa också om snöprognoser här på Freeride som du gärna för testa:
https://www.freeride.se/skidorter/niseko/vader/
Vi är dock inte lika optimistiska i prognosen.

Snowjunkie
207 inlägg
Snowjunkie 207 inlägg 3 år sedan

johan :

@Snowjunkie
Måste bara tipsa också om snöprognoser här på Freeride som du gärna för testa:
https://www.freeride.se/skidorter/niseko/vader/
Vi är dock inte lika optimistiska i prognosen.

Tack för tipset! Men den prognosen gillar jag inte lika mycket hmm

Snowjunkie Citera
Leder
484 inlägg
Leder 484 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Leder (3 år sedan)

Är det ett resultat av växthuseffekten? Skippa biffen, bilen och tja... flyget till Japan.... :-)

Nä, nu hoppas vi på uppryckning av vädret men även av våra utsläpp av växthusgaser. Moralist javisst, God jul på er!! :-)

Leder Citera
gubbfan
694 inlägg
gubbfan 694 inlägg 3 år sedan

Although it is a high altitude ski domain, Verbier forecasts a drop of 5% in turnover and at linked Thyon nearer 7% despite a new run and increased snowmaking. Last season in Verbier turnover was down a massive 20% compared to the season before. The director of Nendaz, another of the 4 valleys areas, say that even before the Swiss central bank abandoned its fix to the Euro they were 30% more expensive than the Austrians. Things look better at Veysonnaz where two thirds of the 3000 beds are booked this Christmas with satisfactory reservations for January and February thanks to package deals of lift pass and hotel aimed at guests from Eastern Europe. In response to calls of unfair competition the director responds that “costs are the same whether a bed is occupied or not”.

Dreaming of a white Christmas?
In the Valais 130 of the 457 ski lifts need to be renewed in the near term at a cost of more than a billion francs. At the same time lift pass sales were down 3.8% last season. There are talks of state aid in the region of 270 million francs. Tourism represents 20 to 25% of the GDP of the area. There is a worry that if climate trends continue all these investments will be dead capital with warnings that investments in infrastructure in low and mid-altitudes should stop. However ski areas represent a strong lobby. Chamrousse in France wants to equip the Vans and Sorbier valleys to add 200 meters to its altitude and a dozen km to its pistes. It sees this as an important marketing tool with tour operators. The new runs would be in the center of two nature reserves and in an area traditionally used by ski tourers. At Alpe d’Huez and Les Deux Alpes local politicians are still pressing for the “super” project of a cable car link. This would be as much a showcase for local lift company Poma as for any real benefit to the ski area. A recent law (Macron) will enable ski areas to offset 140% of their investment in ski lifts and snow making against tax.

There is also a sense of denial about climate change across the region. At Veysonnaz, the Director Jean-Marie Fournier, “doesn’t believe in man made global warming” and slams “the ecologists” and “soft tourism” who are stopping him installing snow making. In Switzerland there are calls to invest in low impact winter tourism rather than ski lifts. The Swiss seem to have fallen out of love with alpine skiing and the picture is similar in France. A mountain disfigured in the summer by ski lifts, artificial lakes, ski runs and snow making is not an attractive proposition for tourists. Jean-Marie Fournier doesn’t share this vision stating that “without the ski industry tourism can’t add enough value to enable local populations to live”. In Chamonix Meteo France weather forecaster Yan Giezendanner is also a global warming sceptic but suggests that there has been a shift in alpine climate over the last couple of seasons similar to that experienced in the early 1990s. His colleague, Daniel Goetz, at Meteo France’s snow study center points out that the ski season is 6 weeks shorter at 1500 meters compared to the 1970s. Three weeks less snow at the start of the season and the same in the spring. Can ski areas survive on a 3/4 month season compared to 4/5 months?

Experts also argue that many Swiss lift operators are too small and should link up. Difficult in a canton where there are strong rivalries from one valley to the next. In the 4 Valleys it is like Dallas with Verbier and Thyon, at extremes of the ski area battling Nendaz and Veysonnaz in the center. There is already a lack of balance where skiers enter the domain at Nendaz but ski on the more modern Verbier lifts without a corresponding transfer in ticket sales.

In France Protourisme says reservations are down 8% compared to last season, which was already poor. The images of grassy slopes are bad publicity. Memories of last Christmas’ snow drought have not been forgotten. Neither the chaos on the 27th when tens of thousands of tourists were trapped in their cars when snow finally did fall. Reservations are forecast at 44 to 52% for Christmas week and 63 to 81% for New Year according to the the association representing the 250 main ski domains which are hoping to make up with last minute bookings. Given the snow conditions, 50% less in the Northern Alpes, 80% less in the South, this seems unlikely. Autumn and the start of winter have been very dry and warm. Even snow making has been difficult in December with temperatures on the slopes rarely below freezing, even at night. Some resorts have resorted to making snow in the colder valleys and transporting it by truck to the ski runs. Others have looked for snow in the shaded woods and higher up the mountain with pisteurs and even locals taking part in shovelling operations to cover bare patches. Like November, December is forecast to be the warmest ever in France with records being broken on a daily basis. Forecasters see a return to more normal temperatures from January, hopefully saving the key February holiday period, at least at higher ski areas.

Ski resorts don’t just blame the poor weather for the lack of reservations. The holiday calendar, with Christmas on a Friday, is seen as unfavourable. International guests are also thinner on the ground. There are economic problems in Russia and Ukraine and the Paris terrorist attacks have put off clients from America and Asia. Fashion for winter holidays has also changed amongst the French who nowadays prefer a week in the sun.

It is not bad news for high altitude areas with the majority of runs above 1800 meters. Some have profited from the lack of snow elsewhere. However even at altitude skiing has only been guaranteed by the use of snow making. Hotels and ski rental have been hardest hit with reservations down 40% compared to clubs and apartments.

gubbfan Citera
Hawk100
610 inlägg

http://wepowder.com
Vågar vi hoppas att Morris har rätt?

Hawk100
610 inlägg

Nu har kylan (äntligen!) kommit till Sälen. Grymt bra i de pister som är öppna i Kläppen och inga liftköer!! Snökanonerna går för fullt så nu blir det bara bättre och bättre!!! :-)

tripsta
14 inlägg
tripsta 14 inlägg 3 år sedan

Det ska snöa i Chamonix på Tisdag Nu jävlar håller vi tummarna och hoppas på puderöverdos! Sen fortsätter det bara, naturen den kan man inte förutse. Minns vargavintern för nått år sedan, satan vad snö det var. Låt det komma bara:D

Heddious
1781 inlägg

Håhå jaja.. här i Val Thorens är det fullsmockat med nyårsturister, och liftbolaget har vänligt men bestämt bett alla säsongare och locals att inte åka mellan den 27/12 och 1/1 för att ge veckisarna en så bra upplevelse som möjligt. Om nån ska hit råder jag er att undvika Courchevel 1650 och ta med skidor ni inte är rädd om, alt. hyra. Stenigt var ordet.
Men Yr lovar dump i början av januari så det är väl bara att hålla tummarna.

HeLium
214 inlägg
HeLium 214 inlägg 3 år sedan

Hawk100 :

Nu har kylan (äntligen!) kommit till Sälen. Grymt bra i de pister som är öppna i Kläppen och inga liftköer!! Snökanonerna går för fullt så nu blir det bara bättre och bättre!!! :-)

Jävla äntligen. Vi far upp till stugan i morgon. Jag har känt Sälen i snart hela mitt liv, närmre 40 år, och så här lite snö kan jag bara minnas att det var i början på 90-talet sist. Då var kanonsnön så blöt att det var blåis för jämnan i gustansbranten.

Fel fel fel fel fel.... den här ska bort! Citera
larsrudal
28 inlägg
larsrudal 28 inlägg 3 år sedan

Hur är det i Ramundberget nu? Finns det någon på plats som kan ge lite info, please?

Vattendroppe
Online 3040 inlägg

Heddious :

[...]och liftbolaget har vänligt men bestämt bett alla säsongare och locals att inte åka mellan den 27/12 och 1/1 för att ge veckisarna en så bra upplevelse som möjligt.

Haha, vilken fantastisk stil av dem big_smile

Heddious
1781 inlägg

Vattendroppe :

Heddious :

[...]och liftbolaget har vänligt men bestämt bett alla säsongare och locals att inte åka mellan den 27/12 och 1/1 för att ge veckisarna en så bra upplevelse som möjligt.

Haha, vilken fantastisk stil av dem big_smile

Eller hur. Sällan har väl en regel varit så till för att brytas. Jag tycker dessutom att det är väldigt snällt av mig att åka runt och försöka platta ut pucklarna så att veckisarna ska slippa halka på isfläckarna de plogat fram.
Har ni fått nå snö i Hakuba än förresten?

bootfitta
814 inlägg
bootfitta 814 inlägg 3 år sedan

larsrudal :

Hur är det i Ramundberget nu? Finns det någon på plats som kan ge lite info, please?

Jag var i Ramis igår, finns bra med snö i pisterna kring den nya stolsliften och skars, men Osthang var helt stängt pga. snöbrist i de branta partierna.

larsrudal
28 inlägg
larsrudal 28 inlägg 3 år sedan

Tack bootfitta! Var där idag. Var ju kallt men snön var ju helt OK. Allt är ju relativt men om man jämför med resten av Härjedalen i alla fall (både temp och snömässigt). Får se vad man hittar på i morgon...

Vattendroppe
Online 3040 inlägg

Heddious :

Eller hur. Sällan har väl en regel varit så till för att brytas. Jag tycker dessutom att det är väldigt snällt av mig att åka runt och försöka platta ut pucklarna så att veckisarna ska slippa halka på isfläckarna de plogat fram.
Har ni fått nå snö i Hakuba än förresten?

Det tar sig, ligger säkert en 5-10 cm nere i byn. Vi behöver väl nån knapp meter till för att det ska ordna upp sig, går fortfarande inte att åka några av de stora grejerna.

chrtur
676 inlägg
chrtur 676 inlägg 3 år sedan

Monte Rosa idag....som gjort för sommar alpinism! roll

https://scontent-mxp1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/t31.0-8/12339248_451319905063900_255166489903436737_o.jpg

It is a magical world Hobbes Let us go exploring Citera
AlWing
32 inlägg
AlWing 32 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad PowWing (3 år sedan)

Kan då flika in att även längre norrut, på Svalbard, tittar jag just nu ut på +5 och regn som håller på att till intetgöra de 1,5m snö vi fick för några veckor sedan... Det som såg ut att bli tidernas säsong här uppe rinner nu långsamt bort längs vägen :'(
All min energi går åt att inte kasta kaffekoppen i väggen av ilska och frustration..!!!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook