07/08 skidor

07/08 skidor
Men ja fattar inte vad Dynastar håller på med!. har dom fått nån smäll i huvet när dom kom på nya grafiken till troublemaker :S

07/08 skidor
2.3 När du svarar på en tråd

* Håll dig till trådens ämne.

* Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna (s.k. bumping).

* Ge inga svar som bara består av ett ord. Exempel: Etta, Först, Ok, Ja, Coolt, Tufft

Tråden städad.

Senast ändrad:
07/08 skidor
Stepup sa:
UNdrtar också Vad dom håller på med SJUKT FULA!
Menar du dessa?
image.php

Jag tycker dom är coola.

Senast ändrad:
07/08 skidor
en sak har jag funderat på länge, hoppas någon kan förklara den för mig.

hur kommer det sig att trådar som handlar om utrustning ofta leder till hur fult det och det är? tror Ni att alla skulle kunna ha exakt samma åsikt om t. ex. en skidas design? tror Ni inte att designern som skapar grafiken på en skida tycker att den är tilltalande?

Senast ändrad:
07/08 skidor
JockeSki sa:
Giro sa:
Invader...lätt årets fetaste design!!! måste köpa!!!!
Hörde att D&G hade gjort nån jävligt snygg t-shirt åxå som kostade 2000:- men den fanns bara i XXXXXXXXXXXXXXL men det spelar väl ingen roll eftersom den är snygg :S
mens? man köper skider för att de är snygga. och kom inte och säg att man måste välja för att man är jibber, bc-åkare eller pist. man vet väll ändå vilka man ska hålla sig till?

07/08 skidor
invader har fetast design ja, skidan är oxå sjukt bra. kan inte komma på någon skönare i parken så jockeskit, köpt du din g&b tshirt och bli lite snyggare.

07/08 skidor
ofc-my-horse sa:
mens? man köper skider för att de är snygga. och kom inte och säg att man måste välja för att man är jibber, bc-åkare eller pist. man vet väll ändå vilka man ska hålla sig till?
WHAT?! Snälla, säg att du skämtar! Du kan väl inte mena allvar? Så du menar att alla skidor (iaf inom samma genre) är exakt likadana att åka på, att det bara är designen som skiljer? Så man behöver enbart kolla vilken som är snyggast när man ska välja skida?

Mycket märkligt. Jag tror att jag aldrig har testat 2 skidor av olika märken/modeller som är exakt likadana att åka på. Utseendet spelar INGEN SOM HELST JÄVLA ROLL! Det är åkegenskaperna som är viktigast. Tror du Anja Pärsson åker på Salomon för att dom är snyggast?

07/08 skidor
men anja peaaaaaarsson är ett jävla proffs! ja vet att det är skillnad men vem ljuger du för egentligen? hur mkt bryr du dig om ågenskaperna när du ska köpa ett par twintips?
OK om du bryr dig jävligt mkt! MEN jag vill bara säga att ja tror fanemej inte det är många som gör det. ljug inte för er själva ni vet att det är så!

Edit: De ÄR olika det vet jag. Men seriöst när du går in i en butik kollar man väll ändå till 90% på designen och ljug inte nu. så är d fanemig. nu ska ja slagga ska till gbg kl 5 imorn. sry om ja gjorde dej lite upprörd men du vet vad ja menar. behöver inte bli nåt jävla tjafs tycker jag... . -your move-

Senast ändrad:
07/08 skidor
ofc-my-horse du verkar ju tillhöra de här skidåkarna som inte riktigt vet vad dom håller på med.

skidans egenskaper e ju sjukt inressanta, jag tror att du fattar det egentligen. men nu vill du vara lite rebel å radical å visa hur ball du är eller något. urk.

07/08 skidor
ofc-my-horse: hahaha... du är ju inte helt normal du. hur faan kan man gå på designen när man köper skidor? dom dagarna det är 1 meter puder och parken är stängd så är det väl rätt najs om skidorna flyter någorlunda bra i lössnön åxå eller? Eller dom dagarna när det är blåis i landningarna så man inte vill hoppa i parken, då är det väl najs om det går att göra några schyssta carvingsvängar i pisten med dom?

Seriöst, du borde nog tänka om lite. Vad faan spelar det för roll hur skidorna ser ut? Vem är det du försöker bevisa nått för? Va dig själv! Eller som min goda vän Lima-ko säger: Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.

Senast ändrad:
07/08 skidor
KIllen i fråga är väl till 99% en liten jibber...Och handen på hjärtat kan nog de flesta som bara åker park säga att de flesta parkskidor är liknande. Lite skiljer i styvhet mm men nästan indentiska. Tror faktiskt att det är större skillnader på "åk"skidor. :D

07/08 skidor
det finns en anledning till att det finns experter/professionella i det mesta, så även i skidåkning. svaret heter sakkunnighet och kännedom.

en hel del nyttig läsning finns i tråden nedan som kallekax och jag skapade förra hösten.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31135

davids tycker jag uttryckte sig mkt bra med följande ord: "Ibland borde man fråga sig: Har jag tillräcklig kunskap för att kunna göra en bedömning? Har jag tillräcklig kunskap för att en lägga mig i ämnet?
Som sagt: Det finns ingen skida/pjäxa som är optimal till allt. Men desto bättre skidåkare du är, desto mer kan du utnyttja dina skidor/pjäxor."

Så faktum är att väldigt många på den här sidan inte har tillträcklig kunskap för att kommentera en del saker (inget fel med det, alla lär vi så länge vi lever). därtill ofc-my-horse, tror jag att du hör i den här frågan. eller har jag fel?

07/08 skidor
Helt rätt Lima-Ko, men parkåkning måste jag (iofs som brädåkare) säga att vad man åker på inte spelat lika stor roll, då du sällan har lika hårda skär, samma hastighet, ojämnheter, mm mm i parken jämfört med pist/offpist. Även om du åker hårt i parken blir åkegenskaperna mindre viktiga. Jag hävdar att i parken märker du i princip bara av mjukheten och svängen på det du åker. OCH även här är de flesta "parkbrädor/parkskidor" snarlika. Relativt mjuka och twintip ( full radie sidecut ).
Så alla ni som klagar på folk som snackar design borde tänka på vad för sorts skidor/brädor personerna i fråga pratar om...

Att däremot bara snacka design på ett par B Squads, EHP 193 eller dynastar XXL Pro är nästan straffbart!

Agree? Case closed?

Rydellen

07/08 skidor
Rydellen, håller med dig till viss grad. Kidsen kan köpa skidor enbart efter designen för dom flesta kids kommer förmodligen inte känna nån skillnad mellan Trouble Maker och Public Enemy ändå. Och att dom sen förstör skidglädjen totalt genom att mittmontera ska vi inte ens prata om.

Men för oss som känner skillnaderna och tycker det är kul med ett par skidor med någorlunda drag i även i pisten så är det ju faktiskt skillnad mellan dom olika parkskidorna.

07/08 skidor
Rydellen sa:
Helt rätt Lima-Ko, men parkåkning måste jag (iofs som brädåkare) säga att vad man åker på inte spelat lika stor roll, då du sällan har lika hårda skär, samma hastighet, ojämnheter, mm mm i parken jämfört med pist/offpist. Även om du åker hårt i parken blir åkegenskaperna mindre viktiga. Jag hävdar att i parken märker du i princip bara av mjukheten och svängen på det du åker. OCH även här är de flesta "parkbrädor/parkskidor" snarlika. Relativt mjuka och twintip ( full radie sidecut ).
Så alla ni som klagar på folk som snackar design borde tänka på vad för sorts skidor/brädor personerna i fråga pratar om...

Att däremot bara snacka design på ett par B Squads, EHP 193 eller dynastar XXL Pro är nästan straffbart!

Agree? Case closed?

Rydellen
Agreed. Friåkare ser ju på skidorna på ett annat sätt än vad en jibber gör. Om ja sj skulle köpt friåkningslagg efter design skulle jag aldrig köpt mina squads, dom skidorna köper man för att man vill ha det bästa // Dan Quinney Heli guide i alaska (har jag för mig)

07/08 skidor
Ja absolut, ska man använda dem utanför parken också så blir det viktigt med åkegenskaper...Men de som bara bryr sig om designen åker antagligen inte mycket där då de inte bryr sig.

07/08 skidor
Rydellen: Jag håller med dig till viss del, men självklart finns det undantag. Men för en stor del av 100% parkåkarna (absolut inget fel med det) kan man förenklat säga att det inte spelar så stor roll vad denne har under fötterna, så länge de har passande mått.

Jag personligen ser dock mina hoppskidor som mina allroundskidor och vill således att de ska funka överallt men vara grimma i parken. Då får man vara lite mer kräsen när man väljer lagg, design spelar aldrig någonsin in. Jag skulle faktiskt föredra om skidor var som bilar, enfärgade utan några som helst motiv eller mönster, sjukt praktiskt.

Senast ändrad:
07/08 skidor
Skidorna jag tänkte köpa till vintern tycker jag själv inte är så snygg men jag vill ha själva skidan. Grafiken har inte så stor påverkan på mej.

07/08 skidor
En teori:

De sämsta skidorna har snyggat grafik. Kidsen bryr sig inte om egenskaperna och köper de snyggaste... De vet företagen som inte har genomgrymma produkter och anställer en cool artist som får göra designer åt dem...

Således har fula skidor bra åkegenskaper. Företagen förlitar sig på sin produkt och vet att det finns köpare som inte ser till ytan utan till kärnan, så de lägger inte mer stora pengar på design...

Tillbaka
Topp