10 saker att ha gjort i ett skidåkarliv

• Trådstartare Trådstartare Bgn
  • Start datum Start datum

Bgn

Aktiv medlem
10 saker man ska ha gjort i ett skidåkare liv, enligt mig:

• Säsongat - Bott och åkt skidor på en skidort hela vintern
  • Kört puder - så att det sprutar upp över huvudet
  • Skippat lunch - Varit så skidsugen att du åkt hela dagen till stängningsdax och ätit lunch i liften
  • After ski - Kommit svettig i skidutrustning, efter en lång bra skiddag direkt till after skin, stannat alldeles för länge, druckit alldeles för många öl och fernet (pjäxdans är bonus)
  • Drömskidor - Köpt de nya skidorna du drömt om
  • Topptur - Gått på topptur, njutit av utsikten från en fjäll/bergstopp och haft orörd snö på vägen ner
  • Stått först i liftkön - en puderdag och veta att du får lägga de första spåren ner i fluffet
  • Testat gränserna - provat något du inte kan om det så är att åka off pist för första gången eller göra en 360.
  • Gängåkt - Busåkt med kompisarna snabbt ner för backen bara för att det är så kul
  • Spontanresa - sett att det är puder på gång och släppt alla planer du hade för att åka skidor istället

Bubblare: perfekt manchester dag, alpresa, japan puder, heli skiing, ucpa, äventyr skidåkning, puckelpist, solskens afterski, testat telemark, testat snowboard, varit skidlärare, gjort den perfekta svängen, ikoniskt åk ex hahnenkamm mm

Hur ser er lista ut?

Good shit!

Lägger till några punkter,

• Göra en backflip, oavsett om du sätter den eller om du åker skidor eller bräda så är det så ikoniskt trick att du måste iallafall ha försökt.
  • Tillbringa en dag med att bygga ett backcountry-hopp med dina kompisar och åka på det hella dagen.
  • Droppa från en stollift.
  • Hoppa en klippa.
  • Åka från ett hustak.
  • Hoppa över liftspåret när liften går.
  • Gå en lavin-kurs.
  • Avbryta ett planerat åk ich vända tillbaka för att ni bedömer det som för lavinfarligt.
  • Lägga en ett/elva nerför puckelpisten.
  • Krascha under stolliften när alla tittar på.
  • Testa någon nyutvecklad produkt som du några år senare inser var helt värdelös.
  • Åka i komplett whiteout
  • Åka brant skogsåkning.
  • Åka fast det regnar och snön är bara is för att du är så åksugen att det ändå är värt det.
  • Åka sommarskidåkning.
  • Åka över en stor vattenpöl/liten sjö.
  • Åka i mörkret med pannlampa.
  • Åka i t-shirt.
  • Åka hela dagen och stanna kvar när liftarna stängt och hika i halfpipen.
  • Bli gammal, släppa prestigen på att vara coolast i backen och inse att det är roligare än någonsin att åka fast du är några decennier äldre än när du började.

• Agerat mänsklig bowlingkägla och mirakulöst klarat dig, när någon rammat dig i backen
  • Krocktestat hjälmen när någon stressad i sittliften skickat ner bygeln i bakhuvudet på dig, innan alla ens hunnit sätta sig i liften
  • Blivit hackad i låret av någons stavspets för att personen ansåg att du trängde dig i liftkön. När du egentligen bara nyttjade den lediga platsen längst ut(läs använt singelkön)
  • Upplevt svettpaniken när du varit alldeles för varmt klädd och det skiljer 15 grader mellan hög/lågzon
  • Löst ut bägge bindningarna efter ett hopp och därefter utfört skorpionen med efterföljande faceplant
  • Smakat på mjölksyra och åkt på en skida från topp till botten, när din bindning gått sönder
  • Suttit fast i en timme i snålblåst och isande kyla när sittliften gått sönder
  • Upplevt paniken när du tror att bilnycklar och mobiltelefon ramlat ur fickan i backen, trots att du dubbelkontrollerat att dragkedjan är stängd (14 ggr), för att sedan hitta grejerna i den fickan som du aldrig någonsin använt tidigare

Det finns så mycket ...
  • Ha varit först upp och sist ner - och tyckt att dagen var för kort.
  • Åkt till dess liftarna stänger sista dagen på säsongen.
  • Åkt inomhus / på plast / i simulator i ett tappert försök att stilla abstinensen.
  • Semestrat på en skidort off-season.
  • Åkt trots att man är skadad.
  • Ha åtminstone en bestående kroppslig defekt efter någon skidåkningsskada.
  • Knäckt en stav.
  • Ringt fjällräddningen - för egen eller annans räkning.
  • Blivit så hooked på att åka skidor att när man efter tre dagar i mestadels gröna backar vaknar mitt i natten med en njursten tänka "så fan heller att det skall stoppa mig", klämma ut den och stått i backen klockan tio. (ok, den var väldigt specifik)
  • Kört vilse och insett att enda vägen ner är en backe långt över den egna förmågan.
  • Varit på väg att köra fel enligt ovan och fått en fet smäll av frun eller annan partner för att man vägrar lyssna.
  • Vid köp av ny bil haft som krav att skidorna skall få plats i bagaget.
  • Klantat sig vid påstigningen till systemets huvudlift så det orsakat ett stopp.

Det finns så mycket ...
  • Ha varit först upp och sist ner - och tyckt att dagen var för kort.
  • Åkt till dess liftarna stänger sista dagen på säsongen.
  • Åkt inomhus / på plast / i simulator i ett tappert försök att stilla abstinensen.
  • Semestrat på en skidort off-season.
  • Åkt trots att man är skadad.
  • Ha åtminstone en bestående kroppslig defekt efter någon skidåkningsskada.
  • Knäckt en stav.
  • Ringt fjällräddningen - för egen eller annans räkning.
  • Blivit så hooked på att åka skidor att när man efter tre dagar i mestadels gröna backar vaknar mitt i natten med en njursten tänka "så fan heller att det skall stoppa mig", klämma ut den och stått i backen klockan tio. (ok, den var väldigt specifik)
  • Kört vilse och insett att enda vägen ner är en backe långt över den egna förmågan.
  • Varit på väg att köra fel enligt ovan och fått en fet smäll av frun eller annan partner för att man vägrar lyssna.
  • Vid köp av ny bil haft som krav att skidorna skall få plats i bagaget.
  • Klantat sig vid påstigningen till systemets huvudlift så det orsakat ett stopp.

Hur klämmer man med vilja ut en njursten?

Jag har några till (fast nu börjar det bli lite "när jag mötte Lassie"...):
  • Skälla på någon som lutar skidorna mot bilen
  • Glömma en väska med laptop på övernattningsmotellet i Rostock och inte uppmärksamma det förrän söder om Berlin
  • Se fulla tjejer på huk kissa utanför Sunwing i Åre
  • Köra ihjäl en lämmel (den var extra krystad)
  • Glömma att det bytt till sommartid och landa vid botten av Gästrappet efter liftstängning (med bilen uppe vid nämnda Sunwing)
  • Heja på Felix St Clair Renard på torget i Chamonix (ja precis som i filmen)
  • Få en pratstund med Patrick Vallencent (RIP, så det är kört för er andra)
  • Köra i 90 km/h rakt genom en korsning med stoppskylt på väg till Kittelfjäll
  • Satsa på att bli skidguide och sedan regnar hela alpsäsongen bort
  • Köra hem från Åre till Fjolträsk med helt sprucket avgasrör

1. harvat runt med lös häl halva 90-talet och trodde man var cool
2. kört bil till alperna och ignorerat polarnas varning om dubbförbud i Tyskland (kl 3 på natten fick jag ta fram min Letherman och dra ut dubb för dubb, när vi klev av färjan i Puttgarten)
3. Sågat ned en helvetes massa björkar i Åre för att få "egen" skogsåkning
- Landat mitt i natten i Seattle utan någon plan att ta sig till Whistler. Fick lift med några gräsrökande bummare som jag fick bo hos tills @Hawk100 behagade dyka upp (tre efter dagar utsatt tid)
4. Varit en hårsmån från att åka med i monsterlavin (utlöst av en stor potatis)
5. Trott att man var kung på skutan - tills man besökte polarna i Chamonix som åkte skiten ur en (sen var det slut med telemarkstramset)
6. åkt skidor med minst 10 pers från detta forum
7. övergivit "skiddate" med snygg tjej för att åkningen var för bra.
8. Tältat och gjort toppturer, ensam i månskenet
9. Sjukanmält sig för att det snöat flera deci (händer minst 1 ggr/år)
10. Köpt Skistar All i brist på alternativ (not anymore)

Senast ändrad:
En som jag tycker saknas, förutom 800 hm i skridskoförhållanden eller 1000 hm puder med skorpa som skickar iskorn i ansiktet samtidigt som man krashar skaren med smalbenet strax ovanför pjäxan:
  • Åka T-krok med Snowflake på glaciären i oktober.
Apropå ny bil som passar skidorna, hörde om en svensk i CH som köpte en Audi Q7 för det var enda bilen där hans 2 m långa DPS Lotus fick plats ordentligt…

Edit: en till! Vara höjdmeter-miljonär!

Att ha gjort rusa-in-och-ut i en liftkorts fotoautomat INNAN det gjordes i filmen Sällskapsresan 2 - Snowroller.
Mina föräldrar och grannfamiljens föräldrar tyckte att det var en bra idé att spara pengar. Kommer ihåg att vi alla hade himla roligt när vi gjorde det (betydligt roligare än Direktör Jönssons familj). Om minnet inte sviker mig så inträffade det hela i St Gallenkirch im Montafon.

Senast ändrad:
Hoppat över E14 i Åre.
Åkt med i en lavin.
Kört skidor över en rejält stor o djup vattenpöl en solig vårdag.
Sovit i 4-våningssäng i Chamonix.
Njutit av fondue 🫕 & fendant på en solig altan på hög höjd.
Testat catskiing (heliski kan duga som toftigt substitut)
Turat och åkt utför i pannlampans sken.
Sovit i refuge på minst 3000 möh.
Svartjobbat som skidlärare i Alperna eller Sverige.
Skakat hand med Glen Plake…..🤩

Hoppat över E14 i Åre.
Åkt med i en lavin.
Kört skidor över en rejält stor o djup vattenpöl en solig vårdag.
Sovit i 4-våningssäng i Chamonix.
Njutit av fondue 🫕 & fendant på en solig altan på hög höjd.
Testat catskiing (heliski kan duga som toftigt substitut)
Turat och åkt utför i pannlampans sken.
Sovit i refuge på minst 3000 möh.
Svartjobbat som skidlärare i Alperna eller Sverige.
Skakat hand med Glen Plake…..🤩
Du glömde: åkt Steinberg i återfrusen slask som är helt gulbrun av Saharasand… ;)

Trodde denna ingick per automatik i punkt 1; säsongat. Men kanske jag bara har fördomar
Nu svarar jag ju åt en kompis, men det fattar ni ju ändå!
Sex i äggliften i Savoleyres en varm solig vårdag det har väl aldrig hänt?
Nä, det har jag svårt att tänka mig skulle ske!

Åt en annan kompis!
Man har på sig den gamla klassiska t-shirten från Anton på en klassisk pub i ett annat alpland.
Den med texten: If i sleep with you tonight, it does not mean i need to ski with you tomorrow.
Då det kommer fram en tjej/dam läser texten och säger: det gör inget för jag ska ändå åka med mina kompisar imorgon.

Som det kan bli ibland 😲

• Åkt pist med valfritt vilt.
Tänkte först "vaffa..." innan jag såg att det stod pist och inte lift. :LOL: Den där "varenda lift i Åre på samma dag..." är nog den största bedriften i denna tråd, hoppa över E14 etc bleknar i jämförelse. Tror vi kan stänga tråden nu.

Trodde denna ingick per automatik i punkt 1; säsongat. Men kanske jag bara har fördomar
Jag hoppas i å för sig att du har rätt :)
Tänkt poängsystem nerifrån och upp
Gondol
Kabinbana
Sittlift med väderskydd
Sittlift utan väderskydd
Ankarlift
Knapplift
Dom sista två blir en utmaning :unsure:

Ja det är fritt fram å peta in dom i rätt "poäng ordning"
Skulle nog endå hålla fast att knapplift ger högst poäng

Jag hoppas i å för sig att du har rätt :)
Tänkt poängsystem nerifrån och upp
Gondol
Kabinbana
Sittlift med väderskydd
Sittlift utan väderskydd
Ankarlift
Knapplift
Dom sista två blir en utmaning :unsure:
För rätt resultat bör nog sex defineras noggrannare. Dvs olika aktiviteter rangordnas o poängsätts för att sedan kombineras med plats. 🙌🏻

Tillbaka
Topp