10 tusen meters klubben

mr_fredde

Ny medlem
10 tusen meters klubben
dax för en inventering av hur många fallhöjdsmeter som ni har per åkdag

har vi några medlemmar i den exklusiva 10 tusen metersklubben eller kanske 15 eller 20

reglerna är enkla
höjdmätare som registerar antalet fallmeter.
logga en åkdag och har du 10 tusen meter så är du medlem.

som trofé kan vi kanske ta fram en klibba att ha på hjälmen

någon som vill bli medlem?

Mr_fredrik

10 tusen meters klubben
Låter intressant. Men har ingen höjdmätare.. Ingen uppfattning om hur många höjdmeter man har :) Samlade ihop runt tusen höjdmeter igår i hammarbybacken... 10 tusen meter borde man väl inte vara svårt att samla ihop? eller är jag helt bakom flötet?

Hammarbybacken = runt 92 höjdmeter... 10 åk = 920 meter? Är det så du räknar?

Hehe

10 tusen meters klubben
någon som vill ha en höjdmätare så har jag en Silva Alta höjdmätarklocka att sälja... kolla in annonserna för mer info...

10 tusen meters klubben
Men jag har hittills hunnit spendera 10 dar i franska alperna och några dagar i småbackar... då borde man ju vara en bra bit över 10-tusen meter redan? right?

10 tusen meters klubben
man kan ju räkna på många sätt men enligt mig så gäller antalet altitude meter per åkdag,
dvs om hammarbybacken är 92 meter mellan topp till dal så ger 100 åk 920 meter, dvs det krävs således 101 ggr i lifter för att få mer än 10 tusen meter

sedan kan vi ju för all det ha totala antalet höjdmeter per vecka säsong mm

exklusivt mina vänner och träningsvärk i benen

/ F

10 tusen meters klubben
10 tusen meters klubben är en helt annan sak tror många vet vad "riktiga" 10 tusen meters klubben är. Men ändra namnet till något annat vore en bra grejj.

10 tusen meters klubben
För att vara lite petig Mr Fredde....
Fallhöjd 92 m, 100 åk torde då ge 9200 fallhöjdsmeter och inte 920. Fattas då ytterligare 800 höjdmeter vilket du klarar av med ytterligare 9 åk. Således blir summa sumarum 109 åk i Hammarbybacken.

10 tusen meters klubben
Enligt den här artikeln skall tydligen världsrekordet ligga på 10timmar och 36 minuter. Och då snackar vi utan att åka lift. Dom här tokiga norskarna har tydligen knatat upp också.

/JN

10 tusen meters klubben
Jag är ledsen. Senast igår tänkte jag skriva ett inlägg om att det aldeles för ofta är så dissig stämning här. Att folk kastar onödigt mycket skit och är stöddiga mot varandra. Jag tänkte skriva om hur vi borde kramas mer och ha lite mer förståelse för varandra. Men nu är det jag som måste sprida lite negativ energi:

Jag hör ofta en massa snack om höjdmeter hit och dit men ser ingen som helst poäng. Det säger ju ingenting. Kan någon förklara för mig varför jag ska bry mig om hur många höjdmeter jag eller någon annan tar sig?

10 tusen meters klubben
Vintern - 95 gjorde jag och en polare 22 997 fallhöjdsmetrar utan några större problem.
29 åk med gamla Bochard liften på Grand Montets, i stort sett släppte vi hela tiden och åkte väldigt ekonomiskt. 08.30 - 17.00 kontorstid alltså, käkade/pissade i liften, det bör gå att fixa 30 000 på en dag nu med nya liften....

Tycker att 10 000 metersklubben är helt fel namn, då man genast tänker på roligare saker. Samt 10 000 är lite för klent för att snacka om.

Visst fan säger det en del med höjdmeter, det säger ju hur mycket du har åkt. Fallhöjd är ju egentligen det intressantaste om man gillar långa åk.

Bombaklatt !

10 tusen meters klubben
Jo, men vadå hur mycket man har åkt? Hur länge, långt eller högt? Bergets/backens lutning då? ..."om man gillar långa åk"? Du hinner ju med fler höjdmeter om åket är kort/brant. Och man hör då och då: "värsta åket, typ 1000 fallhöjdsmeter puder". Ett sådant åk kan vara imponerande på flera sätt, men för mig är det mer intressant att bryta upp det i tid, längd, lutning eller prata skiddagar.

10 tusen meters klubben
Håller med, helt klart. Dock så gjorde vi detta för att vi var irriterade på en artikel att ngn fransman med helikopter hade ååkt ett visst antal höjdmetrar, och vi ville testa. (det var inte särskilt kul, och det gick okontrollerat fort ibland)
Detta specifika åk, Bochard Gondola, är på 793 fallhöjdsmetrar med riktigt bra lutning och stora ytor nära pisten

Over & Out

10 tusen meters klubben
Just Bochard Gondola åkte jag upp och skidade ner en dag. Då hann jag med 9 åk innan klockan 12 har jag för mig, och sedan ett par åk till på em. Så 10000m är ingen stor bravad.

10 tusen meters klubben
Var o körde i Copper Mountain i USA ja tror de är 3000 meter högt berg kanske lite till.. köre runt 6 åk till toppen o runt 100 från hälften så de lär väl räcka.. har dock ingen logg på de :/

10 tusen meters klubben
Vad har Åre för fallhöjd? 900m eller nått? Det blir ju ofta att man på förmiddagen tar Olympia upp, sedan lilla gondolen ytterligare, sedan Störtloppet hela vägen ner eller ev. Gästrappet... Gör man det typ 10 gånger och sedan åker i resten av systemet så blir det lätt 10k meter på en dag i Åre...

10 tusen meters klubben
Ta med en kompis nästa år och tävla i Radikala Raviner www.kittelfjall.com/rr...
Hinner ni åka alla 32 nedfarterna och sedan klättra upp till toppen för ett sista åk... så är du nästan med i 15 000 meters klubben...

Tillbaka
Topp