+100kg 1,95 -hur långa skidor?

Akvaristen

Ny medlem
Jag åker nästan bara pist. Åker fort, gärna svarta backar. Hoppas och trixar inte alltför mycket numer utan kör klassisk slalom. ca 105-110 kg, 193 cm. åker nästan varje helg jan-mars + 7dagarsveckor/år.

Är sugen på ett par skidor som kan klara av hård åkning. Jag har blivit rekommenderad Völkl tiger shark och de verkar ju lovande men vilken längd ska jag ha?

Enligt min nästan lika långa kollega kan jag köpa ett par tiger shark 10 ft med längden 175 . Jag har varit med ett tag och med bakgrund av vad man fick lära sig för 30 år sedan känns det lite märkligt med skidor som är nästa 2 dm kortare än en själv. vad säger ni?

Om du känner att du vill ha längre skidor så finns Head GTO i 200 om det känns mer som "rätt" längd ;)

När du säger slalom vad menar du då? Jag får ofta känslan av att begreppet slalom kan innefatta allt från kortsväng på skidor med 12mR till att åka på pistat underlag. Så vad vill du göra? Storslalom skidor av den gamla sorten fungerar otroligt bra för stabilitet och isgrepp samtidigt som att dem har en hanterbar radie (21/23m).

Ser du däremot efter en skida som pallar fart, svänger bra och inte behöver is för att fungera så finns det bredare varainter med 80-90mm midja och nog med grepp för att gör de flesta väldigt nöjda.
Min personliga favorit är Hendryx 917 i 180! Fantastiskt bygge som svänger hårt oavsett underlag!
Nu är jag en del mindre och lättare än dig men jag har svårt att se att NÅGON ska kunna ställa sig på dessa skidor och säga att dem är för klena. Heter du Ligety så kan jag förstå...annars...nja.

Köp den längsta 917, jag väger ungefär som du och är till och med lite längre och kunde inte vara mer nöjd.

Edit: Tigersharken är helt OK, men det är ungefär hälften av vad jag tycker en fullvuxen man behöver.

Senast ändrad:
Jag kör mest korta, snabba svängar, ibland längre svängar. Hendryx-skidan verkar lovande. Ska försöka hitta en i 180 cm

Snödjup

Tillbaka
Topp