Jaha, då har man börjat testa lite av nästa års lagg.
Först blev det 2 dagar på Blizzard Cochise (108mm midja, 185cm, finns också i 175, 195 tror jag) i Stöten.
Riktigt trevliga Sverigeskidor med rejäl tiprocker, lite tailrocker (annars helt platt tail), ungefär 27m i radie och riktigt bra bett i pisten. Monterade med en Jester Demo på linjen så kändes dom helrätt i pisten men aningens korta fram för mig i stökigare före. Jag är dock van vid skidor över 190cm. Så alla ni som vanligtvis kör på kortare skidor skulle nog inte uppleva dom likadant. En liten bakflyttning skulle kanske funka fint.
Helt klart något att titta närmre på för er som kollar Völkl Katana, K2 Sidestash, och liknande.
Sen hade jag 2 underbara dagar i Åre med bluebird och ett par dm puder. Där passade jag på att sno åt mig Reines nya Gigawatt (185cm, fullrocker och 163-135-143 tror jag det var).
Första känslan var "shit,det här är stora skidor". Dom är riktigt stora och 195:an lär vara en riktig handfull i tightare passager.
Däremot vande man sig väldigt fort och de var helt underbara i Tottskogen där det var knädjupt puder och ute i Tväråvalvet där det hade lagt sig en hel del som var lite mer vindpåverkat.
Det som förvånade mig mest var nog faktiskt pistprestandan, så länge det var jämt så gick dom utmärkt på skär. Inga problem att carva shiten ur Årepisterna (runt 27m radie precis som Cochise). Dock blev det lite stökigt när det var återfrusen och vindpinad snö, pucklar och annan skräp. De hade då en viss tendens att "deflect" som Amerikanerna kallar det.
Jag skulle nog valt Megawatten i de flesta fallen dock, nästa år är den lite hårdare och har en "bulletnose" på Reines rekommendation. Men som ren puderleksak i Japan eller dylikt så är nog Gigan skitfin. Den är rejält mjuk och väldigt lekfull i det mjuka. T o m jag kunde helt plötsligt göra nosebutters i pudret.
Jaja, inte tid att lägga ut mer nu. Fråga om ni funderar på nått.