13/14 i Alperna

13/14 i Alperna
Goddag! Jag skriver detta inlägg dels för att min skidabstinens är OUTHÄRDLIG, men även för att jag vill vara ute i god tid. Som rubriken lyder hade jag tänkt säsonga i Alperna, men har inte den blekaste vilken ort som det blir.

Vad jag vill ha är såklart ett snösäkert ställe (jag vet att detta är svårt att förutsäga, men statistiken brukar inte ha fel), fina pister och även möjlighet till fin, lättillgänglig offpist (alltså ingen heliskiing på menyn tyvärr :(. )
Party är inte önskvärt eftersom min familj ska besöka mig en vecka. Helst även en mysig liten alpby och inte någon storort.

Hade varit underbart att få hjälp om detta beslut, och ett bra sätt att stilla allas vår skidabstinens ;)

/Leo Nilsson

Senast ändrad:
13/14 i Alperna
Ujuj.. det är svårt att ge råd på sånahär frågor.. det finns sjukt många ställen som skulle gå att putta in i kategorin.

Spontant tänker jag föreslå Serre Chevalier – det är inte så litet att man får lappsjuka, har man bil (eller liftar/tar buss) kan man ta sig runt till andra system (Via Lattea, La Grave m.fl) och det är en dal med små pluttenuttiga byar, inte purpose-built och asfult som oftast annars är fallet i Frankrike. Skidområdet är nordvästvänt = sol i fejan när man sitter i liften och snön håller sig rätt fräsch. Det är inte världens värsta fallhöjd eller största system men sök på Serre i forumet och artikelarkivet om du blir nyfiken. Det är bra. Skogen.. mm.
Dock kan snöandet vara lite oförutsägbart.. när det dumpar DUMPAR det och när det inte dumpar får man leta lite. Eller hoppas att det snöar i Sestriere/La Grave och åka dit istället.

Serre lockar den kategorin folk som åker med UCPA (duktiga 20-35åringar) och franska barnfamiljer. Festen brukar vara begränsad till Langleyhotellets trubadurkväll och UCPAs barrunda en dag i veckan. (Var där 09-10, tror inte det har ändrats jättemycket.)

Grejen med orter som inte lockar horder av charterturister är att man oftast är beroende av att kunna språket om det ska gå att få extrajobb. Nu nämner du iofs inget om att eventuellt jobba, men generellt är det så att större orter med mycket nordeuropeer = mycket fest och lättare att få jobb.

Lycka till med letandet. :)

13/14 i Alperna
Bra svar Hedda!
Jag håller med dig, finns även Mégeve som ett alternativ och vill man ha pittoreskt så tycker jag att Zermatt är fantastiskt fint.

Lycka till!

13/14 i Alperna
Heddious sa:
Ujuj.. det är svårt att ge råd på sånahär frågor.. det finns sjukt många ställen som skulle gå att putta in i kategorin.

Spontant tänker jag föreslå Serre Chevalier – det är inte så litet att man får lappsjuka, har man bil (eller liftar/tar buss) kan man ta sig runt till andra system (Via Lattea, La Grave m.fl) och det är en dal med små pluttenuttiga byar, inte purpose-built och asfult som oftast annars är fallet i Frankrike. Skidområdet är nordvästvänt = sol i fejan när man sitter i liften och snön håller sig rätt fräsch. Det är inte världens värsta fallhöjd eller största system men sök på Serre i forumet och artikelarkivet om du blir nyfiken. Det är bra. Skogen.. mm.
Dock kan snöandet vara lite oförutsägbart.. när det dumpar DUMPAR det och när det inte dumpar får man leta lite. Eller hoppas att det snöar i Sestriere/La Grave och åka dit istället.

Serre lockar den kategorin folk som åker med UCPA (duktiga 20-35åringar) och franska barnfamiljer. Festen brukar vara begränsad till Langleyhotellets trubadurkväll och UCPAs barrunda en dag i veckan. (Var där 09-10, tror inte det har ändrats jättemycket.)

Grejen med orter som inte lockar horder av charterturister är att man oftast är beroende av att kunna språket om det ska gå att få extrajobb. Nu nämner du iofs inget om att eventuellt jobba, men generellt är det så att större orter med mycket nordeuropeer = mycket fest och lättare att få jobb.

Lycka till med letandet. :)
Festen i Serre är på grottan och den är aldrig begränsad! I vissa fall kan det även fungera att kröka ner sig på Chazelay om man pallar hålla på till 5 på morgonen! 2 för 1 på farmen och mojo finns ju också så vill man vara full dygnet runt en hel säsong har man helt klart goda möjligheter! Nackdelen är väl att man träffar samma folk dygnet runt så man kan ju inte slira allt för mycket eftersom att det kan bli lite dålig stämning då!

Nackdelen med serre är ju dock solen! När jag var där 10/11 var det väl lite halvpissigt i hela alperna men den där jävla solen allltså! Det gick lång tid mellan snöfallen vilket iofs inte verkade vara melodin i år då dom hade en jäkla massa snö som aldrig blir uppåkt!

Snödjup

Tillbaka
Topp