-

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 181568
  • Start datum Start datum
-
Det är svårt lära sig lägga tryck på pjäxorna och böja dem när det känns som man har två betongklumpar på fötterna. Det är när du kör hårdare, snabbare och brantare som högre flex kommer till sin rätt. Men högre flex innebär också att pjäxorna kräver mycket kraft från dig som åkare. Som nybörjare vill du fokusera på tekniken utan att behöva pressa max.

Ett exempel kan vara om du ska lära dig en ny övning på gymmet. Att sätta hundra kilo på stången första gången du ska pröva ett marklyft är bara att bjuda in skador och kommer göra det svårare att lära sig rörelsen.

-
Nja det är inte riktigt sant, Flexen sitter ju i plasten. Sen kommer många racepjäxor med nitar eller skruvar som justerar med lite flex (oftast runt 10), sen kommer pjäxan upplevas mjukare om du spänner upp de till exempel. Men jag skulle rekommendera ett par mjuka första pjäxor(de kostar nån tusenlapp mindre dessutom). Det är mer bekvämt och inte lika oförlåtande att köra på(för hårda pjäxor är jätteofta en anledning till bakvikt eftersom åkare inte orkar böja pjäxan)

Värt att komma ihåg, flex är ett påhittat nummer för att vägleda hur hård en pjäxa är alla 130 är olika från märke till märke

-
När jag började åka igen för några år sedan (lite snowboard och extremt lite skidor som tonåring) så köpte jag ett par beg Krypton Pro 120 som först pjäxa. Brutalt styva men oslagbar kontroll. Fötterna satt som skruvstäd och de kändes verkligen att de kunde pressas om man ville mata på lite. Har alltid levt efter att jag ska känna tryck hela tiden mot smalbenet när jag åker, och med dessa hade jag fullt förtroende. När jag sedan skulle byta pjäxor så provade jag 100, 110 flex men redan i affären känns de sladdriga och ostabila. Det blev till slut Panterra 130 för att få den där stabiliteten. Ska tilläggas att jag inte är en tungviktare (180cm, 85kg). För att summera det så är säkert ett par 80Flex superbekväma i grön/blått där du njuter av solen och myser ner. Vill du köra på lite mer och kanske tvinga dig själv att utvecklas som åkare så tycker jag att du ska satsa på både skidor om pjäxor som är över medel/avancerad. Min utrustning var absolut för mycket för mig men det är så roligt när jag verkligen känner hur jag blir bättre och att sakerna fortfarande har mer att ge.

Tillbaka
Topp