169 eller 177?

deas_J

Ny medlem
169 eller 177?
Hej!

Ska köpa ett par Völkl Karma, har innan varit inne på 169 cm men jag har nu börjat tveka.
Jag väger 70 vältränade kilon och är 174 cm lång. Är absolut ingen parkråtta utan gillar o härja över hela berget :-D
Det mesta talar egntligen för 177 men tidigare har jag kört pistracrar ca 10 cm kortare än mig själv och jag är rädd att 177 kommer kännas klumpig...

Motivera gärna era svar... "Ta 177an, den e fet!" hjälper mig inte särskilt mycke :P

Tack på förhand!

169 eller 177?
Jag tycker det skulle vara smartare att välja 169, om du vill härja över hela berget som du säger! 177 skulle ju bli att kännas en aning klumpig då skidan är hyffsat bred den med! 169 med en mid sole montering röstar jag för!

169 eller 177?
Ja eller så tar du Public Enemy för den är coolare design och det är det viktigaste i år tydligen ;)

Nej men 177 så får du en mer fartstabil skida självklart. Och så får du mer bärighet om du ska åka offpist. Det som talar för 169 är väl endast om det är sjukt trång skog.

//Hasse

Edit: Waster har du kört på skidan överhuvudtaget eller??

Senast ändrad:
169 eller 177?
177 är fortfarande en rejält kort skida.

Visst kommer den att kännas lite småseg första åken när du jämför med din korta pistracer, men du vänjer dig snabbt. Att den KÄNNS stor vid första anblicken betyder ju inte att den ÄR det. Du ska ha 177 som all mountain, inget snack om saken. Det finns inte nåt som säger att den skulle vara för lång för dig. Känns som om valet snarare ligger mellan 177 och 185... Glöm inte att det är twin också. Det plockar bort några centimeter i känslan eftersom man står lite längre fram.

Jag är 179 och väger 70 kilo. Just nu har jag Big Daddy 190 som offpistlagg. Min rad av tidigare skidlängder i kategorin är 195 (AK Rocket Pro), 189 (AK Maiden), 188 (Apache Chief), 188 (Gun Lab), 193 (Big Daddy -05), och nu 190 (BD 07). Dessa längder har funkat bra för mig, med undantag av Gun Lab 188 som kändes väldigt kort och liten. Jag tror det berodde på att den hade full twin. Den byttes relativt snabbt mot nåt lite större...

Slutsats av mitt utlägg: 177 Mantra kan inte vara för stor. Köp och åk.

169 eller 177?
Hasse sa:
Ja eller så tar du Public Enemy för den är coolare design och det är det viktigaste i år tydligen ;)

Nej men 177 så får du en mer fartstabil skida självklart. Och så får du mer bärighet om du ska åka offpist. Det som talar för 169 är väl endast om det är sjukt trång skog.

//Hasse

Edit: Waster har du kört på skidan överhuvudtaget eller??
Svar JA , Anledningen till att jag sa 169 va att han ville kunna utnyttja den på hela berget, Jag skulle inte välja en längre skida om jag även vill åka pist, svängradien blir ju betydligt bättre med en kortare skida! om man inte har tänkt att ta upp hela BACKEN med sina svängar!

Edit: (HAHAHAHAHAHAHAHA)

Senast redigerad av en moderator:
169 eller 177?
Ja det skiljer hela 2 hela meter. Och det är ju jätte mycket... Det märker du knappt. Och som sagt det är mer fördelar med en lång skida än nackdelar så länge han inte ska vara i parken som han tydligen inte ska vara i. Och det är en STOR skillnad på en 177 cm skida utan Twin tip och en med. Så den är ungefär som en 170 cm pistskida. Och 169 cm som en 162 cm. Och som MarkusO sade det är inga problem alls..

//Hasse

Edit: Bara det inte är min bak så!

Senast ändrad:
169 eller 177?
kolla gärna in denna sida för mer info om längd osv. https://www.freeride.se/content/92/
Jag tycker du minst bör välja 177 cm, om du väljer den får du ut mer i OP osv.
Annars kan du titta på andra skidor "All mountain" tror de skulle passa dig lite bättre om du inte åker speciellt mycket i parken.
/David

169 eller 177?
Ännu ett inlägg som säger 177:an... Du skall absolut inte köpa 169, skidans ändamål, dvs. röjande över hela berget, super-G i pisten och liknande blir väldigt lidande om du köper för kort skida... Jag är nästan identisk med dig, kanske lite mer vältränad och några kilon till ;-) och jag testade 185 Karman i en ganska hård Stockholmsbacke förra vintern och jäklar vad det gick. Sjukt jäkla roligt. Bara att lägga upp på kant och hålla i sig, det greppade ruskigt bra och skidan bara bad om mer fart. Så om du kan tänka dig 185 så blir även den super!

169 eller 177?
tänk på att du tappar åkyta på en twintip så 177 kommer kännas som en 167 pisträzer

Senast ändrad:
169 eller 177?
ekdahl, vad skrev han i ursprungsinlägget att han inte vill ha för svar? Mitt tips är att du redigerar lite...

Tillbaka
Topp