190 cm kort 80 kg lätt | All mountainåkare | Ride, Burtin, K2 (?)|

mraxwell

Ny medlem
Tjena där ute i stugorna!

Som rubriken lyder är jag en rätt så lång ung man på 190 cm och 80 kg. Storlek 46 i skor dvs. ca. 30,5 cm långa. Åkt bräda från och till ca. 1 vecka/år sedan 7-8 års ålder (blir myndig 21/1-14). Skulle klassa mig själv som en medelklassig åkare. Gillar fart men lite omväxling i park och lättare off-pist lockar mig ofta, vill utvecklas på de två sistnämnda. Sammanfattar mig själv som en allroundåkare som vill ha en bräda som passar till olika ändamål. Vad jag förstått skulle en bräda med längden 165-170 cm och en bredd på ca 26,7-27 cm passa mina önskemål. Instämmer ni? Min fråga till er är då vilken bräda ni skulle rekommenderat för mig? Jag har läst in mig på Ride-brädorna då jag förstått att i Sverige (Stadium) kan du få de för ett mycket överkomligt pris jämfört med t.ex. i Frankrike. Har förstått att detta är på grund av Stadiums ensamrätt på märket. Tyvärr har brädorna tappat "respekten" pga. av att Stadium är en "Svensson"-butik vilket inte rör mig i ryggen (kanske för jag heter Svensson... haha) någonstans då jag vill ha en bra bräda för ett överkomligt pris. Har ni några tips på vilken modell från Ride eller helt enkelt om ni har något bra tips på ett annat märke, t.ex. Burton, Head eller K2.

Mvh. Snowboardåkande skåning

Senast ändrad:
Nu kanske jag snackar rätt ur röven, men är inte 165 jävla långt för att hålla på och jibba rundor med? Jag är en och åttiofem, väger 80 pannor och kör en 156 cm lång Capita Indoor Survival. Har också stora fötter (stl. 45), men kör ändå på en bräda av vanlig bredd. Inte många rätt d.v.s., men jag frodas likväl.

Smaken är som baken, jag är helt övertygad om att man kan lära sig bränna pist/kvävas i puder/pressa boxar med vad som helst. Siffrorna du fått stämmer rätt väl överens med vad The Man/Etablissemanget/Industrin/Illuminati tycker, men allt går.

Hoppas jag förtydligat och/eller förvirrat tillräckligt.

Mvh, Snowboardåkande skåning.

165-170 känns alldeles för lång. Skulle nog säga en 160 skulle räcka. Burton Clash 160W skulle nog funka. billig och stabil allmountain bräda. Om du är mer sugen på Ride så finns Ride Wild Life, även där så håll dig runt 160 och en Wide modell.
Men om du känner för att bredda ditt sinne mer än stadium märken så finns det Lib Tech Skatebanana. En lite mer mjukare och lekfullare bräda. Kolla även upp andra grymma märken som Capita, Nitro, Rome etc. Men jag skulle nog säga att du ska hålla dig runt 160 istället och en Wide modell om du kan hitta en. :D

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=47787&ProductDetailId=342590 åkte på en sådan fast 165 förra året. Har samma mått som dig men 10kg mer fläsk. Kändes inte alls lång och tror den skulle passa dig bra. Junkyard har väl sin rea snart?

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=27217&ProductDetailId=183458 där har du en Ride bräda som skulle kunna funka ganska bra.. Talar inte av egen erfarenhet här, men har läst bra om den. Finns i164w som jag personligen hade föredragit.

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=27205&ProductDetailId=183416 lite billigare, lite mjukare. Direktionell med setback, mindre park än dom andra 2 valen.

Personligen skulle jag aldrig gå på så här korta brädor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp