190cm 95kg,hur långa skidor?

mrsvahn

Aktiv medlem
Hej är på jakt efter mitt första par skidor sen jag var 13 bast.

Är 20 år, 190ish cm och väger in på 95-100kg beroende på årstid. Har även relativt starka ben om det gör någon skillnad.

Kollar lite på beggade all Mountain skidor och har fått förklarat att jag bör ligga runt 185cm i längd men tänkte höra vad som händer om jag går kortare (säg 177cm) eller längre (193cm).

Har tidigare åkt 1 gång om året med familjen (endast pist) men tanken är att prova på lite nytt nu när man börjar åka med polare istället. Därför kollar jag på all Mountain skida som inte är helkass offpist men fokus ligger ändå på pist.

Tack på förhand, Jonathan

Senast ändrad:
Du har ganska exakt samma mått som jag, om du ska få bra åkning i både pisten och utanför skulle jag säga att du ska sikta 190-195 typ. Kör själv skidor mellan 188-198 och känner inte att det är några problem med längre skidor, däremot kan 188 ibland kännas kort.

Bjersing sa:
Du har ganska exakt samma mått som jag, om du ska få bra åkning i både pisten och utanför skulle jag säga att du ska sikta 190-195 typ. Kör själv skidor mellan 188-198 och känner inte att det är några problem med längre skidor, däremot kan 188 ibland kännas kort.
Tack för svaret, har alltid trott att det är längden som avgör och tyckte det var lite udda att farsan som är längre än mig glider runt på 170cm långa pistskidor men efter lite läsning verkar det som att vikt och framförallt typ av skida är viktiga parametrar.

Såg att det kom upp en annons på oanvända nordica girish 193 tidigare idag, ska försöka knipa dem. :)

God Morning
@mrsvahn

Längdvalet är enkelt när man är en fullvuxen (?) man som du. Gå på längsta skidan av dem modell du tittar på ( finbs iofs vissa undantag som tex Völkl Shiro där 203 cm är för män med speciella böjelser ... ).

Det är nämligen inte bara längden som skiljer sig utan också hur hård skidan är. En längre skida är helt enkelt byggd för en tyngre åkare. Väljer du en för kort skida är risken överhängande att den är för mjuk och inte "orkar" hålla emot när det börjar gå fort, samt det uppenbara att en kortare skida tappar i bärkraft i lössnön.

Jag är i din viktklass och har skidor mellan 165 cm och 195 cm. 165 cm slalomskida (race-stock) och 195 cm offpistskida. Men tittar du på en all mountain med midja omkring 100 mm hamnar du i de flesta fall någonstans mellan 185 och 190 cm.

/MM

Håller med MM(annat vore dåraktigt). Men kom ihåg att bara för att dom är långa, är dom inte garanterat så mycket styvare. Jag rekommenderar iaf att redan från första början gå på ett par styvare skidor. Jag gjorde missen med mitt första skidköp. Fladder kan verkligen vara jävligt störande när man kommer upp lite i fart. Sen kan jag tycka att är den för mjuk tenderar det att sladda ofrivilligt på hårdare före. Men det kan ju bero på min teknik. Eller dåligt slipade kanter.

Och välkommen till det svåraste beslutet nånsin! att välja skida. Jag har kikat runt i över ett år efter par nr 2. ????

@Mountain_Man

God morgon på dig själv!

Jo fullvuxen är jag, det enda som växer nu är muskler. Tack för utförligt svar. Tänkte hitta ett par billiga all Mountain och varva med farsans pistskidor när vi drar till åre om 3v för att se vad som tilltalar mig mest.

@Charlz
Är det längre skidor i allmänhet du pratar om eller specifikt den Nordicaskidan jag är sugen på?

Det jag läste om Nordica Girish är att det verkar vara en bra skida som man kan pressa hårt och ha något att växa i. Tidigare modeller av skidan skulle ha problem i 193cm modellen då den bara var en förlängd 185a men tolkade det som att så ej var fallet med denna.

@mrsvahn

Just Girish vet jag faktiskt inget alls om.
Bara just det att tänka på styvheten i allmänhet.

Som sagt, den missen gjorde jag med ett par K2 Kung Fujas.
En bra skida tills man vill trycka på lite. Så nu måste jag utöka garderoben. Vilket iof är kul. ????

@Charlz

Ah, i see. Är lite tankspridd, hittade fina omdömen ang 2012 års girish men inget ang 2010 och inte heller om konstruktionen ändrats under de två åren.

Får se var detta slutar...

mrsvahn sa:
@Charlz

Ah, i see. Är lite tankspridd, hittade fina omdömen ang 2012 års girish men inget ang 2010 och inte heller om konstruktionen ändrats under de två åren.

Får se var detta slutar...
Finns garanterat nån som kan svara här på forumet.
Har du tur är det kanske inte så mycket som ändrats förutom grafiken. ;-)

Snödjup

Tillbaka
Topp