2 dagar i Chamonix?

KaitsuH

Aktiv medlem
2 dagar i Chamonix?
Tje!

Vi skall vara 2 dagar i Chamonix, 29.-30.12. på jullovet. Vad borde vi åka, eller göra? 2 medelgoda offpiståkare? Lössnö och brant går väl, men vi har absolut inga glaciärkunskaper. (St. Anton är vår favorit)

Kaitsu och Irma

Senast ändrad:
2 dagar i Chamonix?
Idag i Gm och La Tour. Jävligt tråkig åkning, mycket dåligt liftsystem, is, tusentals människor, dålig snö, fjäll restauranger var svin dyra och sämre än i Sälen eller hemma i Finland (och det är dåligt det!). Varför i helvete kommer folk hit? Vi var på torsdags i La Thuile, bra snö, kunde åka offpiste ensamt, inga liftköer.

I morgon kanske till Brevent/Flegere, men absolut aldrig mera hit igen. Jag tror, att om man vill åka skidor, dricka öl och ha kul, så är det Österrike. Kan någon berätta mig bara en sak, varför Chamonix är bättre än t.ex. St. Anton, Mayrhofen, Kappl eller alla städer i Tirol? (För en vanlig off pist pist turåkare, ingen Tof Henry)

Senast ändrad:
2 dagar i Chamonix?

KaitsuH sa:
Idag i Gm och La Tour. Jävligt tråkig åkning, mycket dåligt liftsystem, is, tusentals människor, dålig snö, fjäll restauranger var svin dyra och sämre än i Sälen eller hemma i Finland (och det är dåligt det!). Varför i helvete kommer folk hit? Vi var på torsdags i La Thuile, bra snö, kunde åka offpiste ensamt, inga liftköer.

I morgon kanske till Brevent/Flegere, men absolut aldrig mera hit igen. Jag tror, att om man vill åka skidor, dricka öl och ha kul, så är det Österrike. Kan någon berätta mig bara en sak, varför Chamonix är bättre än t.ex. St. Anton, Mayrhofen, Kappl eller alla städer i Tirol? (För en vanlig off pist pist turåkare, ingen Tof Henry)
Tråkig åkning och dåligt liftsystem?
GM anses vara världens bästa offpistsystem, fina branta sluttningar åt alla håll.
Jag har under hela december åkt puder i princip varenda dag, skulle kunna slänga ihop ett axplock av videor och visa. ;)

Den 22 december kom det rejält med nederbörd men frysgränsen kröp uppåt 2500möh tyvärr och iom högtrycket som kom efteråt förstår jag att det kan vara isigt och jävligt nu.
Trist att du åkte just de dagarna det verkar vara risiga förhållanden för december i stort har varit magiskt!

December är ju generellt ett gamble när det kommer till alperna och tyvärr verkar du missat de episka förhållandena men att såga skidorten, nja, det är inte berättigat.

Hela december har varit helt fritt från liftköer också men åker man över jul till universums skidmetropol så får man nog räkna med lite folk.

2 dagar i Chamonix?
Helvete historiker, nu är det 29nde december! Jag har åkt så helvetes pass puder i februari 2018 i St. Anton, och januari 2018 i Japan. April i Troms. Och 28.12. I La Thuile.

Kanske i morgon bitti kan man göra några svängar i Brevent.
P.s. Edelovekiller, vi är hela tiden här, nu i Argentiere Le Dahu. Ljug mig inte, liftköer var i dag så helvetes skit ars långa hålar!

P.p.s. Men alla måste betala sina läropengar, också vi. Nu har vi sett Chamonix. På sportlovet tack och lov till Engelberg.

Senast ändrad:
2 dagar i Chamonix?
KaitsuH sa:
Helvete historiker, nu är det 29nde december! Jag har åkt så helvetes pass puder i februari 2018 i St. Anton, och januari 2018 i Japan. April i Troms. Och 28.12. I La Thuile.

Kanske i morgon bitti kan man göra några svängar i Brevent.
P.s. Edelovekiller, vi är hela tiden här, nu i Argentiere Le Dahu. Ljug mig inte, liftköer var i dag så helvetes skit ars långa hålar!

P.p.s. Men alla måste betala sina läropengar, också vi. Nu har vi sett Chamonix. På sportlovet tack och lov till Engelberg.
Du är i världens skidmetropol under mellandagarna, självklart kommer det vara mycket folk?

2 dagar i Chamonix?
Oj va synd du upplevt Grands Montets ski area som så pass dåligt.
Jag rankar GM högt bland alla ställen jag varit på i Alperna.
Men jag har inte varit där sedan mittstationen till Lognan brann upp och iom det går ju inte kabinen upp till toppen och det är bara halv kapacitet nerifrån Arg.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp