29 orter - ett liftkort!

spOnkan

Medlem
29 orter - ett liftkort!
Satt och läste lite i SVD häromdagen och upptäckte en av alpernas mest fenomenala idéer.<http://www.svd.se/dynamiskt/Livsstil/did_2048545.asp> De har tydligen lyckats med ett liftkortssamarbete med 29 (!) orter, något som måste vara unikt i Alperna. Möjligheterna att spendera en termin tillsammans med en bil är fantastiska. En ny ort varje dag i en månad - på ett liftkort! Händer inte ofta. Orterna är:

- Pruggern
- Grödming
- Schladming
- Rohrmoos
- Haus
- Ramsau
- Pichl
- Forstau
- Filzmoos
- Eben
- Radstadt
- Altenmarkt
- Zauchensee
- Flachauwinkl
- Wagrain
- Kleinarl
- St Johann
- Alpendorf
- Flachau
- Hüttschlag
- Grossarl
- Goldegg
- Mühlbach
- Dienten
- Maria Alm
- Sportgastein
- Dorfgastein
- Bagdastein
- Bad Hofgastein

Eftersom det ser intressant ut att göra ett äventyr åt detta hållet är frågan - har ni någon erfarenhet av orterna? Jag vet en del om de större som Sportgastein och Bagdastein, men är det någon som har varit på de mindre orterna, exempelvis Hüttschlag, i detta jättesystem? Är mest intresserad av hur åkningen och boendemöjligheter.

De flesta orterna är som sagt inte speciellt flitigt recenserade på Freeride.nu, men någon kanske har varit runt lite och slöjdat på småorterna.

>> RR <<

29 orter - ett liftkort!
Ingen som varit där på hela Freeride-forumet? Har jag svårt att tro, åker ni bara i Blindvallen?

>> RR <<

29 orter - ett liftkort!
jag har varit i
- Sportgastein
- Dorfgastein
- Bagdastein
- Bad Hofgastein

Sportgastein har en riktigt fin 8km offpist, och brevid det berget ligger ett berg som du kan köra upp på tåg med för ca 500 sek, därifrån kan man dra 3 olika repor som sägs vara riktigt bra. Kan inte tala av egen erfarenhet men jag litar på guiderna.
Dom andra orterna är som orter är i största allmänhet, no more no less. Helt klart värt ett besök iallafall.

29 orter - ett liftkort!
Jepp, been there. Bra initiativ, dock är det väl inte värsta orterna. Men som somliga inte fattar, det räcker egentligen med lite nysnö, fallhöjd och en (1) lift...så om resan till dessa ställen sker under jan-feb (under normala år alltså...)är det säkert ok. Var i Schladming förra året, inte värsta stället men ok. Utsträckt system som man fixar på en dag. Dessutom finns en glaciär (Dachstein) med förmodligen en av alpvärldens coolaste kabiner. Inga mellanstolpar utan rätt upp i himlen, med guide kan man åka hela vägen ner och det är ett åk som jag lovar ni blir hyfsat ensamma om i Sverige att ha gjort. Tyvärr var det för lite snö när jag var där förra året (andra veckan i mars)

Ramsau är ett längdåkshak som inte lämpar sig att kommentera, fallhöjden e som en flack pulkbacke.

Häpp / SS

29 orter - ett liftkort!
Det bor en grym murare i Flachau. Han kan nog visa er hur man bränner lagg när han blir frisk i benet.

HitMe

29 orter - ett liftkort!
Dorfgastein har ruggit god obstler i alla hütter - för att inte tala om musiken och deras lederhosen - som alltid i Österrike. Dessuom är det nästan enbart Doppelmayr. Var där i slutet av januari ett "snöfritt" år så åkningen var skit. Säkerligen går det att roa sig i backarna där ett par tre dagar vid god snötillgång förvisso. Om jag minns rätt var det en härs-tvärsosystematik i den tänkta navigationen - och sådan kan ju alltid bli festligt. Outpist har jag inte en viskning om eftersom det knappast fanns snö in-pist!

Annars tror jag på tipset ovan om murar"n från Flachau! Han bangar i alla fall inte en sejdel.

29 orter - ett liftkort!
Maria Alm ska vara bra. Schysst åkning och lite folk. Har inte varit där som sagt, men fått det tipsat av en österrikist och skidtokig kompis.

29 orter - ett liftkort!
... ligger ju i att komma till ett ställe man inte vet någonting om överhuvudtaget. Tänk dig känslan att parkera bilen i Filzmoos och upptäcka de orörda lössnösluttningarna och branta korridorerna, och kallt kunna konstatera att pisterna befolkas av sladdande Holländare. Att sen det lilla pensionatets unga värdinna är mer än lovligt gästvänlig gör ju inte saken sämre...

:-) / MM

29 orter - ett liftkort!
Jo det har du rätt i, men tänk om det har dumpat 50 cm och det har tagit 2 timmar att hitta till Filzmoos. När man kommer upp så är det 2 km längdspår, en kabinbana stor nog att frakta morötter i, 2 hundslakterier + tarmförädlingsanläggning och en förbannad sopgubbe som dansar vals. Inte lika kul.

Men, om jag hade sett allt det där hade jag haft minnen för livet. Och det är ju också ett nöje.

>> RR <<

(det låter ganska kul i och för sig)

29 orter - ett liftkort!
Halloj Ragnar!

Var i Maria Alm som 12 åring. Tyckte det var jättebra då...Men fördelen är ju helt klart att det inte är så långt med bil och att man sedan kan åka runt till olika mysiga ställen.
Blev lite sugen själv på att åka tillbaks

Tillbaka
Topp