3 mm felmontering av bindning

reteP_J

Ny medlem
Fick igår hem mina Völkl Mantra 184 cm, med Marker Jester Schizo monterade från Sport Conrad (ja, jag har läst här på forumet att de suger på montering av bindningar, men hur svårt kan det vara!! ja ja får väl äta upp det nu!).
Givetvis var jag tvungen att göra en kontrollmätning hur bindningen var centrerad på skidan. På ena skidan var den 1 mm snedmonterad och på den andra 3 mm (alltså att frontdelen pekar innåt eller utåt), bägge på frontdelen av bindningen. Hur mycket påverkar detta åkningen om man bortser från det faktum att jag vet om det? Ska jag reklamera skidorna med risken att jag får tillbaka samma skidor men med en usel lagning där fler hål borrats i skidan?
Ska förövrigt ta och kolla om de limmat hålen för skruvarna...

Om du inte visste om det så tror jag inte att du märkt något. Men nu när du vet så.

Som sagt. Reklamerar du så riskerar du att få tillbaka med massor av hål.

Mitt råd är att provåk och om det suger så lämna in det till en kunnig butik och betala vad det kostar för att få det riktigt gjort.

Hur skulle du kunna få fler hål i skidan? Helt omöjligt att korrigera en felmontering på 3 mm och borra nya hål. Om du inte väljer att flytta bindningen 1cm frammåt eller bakåt vilket inte verkar helt smart.

eller hur tänker ni?

de finns inte en chans att du kommer känna nått.
har dock inte provat åka på felmoterade skidor, trorja.så ja vet inte säkert..
MEn sen om du känner nått i början så kommer du vänja dig rätt fort skulle ja gissa!

du kommer inte märka nåt. jag har ett par skidor där ena bindnignen sitter några millimeter längre bak än den andra. man märker ignen som helst skillnad.

Av egen erfarenhet så kan jag säga att du troligtvis inte kommer märka det. Mina skidor var värre än så och jag valde att köra dem som de var. Jag hade en av mina åkmässigt bästa säsonger på de skidorna.

Skidorna monterades av killen som var näst högst i hierarkin i en så kallad kunnig skidbutik.

oscaralmgren sa:
Hur skulle du kunna få fler hål i skidan? Helt omöjligt att korrigera en felmontering på 3 mm och borra nya hål. Om du inte väljer att flytta bindningen 1cm frammåt eller bakåt vilket inte verkar helt smart.

eller hur tänker ni?
Med Marker Jester Schizo så är det inga problem att flytta bindningen alls. Där kan du justera bindningen för den cm.

Jag instämmer för övrigt med Patrik L.

För övrigt så har jag märkt att grafiken kan variera på märken som bla Völkl
även markeringen för boot center.
Så när man mäter gör det från tip eller tail. Att utgå från boot center markeringen kan vara en chansning

Patrik_L sa:
För övrigt så har jag märkt att grafiken kan variera på märken som bla Völkl
även markeringen för boot center.
Så när man mäter gör det från tip eller tail. Att utgå från boot center markeringen kan vara en chansning
Dessutom är det ju trendigt med snedmonterat. Säg att det var med mening och kalla det duckstance så skall du se att allt blir bra. ;)

-snö
/r

Ja jag får väl ställa in hjärna på detta och haka på trenden att det ska vara snedmonterat! :-)
Är förövrigt sjukt sugen att pröva skidorna. Tydligen ska de öppna en backe i Funäsdalen till helgen, synd bara att man måste jaga älg... men men.

Tycker det är mer status att handla från butiker som kan sin grej än att handla lite billigare från nån som inte kan.

Hur mycket var det värt nu med dom fakta du har att spara ett par hundra lappar?
Stötta vår svenska bra butiker så får vi bättre butiker här!!

Ja nu rörde det sig ju inte om några hundralappar direkt, hade det gjort det så hade jag givetvis handlat av någon butik här hemma. Jag tror ju förövrigt att många butiker här hemma är jävligt kass på montering också!

Håller med reteP J om priset. Fick ge 7600:- för ett par Ross S7 med Jester Schizo hemlevererat till dörren. Motsvarande i "svenska" butiker landar på ~9800 och då med Jester bindning.

Man kan ju fråga sig om alla butiker är duktiga på montering.
För i ärlighetens namn hur många har kollat monteringen på sina skidor.
Vet man inte om att de är felmonterade så kanske man inte märker något.
Jag skall i varjefall kolla mina skidor nu.
Eder
OldGen

Man kan ju fråga sig om alla butiker är duktiga på montering.
För i ärlighetens namn hur många har kollat monteringen på sina skidor.
Vet man inte om att de är felmonterade så kanske man inte märker något.
Jag skall i varjefall kolla mina skidor nu.
Eder
OldGen

Jag tror du har helt rätt OldGen, det är nog väldigt få som kollar detta och nån mm hit eller dit är väldigt svårt ses med blotta ögat utan det är mätsticka som gäller. Sen om det har betydelse för åkningen mer än psykiskt det är en annan fråga!

Vågar inte kolla! har inte känt någon än och om man kollar och upptäcker ngt så kommer man bara inbilla sig!

Jag monterade om ett par headskidor, MOJO, på intersport i kungens kurva. Inte så smart kanske men jag behövde skidorna direkt och dom var dom enda som kunde göra det med så kort varsel. Fick tillbaka skidorna med knölar i belaget, lite djupt borrat kanske....

hellbergarn sa:
Vågar inte kolla! har inte känt någon än och om man kollar och upptäcker ngt så kommer man bara inbilla sig!

Jag monterade om ett par headskidor, MOJO, på intersport i kungens kurva. Inte så smart kanske men jag behövde skidorna direkt och dom var dom enda som kunde göra det med så kort varsel. Fick tillbaka skidorna med knölar i belaget, lite djupt borrat kanske....
Inte djupt borrat i så fall, utan tvärt om. För grunt. Skruvarna trycker därför i botten av hålet och skapar bulorna. Klassiskt fel när det går fort i butikerna.. Smäller till med borret utan att vara ända ner riktigt.

Jag hade ju definitivt inte tyckt att det hade känts bra med sned framdel.

Problemet är inte att det känns när du åker, det lär det inte göra. Det som är otrevligt är att skidan kommer att lösa ut lättare åt ena håller och tvärtom åt andra. Två risker. Knäskador alternativt tjuvsläpp. Inget av dem är speciellt kul.

Speciellt inte tjuvsläpp. Min bror låg till exempel i respirator i sju dygn efter att ha fått ett i gästrappet i Åre. Han hade god fart en bit även utan skidor och vid pistkanten drog han rakt ut. Träffade en gran några meter upp i luften och mosade lite av varje runt detta träd. Nu berodde detta tjuvsläpp visserligen på bindningen, men i detta fall på grund av att förspänningen var dålig. Han visste väl det sådär, men valde ändå att fläska på. Dumt med facit i hand.

Så skit kan inträffa. Att medvetet åka runt med sneda bindningar är helt enkelt inte speciellt vettigt. Det är klart att det är lätt att bagatellisera det hela och bara säga "äh, åk bara", men... Tja.. Det är ju ett val man gör i så fall.

MarkusO sa:
Jarle sa:
Kör bara, någon mm hit eller dit, vad gör det? Det är inte raketforskning...
Hmm... Visserligen inget konstigt med själva innehållet, men att just Jarle skrev det väl ändå ses som lite märkligt..? Oder?
Hehe, blev inte direkt förvånad över din reaktion men faktum är att minst hälften av skidorna jag har haft har inte vart perfekt monterade. Vissa par har jag anat vart lite "felmonterade" på hösten då jag, i brist på snö, beundrat skidorna och mest mätt lite för ren nyfikenhets skull, har aldrig direkt märkt av dessa mm som eventuellt har skiljt skidorna emellan, något par har vart ytterst lite snett i tådelen (frihandsmontering), på något par har ena bindningen suttit lite längre fram än andra och på mina P4 från i vintras (duckstance) så skiljde det nå mm både här och där (tack för hjälpen med monteringen kalle, skitnöjd :)) men inte märkte jag något.

Det enda problemet jag har haft med detta är första paret jag märkte var "felmonterat" då jag åkte runt och tänkte på det, kände efter extra noga och tappade fokus på åkningen. Helt psykiskt mao, när jag väl åkte ordentligt märkte jag ingenting, vare sig åkmässigt eller att något skulle vara lurigt med utlösningen. Skulle det däremot vara så snett att en tåvinge konstant belastas är det väl dags att tänka på ommontering men ett par mm känns inte tillräckligt för att det ska hända?

Beställde nyss ett par Völkl Gotama 186 med Salomon N STH 14 bindningen från sport conrad, valde att inte montera mina där utan snackade med Skidbytarboden och dem skulle montera mina skidor för ett rimligt pris, får väl se vad de landar på då jag ska göra lite mer grejer där också..

Men följde alltså valet att inte montera på Sport Conrad vilket kanske verkar som jag gjorde rätt i.. Som många säger skiljer de ju sig inte några hundringar utan i mitt fall fick jag Völkl Gotama årets modell med Salomon bindningen för 6000 i affär skulle dem kostat runt 9k med den bindningen.. Så man går helt klart plus av att beställa där sen låta en butik ni litar på här hemma montera.. Fick även hem skidorna på 4 dagar så var nästan som att köpa i butik:P

MarkusO sa:
Problemet är inte att det känns när du åker, det lär det inte göra. Det som är otrevligt är att skidan kommer att lösa ut lättare åt ena håller och tvärtom åt andra. Två risker. Knäskador alternativt tjuvsläpp. Inget av dem är speciellt kul.
Men blir det verkligen någon skillnad om bindningen är rätt inställd men 3mm felmonterad ?

Känns som hävstångs principen blir såpass stor så det inte borde spela någon som helst roll...

Och en så grov tjuvlösning har ju inget med att bindningen sitter snett att göra... :D

Jarle sa:
Kör bara, någon mm hit eller dit, vad gör det? Det är inte raketforskning...
Håller mer helt!

Ibland när jag läser dom här disskutionerna fattar jag inte hur folk resonerar. Eftersom den ena var 1 och den andra 3mm off center menar du att skillnaden är 2mm? Titta på dina fötter och hur dom är vinklade och försök komma fram till om det skulle göra någon skillnad.

Ett tips är också att tänka på hur exakt du åker på dina skidor och hur jämt underlaget är som du ska åka på. Räkna också in olika temperaturskillnader, vindmotstånd, snöförhållanden, terräng o.s.v.

Har åkt på många skidor som varit snedmonterade och det har funkat galant. Våra fötter/ben/kropp är ju inte direkt raka i utgångspunkten och vår kropp klarar förhoppningsvis att fixa till dem olikheter som finns till en viss gräns.

När det gäller själva funktionen av bindningen är väll bindningen ifråga av typen där häl och tådel sitter ihop vilket borde betyda att den vinkel som uppstår borde följa med hela vägen och alltså inte ge någon extra påfrestning på en vinge.
Jag har svårt att se att det skulle vara problem även om detta inte är fallet då "glappet" i bindningen borde ta hand om ev. problem.

När det gäller tjuvlösning så har ju det mer med vilken sorts bindning man åker runt med. Personligen har jag svurit på att aldrig mer åka runt på en hyrbindning då jag under ett skidtest fick min livs tomahawk.

3mm är inte mycket i sammanhanget. Den vanligaste orsaken till felmontering i sidled är att mallen inte ligger riktigt tätt an mot hela skidan vid borrning. Det innebär till största del en ren sidoförflyttning och i vissa fall en lätt rotering av hålbilden. En felmontering i sidled utan rotation har ingen större effekt på utlösningen enligt mitt sätt att tolka saken tekniskt. Däremot får en rotation ganska omgående en tydlig effekt. Även om fysiken inte medger en direkt översättning mellan rotation och en sidledsförflyttning i mm, är det ändå intressant att göra en enkel beräkning:

Salomon S914 får ses som en klassisk bindning och får stå som ett exempel. Bindningen ställs in på DIN 10. Ponera att tådelen vid en felmontering roteras så att ändläget flyttas 3mm. Då får man med utgångspunkt från 914:s elasticitetsmått på 42mm ett ändläge som ligger på 39mm åt ena hållet och 45mm åt det andra. 6mm skillnad i den kompressionsdrivande rörelsen alltså. Nu går det inte att direkt översätta det måttet i ren fjäderkompression, men vad jag vet så är komprimeringen rent mekaniskt en linjär funktion som ger ett proportionellt samband. 6mm är i sammanhanget 14% av den normala rörelsen, och om vi gör uppskattningen att även DIN-skalan har ett linjärt och proportionellt samband med fjäderkompressionen så ger det en differens på 1,4 DIN för höger respektive vänsterutlösning. Alltså ställer du bindningen på 10 så har du 9,3 DIN åt ena hållet och 10,7 åt det andra i angivet exempel. Försumbart? Knappast.

Slutsats: Så länge det är en ren sidoförflyttning av bindningens position har det ingen nämnvärd inverkan på säkerheten. Om bindningen däremot monteras så att tådelen roteras i förhållande till den tänkta centerlinjen så bör man kontrollera hur mycket ändlägena har påverkats.

Det finns anledningar till att jag alltid monterar själv numera...
Snacket om att svenska butiker är bättre är bara att lägga ner dock. Jag har personligen ingen statistik alls som tyder på det.

Senast ändrad:
Köpte mina scratch fs från sport-conrad. De ena bindningen var 5mm längre fram monterad än den andra... Killen som monterade om skidorna häromdagen meddelade det. Har dock åkt på skidorna 2-3 sässonger och inte märkt något... Men tycker att de borde kunna montera bindningar som folk endå!

Berggrund sa:
När det gäller tjuvlösning så har ju det mer med vilken sorts bindning man åker runt med. Personligen har jag svurit på att aldrig mer åka runt på en hyrbindning då jag under ett skidtest fick min livs tomahawk.
Nu är ju inte schizo någon direkt hyrbindning ...

Berggrund sa:
Ja, fyfan. Det är snarare regel än undantag att man får sig några näradödenupplevelser på skidtesten. Tyrolia och Marker lågdinare på ganska rejäla skidor är tyvärr ganska vanligt och då kan det bli spektakulärt :)

MnO sa:
Berggrund sa:
Ja, fyfan. Det är snarare regel än undantag att man får sig några näradödenupplevelser på skidtesten. Tyrolia och Marker lågdinare på ganska rejäla skidor är tyvärr ganska vanligt och då kan det bli spektakulärt :)
hehe, jag glömmer inte ett tillfälle i kläppen när vi fick leta för att hitta bakbindningen. Den hade säkert flyget 25 meter längre än vad jag flög....hyrbindningar is the shit hahaha

Tillbaka
Topp