....

....
The Sheriff!

Dina önskemål/förkrav kan alltså sammanfattas med följande:
Du vill ha en lätt parkskida
De flesta parkskidor är lätta. Jagar man hekton så är de lättaste skidorna ofta de mindre påkostade, för att de har en lättare kärna och ofta capkonstruktion som ger lite mindre material då man bantar bort lite material från stålkanten och upp till skidans ovansida. Sen ska ju tilläggas att det som väger ofta är bindningarna.

Du ska enbart åka park, raila och hoppa
Då är dina 3 tänkbara val bra, över 86 mm behövs inte om man bara ska nöta park. Jag är lite allergisk mot mittmontering då det dödar åkegenskaperna men om du inte ska svänga en enda sväng, vare sig i backen eller offpisten så ger mittmontering några plus. Sök i forumet om det, finns många trådar om mittmonteringens vara eller icke vara.

Du är lite inne på PE, TM eller Scratch FS WRS
Alla tre bra skidor i det övre prissegmentet för renodlade twintips, i det segementet av skidor finns det verkligen inga dåliga skidor. Men ska vi koncentrera oss på deras egenskaper. För recension/info om PE kolla min recension av förra årets, samma mått i år, kan inte tänka mig att de ändrat något förutom grafiken. TM är en av mina absoluta favoriter vad det gäller smalare twintips, vridstyv, inte för mjuk, tål hög fart och den är framförallt väldigt allround. De nya Scratch har jag inte prövat men vad jag forskat mig till är det nog den lättaste skidan av de 3 du listat (deras nya WRS-teknik tar bort en hel del vikt).

Du åker rätt avancerat, har hoppat i ett år och sätter ett antal trix
Det är rätt oväsentligt vilka trick du sätter, alla skidor klarar av sw 1440 mute grab m.m. Det är vid landningar efter riktigt stora hopp, höga farter, på skär i isig försäsongspist som agnarna skiljs från vetet.

Du är 178 cm lång, väger 70kg och vill ha ca 175 cm långa skidor.
Det är bra, då är du nästan lika lång som mig men inte lika tjock, haha. Skämt åsido, 175 cm låter bra, PE kommer i 174 cm, TM i exakt 175 cm och Scratch i 174 cm. Har du prövat Ola Rockbergs mall beträffande längd, vad får du?

Så...

Senast ändrad:
....
sak55 sa:
k2 har salomon inte nån specielt bra skida1
Skärpning! Så där kan man faan inte skriva. Är det en fråga eller ett påstående? Eftersom du missat att hålla inte [shift] när du tryckte på 1:an så antar jag att det är ett påstående. Hur som helst är det endå helt omöjligt att förstå vad det står där.

k2 har salomon inte? Nä k2 har inte salomonskidor. Dom har bara sina egna K2-skidor.

Edit: Efter att ha läst dina ord ett par gånger kom jag fram till att du säkert menar "k2. har salomon. inte nån speciellt bra skida!" men hur jävla svårt kan det va att sätta ut 2 punkter?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp