Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
360
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="freeride_nu" data-source="post: 1058" data-attributes="member: 10565"><p>Hej du!</p><p></p><p>Jag är ingen guru på trick, men just när det gäller 360:n vill jag gärna som komplement till flera andra tipsare, som jag i och för sig håller med i mycket, öppna möjligheten för dig att lära dig 360:n tämligen riskfritt och gradvis. Steget känns ju som bekant ganska stort från att göra ett rakt hopp till att göra ett helt varv.</p><p></p><p>Here it goes:</p><p></p><p>Det gäller för telis, alpint, bräda, m.m.</p><p></p><p>Hitta en "limpa" eller annan liknande vall som går i fallinjen på pisten. Vill du snurra åt vänster så letar du reda på en på vänster sida av pisten och vise versa. </p><p></p><p>Åk sakta som attan upp på vallen. Meningen nu i början är att du skall stanna helt och hållet någonstans uppe på den (innan krönet). </p><p></p><p>Under tiden du närmar dig böjer du dig i fotleder, knän och höft, men behåller överkroppen tämligen upprätt. Du vrider dig också en aning i motsatt riktning mot det håll du tänkte rotera (du vrider dig neråt backen till). Strax innan du har tappat all fart trycker du ifrån med benen samt vrider kroppen åt det håll du skall rotera (uppåt backen). Skidorna som i detta skede fortfarande står kvar på backen håller då emot i skapandet av den vridrörelse du ger din kropp. </p><p></p><p>Försök tajma det så att du, när skidorna tappat all fart, lämnar snön och fortsätter rotationen i luften i den riktning du dragit igång den (uppåt backen). </p><p></p><p>Du landar sedan utan fart med skidspetsarna pekandes nedför vallen och åker tillbaks ner i pisten igen.</p><p></p><p>Lämpligt kan vara att börja åka vinkelrätt (rakt) uppför vallen och vrida sig ett halft varv (180) för att sedan åka rakt ner igen. Sedan kan man öka det till 270 grader (snett upp-snett ner). (Detta blir ungefär det som kallas alley-oop i halfpipen.)</p><p></p><p>Steget vidare därifrån är att åka upp på samma sneda sätt på en limpa i fallinjen. Men nu med lite högre fart, så att du kommer över kammen och landar någon meter eller två ner på andra sidan krönet. Du kan nu ta ut svängen på snö lite längre så att du åker lite uppåt backen när du är vid krönet. Den här gången skall du ha lite fart kvar när du trycker ifrån vid krönet.</p><p></p><p>Landningen sker till att börja med snett neråt backen (typ 270 grader rotation) på andra sidan krönet.</p><p></p><p>Sedan är det bara att öka rotationen till 360 grader över limpan och till sist överföra den till ett rakt hopp i falllinjen. </p><p></p><p>Jag föredrar ett ganska brant hopp (med jämn transition) och ganska låg fart, framför ett flackt hopp och högre fart. Men där är meningarna delade. Tänk dock på att det är höjden (och inte längden) i hoppet som bestämmer hur lång tid du har på dig att snurra. Om du hoppar ganska brant uppåt, men inte speciellt högt (typ max en meter) är det tycker jag en fördel om landningen är flack (och mjuk), då skidorna inte skenar iväg så mycket under fötterna i landningen då. (I början får de flesta en viss bakvikt orsakad av rädsla, som måste jobbas bort).</p><p></p><p>Vad gäller telis, så brukar jag några meter före uthopp växla till parallell stil (speciellt vid rotationshopp). För att sedan (åtminstone vid måttliga hopphöjder)landa i telisstil igen. Telislandninginen är mjukare så länge man orkar ta den (när det blir för tunga landningar får man nog återgå till parallell landning). När man kommer ur en snurr blir det oftast att man landar med samma ben främst som det håll man har snurrat åt (snurrar man vänster landar man med vänster ben främst). Detta då det då blir mindre massa man behöver få runt i snurren. Skall man fram med det andra benet (höger) främst så behöver man mer snurr eller tid. </p><p></p><p>Ursäkta att jag har så svårt att vara fåordig.</p><p></p><p>Lycka till,</p><p>Olof</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="freeride_nu, post: 1058, member: 10565"] Hej du! Jag är ingen guru på trick, men just när det gäller 360:n vill jag gärna som komplement till flera andra tipsare, som jag i och för sig håller med i mycket, öppna möjligheten för dig att lära dig 360:n tämligen riskfritt och gradvis. Steget känns ju som bekant ganska stort från att göra ett rakt hopp till att göra ett helt varv. Here it goes: Det gäller för telis, alpint, bräda, m.m. Hitta en "limpa" eller annan liknande vall som går i fallinjen på pisten. Vill du snurra åt vänster så letar du reda på en på vänster sida av pisten och vise versa. Åk sakta som attan upp på vallen. Meningen nu i början är att du skall stanna helt och hållet någonstans uppe på den (innan krönet). Under tiden du närmar dig böjer du dig i fotleder, knän och höft, men behåller överkroppen tämligen upprätt. Du vrider dig också en aning i motsatt riktning mot det håll du tänkte rotera (du vrider dig neråt backen till). Strax innan du har tappat all fart trycker du ifrån med benen samt vrider kroppen åt det håll du skall rotera (uppåt backen). Skidorna som i detta skede fortfarande står kvar på backen håller då emot i skapandet av den vridrörelse du ger din kropp. Försök tajma det så att du, när skidorna tappat all fart, lämnar snön och fortsätter rotationen i luften i den riktning du dragit igång den (uppåt backen). Du landar sedan utan fart med skidspetsarna pekandes nedför vallen och åker tillbaks ner i pisten igen. Lämpligt kan vara att börja åka vinkelrätt (rakt) uppför vallen och vrida sig ett halft varv (180) för att sedan åka rakt ner igen. Sedan kan man öka det till 270 grader (snett upp-snett ner). (Detta blir ungefär det som kallas alley-oop i halfpipen.) Steget vidare därifrån är att åka upp på samma sneda sätt på en limpa i fallinjen. Men nu med lite högre fart, så att du kommer över kammen och landar någon meter eller två ner på andra sidan krönet. Du kan nu ta ut svängen på snö lite längre så att du åker lite uppåt backen när du är vid krönet. Den här gången skall du ha lite fart kvar när du trycker ifrån vid krönet. Landningen sker till att börja med snett neråt backen (typ 270 grader rotation) på andra sidan krönet. Sedan är det bara att öka rotationen till 360 grader över limpan och till sist överföra den till ett rakt hopp i falllinjen. Jag föredrar ett ganska brant hopp (med jämn transition) och ganska låg fart, framför ett flackt hopp och högre fart. Men där är meningarna delade. Tänk dock på att det är höjden (och inte längden) i hoppet som bestämmer hur lång tid du har på dig att snurra. Om du hoppar ganska brant uppåt, men inte speciellt högt (typ max en meter) är det tycker jag en fördel om landningen är flack (och mjuk), då skidorna inte skenar iväg så mycket under fötterna i landningen då. (I början får de flesta en viss bakvikt orsakad av rädsla, som måste jobbas bort). Vad gäller telis, så brukar jag några meter före uthopp växla till parallell stil (speciellt vid rotationshopp). För att sedan (åtminstone vid måttliga hopphöjder)landa i telisstil igen. Telislandninginen är mjukare så länge man orkar ta den (när det blir för tunga landningar får man nog återgå till parallell landning). När man kommer ur en snurr blir det oftast att man landar med samma ben främst som det håll man har snurrat åt (snurrar man vänster landar man med vänster ben främst). Detta då det då blir mindre massa man behöver få runt i snurren. Skall man fram med det andra benet (höger) främst så behöver man mer snurr eller tid. Ursäkta att jag har så svårt att vara fåordig. Lycka till, Olof [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
360
Tillbaka
Topp