4-hjulsväska, exempelvis Samsonite Proxis, C-lite eller Shock-lite

sivbertil

Aktiv medlem
Testade DB Snowroller förra året medan kompisen körde 4-hjuls + endast tunt skidfodral som han bar på axel eller som han hade på 4-hjulsväskan. Han kom fram utan ansträngning medan jag fick slita. Hans väska var en exklusiv jobbväska från Samsonite som inte säljs längre. Påminner om Proxis. Någon som testat väskorna i rubriken? Bra rull på olika underlag? Kompisens rullade bra på både packad snö och skrovlig asfalt. Vi ska till Engelberg i början av februari. Tar tuben till centralen sen Arlanda express - flyg till Zurich - tåg till Engelberg och sen promenad eller taxi ca 400 meter till hotellet. Rätt säker på att resan blir trevligare med tänkt setup.

Jag har en äldre Samsonite, osäker på modell, i större modell. Funkar bra, fast inte testat på snö direkt... Har även en kabinväska Shock-lite. Tycker den har bättre hjul än den äldre och rullar bra. Den blir av förklarliga skäl inte så tung som den större, så ingen direkt jämförelse.

I Engelberg finns ju gratis bussar, så beroende på när ni ankommer/avreser och vilket hotell ni bor på kan du kanske spara några meters släpande. Med det sagt tror jag du är inne på rätt spår med nättare skidfodral och en riktig väska.

Jag har en äldre Samsonite, osäker på modell, i större modell. Funkar bra, fast inte testat på snö direkt... Har även en kabinväska Shock-lite. Tycker den har bättre hjul än den äldre och rullar bra. Den blir av förklarliga skäl inte så tung som den större, så ingen direkt jämförelse.

I Engelberg finns ju gratis bussar, så beroende på när ni ankommer/avreser och vilket hotell ni bor på kan du kanske spara några meters släpande. Med det sagt tror jag du är inne på rätt spår med nättare skidfodral och en riktig väska.
Tack Kalle_Luzern. Perfekt att just du svarade.

Synd att du är missnöjd med din DB, tycker att den är fantastisk och är den enda väskan jag har med mig utöver ryggsäck.

Synd att du är missnöjd med din DB, tycker att den är fantastisk och är den enda väskan jag har med mig utöver ryggsäck.
Orkade inte gå in på detaljer men jag köpte den största DB och packade den helt full med 2 par skidor, pjäxor, hjälm, stavar, lavinrygga, ryggskydd mm. Med mindre snowroller och med lättare vikt hade jag förmodligen varit mer nöjd men om man inte behöver gå längre sträcka i omöjlig terräng tror jag stabil 4-hjuls blir smidigast.

Tillbaka
Topp