40 år och nu är det dags att byta till telemark

Tesell

Medlem
Hejsan. Jag är snart 40 år och nu känner jag att det är dags att ta klivet in i telamarksvärlden. Jag har åkt skidor i 36 år och skulle väl säga att jag åker skapligt. Jag har mestadels åkt snabbt i pist. Nuvarande skidor är ett par Völkl 75 173 cm långa ( jag är själv 164cm). Nu när jag tänker skaffa telemarksutrustning funderar jag på vad jag bordet skaffa. Jag åker mestadels i svenska fjällen och inte vansinnigt mycket offpist (skulle nog åka mer offpist om det fanns möjlighet där jag brukar åka).
Jag funderar på rocker eller inte, twintip eller inte, midja på 95, 100, 105 (tror inte jag ska upp bredare när det mest är piståkning). Jag har förstått att det är värt att åka med NTN bindningar när man är gammal och nybörjare så det tänker jag nog satsa på. Det kommer förmodligen inte att bli så mycket turåkning så jag jagar inte vikt.

Ge mig gärna förslag på bra och roliga skidor. Jag vill kunna åka fint i pisten men även ta mig utanför då möjlighet ges. Tacksam för alla tips jag kan få =)

För att få till tekniken och inte bara åka med materielet tycker jag du kan börja med ett par lite lägre mjukare pjäxor, en normalt skuren skida för pist ungefär samma längd som du är van vid, rocker är inte nödvändigt och en cobra/chili bindning.
Kolla begmarknaden här på k&s, borde finns något lämpligt. När du väl är fast kan du stegra på utrustningen efter tycke och smak. Lycka till och njut av åkningen.

Jag har oxå börjat med Telemark vid 40.
Hyrde lite grejor men var inte alls vän med dom.
Själv har jag kört på offpistskidor ( enbart) och det slutade med att jag köpte ett par gamla pjuck och sedan monterade jag ett par cobra8 på mina gamla armada jj.
Det blev sjukt kul, jag är som barn på nytt, monterade samma mittpunkt som alpint.
Så mitt råd är att titta på mera alround och var inte rädd att gå lite bredare.

Mitt råd är att inte ha för låga pjäxor. Det är lättare om det är en stabil pjäxa med något högre skaft.
Nu har det säkert hänt en del då jag började åka telemark för nästan 20 år sen och slutade för snart 10 år sen (det är jobbigare med telemark ;) )
Men om du kikar efter begagnat så se till att få en stabil bindning och bra pjäxor, det blir mycket roligare då.
Andra vet säkert bättre vad som har hänt med utrustningen de senaste åren.

Jag vänder mig mot strömmen och säger relativt breda all-mountain-skidor med rocker och en styv och stabil NTN-bindning.

Jag började själv åka telis för ca 5-6 år sedan, då på ett par Völkl Karma (sidecut 119-87-111, ingen rocker) samt ett par Black Diamond O1-bindningar, bytte sedan skidor till ett par Rossignol Experience 88 (sidecut 138/88/124, tip- och tail rocker) och uppdaterade senast till ett par Line Sick Day 110 (142/110/125, tip- och tail rocker) samt ett par Rottefella Freedom NTN-bindningar.

Smaken är givetvis olika men jag ser ingen anledning till att köpa en smal och kort pistskida. De flesta av dagens all-mountain-skidor levererar alldeles utmärkt i pisten även upp till bredder på minst 110 mm. Här hjälper rockerprofilen till även i pist och gör att skidan känns kvickare och betydligt mer lätt från sväng till sväng än en skida utan rocker. Att rocker dessutom gör offpiståkningen enklare och roligare är ju inget annat än en win-win. Det du definitivt ska se upp med som telemarkåkare är att välja en för kort skida. Då riskerar du att bakskidan hamnar för långt bak och glider in bakom andra benets pjäxa så snart förhållandena blir lite svårare. Det är inget roligt läge vill jag lova, särskilt om du står på lite. Jag hade det problemet med mina Experience 88 som hade längden 170 cm (jag är själv 173 cm)

Jag skulle heller INTE köpa en chili- eller cobra-bindning då jag tycker de är alldeles för mjuka och ostabila. Det är ju också en smaksak förstås men jag kan tänka mig att du som f.d. alpinåkare tycker att det blir fladdrigt.
Jag kan varmt rekommendera Freedom NTN, en helt fantastisk bindning om du frågar mig. Galet stabil med bra styvhet och relativt lätt. Utlösningsfunktion och gåläge är också väldigt trevligt att ha. Dessutom är de väldigt mycket lättare att ta på sig än en bindning med kabel bakom hälen.

När det gäller pjäxor, köp ingenting annat än en fullhög model med fyra spännen. Det där med låga pjäxor var ett otyg som man höll på med tidigare. Visst, man tjänar lite vikt men de är inget att ha om man vill åka lite mer aggresivt. Det är heller inga som helst problem att tura med en fullhög pjäxa, särskilt inte om du har gåläge på dina bindningar.

Nu har du lite att tänka på :-)

Senast ändrad:
Kul att nån går åt det hållet också :)

Finns nog fortfarande att hyra, knappast ntn men i alla fall. Hyr nån timme och skaffa en referenspunkt.

Man kan nog säga att det blir svårare att åka initialt ju klenare utrustning du väljer, men det behöver inte vara synonymt med mindre skoj. Beror ju helt på vad du själv är ute efter och var du åker.

Antingen så går man väl på det spåret att köpa begagnat, och då får man väl lite ta vad som erbjuds.. Priserna på äldre grejer brukar ju vara humana. Fast jag kan tycka att man gör sig en otjänst om man köper sämre grejor om man har råd och motivation till att köpa nytt.

Ska man köpa nytt så tycker jag definitivt att man ska skaffa sig en pjäxa för NTN-systemet som också har dynafit/low-tech fattning. Då är pjäxan kompatibel med dagens NTN-bindningar (Rottefella, 22 Designs) såväl som hybridlösningar som Moonlight, TTS, Meidjo. Då kan man ha en pjäxa både för telis och alpint med techbindning. Pjäxan är ganska viktig i sammanhanget så man inte får ont i början. Själv skulle jag köpa Scarpa TX Pro idag om det varit dags för uppgradering.

Vad gäller skidor så är det läge att börja hovra över nätsajter likt sport-conrad eller telemark-pyrenees och hitta några schyssta rabatterade dito. Val av skida kan du göra precis som om du köpt den för alpint bruk. Om man köper paket med pjäxor+skidor+bindningar så blir det ju riktigt prisvärt..

Tack för alla fina tips och synpunkter. Jag känner nog att jag är tillräckligt gammal för att få åka lite stabilt (NTN) och jag köper gärna nya grejer. Jag vet inte vart jag ska hitta bra utbut av pjäxor? Jag bor i Örebro och här omkring verkar det mest finnas slalompjäxor. Några tips? Jag vill ju prova och känna lite :) Skidor tror jag också att jag kommer gå upp i midja mot vad jag är van att åka på och landa runt 100-110. Sen verkar det nice med rocker. Längden kanske bör vara ca 10 cm längre än mig själv?

Tycker du resonerar vettigt kring utrustningen. Det du beskriver tror jag kommer bli perfekt för dig. Tyvärr är det svårt med telispjäxor. Jag bodde själv i Örebro tidigare och det finns dessvärre inget bra ställe i närheten. Har du riktig tur kan det ibland finnas pjäxor på XXL. Jag hade turen att fynda ett par Scarpa TX Pro där. Annars är min bästa rekommendation att du tar en tur till Göteborg och provar ut pjäxor på Skistore. Gissar att Alpingaraget i Stockholm också har en del men det kan vara en bra ide att kontakta dem och kolla vilket utbud de har först. Det gäller för den delen även Skistore. Vet också att de i alla fall tidigare haft telispjäxor på skishoppen i Hundfjället om du skulle råka vara i Sälen någonting.

Senast ändrad:
Tack. Låter ju bra. Jag får helt enkelt leta pjäxor först. Har ganska breda vader och fötter så jag har haf svårt att hitta bra slalompjäxor. Är ett par scott med 3 spännen ett alternativ (voodoo tror jag de heter)? De kanske är lite vidare upptill. Annars har jag läst mycket gott om Scarpa TX pro, men ser mest dammodellerna på nätet och d är säkert mindre vida än herr.

Telemark-pyreene har 15% på TX PRO och det brukar vara bra retur om det inte passar. Åre skidfabrik har utförsäljning på demogrejer och xxl hade iallafall för ett tag sedan superpris på ntn bindningar.
Lycka till

När det gäller telispjäxor skiljer det en del mellan fabrikaten när det gäller lästbredd. Tyvärr för dig är Scarpa ganska smala i lästen. Crispi är däremot betydligt bredare. Scott har ju köpt upp Garmont och Garmontpjäxorna var åtminstone tidigare också breda i lästen. Jag hade ett par Crispi CXP med tre spännen innan jag konverterade till NTN. Var inte riktigt nöjd med dem eftersom det enda spännet på benet inte klarade att hålla tungan/plösen på plats riktigt när man la ordentligt med tryck, vilket resulterade i att smalbenet ville leta sig ut mellan tungan och resten av pjäxan. Kompenserade det med booster straps istället men med fyra spännen tror jag inte man får det problemet.

Nu har jag bara provat Scarpa, inte åkt i dem, men jag tycker att deras NTN pjäxor verkar betydligt bredare än deras 75mm pjäxor. Har själv just slagit till på ett par Scarpa TX som verkar räcka till för min breda framfot. Mina gamla pjäxor är ett par Crispi CXR - mycket rymliga på bredden framtill. Garmont verkar också ha haft lite olika läst på olika modeller. Jag köpte ett par Garmont Kenai på postorder som blev alldeles för smala för mig. Man bör prova men det är ju inte så lätt när butikerna har så lite hemma.

Senast ändrad:
Hejsan! Är själv 30år och har åkt telis de senaste 15åren... så jag tänkte dela med mig lite av mina tankar då jag åkt på lite av varje, varav de senaste två på NTN.

Du skall givetvis köra på NTN-systemet då det enbart innebär fördelar mot det gamla 75mm systemet... Kantkontrollen på skidorna går inte att jämföra, du får utlösningsfunktion och skistoppers och du har möjlighet till alpina tech-bindningar om du av någon konstig anledning skulle ledsna på telis.

Pjäxorna jag använder mig av är Scarpa TX-pro vilket är en av de styvare och mer rejäla pjäxorna man kan välja. Har under tiden jag körde på 75mm systemet använt motsvarande modell. Den här typen av pjäxor funkar till allt. En vecka i norge med toppturer på 1500höjd om dagen är inga problem, så att köpa något lättare å vekare är i alla fall inget alternativ för mig.

Kör på Rottefella NTN freedom bindningen och det har faktiskt inte vart en helt problemfri historia. Första säsongen höll de inte ihop utan fick lämna in dom på reparation två gånger... då var det mestadels åkning på stenhård kanonsnö i alperna. Nu är bindningarna monterade med plastinserts och har hållit ihop fint under 3v i Japan, då va iofs föret av annan karaktär. Hur som haver hade jag valt den här bindningen igen då det inte finns så mycket alternativ om man som jag gillar att även knata uppför. Är stighudar inte ett alternativ köper man freeride bindningen. Var uppmärksam på om du ska köpa en small eller large bindning, beroende på pjäxans sulmått.

Nu till skidorna... Jag kör i dagsläget på ett par Rossignol Super 7 188cm (140-116-130) vilket är en skida som kräver att man kan sin telisåkning. Den är fantastisk i puder och inte alls speciellt rolig när det är hårt i backen, då frestar det på knäna rejält. Tailrocker är kanon i puder och vid skogskörning, i övrigt tycker jag inte det är nån fördel snarare tvärtom. Ska du knata uppför är det en direkt nackdel då det blir mer bakhalt med hudarna. Jag kommer inför nästa säsong komplettera med följande/liknande skidor: K2 Pinnacle 95 (132-95-115) med "all-terrain-rocker". Har tidigare kört på ett par K2 Hardside vilket är tidigt föregångare till dessa. Får nog säga att Hardsiden har vart dom skidor jag vart mest nöjd med, en skida som funkar till istort sett allt och som man väljer 9/10 dagar framför ett par dedikerade puderlagg om man främst håller sig i Skandinavien.

Slutligen, kolla in sportconrad.de där hittar du bra dealer nu. NTN bindningar har dom 28% rabatt på i dagsläget.

Lycka till!

jwunsche sa:
Nu har jag bara provat Scarpa, inte åkt i dem, men jag tycker att deras NTN pjäxor verkar betydligt bredare än deras 75mm pjäxor. Har själv just slagit till på ett par Scarpa TX som verkar räcka till för min breda framfot. Mina gamla pjäxor är ett par Crispi CXR - mycket rymliga på bredden framtill. Garmont verkar också ha haft lite olika läst på olika modeller. Jag köpte ett par Garmont Kenai på postorder som blev alldeles för smala för mig. Man bör prova men det är ju inte så lätt när butikerna har så lite hemma.
Ja det stämmer. Scarpa var tvungna att ändra lästen på ntn-pjäxorna och de är betydligt bredare än 75mm-varianterna. Jag kunde gå ner en hel storlek efter att ha bytt från T1 till Tx pro.

Skulle också rek en allmountainskida och ntn att börja med. Även om lågt och instabilt är fostrande blir det faktiskt roligare mycket fortare med lite rejälare grejer. När du sen har lärt dig åka finns hur mkt möjligheter som helst med den typen av utrustning.

Tack alla för så bra svar och beskrivningar. Det stora problemet är just nu att jag blir så vansinigt sugen på att fixa grejer och ge mig ut och åka. Jag tror jag är på det klara med att det blir NTN bindningar nu. Och gärna scarpa TX pro om de passar min fot. Skidor med lite större midja, runt 100. Det jag funderar vidare på är vilken typ av rocker det ska bli. Bara fram eller både bck och fram.

Jag håller med om att en relativt hög och stadig pjäxa säkert är ett bra val (själv lärde jag mig på den tiden då låga läderpjäxor var det som gällde -- inte helt lätt). NTN är nog också klokt, det känns som det som kommer gälla framöver. Är mer tveksam till så breda skidor, speciellt om det blir mest pist. Jag misstänker att det blir lättare att lära med en en lite mindre och smidigare skida. Tror att det blir minst lika roligt också.

Har tittat lite på Nordica Nrgy 100 och Nordica Soul Rider. Har även tittat på Blizzard Peacemaker. Någon som har erfarenhet eller synpunkter på dessa skidor? Tror ni jag är i ungefär rätt område och tittar när jag tittar å dessa skidor? :)

jwunsche sa:
om det blir mest pist. Jag misstänker att det blir lättare att lära med en en lite mindre och smidigare skida. Tror att det blir minst lika roligt också.
Det tror jag också är rimligt.

ntn eller inte så ger sig bindningen undan mer än en alpin dito. tycker också du ska hålla dig till mjuka skidor och inte för långa. jag tror inte att du så här i början kommer att slå igenom så pass att du får bekymmer med skidkorsning bakom klacken osv.

Personligen så tycker jag att du ska börja med att hyra och prova på. Hyr 75 mm och NTN och känn dig för. Jag har åkt telis i snart 20 år och jag tycket personligen att NTN inte är någon höjdare. Visst du blir lite stabilare och NTNEN tvingar dig att åka med sk rätt teknik. Däremot så kan du inte böja dig liga djupt med NTn som 75 mm. Jag tror personligen att du blir en bättre telis åkare med 75mm då det kräver mer av åkaren. Det bästa av allt är väl läderpjäxor och spjut under fötterna. Har aldrig provat själv men det ska tydligen vara svårt.

Senast ändrad:
Lenz sa:
Det bästa av allt är väl läderpjäxor och spjut under fötterna. Har aldrig provat själv men det ska tydligen vara svårt.
Teknikmässigt är jag inte övertygad om att man blir en bättre åkare av mjuka pjux och bindning. Hasade länge runt på riva z och några gamla Garmont-tofflor kombinerat med ett par pinnraka K2 piste off vilket medförde att jag fick spendera rätt lång tid att lära om när jag övergick till moderna skidor och pjäxor. Men för balansens skull är det naturligtvis bra att testa retrogrejer. Skulle dock inte rekommendera det mer är för kuriosa

Tack för alla svar =) Nu letar jag i första hand efter pjäxor som ska sitta skönt och vara bra.

Hej. Jag är strax 40 och har åkt Telemark på olika skidor och bindningar i ca 20 år. Kör idag på NTN freeride. Har 3 par skidor: en parkskida (armada ar7), en pistskida och en rossignol squad7 puderskida (120mm midja). Mitt råd är att satsa på en pistskida som förstaskida. Den dagen du är redo för puder/touring/park så köper du ny skida. Du behöver ingen riktig race skida men ju bredare skida ju svårare är den att kanta. Ingen poäng att börja med något som är svårt att kanta. 110mm midja är fullständigt onödigt i mitt huvud. Tänk lättåkt i pist. Jag tycker egentligen 100mm är för mycket om du är nybörjare. Att lära sig kanta skidan rätt och hitta rätt position över skidan är det som är viktigt tycker jag för att hitta det rätta flödet. Det är inte alls som på alpint, men svänger skidan bra på alpint så är den lättare att svänga på telis. Så storslalom eller superG skida skulle jag satsa på (ej slalom/kortsväng, skönt med lite riktningsstabilitet). Kanske en mot det lite mjukare hållet.

Gällande bindningar så är smaken som baken. Jag kör NTN för att jag vill ha en skida som löser sig ut när man vrider samt att den har bromsar. Och sen är den skönare att ta av och på. Dock är NTN freeride löjligt tung och skulle gärna testat en lättare NTN vilket jag inte har gjort. Tex freedom. Men jag har bara en bindning som jag flyttar till den skidan jag vill använda och det tycker plånboken om. Freedom eller 75mm är fasta om du inte monterar med inserts. Smidigt att även kunna ta med 2 par skidor på resan men bara en bindning. Men det kanske är lite överkurs om du precis skall börja.

Pjäxor kan man säga vad man vill om. Men du måste prova så många som möjligt på foten. Åk till ett ställe som har flera märken. Den måste sitta rätt på foten annars är det sak samma vilken logga den har.

Köper du NTN och höga plastpjäxor med 4 klämmor så kommer det kännas styvt. Kan vara en idé att hyra några gångar först. Hade precis en kompis som kör på 75mm som testade mina med NTN. Han bytte tillbaka efter 5 minuter för han tyckte det blev för mycket. Dock blir det såklart jävligt stabilt om du klarar kanta och hitta rätt balans.

NTN pjäxor och bindningar kan fort bli dyrt också. Så jag hade nog funderat på en lite billigare lösning med 75mm och sedan bytt ut det när jag kände att detta är något jag vill satsa på. Det finns ju bra stabila 75mm idag.

Och gällande rocker: fram isf! Det hjälper, men bak kan kännas lite sladdrigt speciellt när du är nybörjare och behöver lite stabilitet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp