440 meter i fallhöjd i Björnrike i år

Nu är det helt klart med förlängning av storslalom liften till i år i Björnrike .Fallhöjden blir då hela 440 meter, inte många anläggningar i Sverige som slår det. Den gamla liften rivs och en helt ny byggs,ända upp på toppen, en förlängning på 300 m. Nerfarter mot storslalombacken och störtloppet. Vidare öppnas offpistmöjligheterrna upp åt båda hållen dels till vänster om storslalombacken dels till höger mot kurvan i långsvängen. Ni som värdesätter det estetiska får vackra vyer mot bl.a Helags sylarna lofsdalen o oviksfjällen Lägsta punkt 500 meter ö.h ,högsta punkt 940 meter ö. havet.

Låter väl inte helt fel.

Förövrigt har jag hört att det skulle byggas en 8`a stol i Hundfjället.
Första i Europa,det är ganska sköjj.

Synd bara att dom inte kan höja fjällen där också,
+400fallhöjdsmeter skulle inte sitta fel där.
Dom har ca 240 nu höhö.

Gunther <<< Första i Europa säger du? nu tar du väl ändå i lite för mkt.. En 8:a-stolslift har väl funnits på många platser tidigare, åkte en så sent som för 10 dagar sen i Österrike...

Idre ska ju få en 6-stols, men det e ju inte så mycket gämfört med vad som finns i tex Verbier. Men fan vad gött det skulle va med backar i svenska fjällen som har fallhöjd på omkr 1000-1500m.

Newstream<<<< Det stod att det var den första i Europa.
Skistar sysslar med värklighetsflykt.

de låter ju askalas, slipper man hika upp till toppen av långsvängsåket. samtidigt får man en del nytt i helvetesdalen...fina grejer de. om dom dessutom håller samma klass på parken som i år så blir Björnrike riktigt bra nästa säsong...

hur säkert är det? var har du fått informationen från? hoppas dom har vett å trycka dit en sittlift

Dream on! Sittlift vore ju guld men lär knappast bli av eftersom Skistar dränerar alla pengar till Åre och möjligen Hemsedal. På skalet finns tom backar byggda uppe från renfjället som skulle utöka såväl pist i sydläge som lättillgänglig offpist. Men har det byggts nån lift sen Skistar tog över? Näpp! Dock creds att de ska bygga en förlängning i Björnrike!

Freeheel_soulman: Jo det är sant att det ska byggas en 8a-stolslift i hundfjället. Stod en stor artikel om det i falu kuriren.

med tanke på att björnliften ursprungligen var en sittlift, som av nån anledning sedermera byttes ut mot en bygellift, lär sannorlikheten att det åter byggs en sittlift vara liten. tyvärr.

Efter man vart där 17 år i sträck har de äntligen fattat. Synd bara att den lilla offpisten som finns kommer bli sönderåkt på fem röda. Har för mig att de rev den gamla stolliften efter en olycka, den åkte baklänges å folk gjorde illa sig så mycket som man kan, typ. Inte säker dock...

Har varit i Björnrike och kollat arbetet med den nya liften Fick låna en fyrhjuling så jag kunde ta mig ända upp . Skistar har lagt ner ett jätte arbete och sprängt och sckaktat mängder med berg uppe på toppen . dom har fått till en bra bred nerfart , plus en jätte förbättring av offpist möjligheterna

Offpistmöjligheterna torde väl vara de samma. Möjligen har de blivit mer lättillgängliga och det kan man ju tycka olika om.
Kul att dom lägger lite jobb på stället dock.

F*n va grymt!!Jag har stuga i Vemdalen och har åkt där sen jag kunnat stått och på dom senaste åren har jag åkt mycke offpist vid långsvängen.,så nu i vinter blir det ännu mer av det.,Tackar för informationen,Ha´t bra//Erik

Tillbaka
Topp