4frnt hoji längd (igen)

HRohlcke

Medlem
4frnt hoji längd (igen)
Det här är andra gången jag söker svar om vilken längd jag ska ha på skidorna. Jag har nu köpt ett par i längden 187 men jag har fortfarande chansen att byta till ett par som är 195 (även om det tar lite tid och lite pengar för frakt.) Men snart tar den tiden slut och jag är osäker på om längden 187 ger det jag vill ha, d.v.s. lite stabilitet och bra flyt. Notera att jag ska inte köpa en annan skida, jag behöver inga förslag om det.
Vad har ni för erfarenheter med liknande skidor? Är lite extra längd bra?
Jag väger för tillfället 66 kilo (kommer antagligen att väga mer kommande vintrar), är 181cm lång. Vill ha skidorna för att åka relativt fort på varierande offpist terräng med lite dropp. Kommer att köra några branta couloirer. Och jag ska antagligen sätta på marker baron bindningar. Åker primärt i de franska alperna men sticker kanske upp till riksgränsen en vända.

Tacksam för svar.
//Hugo

4frnt hoji längd (igen)
Jag tycker det känns som att 187 borde passa dig bra. Jag körde på 195 ett tag men jag har några centimeter upp på dig och säkert 20kg upp också.

Med 187 kommer du ha stabilitet och bra flyt i djup snö. Tror inte 195 kommer ge dig speciellt mycket bättre stabilitet i grundare snö(det har med saknaden(bristen) av spann att göra.). Verkar vara samma skärning på 187 och 195 dessutom. Du kommer fullt tillräckligt med tail när du droppat och skidorna snurrar på en femöring i culoirer.

Hoppas det var till någon hjälp.
/P

4frnt hoji längd (igen)
Finns inte en tvekan om 187 tycker jag. Jag hade beslutångest som fan mellan längderna och jag är 187cm/80 kg. Dock tog jag 187 cm då jag primärt vill ha en grym allround turskida. Men med din vikt och längd kommer du flyta som en kork, droppa stabilt och kunna kötta fart utan problem. Tailen är ju så pass lång iom ingen twintip samt relativt central stance. Jag är enbart lite missnöjd vid djupare snö och mach2, men jag är ju också större än dig, dessutom skidan monterad +15 mm.

Hade du kört 195 hade det typ enbart gynnat dig när du vill elva face i mach2 i dunderdjupt. Du hade fått kämpa rejält vid tajta colouirer samt när du ska lappkasta dina plank uppför brantfacet.

Det är ibland en omotiverad hets till för långa plank på svenska skidåkare. Ibland enbart för att det uppfattas som att man är av de bättre virket när man står där i gondolen med sina lagg med hakan strax ovanför tådelen på sina duke. Men det är klart, ska du aldrig resa med skidorna, aldrig tura, aldrig köra tajt trixig dödsterräng samt inte har något emot en säg 10% viktökning så kan man ju absolut lassa på extra mycket längd.

Senast ändrad:
4frnt hoji längd (igen)
Tack för svaren! Jag har nu bestämt mig för 187orna, köpt marker baron och tänker på vilka face man kan köra på i Les Trois Vallees området. Jag glatt konstatera att jag är lättad.

Tillbaka
Topp