50hk 4-takt max 25 knop, funkar med wakeboard?

• Trådstartare Trådstartare demenion
  • Start datum Start datum
D

demenion

Guest
Jag undrar om morsans båt som är en Uttern 520 med en 4-taktsmotor på 50hk och maxfart på 25 knop funkar att köra wakeboard efter?
25 knop räcker ju i sig men räcker motorkraften att dra upp åkaren plus ha typ 2 pers i båten (som som styr å en som håller koll)?

Kan ju vara bra att veta om det är råkört innan man köper en bräda för 3 lakan....

Det kommer fungera men båten kommer saktas ner ganska rejält när det skärs in mot vågen för att hoppa.

Red: Beror ju lite på hur tunga ni är och hur hårt ni skär mot vågen också.

Senast ändrad:
Okej, tack för svaret. Jag är nybörjare, har åkt snowboard i 15 år och bara testat wake en gång men det gick bra å var skitkul så jag tänkte köpa egen bräda. Vilket betyder att hoppningen kommer bli minimal till en början.

Får tvinga morsan byta motor nästa sommar då, hehe, tack igen!

Jag kör vattenskidor med en 40 hk så det borde fungera.

det kritiska är ju när du ska dras upp ur vattnet. Eftersom den går i 25 knop orkar den dra när du väl kommit upp och planat.. men man kan ju starta från brygga om det är svårt att dra upp.. men det borde gå

Senast ändrad:
25knop räcker, men hur snabbt planar den? Man vill ju gärna komma upp så fort som möjligt, annars kan det bli lite tungt för benen. Åker själv ibland bakom en som går ca 25, och den går det att starta på en skida bakom. En wakeboard har ju bra mycket mer bäryta så borde gå enklare att komma upp snabbt.

Orkar inte båten plana med dig bakom, kan du alltid stå på en brygga med repet i handen, låta båten plana och fara iväg i full karriär, sen precis innan linan spänns hoppar du jämnfota ut i vattnet som om du hade landat ett hopp och åker vidare.

det handlar inte så mkt om fareten i sig det är sjukt mkt teknik jag ´kan dra mig upp efter en 15 hästare men hemma kör jag mest bakom en 40 häst på 4.5 meter å det som det hela handlar om är hur fort å lätt båten planar för om den är seg planande kommer det ta tid å komma upp sen att tappa fart när man skär mot vågen det är inte så viktigt för man kommer på tekniker för alla sånna små problem men 50 häst på en utter måste gå hur bra som.

demenion sa:
Okej, tack för svaret. Jag är nybörjare, har åkt snowboard i 15 år och bara testat wake en gång men det gick bra å var skitkul så jag tänkte köpa egen bräda. Vilket betyder att hoppningen kommer bli minimal till en början.

Får tvinga morsan byta motor nästa sommar då, hehe, tack igen!
Tror inte att det funkar med större motor på den båten. Då är det risk att den ''vobblar''.

Jodå, de funkar med upp emot 70 Hk motor, Farsans original 520 funkar alldeles utmärkt med den originala 70 Hk som levererades i samband att han beställde båten, men den har dock lite prblm att dra wakeboard.

ja brukar köra efter en 50hk på en 425 båt, den funkar finfint så de borde funka för dig med

Det går kanon!

Åkte efter en 40 hk i helgen med 5 pers i en liten båt och det gick kanon, tror vi hade 18-20 knop i alla fall vilket räckte för att leka litegrann.

Med vår 70 kh 2-takt kan man lätt dra upp 2 st.

Tillbaka
Topp