50hk 4-takt max 25 knop, funkar med wakeboard?

• Trådstartare Trådstartare demenion
  • Start datum Start datum
D

demenion

Guest
Jag undrar om morsans båt som är en Uttern 520 med en 4-taktsmotor på 50hk och maxfart på 25 knop funkar att köra wakeboard efter?
25 knop räcker ju i sig men räcker motorkraften att dra upp åkaren plus ha typ 2 pers i båten (som som styr å en som håller koll)?

Kan ju vara bra att veta om det är råkört innan man köper en bräda för 3 lakan....

Det kommer fungera men båten kommer saktas ner ganska rejält när det skärs in mot vågen för att hoppa.

Red: Beror ju lite på hur tunga ni är och hur hårt ni skär mot vågen också.

Senast ändrad:
Okej, tack för svaret. Jag är nybörjare, har åkt snowboard i 15 år och bara testat wake en gång men det gick bra å var skitkul så jag tänkte köpa egen bräda. Vilket betyder att hoppningen kommer bli minimal till en början.

Får tvinga morsan byta motor nästa sommar då, hehe, tack igen!

Jag kör vattenskidor med en 40 hk så det borde fungera.

det kritiska är ju när du ska dras upp ur vattnet. Eftersom den går i 25 knop orkar den dra när du väl kommit upp och planat.. men man kan ju starta från brygga om det är svårt att dra upp.. men det borde gå

Senast ändrad:
25knop räcker, men hur snabbt planar den? Man vill ju gärna komma upp så fort som möjligt, annars kan det bli lite tungt för benen. Åker själv ibland bakom en som går ca 25, och den går det att starta på en skida bakom. En wakeboard har ju bra mycket mer bäryta så borde gå enklare att komma upp snabbt.

Orkar inte båten plana med dig bakom, kan du alltid stå på en brygga med repet i handen, låta båten plana och fara iväg i full karriär, sen precis innan linan spänns hoppar du jämnfota ut i vattnet som om du hade landat ett hopp och åker vidare.