52-67 mm snap on på 72-67 mm step ring, funkar de?

Hej, nu är det så att skolan där jag går har kameror som har en "filterdiameter" på 72 mm..

Och vi är några som vill fixa fram fisheye till dom, men alla i den storleken kostar sjukt mkt pengar! Men då fann jag en step ring och ett snap on fisheye, (vet, det blir säkert sämre kvalla m.m. men bara så att man kan köra lite follows).

Då undrar jag om detta funkar, för det är ju verkligen precis så det passar, det fuckar inte upp sig så fisheyet ramlar av hela tiden efter som att det inte sitter nog hårt fastklämt lr vad man ska säga? :)

Tacksam för svar:)

Om jag fattat rätt så har fisheyet en diameter på 52mm? Sen sätter ni ett stepring som är från 52-67mm och på den sätter ni 72-67mm?
Hm kanske funkar, mitt fisheye är på 52mm och har step ring till 62mm som min kamera har :)
Det som händer är väl att du kommer se mycket mer cirkeln när kameran är fullt utzoomad och att du får zooma fram lite mer än vad andra behöver göra? Är iofs inte helt hundra på detta :D

Borde väl egentligen inte vara några problem, vissa snap ons har hyffsat långa fästen och då är ju frågan ifall de blir för långa för en stepring, men går ju isf att modifiera. Mest troligt lär det ju funka, och jo det blir ju antagligen lite småfula vinjetteringar, fast det är ju inte hela världen, och ni kör ju HD så det går ju att ta bort digitalt.

Kör hårt säger jag!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp