52 årig fartdåre behöver hjälp

Freden72

Medlem
Efter att åkt på Fischer Progressor 800 i runt 10 år. Hårda, långa svängar (super g -ish) inser jag nu att tiden är kommer att chilla något..Får inte samma tryck längre ner i kanten. Bara att inse att starkare blir man inte 😆 Har älskat skidorna tidigare, nu, not so much.

Men, jag vill fortsatt kunna åka mina svängar, men behöver hjälp med tips på skidor som kanske är mjukare…? Eller vad behövs för att kunna ligga på skär, men utan samma benstyrka som när man var yngre.

179cm, 82kg, 52 år. Åkt hela livet, åker väldigt bra. Ligger gärna på skär lite längre, storslalom/super g.

Tips mottages tacksamt. Både på vad kag skall tänka på ex längd, midja, radie. Men även rena tips på skidor som skulle passa.

Tack!

Bilagor

• IMG_1202.webp
    IMG_1202.webp
    567.7 KB · Besök: 441
  • IMG_1201.webp
    IMG_1201.webp
    675.6 KB · Besök: 268
Lite i samma sits. Inne på mitt 57,e år. 75kg. 186cm. Åkt mycket. Har carvat runt med hårda Head-skidor i många år. Men trots träning och mycket löpning för att motarbeta förfallet så kommer insikten att man inte är 20 längre. Bytte mina hårda Head för nåt år sedan mot Salomon QST 92 längd 176cm. Har inte ångrat en sekund. Otroligt prisvärda allroundskidor som är bra på det mesta. Möjligtvis att man kan önska lite mer i stenhård isig pist. Men då säger den gamla hjärnan (eller förnuftet) att det är dags för en öl istället! Skidorna har funkat i både alperna och fjällen.

Lite i samma sits. Inne på mitt 57,e år. 75kg. 186cm. Åkt mycket. Har carvat runt med hårda Head-skidor i många år. Men trots träning och mycket löpning för att motarbeta förfallet så kommer insikten att man inte är 20 längre. Bytte mina hårda Head för nåt år sedan mot Salomon QST 92 längd 176cm. Har inte ångrat en sekund. Otroligt prisvärda allroundskidor som är bra på det mesta. Möjligtvis att man kan önska lite mer i stenhård isig pist. Men då säger den gamla hjärnan (eller förnuftet) att det är dags för en öl istället! Skidorna har funkat i både alperna och fjällen.
Magiskt. Fick för 5 dagar sen en bild på polares nya. Exakt samma som dig 😀 Min spaning är att jag, alltså skidorna 😆, behöver mer midja än jag har. Åker på 74. Men funderar på runt 90-95. Så du är rätt på det.

Sitter nu och kikar på Nordica Enforcer.

Tyvärr blir man nog tvungen att slå av på farten om man känner att man behöver "byta ner" sig materialmässigt, går liksom hand i hand. Om inte annat ökar skaderisken därefter... -Brottas med samma problem....

Stöckli Laser GS har rätt kort svängradie 🤔
👍 Stöckli Laser WRT Pro testade jag för några veckor sedan. Riktigt kul och bra när man ligger på. Inte så ”allround”. Ingenting man ”slöåker” på. Och LITE över min budget!!! Men kul att testa. Att testa olika skidor är väl egentligen dagens tips! - om möjligheten finns… Håller fortfarande mina Salomon QST 92 som nr1 som en av de mest prisvärda skidorna på marknaden! Men en helt annan skida än Stöckli. (Nästa år byts Salomon QST 92 ut mot QST 94)

Har haft samma tankar senaste åren. Väger nu ca 86kg samt är 180cm lång. Köpte Fisher Ranger 96 187cm med 19m radie. Fantastisk skida men jag tyckte att den krävde för mycket fart för att få trevlig sväng. Behövde minst röd backe för att få upp den fart och kraft som behövs för att få böj och trevlig sväng med lite G-kraft. Köpte sen Salomon Echo 106 181cm med 19m radie. Den är betydligt mjukare och det går att få till lite snävare storslalomsvängar i lägre hastigheter. Kommer nog inte bli en favorit pga lite fladdrigare i högre hastigheter och svårt att få poppen ur sväng men den behåller jag ändå (tror jag). Tror skidan är bättre i pist för åkare som väger lite mindre. Bra allround och lätt på tur. Nu senast köpte jag Salomon Blank 186cm med radie 17m inför en resa till Engelberg. Teståk i Romme med lite sugig varm snö. Lyckades knappt få upp den fart som behövdes för att få känna på hur skidan beter sig. I Engelberg hoppades jag på puder men fick solsken istället. Blev bara pisterna och jag är mycket positivt överraskad. Med den slipning jag hade och med de aktuella, perfekta, snöförhållandena gick det nästan att ligga ner med höften i pisterna i sväng. Lagom med G-kraft och riktigt kul. Lite popp i svängen men kontrollerbar. Jag kan tänka mig att en skida med samma flex och samma eller lägre radie skulle vara kanon i bredden 92-96mm och sen betydligt mindre rocker och/eller ännu längre skida för mer stabilitet. För min del får gärna radien bli ännu kortare men om du gillar större svängar så kanske 17 är lagom.

Stöckli Montero AX, nog med förslag.
Åker själv på föregångaren Laser AX, perfekt för en som är inne på sitt 63:e år.
Har även köpt ett par lite styvare Montero AR, som skall premiärplan till helgen.
Finns fjolårets Montero till ”bra” priser på Stöckli webbshop.

Åker själv på föregångaren Laser AX, perfekt för en som är inne på sitt 63:e år.
Har även köpt ett par lite styvare Montero AR, som skall premiärplan till helgen.
Läser om skidan (AX) och den verkar fantastisk när pisten är bra men hur funkar den när pisten är uppkörd? Vad jag mins från mina smalare skidor så gick det knappt att åka klockan 11. Pjäxerna slog i hela tiden och jag fick aldrig någon harmoni i skäret...

Läser om skidan (AX) och den verkar fantastisk när pisten är bra men hur funkar den när pisten är uppkörd? Vad jag mins från mina smalare skidor så gick det knappt att åka klockan 11. Pjäxerna slog i hela tiden och jag fick aldrig någon harmoni i skäret...
AX är lika fantastisk när pisten är uppkörd.
Skulle jag bara haft ett par skidor så är det absolut klart ett par sådana.
Nu har jag även andra, men AX används 80% av tiden.
Den enda svagheten med dom är att dom inte har det hundraprocentiga bettet på is, förutom när dom är helt nyslipade.
Men trotts sina moderata 78mm bredd så klarar dom uppkört lika bra som mina Rossignol Black OPS 99.
Men är mindre jobbiga för benen då dom inte bär upp på snöhögarna lika mycket som de bredare skidorna.
Dom är även mindre styva i tailen och är busenkla att sladda ut bakändarna i snöhögar. Så att växla mellan skör och sladd låter sig göras genom svängen om man så önskar.
Det är en smal allmountainskida som man kan använda till det mesta. Går lika fint att köra i lössnö eller snöhögar med benen tätt och sladda runt på bakdelen av skidorna som att driva dom i carvingskär.
Dom har så kart den unika Stöcklikänslan, mycket dämpande gummi i dom så det känns som dom sugs fast mot underlaget.
Har du aldrig provkört rekommenderas en test
Var på gubbatur för två år sedan, tre kollegor provkörde mina, alla tre köpte sig egna efter det.

AX är lika fantastisk när pisten är uppkörd.
Skulle jag bara haft ett par skidor så är det absolut klart ett par sådana.
Nu har jag även andra, men AX används 80% av tiden.
Den enda svagheten med dom är att dom inte har det hundraprocentiga bettet på is, förutom när dom är helt nyslipade.
Men trotts sina moderata 78mm bredd så klarar dom uppkört lika bra som mina Rossignol Black OPS 99.
Men är mindre jobbiga för benen då dom inte bär upp på snöhögarna lika mycket som de bredare skidorna.
Dom är även mindre styva i tailen och är busenkla att sladda ut bakändarna i snöhögar. Så att växla mellan skör och sladd låter sig göras genom svängen om man så önskar.
Det är en smal allmountainskida som man kan använda till det mesta. Går lika fint att köra i lössnö eller snöhögar med benen tätt och sladda runt på bakdelen av skidorna som att driva dom i carvingskär.
Dom har så kart den unika Stöcklikänslan, mycket dämpande gummi i dom så det känns som dom sugs fast mot underlaget.
Har du aldrig provkört rekommenderas en test
Var på gubbatur för två år sedan, tre kollegor provkörde mina, alla tre köpte sig egna efter det.
Tack för utförligt svar. Låter intressant. Gick förbi Stöcklis testcenter några ggr förra veckan men vågade inte gå in pga prisbilden.

Tack för utförligt svar. Låter intressant. Gick förbi Stöcklis testcenter några ggr förra veckan men vågade inte gå in pga prisbilden.
Är väl inte så himla dyrt, 799 € + bindning 1119€ med bindningar. Kostar inte mer än ett par Völkl med bra prestanda.

OBS: Classic är den "gamla" Montero modellen och därför är prisjämförelsen inte helt 100 % rätt. Classic gör inte skidan sämre (eller bättre).
Det vet jag, dom har mjukat upp både AX och AR något. Classic har jag provåkt och det var samma känsla som mina Laser AX (2021) om möjligt något lite bättre bett, men svårt att avgöra när man testar nypreppade demo skidor.
Och visst är väl prisjämförelsen helt rätt. Skidorna är ju bättre 😉

Sedan kan man roa sig med att jämföra andrahandsvärdet på skidorna, ser man till det så blir det billigt att åka på Stöckli skidor.
Mina AX betingar i dag samma pris begagnade som jag betalade för dom nya.

AR är lite bredare 84 och ska väl vara lite mer GS-typ? Det vore intressant att höra om dina intryck av AR när du kört dem.
Undrar lite om Montero AX är någon väsentlig skillnad från Laser AX? Måtten är nästan exakt samma. Kanske vore bättre att byta till ett par AR till nästa säsong? Med tanke på bredden och lite längre radie så är de kanske ännu mer allround än AX?

AR är lite bredare 84 och ska väl vara lite mer GS-typ? Det vore intressant att höra om dina intryck av AR när du kört dem.
Undrar lite om Montero AX är någon väsentlig skillnad från Laser AX? Måtten är nästan exakt samma. Kanske vore bättre att byta till ett par AR till nästa säsong? Med tanke på bredden och lite längre radie så är de kanske ännu mer allround än AX?
AR är klart biffigare skida, är ju uppbygd som Laser GS. Över lag styvare och framförallt tailen. Sitter mer i skäret och klart bättre på ”is”. Helt klart känner man släktskapet med Gs skidor.
Nu gick jag ner i längd till 170cm på dom för att få dom lite ”svängigare”
Men har provkört både Laser och Montero AT 175cm och Laser AR 167cm
Skillnaden är inte jättestor, men den finns där och jag har tyckt att AX saknat bett i hårda pister. Men i år har dom pistat så mycket bättre och skidorna fick sig en Diamant slip med ny struktur mm.

Jag köpte mig ett par Montero AR förra säsongen när Kaisers i Stöten sålde ut till 30% rabatt. Har inte ångrat mig en sekund och jag kör nu nästan bara på dem. Testade dem i Vemdalen för ett par år sedan men tyckte att de var för dyra, så den gången blev det Deacon 80 istället vilket också är en fantastisk skida (påminner lite om AX kan jag tycka). Kunde dock inte släppa tanken på Monteron och slog alltså till när tillfället dök upp.

Årets Montero är tydligen omgjord och "Rickety" skryter upp den som satan i den här videon...

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

Jag har kört på Nordica Enforcer 93 177cm i några år nu så jag kan bidra med mina erfarenheter.
Är i samma ålders- och viktklass som ni andra.
Enforcer 93 har 16,5 m svängradie och är relativt styva. Styvhet: tip: 6,5, shovel: 7-8, framför bindn: 8,5-9,5, mitt: 10, bakom bindn: 8,5-8, tail: 7. Dubbla lager titanal gör att de väger bly så man får ju workout i armarna också.
De är riktigt trevliga i pisten och stabila som bara den. Lätta att fnatta runt med snabba svängar. Man känner sig säker på dom, de gör inga oväntade hyss på knövligt underlag.
Går bra att carva och är förvånansvärt lättkörda i puckel. Går som på räls i eftermiddagarnas slush-pucklar, bara att sätta ihop skidorna tätt och plöja rakt igenom. :)
Hänger riktigt bra på kant i isiga branta partier.
De är dock lite väl styva för min smak, bra grepp in i sväng men vill gärna kasa lite i tailen ut ur sväng. Kanske har med slipningen att göra eller att jag har för mycket framåtvikt? Inte mycket till popp ur sväng som dedikerade pist- och carvingskidor utan mer jämn leverans genom vela svängen.
Bäst på stora till medelstora svängar där de är helt underbara. De älskar fart men de vill helst ligga lite på skär och inte åka störtlopp rakt ner.
Alltså, de är en mera åt en fartstabil räser än en lättsvängd carvingskida.

Ja inte skall du hänga i plösarna på Enforcer 93, allt för mycket rocker för det.
Själv hade jag Enforcer 88, 188cm. Det blev med åren på tok för jobbigt att åka på dom.
Sedan är det så mycket lättsammare och mindre krävande att åka på smalare skidor runt 80mm . Egentligen helt optimal bredd för piståkning. Allt blir även mycket mer ”exakt” med pistorienterade AM skidor kontra friåkningsskkdorna. Jag har haft så många olika skidor nu så kan konstatera att allra mest allround för mig i pist är Stöckli Laser/Montero AX. Dom kan verkligen användas till allt, men ett par skidor är på tok för få 😄

Här är kanske ett alternativ till Laser/Montero AX till nedsatt humant (nåja...) pris. Det är inga budgetskidor på något sätt. Bindningar ingår.

Jag åker på föregångaren Deacon 80 och tänker inte sälja dem ännu på ett tag.

Ja inte skall du hänga i plösarna på Enforcer 93, allt för mycket rocker för det.
Själv hade jag Enforcer 88, 188cm. Det blev med åren på tok för jobbigt att åka på dom.
Sedan är det så mycket lättsammare och mindre krävande att åka på smalare skidor runt 80mm . Egentligen helt optimal bredd för piståkning. Allt blir även mycket mer ”exakt” med pistorienterade AM skidor kontra friåkningsskkdorna. Jag har haft så många olika skidor nu så kan konstatera att allra mest allround för mig i pist är Stöckli Laser/Montero AX. Dom kan verkligen användas till allt, men ett par skidor är på tok för få 😄
Vad är du van med för pister? När vi var i Engelberg förra veckan så var pisterna nästan perfekta hela dagen men i Sverige upplever jag att det blir uppåkt rätt snabbt och då funkar inte smala skidor för mig i alla fall.

55 Plussare som för några år sedan köpte Dynastar Cham 97 184 r19. Dessa varvar jag med ett par Atomic GS 195 r35. Jag älskar stora svängar och är sugen på att byta ut mina "Chammar men inte hittat rätt ännu...Följer intreserad!

55 Plussare som för några år sedan köpte Dynastar Cham 97 184 r19. Dessa varvar jag med ett par Atomic GS 195 r35. Jag älskar stora svängar och är sugen på att byta ut mina "Chammar men inte hittat rätt ännu...Följer intreserad!

Bilagor

• PXL_20250210_162629809.webp
    PXL_20250210_162629809.webp
    258.5 KB · Besök: 87
Vad är du van med för pister? När vi var i Engelberg förra veckan så var pisterna nästan perfekta hela dagen men i Sverige upplever jag att det blir uppåkt rätt snabbt och då funkar inte smala skidor för mig i alla fall.
Så klart åker jag inte på mina smala SL (Head WC Rebels) eller GS (Nordica Dobermann GSR EDT) skidor med fullt spann i uppåkta pister. Dom funkar bara när det är välpreppat i pisterna.
Har du inte prövat en smal AM skida som t.ex Laser/Montero AX så kommer du få en positiv överraskning. Dom funkar lika bra som dom 99mm breda Ross Black OPS jag också har.

Så klart åker jag inte på mina smala SL (Head WC Rebels) eller GS (Nordica Dobermann GSR EDT) skidor med fullt spann i uppåkta pister. Dom funkar bara när det är välpreppat i pisterna.
Har du inte prövat en smal AM skida som t.ex Laser/Montero AX så kommer du få en positiv överraskning. Dom funkar lika bra som dom 99mm breda Ross Black OPS jag också har.
Ska försöka testa. Låter lovande…

Det beror nog på tycke och smak. Ibland kan det kännas bättre att plöja mer genom stöksnö jämfört med att åka mer på ytan. Jag harvi (liksom Goran antar jag) en viss vana av det där plöjandet… Åkte på skidor med typ 66 mm midja mina första årtionden. Även i puder. Och det var ungefär lika kul som idag. Men annorlunda förstås.

Det beror nog på tycke och smak. Ibland kan det kännas bättre att plöja mer genom stöksnö jämfört med att åka mer på ytan. Jag harvi (liksom Goran antar jag) en viss vana av det där plöjandet… Åkte på skidor med typ 66 mm midja mina första årtionden. Även i puder. Och det var ungefär lika kul som idag. Men annorlunda förstås.
Det som stör mig är att pjäxorna tar i om det är vallar.

Det som stör mig är att pjäxorna tar i om det är vallar.
Jo man har väl stått på näsan av den anledningen nån gång, när den tunga slasken plötsligt stoppar upp för mycket och man nästan slår knäna i hakan. Och måste jag välja ett par så väljer även jag bredare om det är uppkört. Men ibland hjälper det bättre att kunna plöja igenom topparna. Och det är inte bara minus med att sjunka ner i lös snö jämfört med att surfa ovanpå.

Jag minns fortfarande min första dag någonsin på bredare skidor (typ Q-98), i svarta pisten Gran Risa i La Villa, där och då var de perfekta, de lyfte mig över slaskpucklarna precis lagom.

Samma sits, 55 år, 82 kg, efter knäskada orkar jag inte åka en heldag på det viset mina Head I.GS RD vill. Jag älskar att ligga på skär i långsväng i hög fart på hårt underlag, men kroppen säger sitt numera.
Jag provade runt måånga skidor, och tyckte att Fischer the curv dtx var en skida man inte måste blååka på för att kunna få i fin skärsväng. Roliga skidor som först känns lite väl mjuka, men ändå har förvånansvärt bra bett i hårt underlag. Bra vridstyvhet. Poppiga och med skjuts ut ur sväng. Triple radius var lite svår att komma överens med till en början, men efter någon halvdags åkande tycker jag att den fungerar bra i både kortsväng och långsväng. Jag valde dock den något bredare the curv gtx. Gtx är hårdare och mer tungåkt än dtx, mer racelik utan att bli så krävande som en riktig raceskida. Stadigare i högfart, mer mellan- och långsväng jämfört med dtx kort- och mellansväng. Jag hade ingen möjlighet att provåka gtx innan köp och jag blev lite överraskad av att skillnaden var så stor. Gtx är en fin skida, men jag vill nog ha ett par dtx också.

Efter att åkt på Fischer Progressor 800 i runt 10 år. Hårda, långa svängar (super g -ish) inser jag nu att tiden är kommer att chilla något..Får inte samma tryck längre ner i kanten. Bara att inse att starkare blir man inte 😆 Har älskat skidorna tidigare, nu, not so much.

Men, jag vill fortsatt kunna åka mina svängar, men behöver hjälp med tips på skidor som kanske är mjukare…? Eller vad behövs för att kunna ligga på skär, men utan samma benstyrka som när man var yngre.

179cm, 82kg, 52 år. Åkt hela livet, åker väldigt bra. Ligger gärna på skär lite längre, storslalom/super g.

Tips mottages tacksamt. Både på vad kag skall tänka på ex längd, midja, radie. Men även rena tips på skidor som skulle passa.

Tack!
Hej, har du underhållit dom bra under tiden?

Så nu har jag åkt några timmar på dom 170cm ”korta” Montero AR.
Skillnaden mot Laser AX var större än jag trodde/mindes. Jäkligt stabila skidor, styva med rejält kantgrepp i dagens hårda backar.
Carvar riktigt bra och en helt annan kick ut ur svängen. Samtidigt väldig enkla att växla mellan sladd och skär.
Så mer än nöjd, vill man ha mer storslalomkaraktär så väljer man längre.
Men till 62 årig gubbe på 97kg så var det riktigt bra och ”biffigare” komplement till Laser AX, speciellt när det är hårt i backen.

Tyckte mina Enforcer var båtankare med sina 3,6kg men AR är ju riktiga sjunkbomber på 3,8kg! 😅
Bra pistskidor är tunga, fyllda av massa gummi, hårt trä och metall. Till det en topsheet som är näst intill outslitlig.
Har nog kört 80 dagar med mina AX, det syns knappt på dom att dom är använda. Är bara lite bortskavd färg på bindningarna.

Så nu har jag åkt några timmar på dom 170cm ”korta” Montero AR.
Skillnaden mot Laser AX var större än jag trodde/mindes. Jäkligt stabila skidor, styva med rejält kantgrepp i dagens hårda backar.
Carvar riktigt bra och en helt annan kick ut ur svängen. Samtidigt väldig enkla att växla mellan sladd och skär.
Så mer än nöjd, vill man ha mer storslalomkaraktär så väljer man längre.
Men till 62 årig gubbe på 97kg så var det riktigt bra och ”biffigare” komplement till Laser AX, speciellt när det är hårt i backen.
Får svara mig själv. Då jag även åkt kusinens Laser WRT PRO 172 cm så kan jag konstatera att.
AR är så klart mer förlåtande och mer mångsidiga, stabila och har bra med popp ut ur svängen och carvar bra.
Men, Laser WRT PRO är överjävligt bra på att carva med. Ruskigt bra bett och dom suger fast i stenhård pist. Inte alls så krävande, som man kan tro, för att få ut prestandan.
Men risken är att man som en gammal uv kör allt för fort med dom.
Råkade köra av ett par revben med 186 Dobermann GSX EDT skidorna för ett par år sedan, så dom har fått stått i skamvrån sedan dess. Men jämfört med dom så är WRT skidorna mer förlåtande men har klart bättre prestanda.

Bytte själv från Fischer Progressor till Völkl Deacon 84 177 cm för ett par år sen. Kunde aldrig trott att skillnaden skulle vara så stor... Nya skidorna biter otroligt bra och det går att lägga räls i betydligt brantare än med Progressors, även när det är hårt underlag. Föredrar långa svängar i höga g, orkar inte med kortsväng. Hade nog gått bra med 182 cm också men tog längden som låg närmare de gamla skidorna. Numera heter Deacon 84 Peregrine 82 men tycks i det mesta vara mycket lik även om den är 2 mm smalare. Mindblowing - det känns som pay-to-win när år av utebliven fysisk träning kan kompenseras med nytt material. Säkert kan man få samma känsla med Stöckli också. Har aldrig provat och de kostar ju bara några tusen till. 46 år, 187 cm, drygt 100 kg.

Bytte själv från Fischer Progressor till Völkl Deacon 84 177 cm för ett par år sen. Kunde aldrig trott att skillnaden skulle vara så stor... Nya skidorna biter otroligt bra och det går att lägga räls i betydligt brantare än med Progressors, även när det är hårt underlag. Föredrar långa svängar i höga g, orkar inte med kortsväng. Hade nog gått bra med 182 cm också men tog längden som låg närmare de gamla skidorna. Numera heter Deacon 84 Peregrine 82 men tycks i det mesta vara mycket lik även om den är 2 mm smalare. Mindblowing - det känns som pay-to-win när år av utebliven fysisk träning kan kompenseras med nytt material. Säkert kan man få samma känsla med Stöckli också. Har aldrig provat och de kostar ju bara några tusen till. 46 år, 187 cm, drygt 100 kg.
Inte helt uppdaterad men föreställer mig att vikt, teknik och hastighet är de mest avgörande faktorerna för hur du upplever skidan. Första ggn jag testade föregångaren RTM 84 vägde jag ungefär som trådskaparen. Mins ej längd men förmodligen 177-182cm. Testdagar i Vemdalsskalet. Fantastisk skida men behövde ligga på så snabbt och hårt (för att få popp o G-kraft) att det kändes lite farligt. Fick ofta stå och vänta tills att backen var ren från folk. Jag kan tänka mig att skidan upplevs lite snällare för dig som väger 100kg.

@Freden72, efter mina senaste halvbra köp kommer jag inte köpa något nytt par utan att testa först. Brukar skriva ner anteckningar efter att jag provat en skida och efter test med Enforcer 93 i längd 179 skrev jag: Halvkul skida med okej popp men inte mer än så. Bra bett och inte lika extremstyva som Head Core 93 i längd 183. Behöver inte ligga på lika hårt för att böja skidan.

Om du vill kunna få G-kraft i lite lägre hastigheter hade jag testat olika modeller och längder på skidor med 13-15 i radie. Mellanlånga svängar 15-16m och lite längre svängar 16-17m. Om du ofta åker i svenska fjällen hade jag valt en lite bredare skida (80-90) men efter GoranCs inlägg kommer jag testa lite smalare om jag får tillfälle. Mins bara att bindning och pjäxa ofta tog i när jag åkte med mina gamla, smalare skidor. Fördelen för mig med lite kortare radie är att jag lättare kan reglera hastigheten med längd på sväng. Med ca 16-17m i radie krävs det en väldigt bred och folktom backe för att kunna reglera hastigheten med svänglängd.

Samma sits, 55 år, 82 kg, efter knäskada orkar jag inte åka en heldag på det viset mina Head I.GS RD vill. Jag älskar att ligga på skär i långsväng i hög fart på hårt underlag, men kroppen säger sitt numera.
Jag provade runt måånga skidor, och tyckte att Fischer the curv dtx var en skida man inte måste blååka på för att kunna få i fin skärsväng. Roliga skidor som först känns lite väl mjuka, men ändå har förvånansvärt bra bett i hårt underlag. Bra vridstyvhet. Poppiga och med skjuts ut ur sväng. Triple radius var lite svår att komma överens med till en början, men efter någon halvdags åkande tycker jag att den fungerar bra i både kortsväng och långsväng. Jag valde dock den något bredare the curv gtx. Gtx är hårdare och mer tungåkt än dtx, mer racelik utan att bli så krävande som en riktig raceskida. Stadigare i högfart, mer mellan- och långsväng jämfört med dtx kort- och mellansväng. Jag hade ingen möjlighet att provåka gtx innan köp och jag blev lite överraskad av att skillnaden var så stor. Gtx är en fin skida, men jag vill nog ha ett par dtx också.
GTX är mångsidig. Den extra centimetern i midjan gör att den inte kör fast i mjukt som en 65 mm-skida gör. Samtidigt är den inte så bred att den behöver vältas upp på kant. Jämfört med head i.gs rd så klättrar den över alla snöhögar istället för att gå rakt igenom, ändå är den tillräckligt stabil och vridstyv att klara av att ligga på skär på hårt underlag. Den funkar verkligen i både hyfsat kort- och långsväng. För kortsväng behöver den en del tryck.
En nästan raceskida med en extra centimeter bredd och större mångsidighet.

Nu har jag köpt loss ett par dtx från skiduthyrningen för en billig peng. 😀
Perfekt när benen kroknar, för lekfullhet och för kortare backar.

Snödjup

Tillbaka
Topp