Äh vafan, Czar eller Ross S6?

kebacken

Aktiv medlem
Hej!
Jag har läst och läst och läst. Men med fler val och infallsvinklar kommer också beslutsångest.

Jag är 184cm och väger 85kg.
Racebakgrund, senaste åren mest parkåkning.
Åker inte så hårt, hellre lekfullt - pga skador osv...

Jag letar efter en skida jag kan använda i skandinavisk offpist.

Blir Czar 182cm för kort för mig? Även fast jag inte kommer åka "bottenlöst"?
Är S6 en skida att ha, över huvud taget, eller är den utdaterad?

Om ni har något annat förslag på skidor, okej - men försök fyll dehär kriterierna:
Under 190cm
Över 105mm i midjan
Twintip
Inte för mjuka!

tack å bock!

En sak till:
När folk diskuterar skidor, ovasett trådskapare eller svarare, så borde man fan ange vikt... Eller hur?

Senast ändrad:
Har inte testat Czar men kört S6/steeze i skandinavien, kanada och alperna. Och måste säga att det är en väldigt trevlig skida för skandinavien. Tål hård piståkning och det är inga problem att få fast dom i skottsäker försäsongsis. I uppkört och stökig snö är det bara att stå på. Har du bara fart när det är djupt så flyter dom, men kan dyka lite om man inte passar sig. Har kört mina monterade på -2 (standard på steeze). Ska du ha dom i parken blir nog 0 (modern) bättre.

Skulle verkligen rekommendera S6.

Häng inte kanterna på dom utan se till att ha dom helt plana under och 88 grader på kanterna så kan du rejsa med storslalomkillarna i pisten :)

Jag är 180 cm 80 kg ungefär.

Lee-nus sa:
ska du ha czar ska du väl ändå ha 190 cm med tanke på att den har rätt mycket nose rocker...
Är inte så vass på puderskidor. Varför borde jag ha längre skida om skidan har rocker? Jag får väl inge mindre åkyta för det (i offpist)?

yiu-han sa:
Tål hård piståkning och det är inga problem att få fast dom i skottsäker försäsongsis. I uppkört och stökig snö är det bara att stå på. Har du bara fart när det är djupt så flyter dom, men kan dyka lite om man inte passar sig.
Okej. Men det är nog lite mer tvärtom jag är ute efter. Mindre isgrepp, och mer puderflyt... Storslalomskidor har jag redan.

Vad det gäller längden på Czar så är det snarare tycke och smak som avgör, jag körde en del Czar i vintras och var inte begränsad i min åkning med 182. Inte heller killen som ägde dem (ca 180/85) med race och backhoppningsbakgrund kände att han behövde längre.

Teufel sa:
190cm lätt för en som väger 85 kilo och ska ute i det djupa, vet till och med jag. :P
Behöver det alltid vara så? En fråga bara... Tror att det är många på detta forum som skulle kunna gå ner i längd.

EDIT:
OnT
Är det utanföregenskaper du vill åt och vill att skidan ska vara lekfull lägger jag min röst på Czaren, sjukt lekfull skida men lite odämpad, inte helt odämpad men lite för mycket för min smak. Känns lättare på fötterna än i näven.

S6 är en skida som har några år på nacken. PNyberg var inte helt nöjd med flytet heller, något som czaren har gott om.

Senast ändrad:
Jag är 178/80 och har kört på Czar 182 några dagar i varierande Gränsenföre, tyckte sjukt mycket om den skidan, lekfull, bra flyt, funkade hyffsat på hårdare underlag. Såg inte något behov av att ha den längre men om du väger 85 är nog 190 ett bra val...

Lite konstig matchup tycker jag, czar och s7 är mer snarlika. Finns det nån anledning till att du väljer mellan just dessa två?

182 känns aningens kort för dig skulle jag säga, speciellt iom att rockerlagg i regel känns kortare än de är. Med en aningens längre skida kan man också kosta på sig en mer framflyttad bindning (för jibbegenskaper) men behålla mer av flytet.

Fundera kanske på Armada JJ 185, 4frnt CRJ 188 eller Ross S7 188?

kebacken sa:
Lee-nus sa:
ska du ha czar ska du väl ändå ha 190 cm med tanke på att den har rätt mycket nose rocker...
Är inte så vass på puderskidor. Varför borde jag ha längre skida om skidan har rocker? Jag får väl inge mindre åkyta för det (i offpist)?
nu känns det som att det redan diskuterats lite här, men du har både längden och vikten för att köra 190. bättre flyt, mer stabilitet... ja, du kan få välja. men känner du dig inte bekväm så är det en annan sak. tror inte du kommer uppleva den som lång dock.

Tack for alla svar!

Jag vill verkligen inte ha en skida over 185cm, eftersom mina parkskidor ar 185cm och dom kanns nastan langa. Ok jag vanjer mig sakert med en 188/190-skida, men bara tanken ar obehagligt. Jag vill att det ska vara lattakt och roligt, inte en utmaning att beharska skidan...

Utter sa:
Lite konstig matchup tycker jag, czar och s7 är mer snarlika. Finns det nån anledning till att du väljer mellan just dessa två?

182 känns aningens kort för dig skulle jag säga, speciellt iom att rockerlagg i regel känns kortare än de är. Med en aningens längre skida kan man också kosta på sig en mer framflyttad bindning (för jibbegenskaper) men behålla mer av flytet.

Fundera kanske på Armada JJ 185, 4frnt CRJ 188 eller Ross S7 188?
CRJ ar val ungefar samma skida som EHP 09? Den provade jag nagra ak i Are forra aret, och den va ruskigt trakig.
CRJ, JJ och S7 ar val ungefar samma skida ocksa?
Har funderat pa S7 men jag har fatt intrycket av att den ar FOR puderorienterad.

Jag kanske borde valja mellan Czar och Gotama? Hhaha, hm...

Jag vill kunna vrida och vanda pa mig pa berget utan att dra av mig knana, darfor vill jag ha en sa kort skida som mojligt.

Ursakta att jag inte har nagra prickar hhaha...

CRJ och EHP har bara tillverkare och att båda är lite rockrade gemensamt. CRJ är en ganska mjuk skida som är mer jibborienterad och EHP är en ganska hård chargeskida.

Jag skulle faktiskt påstå att Czar är mer puderorienterad än de tre jag nämnde eftersom att dom har traditionellt spann under foten.

Utter sa:
CRJ och EHP har bara tillverkare och att båda är lite rockrade gemensamt. CRJ är en ganska mjuk skida som är mer jibborienterad och EHP är en ganska hård chargeskida.

Jag skulle faktiskt påstå att Czar är mer puderorienterad än de tre jag nämnde eftersom att dom har traditionellt spann under foten.
Czar har vanligt spann från under foten till tail.

Både Garaget och Länna sport här i Stockholm rekommenderar Salomon Shogun i stället för Czaren. Detta med hänvisning till offpist åkning i Skandinavien som du nämnde. Pratade även med Kaj Zackrisson som tyckte Czar skidan inte passar så bra i Skandinavien. Den är dock inte över 105mm i midjan men det behöver man inte fixera sig på Salomon Shogun är 101mm. Längd på skidorna skulle jag plocka en 182cm håller med dig där.
Min vikt 91
Längd på laggen 182

Kolla prylguiden
Mark Abma promodel" Ny skida med träkärna och ett bambulager för att göra skidan lättare och livligare. Fungerar riktigt bra även på hårda underlag! (Rocker)

Jarle sa:
Utter sa:

Czar har vanligt spann från under foten till tail.
Ok, fick för mig att den var nollspannad med lite tip-/tailrocker. Men i vilket fall som helst så skulle jag välja JJ som allroundskida i sverige med disclamiern att jag inte testat Czar.

Jag tycker du ska köpa 10ans czar som är 191 cm, den känns betydligt kortare kan jag lova! jag är 178 och testade 191, känns som 180 ungefär, med tanke på rocker i tip och tail! :D

Längden är ju inte allt!!??
Om man tar en skida i 185cm t ex, så ger ju 1cm bredare skida samma bärighet som en 18,5cm längre skida.......vet stämmer inte riktigt plus att fler faktorer påverkar(rocker,flex mm mm)
Men det är något som bör tänkas på iaf, då väldigt många hänger upp sig på längden.
Visst en viss stabilitet kommer ju med längd, men med en rockerskida kan den ju byggas styvare utan att tappa för mycket flyt och ändå vara fartstabila.

Har iaf testat båda och håller med Black-Daimond.
Tycker personligen att S6 funkar bättre i svenska förhållanden
Ska inte krångla till det för dig men mitt tips ligger definitivt på dessa: http://www.hendryxskis.se/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=38
funkar överallt och är sjukt lättåkta!!

Är själv 185/88

Lycka till /R

Jag hänger på tråden och undrar om det är någon som kan mäta sina Czar 182 eller 174 för att se vad de är "tip to tip" i centimeter, dvs inte åklängd utan totallängd.

Mvh, Jonas

Jag mätte 190 modellen asv Czar igår, och den är 187-187,5cm i totallängd. Jag har mätt 182'orna tidigare men kommer inte ihåg exakt. Tror att de var 179,5. De flesta Salomonskidor är några centimeter kortare än vad som anges, de med full twintip bak är något kortare än de med semi-twin. Mina Dumont 181 är 178cm i totallängd.

Värt att tillägga till tråden är att Czar 190 är styvare än 182'an, märkbart styvare...

tänkte bara säga de, om du köper förra årets modell 2009 så är det ju inte tail rocker....

jag har bàde Czar 190 o Shogun 191, om du bara ska "bara" ha ett par skidor sà rekomenderar jag Shogunen den funkar överallt,och förvànadsvärt bra i pist, men ska du satsa pà Off-pist àkning sà är Czar lite bättre för off-pist.

Tillbaka
Topp