Spank-Inc sa:
Hahah men skojar ni med mig? om man skulle köra sandpapper på insidan är det klart att det skulle paja, men att smörja in tandkräm på insidan med ett finger gör en sån lite skada att ni måste ha mikroskop för att ni ska de den.
Sen menar inte jag att man ska ta halva tuben med tandkräm och smörja utan man ska ta ytterst lite så när man smort ut all tandkräm ska det inte synas att man ens gjort något.
Hur kan man inte förstå det?
Det är väldigt stor skillnad på en dykmask och en lins till skidgoggles.
Linserna i dykmasken är tjockare och härdat (Temperd brukar det stå i ena hörnet av masken, kan även står bara T) och framförallt gjort i glas (undantag finns). Linsen i skidgoggels är oftast gjord i väldigt mjuk plast.
Tandkräm innehåller slipmedel. Därför är tandkräm perfekt att gnida i en helt ny dykmask innan användning, för att få bort den hinnan som finns från fabriken. Att tandkräm funkar jätte bra som imskydssmedel efter det var faktiskt nytt för mig och jag har nog hört nästan alla tips.
Sen tror jag att den metoden på långsikt helklart borde öka slitaget på dykmasken. Nej spotta i torr mask, gnid in, skölj ur, sätt på masken och låt den vara på så kommer det inte imma (så vida du inte tillhör den 1% som har en annan salivsammansättning).
Vad slipmedlet i tandkräm skulle göra med skidgoggels vet jag inte, men jag kan gissa. Personligen tror jag inte det är lyckat utan kommer förstöra linsen.
Här tycker jag att du själv får backa upp dit påstående innan du skriver råd och sen försvara rådet, särskilt då det finns en påtalad risk att rådet kan förstöra linsen.
Vad sägs om att du nu bevisar ditt påstående? Gnid in dina goggels 100 gånger med vanlig coolgate. Dokumentera det hela och dela med dig av resultatet.
Innan du gjort det får du nog leva med att jag med flera kommer vara väldigt skeptiska och avråda från detta.
Mvh
Marcus