poc lobes problem?

Mallis-melanom

Ny medlem
poc lobes problem?
Tjena, jag har ett problem, åker andra säsongen med ett par poc lobes. Förra säspngen när jag va iväg så immade dem ngt sjukt så sikten va närmare noll när de va som värst(åker med hjälm bör tilläggas). Skickade tillbaka linsen och fick en ny då poc trodde de va fel på linsen. Åkte en liten sväng igår, andra åket fick jag tendens till imma. Provat allt med o inte ha dom i pannan och har inte rört linsen på insidan, funkar inte. Någon som har problem med sina lobes, känns som de inte har ngn bra ventilation? Något annat tips, finns det något anti-fog-spray att köpa? Tack för hjälpen!

poc lobes problem?
har aldrig varit med om det själv. det där är ju problem som brukar komma av att man har gogglarna i pannan, men det verkar ju inte som att du haft det, så jag vet faktiskt inte...

poc lobes problem?
Hur hårt har du spännt dem pröva släpp upp lite. Hade samma problem med ett par Dragon DX o det blev bättre men inte bra. Bytte till DR Zip o där har jag inga problem. Jag funderar dock på ett par ny Dragon men jag vet inte om jag vågar. Antingen har du ett måndags exemplar på ramen eller så passar inte POC dig. Jag tror annars att POC ska vara ok o har inte hört ngt dåligt innan.

poc lobes problem?
Lobe har en tendens att sitta tight mot hjälmkanten (särskilt i combo med POC hjälm), då kommer det inte in tillräckligt med luft för att ventilera bort fukten som bildas innanför glaset. hade dom haft en ventilerad lins hade problemet varit löst. Prova kör med större glipa mellan hjälm och glasögon. du kanske får komplettera med ett tunnt pannband om du inte vill få glasspanna deluxe. Och du, byt aldrig till Dr Zipe, snälla.

poc lobes problem?
Mina POC immar bara när jag har fått nå snö i goggelsena efter att ha krashat. Annars så är de felfria.
Jag vet inte vilket problemet kan vara...

Mitt tips är att du söker upp en goggleskunnig person och frågar varför det blir så.

poc lobes problem?
poc lobes problem?
SverigeTomten sa:
Mina POC immar bara när jag har fått nå snö i goggelsena efter att ha krashat. Annars så är de felfria.
Jag vet inte vilket problemet kan vara...

Mitt tips är att du söker upp en goggleskunnig person och frågar varför det blir så.
Men vilket bra råd (y) det är ju inte det han hoppas få ut av att starta den hära tråden =)

poc lobes problem?
POC suger! Har två par och båda immar hela tiden, hjälmarna är bra men deras goggles är "ytliga" skitgrejer som bara immar men ser bra ut. Tack och hej, leverpastej!

EDIT: Deras handskar suger också, går bara sönder, hade jag betalat för grejerna hade jag garanterat krävt pengarna tillbaka!

poc lobes problem?
Spank-Inc sa:
Något som funkar på mina dykglajjor (eftersom mina skidglajjor inte immar) är att smörja in med ytterst lite tandkräm på insidan, sen torka bort med en trasa, låt det torka och testa sen, detta är helt seriöst och det funkar utmärkt för mig.

fell3 sa:
har alpin-polare. ingen av de rekommenderar pocs glajjer pga imma.
Alpinpolare sa du?

http://ussa.smugmug.com/Alpine/Alpi...ld-Cup-Aspen-CO/DSC8661/726166968_S7fBF-S.jpg

Bra polare...
Lite skillnad på att får pengar för ett ha ett par goggles på sig än att faktiskt betala dom sj....

poc lobes problem?
hellbergarn sa:
Lite skillnad på att får pengar för ett ha ett par goggles på sig än att faktiskt betala dom sj....
Men du var skön.

Bara för att man har ett kontrakt med poc, betyder inte det att ändå förhandla med dem om att man inte tycker att deras glasögon är funktionella och vill därför använda ett par andra... Eller hur fan tänkte du?

poc lobes problem?
Har kört POC lobes 3 säsonger nu.
Förra året i Mt. baker immade dom nåt vansinnigt så jag panikköpte ett par Smith så jag skulle kunna fortsätta köra puder.

Köpte ny lins inför iår och hoppades på att det skulle lösa biffen. Kom till Japan och smack- Imma. Hittade dock nåt i min rygga som hette "Cat crap antifog". Minns inte vart jag köpt det, men det funkar! strök på och följde instruktionerna och det har funkat hittils.
Dock har det vart storm ett par dagar nu så jag inte kunnat hårdtesta det ännu.

Problemet här annars är att alla brillor har "asian-fit" vilket inte passar skitgött på en svensk.

Bör tillägga att min polare Oakley Crowbar immar också så det är inte bara POC som är cat-crap=)

Det blir att lämna POC efter denna trip för min del iaf.

poc lobes problem?
hellbergarn sa:
Spank-Inc sa:
Något som funkar på mina dykglajjor (eftersom mina skidglajjor inte immar) är att smörja in med ytterst lite tandkräm på insidan, sen torka bort med en trasa, låt det torka och testa sen, detta är helt seriöst och det funkar utmärkt för mig.

fell3 sa:
har alpin-polare. ingen av de rekommenderar pocs glajjer pga imma.
Alpinpolare sa du?

http://ussa.smugmug.com/Alpine/Alpi...ld-Cup-Aspen-CO/DSC8661/726166968_S7fBF-S.jpg

Bra polare...
Jag vill inte såga ett hett tips från dykarvärlden men för all goggelsvänner så bör tandkräm undvikas då det finns en viss slipande effekt som gör att man kan glömma allt vad spegelglas och godsikt heter efter en runda Colgate på linsen. Varning för er som är sugna på att testa. Avdelningen \"Jag är inte bara mamma jag är tandläkare också\"

poc lobes problem?
Mycket tacksam för alla svar, har lite o testa men det lutar åt att mina lobes får läggas i en låda på vinden! Funderar på att köpa ett par smith prodigy. Någon som har erfarenhet av dessa eller andra som inte är börjar imma? Tackar

poc lobes problem?
Black-Daimond sa:
hellbergarn sa:
Spank-Inc sa:

Alpinpolare sa du?

Bra polare...
Jag vill inte såga ett hett tips från dykarvärlden men för all goggelsvänner så bör tandkräm undvikas då det finns en viss slipande effekt som gör att man kan glömma allt vad spegelglas och godsikt heter efter en runda Colgate på linsen. Varning för er som är sugna på att testa. Avdelningen \"Jag är inte bara mamma jag är tandläkare också\"
Sen om du faktiskt hade läst tråden (vilket du förmodligen inte gjort) så skriver TS att h*n har problem med imma på INSIDAN av glaset, om du har ditt spegelglas där får jag gratulera till årets Ret Ard pris. :)

poc lobes problem?
Spank-Inc sa:
Black-Daimond sa:
hellbergarn sa:
Sen om du faktiskt hade läst tråden (vilket du förmodligen inte gjort) så skriver TS att h*n har problem med imma på INSIDAN av glaset, om du har ditt spegelglas där får jag gratulera till årets Ret Ard pris. :)
Så du menar att det ändå är bra att slipa ner immskyddet på insidan? fan du kan ju lika gärna köra på med beltsandern när du ändå är igång.

poc lobes problem?
Spank-Inc sa:
Black-Daimond sa:
hellbergarn sa:
Slipmedlet kommer likväl att slita sönder antifogbehandlingen samt repa linsens insida och antagligen förstöra alla möjligheter till god sikt...

poc lobes problem?
Jag har kört med flera olika hjälmar till mina lobes men inte haft improblem.

En fråga: hör ni till rasen som kör glasögonen under hjälmen?

HitMe

poc lobes problem?
HitMe sa:
Jag har kört med flera olika hjälmar till mina lobes men inte haft improblem.

En fråga: hör ni till rasen som kör glasögonen under hjälmen?

HitMe
Nix jag har glarrerna över hjälmen! Har en kompis som också har lobes och de immar inte enligt han, o andra sidan svettas han mkt sällen medan jag har lite lättare för att klämma fram en pärla!

poc lobes problem?
Jag har lirat hockey och mitt visir immade som fan. Så jag gick in på intersport och köpte en imm spary som märket bauer hade gjort och hade aldrig problem efter de. Sprayen kostade ca 150 kronor. Finns säkert liknande saker på andra sport butiker också. Så hade jag vart du så hade jag gett de ett försök efter som de var en klockren lösning för mej !

poc lobes problem?
jet sa:
Spank-Inc sa:
Black-Daimond sa:
Slipmedlet kommer likväl att slita sönder antifogbehandlingen samt repa linsens insida och antagligen förstöra alla möjligheter till god sikt...
Hahah men skojar ni med mig? om man skulle köra sandpapper på insidan är det klart att det skulle paja, men att smörja in tandkräm på insidan med ett finger gör en sån lite skada att ni måste ha mikroskop för att ni ska de den.

Sen menar inte jag att man ska ta halva tuben med tandkräm och smörja utan man ska ta ytterst lite så när man smort ut all tandkräm ska det inte synas att man ens gjort något.

Hur kan man inte förstå det?

poc lobes problem?
Spank-Inc sa:
jet sa:
Spank-Inc sa:
Hahah men skojar ni med mig? om man skulle köra sandpapper på insidan är det klart att det skulle paja, men att smörja in tandkräm på insidan med ett finger gör en sån lite skada att ni måste ha mikroskop för att ni ska de den.

Sen menar inte jag att man ska ta halva tuben med tandkräm och smörja utan man ska ta ytterst lite så när man smort ut all tandkräm ska det inte synas att man ens gjort något.

Om du nu ska försöka pracka på oss alla din teori får du väll ändå bygga upp den med lite fakta? vad exakt är det tandkrämen gör för immskyddet och vet du med säkerhet att man inte sliter sönder antifogbehandlingen som sitter på? Spela inte så jävla överlägsen...

poc lobes problem?
istället för o tjabba olika tandkrämer(kanske ska starta en ny tråd om ämnet) kan inte ngn ge ett bra tips på snygga goggles absolut inte immar?? funderat på smith prodigy ngn som testat?

tack

poc lobes problem?
Lobes är skit. Jag köpte ett par, lämna tillbaks direkt, blev ju imma bara man satte på sig dom i backen.

poc lobes problem?
Spank-Inc sa:
jet sa:
Spank-Inc sa:

Det är väldigt stor skillnad på en dykmask och en lins till skidgoggles.

Linserna i dykmasken är tjockare och härdat (Temperd brukar det stå i ena hörnet av masken, kan även står bara T) och framförallt gjort i glas (undantag finns). Linsen i skidgoggels är oftast gjord i väldigt mjuk plast.

Tandkräm innehåller slipmedel. Därför är tandkräm perfekt att gnida i en helt ny dykmask innan användning, för att få bort den hinnan som finns från fabriken. Att tandkräm funkar jätte bra som imskydssmedel efter det var faktiskt nytt för mig och jag har nog hört nästan alla tips.
Sen tror jag att den metoden på långsikt helklart borde öka slitaget på dykmasken. Nej spotta i torr mask, gnid in, skölj ur, sätt på masken och låt den vara på så kommer det inte imma (så vida du inte tillhör den 1% som har en annan salivsammansättning).

Vad slipmedlet i tandkräm skulle göra med skidgoggels vet jag inte, men jag kan gissa. Personligen tror jag inte det är lyckat utan kommer förstöra linsen.

Här tycker jag att du själv får backa upp dit påstående innan du skriver råd och sen försvara rådet, särskilt då det finns en påtalad risk att rådet kan förstöra linsen.
Vad sägs om att du nu bevisar ditt påstående? Gnid in dina goggels 100 gånger med vanlig coolgate. Dokumentera det hela och dela med dig av resultatet.
Innan du gjort det får du nog leva med att jag med flera kommer vara väldigt skeptiska och avråda från detta.

Mvh

Marcus

poc lobes problem?
mr_smiskad sa:
Jag har lirat hockey och mitt visir immade som fan. Så jag gick in på intersport och köpte en imm spary som märket bauer hade gjort och hade aldrig problem efter de. Sprayen kostade ca 150 kronor. Finns säkert liknande saker på andra sport butiker också. Så hade jag vart du så hade jag gett de ett försök efter som de var en klockren lösning för mej !
1. VÄLDIGT stor skillnad på glasen i visir och goggels
2. Du har mycket mer ventilation på ett visir, vilket spelar stor roll.
3. Väldigt få visir som har "spegelglas" eller någon slags optisk funktion.

poc lobes problem?
Math1 sa:
Spank-Inc sa:
jet sa:

Linserna i dykmasken är tjockare och härdat (Temperd brukar det stå i ena hörnet av masken, kan även står bara T) och framförallt gjort i glas (undantag finns). Linsen i skidgoggels är oftast gjord i väldigt mjuk plast.

Tandkräm innehåller slipmedel. Därför är tandkräm perfekt att gnida i en helt ny dykmask innan användning, för att få bort den hinnan som finns från fabriken. Att tandkräm funkar jätte bra som imskydssmedel efter det var faktiskt nytt för mig och jag har nog hört nästan alla tips.
Sen tror jag att den metoden på långsikt helklart borde öka slitaget på dykmasken. Nej spotta i torr mask, gnid in, skölj ur, sätt på masken och låt den vara på så kommer det inte imma (så vida du inte tillhör den 1% som har en annan salivsammansättning).

Vad slipmedlet i tandkräm skulle göra med skidgoggels vet jag inte, men jag kan gissa. Personligen tror jag inte det är lyckat utan kommer förstöra linsen.

Här tycker jag att du själv får backa upp dit påstående innan du skriver råd och sen försvara rådet, särskilt då det finns en påtalad risk att rådet kan förstöra linsen.
Vad sägs om att du nu bevisar ditt påstående? Gnid in dina goggels 100 gånger med vanlig coolgate. Dokumentera det hela och dela med dig av resultatet.
Innan du gjort det får du nog leva med att jag med flera kommer vara väldigt skeptiska och avråda från detta.

Mvh

Marcus
Det är väl ganska uppenbart att just TS (trådskaparens) glasögon saknar anti-fog behandling på insidan, varför skulle de annars imma? Så vitt jag vet är det väldigt svårt att slipa ner något som inte finns, men vad vet jag, om man kör en slipmaskin i luften kanske det blir ett svart hål?

Det ni kallar slipmedel tycker jag är lite fascinerande, visst finns det, men det är så små partiklar som slipar tänderna så att dessa skulle omöjligtvis göra någon större skada på plasten, osäker på just vilken som används till goggles, men om du tänker dig att varje dag så får du upp ungefär 100-tusen snöflingor i ansiktet, (överdriver kanske lite, jag har inte räknat dem) vissa av dessa är ibland is, om plasten nu skulle vara så ömtålig skulle ditt glas (ie plasten) vara repigare än en cd-skiva insmord i asfalt.

Men vad fan, hur många gånger har man inte fått en gren i skallen (över glasögonen) när man kört lite skön skogsskidåkning? eller hur många gånger har inte jag tappat mina glasögon i marken, dessa ser ut att vara helt nya och inte en enda repa.

Jag har aldrig sagt att man ska smörja in mer än en gång... Så om DU nu istället skulle ta och läsa igenom vad jag skrivit så ska du se att det faktiskt inte är så dumt som du tror.

Senast ändrad:
poc lobes problem?
Kör själv med Lobes och har inte haft problem med imma, eller jo kanske nån gång..
Det jag undrar är var man kan köpa en ny lins till dom? Har Poc kursat eller blitt uppköpta av Peak? Hittar inte nånstans... och vilken lins ska man ha till molniga dagar? Har den där typ lila spegellinsen nu, men den är helt kass när det är mulet i backen...

PS. Testa att stryka på lite raklödder på linsen så immar den inte igen! Jag har gjort det på badrumsspegeln hemma och det funkar faktiskt!!

poc lobes problem?
olifen sa:
Kör själv med Lobes och har inte haft problem med imma, eller jo kanske nån gång..
Det jag undrar är var man kan köpa en ny lins till dom? Har Poc kursat eller blitt uppköpta av Peak? Hittar inte nånstans... och vilken lins ska man ha till molniga dagar? Har den där typ lila spegellinsen nu, men den är helt kass när det är mulet i backen...

PS. Testa att stryka på lite raklödder på linsen så immar den inte igen! Jag har gjort det på badrumsspegeln hemma och det funkar faktiskt!!
http://www.pocski.com/index.asp eller menar du att du inte hittar deras produkter i fysiska butiker?

poc lobes problem?
Rose_N sa:
mr_smiskad sa:
1. VÄLDIGT stor skillnad på glasen i visir och goggels
2. Du har mycket mer ventilation på ett visir, vilket spelar stor roll.
3. Väldigt få visir som har "spegelglas" eller någon slags optisk funktion.
Ja men eftersom de funkade jävligt bra för mej på ett visir så är de ju värt en chans och jag sa inget om att de skulle fungera. Var bara ett tips.

poc lobes problem?
Det ingen har frågat är ju hur du andas ut luften... Om jag till exempel åker fort och drar ihop halsen ner i jackan så att säga, så blåses ju luften uppåt, på gogglarna, när jag andas med munnen, det kan ju vara ett sådant problem. Annars immar nog aldrig mina gogglar och jag har en riktig budgetgrej från scott.

poc lobes problem?
Spank-Inc sa:
Math1 sa:
Spank-Inc sa:

Mvh

Marcus
Det är väl ganska uppenbart att just TS (trådskaparens) glasögon saknar anti-fog behandling på insidan, varför skulle de annars imma? Så vitt jag vet är det väldigt svårt att slipa ner något som inte finns, men vad vet jag, om man kör en slipmaskin i luften kanske det blir ett svart hål?

Det ni kallar slipmedel tycker jag är lite fascinerande, visst finns det, men det är så små partiklar som slipar tänderna så att dessa skulle omöjligtvis göra någon större skada på plasten, osäker på just vilken som används till goggles, men om du tänker dig att varje dag så får du upp ungefär 100-tusen snöflingor i ansiktet, (överdriver kanske lite, jag har inte räknat dem) vissa av dessa är ibland is, om plasten nu skulle vara så ömtålig skulle ditt glas (ie plasten) vara repigare än en cd-skiva insmord i asfalt.

Men vad fan, hur många gånger har man inte fått en gren i skallen (över glasögonen) när man kört lite skön skogsskidåkning? eller hur många gånger har inte jag tappat mina glasögon i marken, dessa ser ut att vara helt nya och inte en enda repa.

Jag har aldrig sagt att man ska smörja in mer än en gång... Så om DU nu istället skulle ta och läsa igenom vad jag skrivit så ska du se att det faktiskt inte är så dumt som du tror.
Du måste skilja på inner- och ytterlins. Innerlinsen är för det mest gjort i en mycket tunnare och ofta omtåligare material än ytterlinsen. Innerlinsen jobb är inte att skydda ögonen utan att separera varm och kall luft. Och innerlinsen är dessutom mycket lättare att förstöra. Reporna behöver inte synas när du tittar på den (för att dom är som du säger mikroskopiskt små), MEN reporna kan vara tillräckligt många för att störa optiken i linsen eller göra den lite grumlig. Vilket bland annat kan ge huvudvärk. Tandkräm ÄR en mycket dumt att gnida på innerlinsen och kommer med stor sannolikhet att förstöra den.

Senast ändrad:
poc lobes problem?
Helt sant. POC använder olika material i innerglaset och ytterglaset. Innerglaset är mjukare men skall i gengäld inte imma lika lätt (pga själva molekylstrukturen i materialet, typ).

poc lobes problem?
jet sa:
*text*
Du måste skilja på inner- och ytterlins. Innerlinsen är för det mest gjort i en mycket tunnare och ofta omtåligare material än ytterlinsen. Innerlinsen jobb är inte att skydda ögonen utan att separera varm och kall luft. Och innerlinsen är dessutom mycket lättare att förstöra. Reporna behöver inte synas när du tittar på den (för att dom är som du säger mikroskopiskt små), MEN reporna kan vara tillräckligt många för att störa optiken i linsen eller göra den lite grumlig. Vilket bland annat kan ge huvudvärk. Tandkräm ÄR en mycket dumt att gnida på innerlinsen och kommer med stor sannolikhet att förstöra den.
Det är väl klart jag förstår att det är skillnad på de olika glasen, men du måste tänka på att plast är ändå ett ämne som är väldigt hårt, hur det än är upplagt, du ska kunna byta ut glaset utan att det förstörs osv.

Jag har aldrig sagt hur mycket tandkräm man ska ta, men ytterst ytterst lite, bara så det blir en tunn hinna (osynlig när det väl torkat) om detta nu blir grumligt för dig måste jag gratulera till din utomordentliga syn.

poc lobes problem?
Många tillverkare gör så. Dessutom är innerlinsen extra tunn för att ge så lite "brytningsfel" som möjligt och därmed så bra optik som möjligt.

poc lobes problem?
Spank-Inc sa:
jet sa:
*text*
Det är väl klart jag förstår att det är skillnad på de olika glasen, men du måste tänka på att plast är ändå ett ämne som är väldigt hårt, hur det än är upplagt, du ska kunna byta ut glaset utan att det förstörs osv.

Jag har aldrig sagt hur mycket tandkräm man ska ta, men ytterst ytterst lite, bara så det blir en tunn hinna (osynlig när det väl torkat) om detta nu blir grumligt för dig måste jag gratulera till din utomordentliga syn.
Jag jobbar med detta och håller utbildningar i just optik för solglasögon och goggles.
Polykarbonat som många tillverkare använder till just goggles är inte superhårt. Hållbarheten ligger till viss till i dess mjukhet. Det tål extrem mycket fysisk skada men är samtidigt repkänsligt. Mjukheten gör att den kan absorbera tuffa smällar men gör också att den repas. Fördelarna är bland annat att de i många fall är splitterfria. Det är dessutom i många fall omöjligt att se på en lins om materialet är grumligt (låg renhet och kvalitet eller mikroskåpiska repor). Din hjärna upptäcker dock detta och kompenserar för ev. störningar. Vilket i sin tur skapar huvudvärk etc.

EDIT: glömde nämnda ytterlinsen ofta har en hårdhetsbehandling för att förebygga repor. Vilket innerlinsen inte brukar ha.

Senast ändrad:
poc lobes problem?
Spank-Inc sa:

Var står det att att hans googels saknar anti-fog behandling?? Det är uppenbart att den inte fungerar men inte självklart att den inte finns.

Vet du hur hård tandemaljen är? Särskilt i jämförelse med plasten i en lins? Det är inte storleken på slipmedlet som avgör. Har själv upplevt hur stora repor det blir efter små små sandkorn på skyddsglasögon med balistisktskydd.

Jet mfl har get förklaringen.

Jag citerar:

Ok då gör jag det. Du skrev: Något som funkar på mina dykglajjor (eftersom mina skidglajjor inte immar) är att smörja in med ytterst lite tandkräm på insidan, sen torka bort med en trasa, låt det torka och testa sen, detta är helt seriöst och det funkar utmärkt för mig.

Var står det att man bara skall smörja in en gång? Jo jag förstod att man bara skall smörja in en gång. Men jag tror inte jag är ensam om att snöfylla mina googels ett par gånger per säsong, dvs för att ha kvar den hinna du pratar om måste jag smörja in igen, och igen, och igen....

Jag citerar igen : Något som funkar på mina dykglajjor (eftersom mina skidglajjor inte immar).
Och en gång till: detta är helt seriöst och det funkar utmärkt för mig.

Hur f*n skall jag kunna ta det seriöst?? Hur vet du att det funkar då du inte använder det på dina skidglajjor??? Hur kan man vara så säker? Hur kan man fortsätta att försvara sitt påstående, som du fortfarande inte har bevisat i praktiken, när flera medlemmar varnar för att det är potentiellt farligt för googelsen?

Så åter igen: Smörj in dina googels 100 gånger. Dokumentera processen och dela med dig. Först då kan jag ta dig seriöst. Och visar det sig då att du faktiskt kan ha rätt så skall jag be om ursäkt. Men fram tills dess kommer jag ifrågasätta dig och varna de andra medlemmarna.

/Marcus

Edit: Fick med några skumma tecken

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp