6 veckor i alperna men var?

rahldin

Ny medlem
Hej, vi ska åka till alperna 6 veckor i vinter och vill gärna ha tips, så här tänker vi:

* By med alpkänsla (Zermatt är föredömme men liftsystemet är kass)
* Riktigt bra liftsystem (gillar Val d'Isere men byn är för betongig för att orka med 6veckor)
* Sköna, långa och breda backar (Val d'Isere är ett bra exempel)
* Bra offpiste (men pallar inte med Chamonix och alla dessa bussar)
* St Anton säger de är bra men kanske inte så vackert? har ej varit där själv
* Verbier - riktigt bra men varit där många gånger
* Lech är flackt? Men bra alpkänsla?
* Orterna i Frankrike för moderna? (Val d'Isere och Avoriaz exempelvis)

mvh

Robert

Oj, det lät svårt. Kanske du skulle bygga dig en egen alport med Chamonix off-pist, val d´iseres liftsystem och pister, lech natur och känsla och något mer..

Det var inga små krav ni har ;)

Om ni inte varit i St:Anton tidigare är det helt klart värt ett besök. Byn är "mysigare" än det mesta du hittar i Frankrike även om den har en bit kvar till Zermatt. Åkningen där är bland de bättre du hittar i Österrike. Om du åker till St:Anton är det relativt enkelt att ta sig till Lech med buss (och tvärtom).

Ett annat alternativ i Schweiz kan vara Saas Fee. Byn påminner om Zermatt (likadana elbilar t.ex :) och ni har riktigt schysst åkning där.

Vad jag inte fattar är varför ni tycker liftsystemet i Zermatt är kasst?

Senast ändrad:
Alp d´huez!, brorsan gjorde säsong där, rellativt lätt att få tag i billigt boende och så, kontakta danskii, ett danskt hotell.. skönsta alpbyn, inte oftast inte så mkt kö.. härligt långa
backar, men blir ganska tidigt mouguls som på alla andra ställen.. men de e riktigt nice

Peter_K sa:
Det var inga små krav ni har ;)

Om ni inte varit i St:Anton tidigare är det helt klart värt ett besök. Byn är "mysigare" än det mesta du hittar i Frankrike även om den har en bit kvar till Zermatt. Åkningen där är bland de bättre du hittar i Österrike. Om du åker till St:Anton är det relativt enkelt att ta sig till Lech med buss (och tvärtom).

Ett annat alternativ i Schweiz kan vara Saas Fee. Byn påminner om Zermatt (likadana elbilar t.ex :) och ni har riktigt schysst åkning där.

Vad jag inte fattar är varför ni tycker liftsystemet i Zermatt är kasst?
Som Zermattsliftsystem ser ut nu så måste man välja på morgonen var man skall åka resten av dagen, börjar man med sunnegabahn så tar det halvadagen att ta sig till Testa Griga. Det märks också att liftsystemet började byggas för LÄNGE sedan. Vissa liftar står tätt ihop och andra ligger helt ensamma. De skulle behöva rensa.

Zermatt har äntligen besätmt sig för att investera lite i sitt liftsystem och till denna vintern skall man slippa ta tåget om man har åkt upp på sunnega (stavning?) och till 2008 skall det gå att ta sig runt i alla system utan att åka ned till byn.

För att återgå till ursprungsfrågan.

Serre Chevalier! Gammal by, nära till La Grave och bra piståkning.

Varför skall ni vara 6 veckor på samma ställe? Börja i Verbier, beta av Zinal, Diablerets osv. pch jobba er bort mot en avslutning i Andermatt

EBBOT sa:
Som Zermattsliftsystem ser ut nu så måste man välja på morgonen var man skall åka resten av dagen, börjar man med sunnegabahn så tar det halvadagen att ta sig till Testa Griga. Det märks också att liftsystemet började byggas för LÄNGE sedan. Vissa liftar står tätt ihop och andra ligger helt ensamma. De skulle behöva rensa.
I vilken lite större ort idag tar det inte halva dagen att åka tvärs över hela systemet om det är mycket folk och man tar det någorlunda lugnt? Visst, liftarna i Zermatt är inte perfekta och det finns bevisligen mycket att fixa eftersom de håller på att rusta upp det men så himla dåligt tycker inte jag det är (jag kan visserligen vara bortskämd eftersom jag bara åkt där när det varit i princip folk-tomt, veckan efter påsk rekommenderas helt klart ett besök dit).

I övrigt håller jag med dig :) Om ni har möjlighet, åk runt till olika orter! Blir i och för sig gissningsvis dyrare totalt (liftkortspriser) men väldigt mycket roligare.

Tillbaka
Topp