60p problem

• Trådstartare Trådstartare F-T
  • Start datum Start datum

F-T

Medlem
60p problem
jag har adobe premiere pro cs4 och tänker köpa en kamera som spelar in i 60p och när jag väljer projekt settings när man startar nytt projekt så kan inte jag se att det finns någon annan inställning under avchd en 25p/50i eller 30p/60i. hur ska man göra?

60p problem
Kolla på de andra flikarna också. Det viktigaste är att du kommer så nära som möjligt på så mycket som möjligt men det borde finnas ett alternativ som passar. T.ex. så går 1080p utmärkt att köra på 720p också, enda skillnaden är att kvalitén blir lite sämre men filen blir mindre, däremot är blir det lätt fel om fps inte stämmer, speciellt om du ska ha något i slowmotion.

60p problem
Går inte att välja över 30fps i custom preset så vitt jag vet.
Däremot så provade jag nu att köra ett 50p klipp i en 25p preset å det funkar utan problem. Se till att exportera i 25p bara (om det är pal du vill ha) annars blir det onödigt stort + att du måste gå ner till 25 om du ska köra riktig 50% slow motion. ahoj

Senast ändrad:
60p problem
Du kan ju köra 30p/60i presetet och sen deinterlace'a när du renderar. Eller så gör du ett custompreset, men då måste du ha full koll på all info du lägger in. Annars kan det bli väldigt fel.

60p problem
MedlemJapaner sa:
Du kan ju köra 30p/60i presetet och sen deinterlace'a när du renderar. Eller så gör du ett custompreset, men då måste du ha full koll på all info du lägger in. Annars kan det bli väldigt fel.
Varför ska han deinterlace`a progressivt material? Fast om han filmar i 60p så ska han välja 30p preseten. Tror att det funkar så att premiere bara kommer visa varannan frame i din timeline fast vid export av 60p så tas dom fram igen, det gör dom iaf när man saktar ner klippet.

Såg nu att det går å köra 50/60 preset, om du nu vill ha din film i 50/60p så ta general i new sequence sen editing mode: Desktop sen kan du ändra timebase till 50/60. Fast som sagt så är det ingen super ide att exporta det som 60fps, 1. Dubbel storlek 2. om du kör slowmo så får du blendade frames eller hackiga 3. vimeo och dom flesta andra sidorna stödjer bara upp till 30fps.

Senast ändrad:
60p problem
Att exportera ett projekt i 50/60p och sen distribuera via internet är ingen vidare bra idé. Lägg hellre in ditt 60p klipp i en 30p timeline. Eller kör en pulldown av ditt NTSC-material så det passar till den Europeiska standarden PAL. Dvs, konvertera dina 60fps till 50fps. Självklart tappar du lite men det går att få till riktigt bra med lite arbete bakom det. Många redigeringsprogram har den funktionen inbyggt vid rendering men resultatet kan vara väldigt växlande.

Virtualdub + avisynth och ev lite andra småplugins och lite scriptande är mitt tips ifall du vill göra en pulldown på materialet.

Googla tutorials/forumtrådar om det.

Förresten, inte för att verka dryg eller så men, varför köper du en kamera med Amerikansk/mfl standard?

Tillbaka
Topp