Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
-
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jibberisch" data-source="post: 813591" data-attributes="member: 45951"><p>Ingemar:</p><p></p><p>En parentes, jag har åkt skidor sedan 1983 och följt utvecklingen;</p><p></p><p>Som betalande gäst förväntar jag mej att saker är på ett visst sätt, är det inte det förväntar jag mej information om varför. Ni (Skistar eller dylika) tar betalt av en anledning och jag betalar av en anledning. Precis som att jag lackar ur om jag får fiskpinnar när jag beställt och betalar för biff, så lackar jag ur om saker på en skidort inte motsvarar, av t.ex. skistar upptrissade förväntningar i säljprocessen. Det man skryter om i broschyren får man leva upp till i verkligheten, gör man inte det så riskerar man att ha smått bittra kunder. Som vanligt gör sig förhållandet mellan teori och praktik sig synligt.</p><p></p><p>Jag kan relatera till att idiotförklara min omgivning och mycket du skriver ovan har jag också reflekterat över. Vilket är några bidragande orsaker till att jag inte åker skidor i Åre. En annan är att ert berg är fullt av transportsträckor, men det kan ju avhandlas i en annan tråd. </p><p></p><p>Men skillnaden ligger i i aktionen, reaktionen och "proaktionen" på problemet. De problem du beskriver ovan kan med lätthet övervinnas genom att;</p><p></p><p>1. Inte jobba i ett serviceyrke. (Jag avskyr när människor klagar på kunder etc. medan de jobbar inom ett serviceyrke. Livet är för kort, räkna på för - och nackdelar. Byt därefter jobb eller börja le, le för fan!) Personligen anser jag att liftservice -folk borde, liksom McDonaldspersonal, ha platinablonderat hår och med trånande blickar beundra mina feta skidor varje gång jag snöskvättande bredsladdar mej in i liftkön.</p><p></p><p>2. Pika dina "kunder"? Ska jag verkligen börja rabbla alla fel som liftvärdar gör/ägnar sej åt? Le för fan!</p><p></p><p>3. Åka skidor någon annanstans och/eller åka där dessa blade-åkare och övriga "entusiaster" inte åker. Brukar inte vara några större problem om berger erbjuder någorlunda lutning. Är det inte rätt självklart att det är mycket nybörjare på ett berg som Åreskutan? Och, det vore väl konstigt om människor som bor i byar runt "berg" och berg åker en portion bättre än gemeneman? </p><p></p><p>4. Som GNU skrev ovan, ska vi skita helt i slao? </p><p></p><p>5. Utan dessa människor på ert berg, skulle du inte ha något jobb som "liftvakt", inte ha någon lift som drog upp dej och er by skulle ha ett grovt begränsat utbud av det mesta. Är det så du vill bo, så finns det andra ställen än Åre. Flytta dit?</p><p></p><p>6. Vilken stämning vill du ha på barerna? Folktomt? Kröka hemma är inte att tänka på? En hojt och ett varv med skotran är väl en alldeles ypperlig lördagskväll? </p><p></p><p>Till sist, hur ska man klä sej för att få ditt godkännande? Vad är det för fel på walkie-talkies? Vad är det för fel på fartdräkter och gorilladräkter!?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jibberisch, post: 813591, member: 45951"] Ingemar: En parentes, jag har åkt skidor sedan 1983 och följt utvecklingen; Som betalande gäst förväntar jag mej att saker är på ett visst sätt, är det inte det förväntar jag mej information om varför. Ni (Skistar eller dylika) tar betalt av en anledning och jag betalar av en anledning. Precis som att jag lackar ur om jag får fiskpinnar när jag beställt och betalar för biff, så lackar jag ur om saker på en skidort inte motsvarar, av t.ex. skistar upptrissade förväntningar i säljprocessen. Det man skryter om i broschyren får man leva upp till i verkligheten, gör man inte det så riskerar man att ha smått bittra kunder. Som vanligt gör sig förhållandet mellan teori och praktik sig synligt. Jag kan relatera till att idiotförklara min omgivning och mycket du skriver ovan har jag också reflekterat över. Vilket är några bidragande orsaker till att jag inte åker skidor i Åre. En annan är att ert berg är fullt av transportsträckor, men det kan ju avhandlas i en annan tråd. Men skillnaden ligger i i aktionen, reaktionen och "proaktionen" på problemet. De problem du beskriver ovan kan med lätthet övervinnas genom att; 1. Inte jobba i ett serviceyrke. (Jag avskyr när människor klagar på kunder etc. medan de jobbar inom ett serviceyrke. Livet är för kort, räkna på för - och nackdelar. Byt därefter jobb eller börja le, le för fan!) Personligen anser jag att liftservice -folk borde, liksom McDonaldspersonal, ha platinablonderat hår och med trånande blickar beundra mina feta skidor varje gång jag snöskvättande bredsladdar mej in i liftkön. 2. Pika dina "kunder"? Ska jag verkligen börja rabbla alla fel som liftvärdar gör/ägnar sej åt? Le för fan! 3. Åka skidor någon annanstans och/eller åka där dessa blade-åkare och övriga "entusiaster" inte åker. Brukar inte vara några större problem om berger erbjuder någorlunda lutning. Är det inte rätt självklart att det är mycket nybörjare på ett berg som Åreskutan? Och, det vore väl konstigt om människor som bor i byar runt "berg" och berg åker en portion bättre än gemeneman? 4. Som GNU skrev ovan, ska vi skita helt i slao? 5. Utan dessa människor på ert berg, skulle du inte ha något jobb som "liftvakt", inte ha någon lift som drog upp dej och er by skulle ha ett grovt begränsat utbud av det mesta. Är det så du vill bo, så finns det andra ställen än Åre. Flytta dit? 6. Vilken stämning vill du ha på barerna? Folktomt? Kröka hemma är inte att tänka på? En hojt och ett varv med skotran är väl en alldeles ypperlig lördagskväll? Till sist, hur ska man klä sej för att få ditt godkännande? Vad är det för fel på walkie-talkies? Vad är det för fel på fartdräkter och gorilladräkter!? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
-
Tillbaka
Topp