-

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
-
Håller nog inte med riktigt - fast inlägget var kul.
Ett problem är väl att liftkapaciteten är så hög så att det blir knökfullt med folk i backarna.

Men ändå, är det inte skönt att fjällanläggningarna har lämnat DDR-tiden bakom sig (80-talet) då man knappt fick göra någonting utan att bli hotad om indraget liftkort.

-
IngemarH79 sa:
Vi som är uppväxta med skidsport vet våra begränsningar och inser det idiotiska med att åka över sin förmåga.
Om du är uppvuxen med skidsport har du säkert först testat vad du klarar av och på så sätt lärt dig dina begränsningar. Vad som upplevs som idioti har väl även att göra med viss erfarenhet av vad som händer. Många vill ju själv upptäcka skillnaden mellan idioti och det som funkar.

IngemarH79 sa:
För tio år sedan och tidigare såg man sällan att folk åkte över sin förmåga och de som gjorde det fick sig en rejäl åthutning. Då var kvällsskidåkningen i Olympia/(VM8an) något man såg fram emot då man kunde stå på rejält.
Du kanske kan bli ordningsvakt i backen för att förebygga denna idioti, de du ser åker över sin förmåga får du slussas till skidskolan, till den nystartade gruppen "Ni som vill åka över er förmåga". I problem skapas möjligheter. Kanske kan även du vara den som leder skidskolegruppen.

IngemarH79 sa:
Idag vågar jag mig knappt dit längre. Jag sticker ut hakan och säger att Skistar inte tar sitt fulla ansvar när de lockar hit gäster som inte har denna erfarenhet. Gästerna borde informeras om utförsåkning som en måttligt riskfull sport i stil med dykning och klättring, vilket det är. Det skulle då ses som vansinne att ge sig ut i en röd eller svart backe utan att ha gått hos en instruktör, vilket det också är.
Kontakta gärna Skistar och berätta hur du har en lösning på detta problem. Att sälja liftkort till folk som vill lära sig på egen hand kanske är fel. Istället kanske alla borde tvingas gå i skidskolan och bli "godkända" innan de får åka själva. Detta koncept skulle nog Skistar tjäna på men skidgästerna skulle nog minska. Alla vill inte betala för att lära sig på ett effektivt och riskmedvetet sätt.

IngemarH79 sa:
Nu byggs det ut mer backar mellan Åre och Björnen men det blir inte mycket mer än en symptombehandling. Kvällsskidåkningen i VM8an kommer nog aldrig bli som den var för tio år sedan. Är det någon som håller med?
Ja jag håller med. Kvällskidåkningen förändras eftersom att fler o fler börjar åka skidor. Bra för skidåkningen men dåligt för dig eftersom att du inte längre får ha backen för dig själv, då du måste väja för idiotiska okontrollerade åkare. Vad finns att göra?

-
På 1970-talet var detta ett marginellt problem, men visst fanns det sådana som åkte över sin förmåga då med. Undrar vad det beror på? :rolleyes:

Det är väldigt många som åker i Åre, prova att åka någon annanstans istället...

-
jennieolofsson sa:
Hellre stockholmare än skåningar och danskar!
Kul synsätt du har. Röstar du på sverigedemokraterna också?
Själv anser jag att alla människor i grund och botten är av lika värde. Kulturella skillnader och dialekter betraktar jag som något som är rätt roligt och intressant hos människor.

Lab-teneighty och jennieolofsson, ni kan väl utveckla era tankegångar och avsky mot skåningar och nollåttor (och kanske andra människogrupper ni inte gillar) så vi andra kan få oss lite fredagsunderhållning? ;)

IngemarH79, jag utgår från att ditt inlägg är ironiskt och att du driver med oss. I en skidbacke har alla rätt att vara och utöva skidåkning på sitt sätt på sin egen nivå - under förutsättning att man följer de ordningsregler som SLAO har satt upp. Följer någon åkare inte dessa riktlinjer är det bara att meddela skidpatrull/liftvärd så ryker liftkortet för dessa personer. (På den punkten antar jag att skistar tar sitt ansvar?)
Skistar säljer ju en produkt, de kan knappast ta ansvar för att enskilda individer beter sig illa hos dem. De bör dock rimligtvis ha en skyldighet att ingripa när det händer.

-
"Närmast gubben vinner"

Ingen utmaning i pisten om man inte har "overall ryssar" och danskar att väja för, det finns ingen logik i deras svängmönster det är heeelt omöjligt att förutsäga vart dem tar vägen.
Dem är som värmesökande missiler, försöker man runda dem utanför pisten får Vladimir för sig att det var dags för en flygtur på pistvallen följt av en "Anja säl" eller enfotslandning följt av en 180-piruett och platt fall.

Finns bara två saker som dem skulle behöva lära sig.

Det ena är att det finns folk bakom dem också, det innebär inte att jag kräver att dem har koll uppåt men bara att dem inte blandar tre snabba plogsvängar och sedan drar ett lappkast och drar en lååång diagonal följt av ett tvärstopp utan att tro att dem kanske blir överkörda.

Det andra är att en flack mellan två branta partier inte är samma sak som picknick, jag kommer fortsätta köra alldeles för nära eller rakt igenom dessa sällskap.

I båda dessa fall tvingas man gång på gång rädda livet på folk genom att offra sitt eget.

Dock överväger alla roliga stunder som jag får tack vare:
1.Ryssar med walkie-talkies gärna med fruar iklädda valfria djur och svarta tajts
2.Sällskapsresan farsor som kräver 12meter "kom inte nära" radie
3.Ryssar utan hjälm / skidglasögon / mössa / halsduk som åkte störtlopp i vintras i minus 32grader
4.Slalom farsor som övar carving utan stavar (dessa kan man förövrigt hetsa till stordåd)
5 etc etc etc

-
Nojlas sa:
jennieolofsson sa:
Själv anser jag att alla människor i grund och botten är av lika värde. Kulturella skillnader och dialekter betraktar jag som något som är rätt roligt och intressant hos människor.

Lab-teneighty och jennieolofsson, ni kan väl utveckla era tankegångar och avsky mot skåningar och nollåttor (och kanske andra människogrupper ni inte gillar) så vi andra kan få oss lite fredagsunderhållning? ;)
Då bjuder jag på den underhållningen! ;) Jag jobbar i lift och möter alla dessa olika människor, och det är en ren lättnad när vecka åtta går över i vecka nio. Man märker omedelbart hur mycket lättare allt går. Kösystem, åksäkerhet och attityd förändras till det bättre. Det allmänna snacket i Åre är att stockholmare är bättre på att åka än skåningar och danskar. Det hela var menat som ett skämtsamt inslag i en ganska rolig diskussion, men du kanske behöver ha en smiley i inlägget för att förstå det. ;) (Titta jag skämtar lite igen!)

-
IngemarH79 sa:
Nojlas sa:
IngemarH79, jag utgår från att ditt inlägg är ironiskt och att du driver med oss. I en skidbacke har alla rätt att vara och utöva skidåkning på sitt sätt på sin egen nivå - under förutsättning att man följer de ordningsregler som SLAO har satt upp. Följer någon åkare inte dessa riktlinjer är det bara att meddela skidpatrull/liftvärd så ryker liftkortet för dessa personer. (På den punkten antar jag att skistar tar sitt ansvar?)
Skistar säljer ju en produkt, de kan knappast ta ansvar för att enskilda individer beter sig illa hos dem. De bör dock rimligtvis ha en skyldighet att ingripa när det händer.
Inte så ironisk, men jag spetsade till det hela lite för att väcka känslor. Problemet (som jag nyss satt och skrev på medan du han posta ditt inlägg) är att skistar inte tar sitt fulla ansvar (min åsikt) och att ingen läser SLAOs gula förutom liftvärdarna. Sen vet jag inte om det klipps några kort över huvud taget längre.
Jag tror att Jennie skojar då hon är är uppvuxen en par mil utanför Skövde
Ingemar föddes ju som sagt på ett sent sjuttiotal och växte inte upp med högkvalitativa geografilektioner så därför kan det inte vara så lätt för honom att veta att Skövde ligger i Västergötland mellan Vättern och Vänern och därför en bra bit ifrån både Skåne och Danmark. Men du vet ju själv hur snacket går när vecka åtta är igång, alla är inte så glada och nöjda som vi brukar vara ;) (Titta en ny smiley!)

-
IngemarH79 sa:
I3ea

Du försöker bara provocera men jag svarar ändå.
Näe det försökte jag inte alls. :( Bara du som uppfattade det så. Gav ju bara lite exempel på olika scenarier och möjligheter hur du kan lösa detta. Slutade även med en fråga om Vad som kan göras. Ska kolla här nedan om du svarat.:)

IngemarH79 sa:
Jag har inget problem med den folkmängd vi har i backarna numera utan det beteendet som folk har, att många åker i en hastighet och på ett sådant sätt att det är farligt för dom själva och andra. Alla tjänar på att åka i backar som är lämpliga för deras förmåga. Sen får folk gärna hasa sig ner för slalombacken om de tycker det är roligt men att ställa skidorna i fallinjen och ånga på utan tillstymmelse till kontroll är inte ok.
Ja du verkar ha fattat att kontroll på sin fart är bra att känna till. Frågan är vad som kan göras för att få folk att få kontroll. Hade du något tips?

IngemarH79 sa:
Sen finns det SLAOs lilla gula med regler och rekommendationer som liftkortsinnehavaren är skyldig att känna till men ingen läser och således följer. Ingen vill vara en idiot, det är bara en följd av brist på respekt, information och självkännedom
Hur SLAO ska kunna bli bättre på att uppmana folk att ta del av "SLAOs lilla gula" undrar jag med. Att folk åker störtlopp nerför backar utan kontroll har jag låg förståelse för. Alltså om de som gör det ändå tycker om fart så borde de ju kanta skidorna o svänga lite då o då för då ökar ju farten. Tror detta fenomen beror på okunskap. Kanske borde liftkortförsäljarna ha en informationsgenomgång om "SLAOs lilla gula" innan de låter någon köpa liftkort. Det är ju upp till SLAO att folk tar del av deras rekommendationer. Att läsa ett häfte i kyla med tumhandskar kanske inte är det bästa sättet att informera folk.

Näe du har inte svarat på att du har hittat en lösning på problemet. Har jag gjort det? Eller har jag än en gång provocerat? :P

-
Påminner lite om när vi var o körde väggen (Hundfjället), och en skidmorsa hade tvingat ut sina 5 småttingar i den.. de flög hejvilt! Där kan vi tala om att köra över sin egen förmåga..

-
IngemarH79 sa:
cbouvier sa:
"Närmast gubben vinner"

Ingen utmaning i pisten om man inte har "overall ryssar" och danskar att väja för, det finns ingen logik i deras svängmönster det är heeelt omöjligt att förutsäga vart dem tar vägen.
Dem är som värmesökande missiler, försöker man runda dem utanför pisten får Vladimir för sig att det var dags för en flygtur på pistvallen följt av en "Anja säl" eller enfotslandning följt av en 180-piruett och platt fall.

Finns bara två saker som dem skulle behöva lära sig.

Det ena är att det finns folk bakom dem också, det innebär inte att jag kräver att dem har koll uppåt men bara att dem inte blandar tre snabba plogsvängar och sedan drar ett lappkast och drar en lååång diagonal följt av ett tvärstopp utan att tro att dem kanske blir överkörda.

Det andra är att en flack mellan två branta partier inte är samma sak som picknick, jag kommer fortsätta köra alldeles för nära eller rakt igenom dessa sällskap.

I båda dessa fall tvingas man gång på gång rädda livet på folk genom att offra sitt eget.

Dock överväger alla roliga stunder som jag får tack vare:
1.Ryssar med walkie-talkies gärna med fruar iklädda valfria djur och svarta tajts
2.Sällskapsresan farsor som kräver 12meter "kom inte nära" radie
3.Ryssar utan hjälm / skidglasögon / mössa / halsduk som åkte störtlopp i vintras i minus 32grader
4.Slalom farsor som övar carving utan stavar (dessa kan man förövrigt hetsa till stordåd)
5 etc etc etc
Det var precis det här jag menade, EXAKT. Så klockrent beskrivet av problemet med åkarna vi har i Åre idag. Sen behöver de nödvändigtvis inte vara ryssar och danskar, de kan vara japaner, holländare, svenska, norska, finska, och allt mellan himmel och jord
Dock så har du som upphinnande alltid väjningsplikt vilket jag hoppas du tog med i din beaktning, det gör det iochförsig INTE ok att stanna bakom första bästa lämpliga krön och dela ut kexchoklad till hela familjen. Händer väl att man "råkat" spruta ner en danskfamilj med snö när man väjer för dem ;)

Senast ändrad:
-
ekebom sa:
Påminner lite om när vi var o körde väggen (Hundfjället), och en skidmorsa hade tvingat ut sina 5 småttingar i den.. de flög hejvilt! Där kan vi tala om att köra över sin egen förmåga..
Skidmamman kanske utgick från "Learning by doing" alternativt "Learning by hurting" för sina småttingar. :D
En fråga bara. Hade skidmorsan koll på sig själv?

-
Problemet går väl igen överallt? Vilket gör tråden en smula onödig. Det kommer bara hamna i och har redan gjort, diskussionen vilka som inte ska åka i Åre och vilka som ska göra det. För min del kan ni behålla ert berg med era jävla transportsträckor.

Överallt i vårt samhälle finns det idioter som på något sätt övervärderar sin förmåga. I trafiken, i baren, på golfbanan, i skidbacken, på fotbollsplanen, på flygplatsen, på sjön, på internet, på McDonalds etc. etc. etc. ända in i förbannelsen. Folk är folk och folk är idioter, alltid varit och kommer alltid att vara.

Oftast tycker jag det är jävligt roligt när folk tar sej snö över huvudet ute i backarna. Speciellt om det är en otäck dansk.

Nojlas sa:
jennieolofsson sa:

Jag tror inte han är ironisk.

Sverige demokratiskt eller inte, så har jag stora problem med danskar och skåningar. Men det grundar sig i en allmän misantropisk läggning. Sedan att t.ex. danskar och skåningar oftare utlöser de misantropiska känslorna i skidbacken och därför blir föremål för en regelrätt krigsförklaring, är inte mitt fel. Därmed inte sagt att alla afrikaner är våldtäktsmän! (för att klargöra min politiska ståndpunkt).

Allting handlar om kontext antar jag, på golfbanan utlöses dessa känslor oftare av östermalms-kärringar. Vilket har lett till åsikten: Folk som inte har singel-hcp borde inte har rätt till banan. Även fast jag inser att detta självklart är helt fel och omöjligt i praktiken, är det min åsikt då det stör en av mina hobbies. Att jag inte garvar lika mycket bakom en östermalmskärring som bakom en gubbe som just ramlat i Gästrappet, kan man förstås också diskutera.

-
I3ea sa:
Lilla gula Bara å läs så slipper alla vi på denna forumtråd vara de idiotiska åkarna som IngemarH79 möter i backarna i Åre.
Som vanligt slår teorin praktiken.

Favoritpunkter från listan:
*Barn under 150 cm bör inte använda blades för vuxna.
*Störtlopp är förbjudet.
*Åk inte i nysprutad kanonsnö.
*Skippa sista åket, varje dag.

Senast ändrad:
-
IngemarH79 sa:
I3ea Du både dumförklarar mig och är oförskämd, men det tycker du inte är provocerande?
Jag kanske har svar på dessa frågor men eftersom du är oförskämd och barnslig så bryr jag mig inte om att svara. Sen tycker jag inte att man behöver ha svar på enskilda sakfrågor för att diskutera en trend
Välkommen till den hårda verkligheten på Freeride.se! :cool: (notera att jag inte vet hur man använder smily's)

Kan vi inte börja diskutera alla killar i t-shirt-kjolar, förkorta stavar och goggles innanför hjälmen som alltid pekar och skrattar åt mej i parken? Ska det vara så? Va? va?! Bring it on bitchezzz!

Senast ändrad:
-
Vore det inte bara bättre om vi kunde ha ett "körkort" för respektive svårighetsgrad på varje backe ;)

Kom igen nu, kommer du ovanifrån har du väjningslikt, det är inget att orda om, sitter någon och fikar bakom ett krön och blir grinig över att någon åker "för nära" är det bara att uppsöka första bästa liftvärd/patrullör tillsammans så de får lära sig lite vett. Trivs du inte med situationen i Åre så finns det en jättelätt lösning, åk till en annan anläggning! Folkhorder är en anledning till att jag skyr vissa anläggningar som pesten

Jibberisch sa:
Folk är folk och folk är idioter, alltid varit och kommer alltid att vara.
Det där brukar jag också säga men då blir min flickvän jättearg på mig :/

Senast ändrad:
-
IngemarH79 sa:
I3ea Du både dumförklarar mig och är oförskämd, men det tycker du inte är provocerande?
Jag kanske har svar på dessa frågor men eftersom du är oförskämd och barnslig så bryr jag mig inte om att svara. Sen tycker jag inte att man behöver ha svar på enskilda sakfrågor för att diskutera en trend
Jag diskuterar också en trend, höll ju faktiskt med dig angående fenomenet, men det kanske du har missat. Jag tycker även att det är bra att tänka på lösningarna istället för att bara konstatera det som inte fungerar. Att klaga är inte min grej utan att påverka till det bättre. Om du som själv skriver en provocerande rubrik på forumtråden med en viss ironi i ditt inlägg inte klarar av att någon ifrågasätter dig så e det ju lite klurigt. :(

Jag tycker inte att jag dumförklarar dig när jag frågar om du har tänkt på någon lösning på ditt konstaterande. Mina frågor o åsikter vänder sig även till SLAO som organisation.

Om du känner dig dumförklarad så var det inte meningen.:( Kunde inte veta att du skulle uppfatta det jag skrev så.

Om du har svar på dessa frågor om denna trend tycker jag att du ska sprida dem. Vill inte att du ska känna dig dum.:( Jag tycker inte du verkar dum.:|

-
I3ea sa:
Lilla gula Bara å läs så slipper alla vi på denna forumtråd vara de idiotiska åkarna som IngemarH79 möter i backarna i Åre.
Okej i detta inlägg kanske jag spårade ur en aning.:lol: Var inte så kontrollerad på mig själv. Förlåt IngemarH79 :( om jag sårade dina känslor. Tog iallafall initiativet till att sprida den lilla gula.:)

Senast ändrad:
-
Jibberisch sa:
I3ea sa:
I3ea sa:
Okej i detta inlägg kanske jag spårade ur en aning.:lol: Var inte så kontrollerad på mig själv. Förlåt IngemarH79 :( om jag sårade dina känslor. Tog iallafall initiativet till att sprida den lilla gula.:)
Skäms!
Ja jag gör det.:( Tur att någon säger åt mig då jag tappar kontrollen samt att jag gärna tar till mig kritik. ;)

-
Jibberisch sa:
I3ea sa:
Som vanligt slår teorin praktiken.

Favoritpunkter från listan:
*Barn under 150 cm bör inte använda blades för vuxna.
*Störtlopp är förbjudet.
*Åk inte i nysprutad kanonsnö.
*Skippa sista åket, varje dag.
Hahaha, fina punkter!
rätt svårt att sluta åka om man ska skippa sista åket...

Liknande trådar

D
Svar
8
Besök
2 K
D
Svar
22
Besök
3 K
D