Rossignol S7 eller super S7?

keith

Medlem
Jag håller på för fullt och kollar på ett par nya lagg och har fastnat för rossignols S7:or men frågan är då om jag ska satsa på super S7 som är lite längre (195cm) eller 188:orna som är den lite smalare varianten.
Är 182cm, väger ca70kg.
Åker en hel del under säsongen då jag åker nertill alperna och stannar där så länge liftarna e öppna. Skidorna är ju såklart till för endast puderåkning för min del, men vill ändå kunna ta mig fram korta bitar i pisten.
Blir 195cm för långa för mig? Är det bättre å satsa på den lite kortare varianten men då även smalare?

Då valet mellan dessa grundas på huruvida du åker och hur du vill kunna åka är det bra om du skriver det.

Men utifrån din vikt tror jag att SS7 blir för mycket. Längden kommer inte vara problemet, det blir bara för köttig skida helt enkelt... Man vill ju kunna böja igenom och jobba med grejerna!

Jag åker väldigt all round när det gäller offpist, BC jibb, dropp, skog och även öppna ytor. Men de är ju som du säger, om jag t.ex. ska droppa eller liknande kanske SS7:orna har alldeles för mycket yta för min vikt då man ändå vill sjunka ner en bit för att få en mjukare landning.

keith sa:
Jag åker väldigt all round när det gäller offpist, BC jibb, dropp, skog och även öppna ytor. Men de är ju som du säger, om jag t.ex. ska droppa eller liknande kanske SS7:orna har alldeles för mycket yta för min vikt då man ändå vill sjunka ner en bit för att få en mjukare landning.
Prova droppa högre kanske? :)

evil sa:
keith sa:
Jo de skulle jag gärna gör, men de hänger inte riktigt på skdorna i första taget utan modet :D

evil sa:
keith sa:
Bwahaha :lol:

OnT
Vad kör du på sen innan? Vad tycker du om den längden/konstruktionen?

SS7 är snarare bättre att droppa med... Styvare skidor är alltid vettigare att droppa med. Mjuka tailar som slinker iväg har ingen huckare blivit glad över.

Sjunka ner och sjunka ner, du går väl för stomp?!? Hursom, jag tror vanliga S7 är precis lagom. Att välja SS7 över S7 är lite som att välja mellan Look Pivot 14 och Pivot 18. Om du är i målgruppen för P18/SS7 har du blivit varse det på berget, om inte, då kommer P14/vanliga S7 fungera super!

Nu kör jag på ett par Hendryx Funlallistic 172 men de tycker jag är alldeles för korta när det kommer till offpisten, får inte alls någn bärkraft och måste hänga bak på tok förmycket för att man ska kunna njuta av åkningen till 100. de är ju en grym skida när man kommer till att trycka på ordentligt i pisten, men även lite för hetsig i svängarna i pudret med sina 16m radie :D

Carled sa:
SS7 är snarare bättre att droppa med... Styvare skidor är alltid vettigare att droppa med. Mjuka tailar som slinker iväg har ingen huckare blivit glad över.

Sjunka ner och sjunka ner, du går väl för stomp?!? Hursom, jag tror vanliga S7 är precis lagom. Att välja SS7 över S7 är lite som att välja mellan Look Pivot 14 och Pivot 18. Om du är i målgruppen för P18/SS7 har du blivit varse det på berget, om inte, då kommer P14/vanliga S7 fungera super!
Ok kanon :D tack

Carled sa:

Sjunka ner och sjunka ner, du går väl för stomp?!?
Slinka iväg och slinka iväg, du går väl för stomp!?!? :P

keith sa:
Nu kör jag på ett par Hendryx Funlallistic 172 men de tycker jag är alldeles för korta när det kommer till offpisten, får inte alls någn bärkraft och måste hänga bak på tok förmycket för att man ska kunna njuta av åkningen till 100. de är ju en grym skida när man kommer till att trycka på ordentligt i pisten, men även lite för hetsig i svängarna i pudret med sina 16m radie :D
Vilken årsmodell och vad tycker du om flexet? SS7 är mycket skida...

Jarle sa:
keith sa:
Vilken årsmodell och vad tycker du om flexet? SS7 är mycket skida...
09/10 de röda med lite rocker. De är ju grymt hårda som är väldigt positivist i höga farter å hårda förhållanden, men skulle kunna vara lite mjukare för att bli en ultimat all round skida enligt mig. Men en riktigt grym skida, men nu är jag ute efter en skida som e mest inriktad på offpist,

Till er som säger att Super S7 är styva. Hur många av er har flexat de? De är inte alls så styva. Jag jämförde de idag med Moment Bibby . Dynastar 115, Girish och Line Prophet 115 idag. SS7 var lika styva som Bibbyn och Girishen. Dynastaren var nästan styvare tyckte jag. Oki svårt att jämföra med bara handflex de men det var min reflektion att de inte var så sjukt styva som det verkar på detta forumet.

Hasse_Lindborg sa:
Till er som säger att Super S7 är styva. Hur många av er har flexat de? De är inte alls så styva. Jag jämförde de idag med Moment Bibby . Dynastar 115, Girish och Line Prophet 115 idag. SS7 var lika styva som Bibbyn och Girishen. Dynastaren var nästan styvare tyckte jag. Oki svårt att jämföra med bara handflex de men det var min reflektion att de inte var så sjukt styva som det verkar på detta forumet.
Kan hända att de har skickat ut väldigt varierande flex månntro? De jag bände i Revelstoke var inte så jättestyva ca 1/5-1/4 i nos/tail men resten av skidan var duktigt styv, inte Zag H112 styv men styv. För 70kg kan det bli en hel del skida, beroende på vad man ska ha den till givetvis. Så länge det inte ska vara en chargeskida, eller åt det hållet, så hade jag hellre tittat på något annat, men det är jag det.

Har inte sagt något om att det just gäller i denna tråden men överhuvudtaget säger alla att den är sååååå styv och då jag flexade den idag så tyckte jag inte alls den var mycket styvare än Bibby eller Girishen som sagt. Och att den är styv under foten är väl inte fel?

Hasse_Lindborg sa:
Har inte sagt något om att det just gäller i denna tråden men överhuvudtaget säger alla att den är sååååå styv och då jag flexade den idag så tyckte jag inte alls den var mycket styvare än Bibby eller Girishen som sagt. Och att den är styv under foten är väl inte fel?
Nej såå styv är den verkligen inte. Under foten är inget fel med om en skida är men de jag bände i var mer än halva skidan rätt bra styv. Inte styv som de äldre "frikåningsplanken" som var breddade SG-skidor men som en chargeversion av S7. Bibby 184 var definitivt mjukare än de jag klämde på :)

EDIT
För att förtydliga - mer eller mindre hela skidan utmed skärningen var styv. Hade jag haft några kilon till hade jag inte haft något emot att åka på den dock

Senast ändrad:
Sen får man ju flexa lite olika. När jag handflexar skidor brukar jag byta grepp 3-4 ggr... Fullängdsflexar jag mina Lotusar är de nästan som ett per Hellbents, men flyttar jag ner "tip-handen" typ 40cm är det snarare Dynastar XXL-känsla...

Men visst har du rätt Hasse, det är inget monster till skida vi snackar om, men 70kg halvt osäker är väl inte riktigt bästa föraren på en skida som är en längre och uppstyvad version av en "vanlig" puderskida.

Som jag skrev här ovan så är det inte just bara han jag menar. Ni/du skriver alltid att det är en sååå hård skida och när du flexar den(och så klart vet jag att man måste byta grepp) så är den bara styv under foten...... Monster 103 och Squad där snackar vi styv skida!!!

Sen kan det oxå vara så att Rossi har gjort ett antal olika varianter på dessa SS7or. De jag flexade i Revelstoke 08/09 var för det första sjukt tunga och styvheten var mer Monster 103 (halvmjuk nos och resten bajsstyvt...förutom rockerdelen i tailen då) än en hårdare S7a.
De har ju gjort det förr som sagt. B-Squad 191 har jag känt allt från ngt mjukare än B-Squad 189 till I-balk.

trattner sa:
Jag väger 90 kg och är 191 lång, mkt bc som åkstil, ss7 lr bara s7?
Jag har ju inte riktigt koll sj på vilket av alternativen jag ska välja men enligt mig så ska väll du satsa på SS7. S7:ornas längsta är ju 188 och de är ju kortare än dig, så för att få bra flyt i pudret så är nog SS7:orna bäst för dig. Eller har jag helt fel?
ha de gött

Hej!
jag väger 83kg, är 192, har åkt mkt, böa 2 säsonger. jag gillar skogsåkning, mkt lekfull åkning, hoppa o droppa men också lite park om det är dålig snö. ockås stora linjer.
Har kört på ett par hellbent i 2 år och haft ett par Armada JP/Julien som turskida. Dne tycker jag är tråkig, utan skärning o ingne rocker.
gillar elkfullheter i hellbent men den är alldeles för mjuk o tung, lite klumpig. jag åker i Norge o alperna

Tror ni s7 elelr super 7 skulle passa mig? någon av dem?

hoppas på lite hjälp, vore shysst o berätta varför ni tycker som ni gör om ni hjälper mig!
abbe

Jag skulle också uppskatta ett svar på föregående talares fråga...

Jag väger in på ca 85kg Nude. och säkert närmare 90 med allting på. 188cm och det som slår mig är att 70kg 170cm killar åker på 191+ lagg, så vad fan ska man själv välja?

Har kollat in SS7 samt bent chetler 192 likaså elan Boomerang 190. Dessa skidor ska komplettera min salomon Sentinel 191 När det har snöat...

Tillbaka
Topp