75 mm bindning

Tiden är kommen för att skaffa egen rustning. Är inne på att köpa 75mm bindning då det är det jag åkt på dom gånger som jag testat på tele? Vad åker ni själva på? Något speciellt att tänka på?

Har inte skaffat några skidor än men funderar på att montera dom på mina gamla K2 kung fujas. Pjäxväg blir det troligtvis ett par Scott voodoo och mest åkning i pist.

ski_dad

Medlem
ok, fundera på vad du vill med din telisåkning och om du gillar lite mer "mysåkning" och då funkar såklart 75 mm bra men du vill utvecklas och köra lite mer aggresivt så är NTN något och fundera på.

Menar du att man får mer kraft och stabilitet med NTN? Jag tänker ju inte försöka köra super g direkt men det hade varit kul o kunna trycka på såpass att man kan haka på polarna när dom laddar på ordentligt ? är fortfarande ny på tele så känner mig inte jättesäker än i höga farter, men det kommer ? vad kör du själv?

ski_dad

Medlem
På de som jag har koll på så tycker jag 22-designs AXL är stabil för att va 75mm och väldigt hållbar!

OlaL

Ny medlem
Hej, vet inte om TS hunnit skaffa sina bindningar och grejer...

Märkte nu när jag skulle kolla efter en till uppsättning 75mm bindningar att modellutbudet har minskat. Några modeller tillverkas inte längre (Rottefella Cobra / G3 Targa / BlackDiamond). Står lite mer på telemark-pyrenees sida om tillgång på delar:
https://www.telemark-pyrenees.com/product-categories/telemark-binding-accessories

Har länge varit nyfiken på att köra 22Designs Vice (eller Axl) som omväxling, men har inte haft möjlighet att testa så jag var lite avvaktande till att köpa. Det slutade för min del med att jag idag hittade den beprövade Rottefella Cobra R8 från hyllan i en XXL-butik för det budgetvänliga priset 1300 SEK.

Jag tror att om TS mest håller till i och nära pistanläggning så är Cobra (som fortfarande går att hitta) eller Vice enkla bra alternativ som då inte behöver kosta alltför många tusenlappar.

Sturk

Ny medlem
Jag har två par 22designs AXL till salu om det skulle vara av intresse. Riktigt stabil bindning med ställbar spänning, praktiskt taget oförstörbar och bra kraftöverföring enligt mig, bra mycket bättre än rottefellas freeride . Säljes för att jag behöver lättare bindning på jobbet.

telemarkus

Medlem
Två andra 75 mm-bindningar som är ordentligt styva och som ger ett bra tryck som gör att du kan ladda på ordentligt är BD O1 och G3 Enzo. Sedan skulle jag om jag var i TS's kläder satsa på NTN direkt. Ser man på utbudet verkar det ju vara så att 75 mm är på väg ut.

Lenz

Medlem
Jag kan väl inte riktigt hålla med om att utbudet på 75 mm har minskat. När Gt, R8 och 01 försvann så har det dykt upp nya aktörer på telismarknaden. Bishop tillverkar tex två olika 75 mm bindningar som är bra mycket bättre än dem tre nämnda. Snarare så har det kommit mycket bättre och stabilare 75 mm om man jämför.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp