Offpistskida för Sverige

• Trådstartare Trådstartare Ersbo
  • Start datum Start datum
E

Ersbo

Guest
Offpistskida för Sverige
Jag är på jakt efter ett par skidor för offpist i Sverige. Jag har läst igenom flera olika trådar, skidtest och artiklar men kan inte riktigt bestämma mig för vilken modell jag ska välja.

Jag vill att skidorna ska flyta i puder men samtidigt fungera bra i lite mer varierade förhållanden. De ska vara stabila i höga farter, stora svängar och i svår snö (vindpackat, uppkörd offpist, bristande skare med mera). Skidorna ska även vara hyfsat kvicka och lite lekfulla för några vändor skogen. Slutligen ska de fungera någorlunda bra i pisten så länge det inte är för hårt.

Jag ska montera ett par Marker Tour F12 på skidorna för att kunna gå på några kortare toppturer, så skidorna måste fungera med stighudar.

Just nu åker jag på ett par Salomon Lord från 2009 (177 cm, 17 m radie, 87 mm i midjan och lätt tiprocker). Jag gillade skidorna väldigt mycket de första två åren jag åkte på dem, den här säsongen har jag dock önskat mig något med mer flyt och stabilitet i offpisten. Jag har tänkt behålla dessa som pistskidor.

Jag är 16 år, 184 cm lång och väger 78 kilo. På en vinter blir det runt 30 skiddagar för mig och alla i Sverige (framförallt i Bydalen eftersom min familj har stuga där). Jag skulle säga att jag är en avancerad åkare och jag föredrar lite större svängar i relativt hög fart.

Som pjäxor har jag ett par Nordica Speedmachine X100 (tråkiga men passar min fot). Jag kommer använda dem tills jag vuxit ur eller slitit ut dem.

Jag har försökt testa så många olika skidor som möjligt, men Bydalens skiduthyrning har tyvärr inte det största utbudet (de enda skidor med över 100 mm i midjan de har är ett par Salomon Czar). Hursomhelst har jag lyckats testa ett gäng olika skidor som jag kommenterar kort här nedan:

- K2 Hardside (gillade skidan, stabil men ändå hyfsat lättåkt, kände dock att den var lite väl smal och gav dåligt flyt i lössnön)

- Nocopy Black Ztripes (gillade inte, tråkig, föråldrad och jobbig att åka på)

- Republic Montego 105 (gillade inte, inget bett och dåligt svar i pisten)

- Salomon Czar (förhållandena var långt ifrån optimala vid testet, hårt och vindpackat, fungerade bra i sladdsväng men jag fick inte till några carvingsvängar på dem)

Jag har framförallt kollat på skidor med mellan 105 och 115 mm i midjan, en längd runt 185-190 cm, cirka 20-30 meters radie och någon form av rocker. Jag har tänkt köpa skidorna nu på vårrean så jag kommer inte ha någon möjlighet att testa dem.

De skidor jag fastnat för är:

- Black Diamond Zealot (stabil men kanske lite väl hård och krävande)

- Dynastar Legend Pro Rider 115 (bra för svenska förhållanden men den har fått väldigt blandad kritik)

- K2 Sidestash (bra val eftersom jag gillade K2 Hardside? den har fått väldigt bra kritik för sina allroundegenskaper)

- Line Prophet 115 (vet inte så mycket om skidan, snubblade över den när jag letade billiga skidor och de såg bra ut)

- Ski Logik Howitzer (har fått väldigt bra kritik, snygga, och allround)

- Völkl Gotama (fick mycket bra kritik för sina åkegenskaper förra året men hur fungerar fullrocker på turer med stighudar?)

- Völkl Katana (har fått mycket bra kritik för sin utförsprestanda men hur är kvalitén? är den lite väl mycket av en storbergsskida?)

(när jag gjorde listan har jag tagit lite hänsyn till vilka modeller som jag kan hitta billigt, på rea eller begagnade)

Vilken av dessa tror ni passar mig bäst? Plocka gärna bort inaktuella alternativ eller lägg till nya skidor på listan!

Offpistskida för Sverige
dr-telemark sa:
Howitzer. Känns som en storslalomskida i pisten, grymt isbett och ändå ball i puder. Lätt nog för att tura med.
:)
Då "partiska" kommentarer kommer nu så säger jag bara kolla MnO skidtestar tråd och då har du en skida som är en helt jävla vanliga skida som funkar grymt. Vet att den finns på någon butik till reapris ;)

Offpistskida för Sverige
Yep.
Men jag är inte värre partisk än att jag styr folk bort ifrån Howitzer om dom vill ha en lättåkt och lekfull skida.
Howitzern ska köras aktivt, ju hårdare desto bättre. Annars blir man besviken.

Offpistskida för Sverige
@GOS: Har läst igenom den men inte fått någon riktig klarhet i vilken modell som passar mig bäst.

@dr-telemark: Låter bra! Vet du hur den upplevs med vanlig alpinutrustning? (antar med anledning av ditt namn att du åker telemark)

@Hasse_Lindborg: Antar att du menar Ruby. Verkar vara en bra skida men jag skulle gärna ha någon form av rocker i offpisten.

Offpistskida för Sverige
Ersbo sa:
@GOS: Har läst igenom den men inte fått någon riktig klarhet i vilken modell som passar mig bäst.

@dr-telemark: Låter bra! Vet du hur den upplevs med vanlig alpinutrustning? (antar med anledning av ditt namn att du åker telemark)

@Hasse_Lindborg: Antar att du menar Ruby. Verkar vara en bra skida men jag skulle gärna ha någon form av rocker i offpisten.
Jag skulle gissa på att han tänker på Bibby 190, annars tänker jag på den iaf. Underbar skida det lilla jag kört den (samma skidtest i Åre).

Offpistskida för Sverige
Ersbo sa:
Jo, det gör jag, men carvar lite parallellsväng också, när lusten faller på och har ju kört jämsides med Linus som kör den alpint. Våra upplevelser är desamma. Skidan har ett grymt isbett och kolfibern är lagd så den är vridstyv. Den är relativt styv och har ganska mycket spann, vilket bidrar till isbettet, men också gör att den inte blir så förlåtande i pist utan mer ska köras hårt. Rockertoppen kompenserar för spannet och i och med att tailen är smalare flyter den balanserat i puder. Snabb skida!!! Du kan med fördel montera 1cm bak för bättre puderegenskap utan att förlora pistegenskaperna.
Ju snabbare man kör desto bättre känns skidan. Hårda svängar i hög fart är det roligaste och den avsmalnande taper-toppen gör att den klarar uppkörd offpist och skarsnö bra.
Låg fart är inget vidare, vare sig i eller utanför pisten. Då ska man ha en mjukare och plattare skida, men det låter ju som att det är en skida för att stå på lite som du letar efter...

Offpistskida för Sverige
Instammer ang. Bibby! Dock har jag bara kort pa 186'ans forsta generation. (som var MONEY $$$$$$)

Offpistskida för Sverige

@Utter: Har kollat lite på den men blev lite avskräckt av bredden (118 mm i 190 cm). Hade tänkt hålla mig runt 110 mm, men om du tror att den fungerar bra så lägger jag till den på listan.

@dr-telemark: Låter mycket bra! Jag har främst tänkt åka i relativt hög fart, men inte i några extrema hastigheter.

Offpistskida för Sverige
var inte radd for 118 i midja, bara du vanjer dig kommer du kunna carva skiten ur pisten.

Jag kor pa crop duster med 122 i midja nu och kan ligga djupt i svangarna bara farten ar med.

Offpistskida för Sverige
Uppdatera listan:
- K2 Sidestash
- Ski Logik Howitzer
- Völkl Gotama
- Völkl Katana
- Moment Ruby
- Moment Bibby

Line Prophet 115 och Dynastar Legend Pro Rider 115 går bort efter att ha läst igenom MnO:s skidtest. Även Black Diamond Zealot försvinner från listan då jag får intrycket av att kommer bli för hård och krävande.

Offpistskida för Sverige
The_teo sa:
var inte radd for 118 i midja, bara du vanjer dig kommer du kunna carva skiten ur pisten.

Jag kor pa crop duster med 122 i midja nu och kan ligga djupt i svangarna bara farten ar med.
Okej tack! Vet du hur Bibby upplevs i stabilitet kontra lekfullhet? Den har ju marknadsförts lite som BC-jibber.

Offpistskida för Sverige
Jag fattar inte! Samma som i Åka skidor. "Inte så breda". Snack! Ska du ha en offpistskida, oavsett var du åker, ska den vara bred. ju bredare ju bättre. Jag åkte Darkside ifjol och har Kuro i år. Smalare än så ska de inte vara. Turade med Sidestash tidigare i år, de var jättebra till det, klarar alla förhållande. Men de är ingen utpräglad offpistskida.

Jag håller med Noljas. Jag ska aldrig ha en skida under 120 igen.

Offpistskida för Sverige
For mig var skidan sjukt lekfull (60kg, aker fort men ar oskolad sa ibland flaxar det) och samtidigt otroligt lite tipfladder i pist t.ex. Nu var det ett tag sedan jag akte pa dem, sa jag hade garna akt lite pa dem igen for att ge ett battre utlatande.

Jag gor inget jibb alls, forutom shifty's och sadana grejor, och for mig fungerade den perfekt som en one quiver skida i Sverige och vad allt det innebar. Skare, is och ibland riktigt, riktigt fint puder.

hoppas det var till nagon hjalp.

Offpistskida för Sverige

@Ekan66: Så du menar att ett par skidor med en midja över 120 mm är optimalt för åkning i varierade offpistförhållanden i Sverige och även en del pist?

@The_teo: Tack för hjälpen. Bibby verkar vara en trevlig skida men jag kan tyvärr inte hitta den i 190 cm någonstans.

Offpistskida för Sverige
Som svar på inte en för bred skida pratet
Jag har kört på ett par Amplid Cholesterone större delen av vintern. 125mm midja har funkat för mig i allt från ett isigt tänndalen till puder i riksgränsen, kanske inte jättebra grepp i isig pist, men Tänk som stenmark, Att de är bara å åk!
Kom ihåg att lagom inte är bäst! Istället för att få en skida som är grym under många förhållanden kanske du får en eländig kompromiss...

Senast ändrad:
Offpistskida för Sverige
pedernutti sa:
Som svar på inte en för bred skida pratet
Jag har kört på ett par Amplid Cholesterone större delen av vintern. 125mm midja har funkat för mig i allt från ett isigt tänndalen till puder i riksgränsen, kanske inte jättebra grepp i isig pist, men Tänk som stenmark, Att de är bara å åk!
Kom ihåg att lagom inte är bäst! Istället för att få en skida som är grym under många förhållanden kanske du får en eländig kompromiss...
Jag förstår ditt resonemang men är fortfarande lite skeptisk. Är det någon annan som har några kommentarer angående skidor med 120 mm eller mer i midjan för åkning i Sverige och i varierade förhållanden.

Offpistskida för Sverige
Jag åkte som sagt var Bibby i Åre under skidtestet, dvs decemberpist, lite park och på sin höjd 2 cm mjukare utanför.

Tyckte att den var oerhört kul iaf, lekfull, funkade finfint att dra lite treor i parken och carvade på mycket bra i pisten.

Jag är klassiskt skolad (alpint i många år, skidgymnasie och internationella tävlingar etc) och har sedan åkt friåkning mer eller mindre "professionellt" under 7-8 år. Så det jag anser vara en skida som funkar bra överallt kanske inte är en skida du gillar överallt.
Men jag har under senare år mer och mer dragits mot lite mjukare och roligare skidor, såvida jag inte ska köra något riktigt stort och hårigt. Alt tävla.

Åker mestadels på BD Megawatt nu, tycker den är skitbra överallt sålänge man håller kanterna vassa. Den är 125mm i midjan och carvar fint. Storebror Gigawatt är 135mm och går riktigt bra i pisten också, återigen sålänge kanterna är bra.

Är förövrigt ungefär 180cm och väger runt 85kg.

Offpistskida för Sverige
Yep. Megawatt är grym. En av mina favoritskidor, men man tappar onekligen lite hanterbarhet i pist jämfört med en 110-skida. Jag skulle själv klara mig på 125 eller mer som enda skida men jag skulle inte utan vidare rekommendera det till någon som inte har vana vid riktigt feta lagg.
Inställningen att aldrig köra en skida under 120 igen är något man mognar fram till, inte något som ska stressas fram. Jag har i princip inte kört en skida under 108mm sedan 2005 annat än i testsammanhang men kommer eventuellt att gå ner till 100mm och 15 meter radie som smalaste skida nästa år. Det finns en dimension till där som man missar om man alltid slajdar omkring på superfetingar och det kan vara kul som omväxling.
För Sverige-åkning är 110 ruggigt allround.

Senast ändrad:
Offpistskida för Sverige
Jag har precis kompletterat mina Ehp, 116cm, med en Corvus 105cm. Inte för att jag ville ha just en smalare skida utan en skida med lägre radie.

Offpistskida för Sverige
Låter det som en bra idé att börja med en skida med runt 110 mm i midjan, för att sedan köpa en ännu bredare skida när jag vant mig vid den och om jag känner att jag behöver något bredare?

Offpistskida för Sverige
Du har inte kikat nått på Hendryx? Åkte på en Voodoo Child i Hemavan för några veckor sedan och även om den var något mjuk för mig (väger 100+ och har åkt skidor hela livet) så var det ändå en mycket kul skida som gick bra i lössnön och var kvick i pisten.

Offpistskida för Sverige
Min högst personliga uppfattning är att skidor med midjemått över 100 mm är jobbiga och sega i hård pist. Är underlaget mjukt och skidan sjunker ned i underlaget (det blir spår ...) är det inga problem, men på det hårda blir det "styltigt" och mindre underhållande. Men självklart är det här relaterat till åkarens teknik, vikt, fart ...

I offpisten är det annorlunda, där tycker jag att en bred skida fungerar utmärkt så länge det inte är hårt och puckligt (då kan man hålla sig för skratt med ett midjemått > 110 mm).

Så om du enbart kommer att köra opistat kan du gå upp rejält i midjemått, vill du även ha trevligt i lite hårdare pist, håll dig < 110 mm. Detta är naturligtvis en grov generalisering , men, men ...

/MM

Offpistskida för Sverige
Grillo sa:
Du har inte kikat nått på Hendryx? Åkte på en Voodoo Child i Hemavan för några veckor sedan och även om den var något mjuk för mig (väger 100+ och har åkt skidor hela livet) så var det ändå en mycket kul skida som gick bra i lössnön och var kvick i pisten.
Jag har kollat lite på Hendryx, men deras modeller är väldigt dyra. Dessutom verkar de ha en ganska speciell karaktär så jag skulle gärna prova dem innan ett eventuellt köp.

Offpistskida för Sverige
Mountain_Man sa:
Min högst personliga uppfattning är att skidor med midjemått över 100 mm är jobbiga och sega i hård pist. Är underlaget mjukt och skidan sjunker ned i underlaget (det blir spår ...) är det inga problem, men på det hårda blir det \"styltigt\" och mindre underhållande. Men självklart är det här relaterat till åkarens teknik, vikt, fart ...

I offpisten är det annorlunda, där tycker jag att en bred skida fungerar utmärkt så länge det inte är hårt och puckligt (då kan man hålla sig för skratt med ett midjemått > 110 mm).

Så om du enbart kommer att köra opistat kan du gå upp rejält i midjemått, vill du även ha trevligt i lite hårdare pist, håll dig < 110 mm. Detta är naturligtvis en grov generalisering , men, men ...

/MM
Jag kommer främst använda skidan i offpist och mjuk snö, jag har ett annat par jag kommer köra med i pisten och när det är hårt. Dock kommer det bli en del åkning på dem när det är hårt i pisten och i lite sämre offpistförhållanden.

Eftersom jag ska använda den i Sverige kommer det troligtvis bli mer åkning i vinpackad snö, uppkörd offpist, bristande skare och slask än i djupt puder (även om jag har haft ett gäng riktigt bra puderdagar den här vintern). Hur känns en skida med 110 mm i midjan jämfört med ett par ännu bredare lagg i sådana förhållanden?

Offpistskida för Sverige
Det fetaste jag kört är ett par K2 Darkside (09/10) som är 128 mm i midjan, tyckte de gick riktigt bra i traditionell svenskfjälloffpist, dvs. precis den sköna blandning av snö du beskriver. Skulle inte tveka att välja denna eller liknande skida för liftburen (eller heli) offpist.

Däremot tycker jag att ett par > 110 mm midja är för klumpiga vid uppförsgång med hudar. Är det hårt, brant och man går på skrå är det inget vidare! Mitt val i vinter har varit ett par K2 Sidestash som jag sannolikt kommer att köra även nästa vinter. Går grymt bra i alla fören förutom hård isig pist där de inte är optimala.

/MM

Offpistskida för Sverige
Mountain_Man sa:
Det fetaste jag kört är ett par K2 Darkside (09/10) som är 128 mm i midjan, tyckte de gick riktigt bra i traditionell svenskfjälloffpist, dvs. precis den sköna blandning av snö du beskriver. Skulle inte tveka att välja denna eller liknande skida för liftburen (eller heli) offpist.

Däremot tycker jag att ett par > 110 mm midja är för klumpiga vid uppförsgång med hudar. Är det hårt, brant och man går på skrå är det inget vidare! Mitt val i vinter har varit ett par K2 Sidestash som jag sannolikt kommer att köra även nästa vinter. Går grymt bra i alla fören förutom hård isig pist där de inte är optimala.

/MM
Bra förklaring! Jag kommer troligtvis satsa på en lite billigare skida med ett midjemått runt 110 mm. Kanske ett par K2 Sidestash med Marker Tour F12 för 7500 kr eller om jag hittar något ännu billigare.

Offpistskida för Sverige
Det ligger ett annars par nya Howitzers ute för 4500, omonterade. Det är fan billigt, det! (inte mina, känner honom inte).

Offpistskida för Sverige
Kort fråga: Vad brukar butikerna ta för pris för att montera om bindningarna på ett par skidor om de inte är köpta i butiken?

Offpistskida för Sverige
Just nu står det mellan K2 Sidestash i 181 eller 188 cm och Ski Logik Howitzer i 186 cm.

Sidestashen kostar 7500 kr med Marker F12 Tour på en butik i Östersund.

Howitzern får jag för runt 5000 kr med Marker Baron. Jag har storlek 27,5 på mina pjäxor men Baronen är monterad för 29,5 så jag kommer behöva borra om skidan. Skidorna har använts bara använts en gång.

Vilka av skidorna borde jag välja? Om jag väljer Sidestashen vilken längd borde jag satsa på i sådana fall? Vilka skillnader finns mellan de båda skidorna?

Senast ändrad:
Offpistskida för Sverige
Ersbo sa:
Jag har storlek 27,5 på mina pjäxor men Baronen är monterad för 29,5 så jag kommer behöva borra om skidan. Skidorna har använts bara använts en gång.
Du behöver inte borra om för att ni har olika pjäxstorlekar, du kan däremot behöva borra om du tycker det känns frammonterat med dina pjäxor (efter att du provåkt). Men eftersom du anger pjäxstorlek istället för sullängd så gissar jag att du inte ens lär märka någon skillnad.

Offpistskida för Sverige
JL76 sa:
Du behöver inte borra om för att ni har olika pjäxstorlekar, du kan däremot behöva borra om du tycker det känns frammonterat med dina pjäxor (efter att du provåkt). Men eftersom du anger pjäxstorlek istället för sullängd så gissar jag att du inte ens lär märka någon skillnad.
Nu är jag långt ifrån någon expert på bindningar och montering men han som säljer skidan säger att jag behöver borra om och det litar jag på. Jag kan ha missförstått om det var pga pjäxstorlek, sullängd eller för att monteringen skulle blivit för långt fram annars.

Åter till frågan: Vad är den största skillnaden på skidorna?

Offpistskida för Sverige
Ett par Howitzer med Baron i nyskick för 5 000 kr låter som en bra affär. Det är sannolikt storlek Large på Baron men den bör fungera för dina skor, Marker anger att den går ned till 305 mm sullängd. Dina 27,5 bör ligga någonstans mellan 310 och 320. Detta innebär i praktiken att den blir frammonterad omkring 1 cm (om bindningen är monterade center efter ett par 29,5), bör inte vara något problem.

Jag har aldrig kört några Howitzer men det verkar vara en riktigt bra skida. Mer avancerad i uppbyggnaden än Sidestash och något kortare svängradie. Sannolikt en vassare skida på hårt underlag och i pist men möjligtvis inte lika allsidig som Sidestashen ...

Howizerna skulle vara mitt val! Men jag har ju iofs. redan ett par Sidestash! När det gäller Sidestashen tror jag det skulle fungerar bra för dig både med 181 och 188. 188 om du prioriterar flyt i lössnö och stabilitet, 181 cm om du vill ha en lite kvickare skida som sannolikt är snäppet vassare i pist!

/MM

Tillbaka
Topp